Auteur |
Bericht |
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Ik heb van de winter mijn achterwielophanging vernieuwd met nieuwe bussen op de veerplaten, etc. Daarna ietsje verlaagd ten opzichte van wat het was en laten uitlijnen bij een specialist. Voor is er niets veranderd en optisch is dit ook prima in orde.
Maar wat ik nu merk bij het rijden is dat als ik met wat hogere snelheden (140/150 km) of met tegenwind de neus heel licht wordt en soms zelf het gevoel geeft op te worden getild. Erg scary....
Ik weet dat een 911 altijd wat lager voor moet liggen en overdreven gezien naar voren moet hangen. Waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat de auto meer op de weg wordt gedrukt door de rijwind. Nu is bij mij waarschijnlijk het aantal graden wat voor lager moet liggen niet meer volgens spec na het verlagen van de achterkant. Ik zal voor wat lager moeten zetten, maar weet iemand hoeveel? Als ik op de dorpel meet heb ik nu 1.10 graad afloop naar voren, maar waar kan ik de spec vinden hoeveel dit zou moeten zijn?
Of als iemand met een klassieke 911 (t/m '73) met een digitale waterpas of ander meetinstrument om graden te meten kunnen kijken bij hun auto hoeveel dit bij zou moeten zijn?
Thanks alvast weer!
Gr Hessel
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
24 mei 2011 17:27 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Normaal gesproken is het bij de oude elfjes 0 gr op de bovenkant deur. Dus waar de strip zit, niet op het raamframe.
|
24 mei 2011 18:05 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Deze hangt idd 0.60 graden naar achteren. Thx
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
24 mei 2011 18:13 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Opgelost dus.
|
24 mei 2011 18:24 |
|
|
Niels
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Van mij staat nog iets meer naar voren. Dit is lijkt me alleen wijs met harde vering. Auto duikt erg bij remmen, je verliest bij zwakke vering je bodemvrijheid.
|
24 mei 2011 19:46 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
In de manuals hier http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm kun je goed nazoeken hoe je de hoogte voor en achter kunt nameten. Mijn 3,2 heeft een rubber strip langs de zijkant tussen de wielkasten; bij mij loopt deze ca 2 cm af van achter naar voor over de gehele lengte; op diverse forums lees ik dat dat OK is. Zwabberen zou ook kunnen komen doordat de auto uitgewogen moet worden. Als bij het vervangen van de rubbers achter, een van de torsiestaven een tandje of wat verdraaid staat ten opzichte van de andere kant, dan kun je de auto wel recht zetten maar dan is de gewichtsverdeling uit balans; omgekeerd kun je de gewichtsverdeling wel goed krijgen, maar dan staat de auto scheef. Ik zou dat ook zeker even na laten kijken. Ik heb trouwens mijn wielen zelf uitgelijnd afgelopen weekeinde met een laserwaterpas; dat is erg goed te doen. Ik zal er eens een apart stukje over schrijven.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
25 mei 2011 10:57 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Zak zand voorin. Was heel gebruikelijk toen.
_________________________________________ oud is beter
|
25 mei 2011 12:06 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
@ lindemans: Auto is helemaal uitgewogen met de juiste voor/achter verdeling (42/58) en 5kg verschil per kant. Prima dus. Ligt echt aan de hoek waar de wind de voorkant pakt. Hoort volgens mij op de kofferklep te zijn, maar bij teveel hellen naar achteren pakt hij waarschijnlijk meer op de bumper onder en krijg je lift bij voldoende snelheid/wind. @ wolf: zak zand of beton in de bumper is passe vanaf '66/'67 Waren ze in Zuffenhausen snel achter na vele bruine broek momenten van klanten
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
25 mei 2011 12:58 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Als 'ie is uitgewogen, en je gaat de rij-hoogte (voor) aanpassen, klopt je uitweging niet meer
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
25 mei 2011 15:52 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Als je de stelbouten voor aan beide kanten evenveel uitdraait blijft de balans bij beperkte aanpassing wel in orde hoor ... Sterker nog: je kunt 'm voor zo ver verlagenals je wilt - zolang je links voor en recht voor in gelijke mate verstelt, blijft de wieldruk gelijk aan hoe die nu is !
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
25 mei 2011 16:13 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
idd. de stelbouten voor evenveel draaien zodat links/rechts evenveel zakt en je hoeft niet opnieuw uit te wegen. Gewichtverdeling voor/achter zal minimaal veranderen.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
25 mei 2011 16:41 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Die verdeling verandert geheel niet ...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
25 mei 2011 19:32 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Natuurlijk wijzigt de verdeling wel...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
25 mei 2011 20:18 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
.. net als de uitlijning
|
25 mei 2011 20:21 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Nee hoor, in theorie wel, in praktijk echter niet, de hoek is hiervoor veel te klein. Test maar uit door je auto op de weegschalen te zetten en dan met een krik midden onder de achterzijde je auto maximaal op te krikken...
_________________________________________ Make the most of now!
|
25 mei 2011 20:41 |
|
|
Niels
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Verandert dan grammen, geen kilo's. Gaat hier idd om delen van graden.
|
25 mei 2011 21:21 |
|
|
supercarrera
Sweatmaker
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Dus alle duur aangeschafte apparatuur is eigenlijk overbodig geweest voor alle PC's en P specialisten?
