Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 17:52

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
boxster cabriodak inklappen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Boxster S
Roosendaal
Bericht boxster cabriodak inklappen
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende ontdekt; zoals jullie weten klapt het cabriodak van een Boxster (zonder glazen ruitje) nooit helemaal lekker in. Meestal moet je uitstappen en het dak even een duwtje geven zodat het netjes opvouwt.
Ik heb mijn Boxster een tijdje in de garage laten staan met het dak open, zo kan ik met het mooie weer van afgelopen tijd snel de garage uit om van het mooie weer te gaan genieten. Vanmiddag moest ik de auto ergens parkeren en deed het dak dicht, ging allemaal goed. Maar tot mijn grote verbazing... toen ik het dak weer open wilde doen ging het vanzelf in de goede 'plooi' zitten. Ik was al uitgestapt om een duwtje te geven, maar dit bleek dus niet nodig. :cheers: zou dit misschien komen doordat de auto wat langer open heeft gestaan? Misschien nog meer ervaringen?

20 mei 2011 21:32
Profiel
PorscheForum Rakker
986 S
040
Bericht Re: boxster cabriodak inklappen
ik doe het altijd dicht, die vouw blijft anders erin zitten en kan uiteindelijk een scheur veroorzaken. Dat is tenminste mijn theorie...

20 mei 2011 21:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Lijkt mij ook niet handig de wagen altijd maar open te laten staan idd.
BMW M5 2001

20 mei 2011 22:30
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
heb ook altijd geleerd dat het dak na open rijden weer even op spanning moet staan om mooi strak te blijven en op de vouwen niet uit te drogen. Maar wellicht heb je het andere probleem ermee opgelost. En hoeveel vaart het zou lopen als je dit consequent volhoudt... De grootste straf die erop staat is een eerder-dan-geplande vervanging van het dak (zo'n E 1.700,- denk ik?), maar dat zal ook echt niet in enkele maanden gebeuren lijkt me zo. Beetje afwisselen is misschien een aardig compromis.

20 mei 2011 23:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Wat maakt het nou uit om even uit te stappen en je dak goed te doen? :scratch:
Bij de 964 rits ik altijd netjes het ruitje los, dan moet ik ook uitstapen om de boel netjes te drapern. Hoort er een beetje bij...
BMW M5 2001

20 mei 2011 23:17
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
soms gooi ik gewoon het dak in 5s naar beneden (daar kan een elektromotortje niet tegenop), voor een kort ritje dan. Ruitje maak ik vaak niet los, alleen als het kouder is, bij een rit van enige lengte wel de tonneau erover heen. Schijnt voor bescherming winddruk belangrijk te zijn - en is natuurlijk vooral ook veel mooier 8) .

20 mei 2011 23:28
Profiel
PorscheForum Junkie
ex Boxster 2.5 ('98) ex Boxster 3.2 S TT ('01) ex 964C4 ('90)
Papendrecht
Ik heb altijd een nare knik in het plastic ruitje, ook als de auto enkele dagen open heeft gestaan.
Ik sta er dus altijd even naast ..., maar vind dit dus wél vervelend.
Even in de file 'het dak eraf' geeft ongewenste oogbewegingen/medelijden van medefilisten, zo van 'lekker he, zo'n automatische dak dat je een beetje handmatig moet helpen'. En dat stoort mij wel een beetje...
Ik doe er bij vervanging dan ook zeker een glazen ruitje in!

21 mei 2011 0:25
Profiel
Moderator
PF #57
BOXTUR schreef:
maar vind dit dus wél vervelend.

+1
deed dat bij de 964 ook nooit. gewoon open en rijden. tonneau nooit. ruitje nooit openritsen.

tot in de winter mijn ruitje scheurde en ik een nieuwe kap had. toen ben ik dat allemaal wel gaan doen. omdat ik het verschil tussen mijn oude kap en nieuwe kap zo groot vond dat ik zo lang mogelijk de nieuwe kap zo mooi mogelijk wilde houden.

@ Simpelman - zou goed kunnen dat die vouw er zo strak in zit inmiddels dat hij zonder hulp goed gaat. Maar wil je daadwerkelijk zeggen dat als je het dak niet helpt, het niet goed invouwt? Bij mijn 964 ging het zonder hulp ook prima. Alleen dat ruitje losritsen ging niet automatisch. het uitstappen en met je vlakke hand in die vouw slaan om 'te helpen' is wellicht ook psychisch....

21 mei 2011 5:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Frits77 schreef:
... vouw blijft anders erin zitten en kan uiteindelijk een scheur veroorzaken. Dat is tenminste mijn theorie...

Gebeurt alleen in ruitje bij lage temperaturen - materiaal dan bros ipv soepel - nooit in de stof, tenzij jaren niet behandeld en dus stug :idea:

21 mei 2011 9:50
Profiel
3.2S
010
Beetje simpel gedacht. Als jij je dak voor 90% van de tijd open laat, dan gaat die binnen 5 a 6 jaar stuk en ben je 500 euries armer. :!:

21 mei 2011 11:58
Profiel WWW
Moderator
PF #57
theoretisch zou ik toch denken dat een dak meer slijt van open en dicht doen dan in een stand laten. dus of een dak harder slijt als je het 90% van de tijd open hebt staan, zou dat zou zijn? 500 euri voor een dak vind ik overigens best meevallen. toch 1250 euro goedkoper dan een 964 dak.

21 mei 2011 12:01
Profiel
3.2S
010
We hebben het over het vervangen van alleen het PVC raam. Het wordt er iigv niet mooier op, na de vervanging. Wanneer je dak altijd openstaat, dan komt er een soort van vouw in. Bij iets lagere temperaturen (10 gr of lager) dan is de kans op een scheur groter.

21 mei 2011 13:43
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
dit handigheidje is maar van tijdelijke aard, geloof me. ik rijd in de winter maandenlang met opengevouwen dak + hardtop.
het PVC ruitje heeft echter een goed geheugen want als je boxster 1 keer in de zon heeft gestaan met de softtop dicht dan moet je de volgende maal opnieuw uitstappen voor de ozo befaamde "boxster chop" 8)

21 mei 2011 14:24
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]