Zelf aan je onderstel sleutelen, ook als je alleen de stelboutjes voor beide een hele slag draait, heeft natuurlijk een desastreus effect op je uitlijning/ uitweging. Bij een laserwaterpas kan ik me nog iets voorstellen maar ook dan zal je alleen een grove benadering kunnen bereiken van de "ideale" uitlijning.
Een specialist met heel veel 911 uitlijnervaring zei ooit tegen mij dat een 911 alweer anders staat nadat je de auto de brug af en nogmaals op hebt gereden (na het zorgvuldig uitlijnen dus).
Misschien rechtvaardigt dit juist weer wel het zelf klungelen aan de ophanging.
Ik zou iig een goede specialist de zaak laten instellen.
Groet, SC.
|
25 mei 2011 22:04 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Natuurlijk moet de auto hierna weer worden uitgelijnd daar de toespoor wel wat wijzigd voor. Maar de gewichtsverdeling, als deze al wijzigd, hebben we het over hele kleine marges die je met een klassieke 911 toch niet kunt opheffen.
Laten we wel realistisch blijven. Mits je elk weekend op het circuit de ballen uit je broek rijd, ga je dit echt niet merken. Alleen als er op 1 kant een verschil van 15 kilo of meer is kun je dit gaan merken. Maar een kilootje of minder verschil merk je echt niet als hobbymatige rijder.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
26 mei 2011 9:28 |
|
|
Blijco
997 Carrera S 3.8Ede
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Ik heb mijn 3.2 ook voor wat naar beneden gedraaid. Zou niet weten hoeveel, maar voor het oog mooi vind ik Laatst naar Dinslaken nog de 260 aangetikt en hij ligt zo vast als een huis. Het zal wel goed wezen dan
_________________________________________ The difference between men and boys.....
The speed of their toys !!
|
26 mei 2011 10:19 |
|
|
Snel Motorsport
Porsche 996 GT2 (race)
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Even een paar kleine tips. Altijd eerst de hoogte instellen alvorens uit te lijnen. Je uitlijning veranderd als een gek als je het naderhand doet. Zoals velen terecht opmerkte, de gewichtsverdeling veranderd nagenoeg niet bij het aanpassen van de hoogte. (tenzij je de hoogte 20 a 30 cm gaat aanpassen ) Wel links en rechts evenveel aanpassen! De effecten van de wagenhoogte op de wegligging hebben nagenoeg allemaal te maken met aerodynamica en verplaatsen van het rollcenter. Er zijn een paar trucs om na een goede uitlijning de auto perfect uit te wegen zonder de hoogte en uitlijning aan te passen.
_________________________________________ www.snel-motorsport.nl
|
26 mei 2011 11:22 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
|
26 mei 2011 14:11 |
|
|
MPH
Ede
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Ik kom al zoekende dit oude topic tegen.
Mijn 911 staat nog in de amerikaanse "safaristand" en wil ik graag wat laten zakken naar europese rijhoogte. Als ik het zo lees is dit geen klusje om "even zelf" te doen.
Kan iemand mij vertellen waar ik in de omgeving Gelderland kan laten doen? Kan dit bij een betere bandenboer of is dat een doodzonde en is bezoek aan een dealer of specialist vereist?
Verneem graag!
_________________________________________ 944S ‘87 Nijlgroen
ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration ex 924 T ‘79 ex 911 3.0 Targa '79 Ex 987 S 3.4 '06
|
10 maart 2017 20:54 |
|
|
piewie
911 T 2.2 targa 1971
964 c2 1990 ////////
911 S 2.2 targa 1971baarle Nassau Hertog nl/be
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Vandaag de hele handel laten doen en wat meetingen gedaan betreffende hoogte en of dit betrekking heeft op uitweging en sporing van wielen. Andwoord is heel simpel Heeft weinig of te verwaarloos effect. Zit wel wat verschil in maar valt nog geweoon binnen de marge' Met met betreking op het zweven is een simpele remedie Stel de stel schroeven een halve slag en doe een test of hij nog zweeft Herhaal dit tot je tevreden bent. Er is geen hooge wiskunde voor nodig . Heb ik ook gedaan bij dit probleem. Enne je mag geen 140 in NL
Laatst bijgewerkt door piewie op 11 maart 2017 9:01, in totaal 1 keer bewerkt.
|
10 maart 2017 21:29 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
Is Steenwijk dichtbij genoeg? Maar even serieus, niet naar een reguliere bandenboer gaan maar naar iemand die de 911 kent. Ga gewoon naar Erwin Jansen van Rebel Engineering. Oke, het is Steenwijk, maar tegelijkertijd een leuk ritje. Kun je gelijk mooi de situatie voor en na vergelijken. Succes!
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
10 maart 2017 22:39 |
|
|
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
Re: Hoogte afstelling voor klassieke 911....
In gelderland zit ook erpa. Hebben wij goede ervaringen mee. En paul restaureert oud spul dus weet wel hoe of wat.
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
11 maart 2017 10:43 |
|
|