Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 15:23



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Benzine Boxster: 95 of 98 ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
mijn eerste porsche boxster
Vriescheloo
Bericht Benzine Boxster: 95 of 98 ?
Vraagje, Bij mijn eerste tankbeurt zag ik staan bij de benzine klep Ron 98...?
Ik neem aan dat bij normaal rijden Ron95 ook goed is ?? of af en toe afwisselen ???
Ervaringen ?

mvgroet
Rene


30 mei 2011 19:19
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
mijn eerste porsche boxster
Vriescheloo
Bericht Re: Benzine 95 of 98
Ik heb een boxster 987...(sorry vergeten te vertellen)...


30 mei 2011 19:22
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Benzine 95 of 98
staat er niet voor de lol denk ik :scratch:


30 mei 2011 19:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Benzine 95 of 98
Dit is een geheel nieuwe discussie. Ga ik volgen! :lol:
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


30 mei 2011 19:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: Benzine 95 of 98
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Afijn:

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=31330&hilit=benzine

Etc. Probeer de zoek functie eens.
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


30 mei 2011 19:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Re: Benzine Boxster: 95 of 98 ?
Gewoon 95 erin.(lekker goedkoop)
daarna aftoppen met:
Afbeelding ben je weer net zo duur uit! :mrgreen:
_________________________________________
Black Cars Look Better In The Shade


30 mei 2011 19:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Bericht Re: Benzine Boxster: 95 of 98 ?
Gewoon 98 tanken, dat is de betere benzine voor performance motoren. Staat er ook niet voor niets op....

En dat Wynn's is slecht spul.... Staat ook "pinking" op de fles i.p.v. Pinging..... :scratch:
_________________________________________
www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer
www.mh-schietsport.nl voor sportschutters


30 mei 2011 20:02
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Benzine Boxster: 95 of 98 ?
Wss is het verbruik met 95 zelfs iets hoger als met 98 ... en bespaar je daar dus niks mee.

95 tanken kan overigens niet veel kwaad - zolang je niet het uiterste van de motor vraagt :idea:


30 mei 2011 20:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Bericht Re: Benzine Boxster: 95 of 98 ?
Tiens, zou er een verband zijn tssn gevoelige IMS Lager en 95ron?


30 mei 2011 20:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2S
010
Bericht Re: Benzine Boxster: 95 of 98 ?
Euro 95 tanken. :idea:
_________________________________________
That's thirty minutes away. I'll be there in ten.


30 mei 2011 23:16
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: Benzine Boxster: 95 of 98 ?
Gooi er 'n Electro Motor in. Tank je af voor een eurootje of 3. :mrgreen:

Afbeelding

http://www.eurotuner.com/news/eurp_1105_electric_porsche_boxster_e/index.html
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


30 mei 2011 23:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
^^^^ Deze ^^^^
Amsterdam
Bericht Re: Benzine Boxster: 95 of 98 ?
Was het niet zo dat de motor zich automatisch aanpaste wanneer je 95 tankte in plaats van 98? Maakt dan dus geen zak uit. Wanneer je echter het uiterste van de auto wil vragen, tank dan 98 :)


30 mei 2011 23:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: Benzine Boxster: 95 of 98 ?
Octaan

Als eerste is het belangrijk te weten dat benzine het spontaanst en best ontbrandt met een laag octaangetal. Denk bijvoorbeeld aan de normale benzine RON 91. Het octaangetal is een zogenaamd vergelijkingsgetal. Octaan is een bestandsdeel van benzine en men heeft aan octaan het getal 100 gegeven. Dit getal heeft dus niets met de hoeveelheid octaan in benzine te maken.

Pingelen
Het beste is om benzine met het laagste octaangetal te gebruiken wat door Porsche is vrijgegeven. Dat is benzine die nog net niet op de pingelgrens zit.
Pingelen is het geluid dat je hoort als je bijvoorbeeld rijdt met te veel voorontsteking in het lagere toerenbereik en dan plotseling volgas geeft. Het geluid van een rammelende zak knikkers dat je dan hoort, noemt men pingelen. Dit zijn de geluidsgolven van het detoneren van de onverbrande koolwaterstoffen. Deze ontstaan doordat na de verbrandinginleiding de druk en temperatuur boven een bepaalde waarde uitstijgen. Het restmengsel verbrandt dan niet meer, maar detoneert met enorme drukgolven. Dit heeft grote schade aan het drijfmechaniek tot gevolg. In moderne motoren zitten klopsensoren die bij pingelen de ontsteking en/of het TI signaal terugnemen. Het motorvermogen daalt dan.

Verbrandingskamer
Om zo veel mogelijk energie uit de brandstof te halen en zo economisch mogelijk te rijden, moet worden gezorgd voor een zo hoog mogelijke motorcompressie. Dat betekent een optimale combinatie van motorconstructie en hoogte van het benzineoctaan. De vorm van de verbrandingskamer is hierbij zeer belangrijk. Het centraal ontsteken en naar alle kanten gelijk ontbranden werkt namelijk het beste, eventueel kan hiervoor een zogenaamde squiseruimte zijn geconstrueerd. Motoren met 4 kleppen per cilinder hebben de bougie op de juiste (want centrale) plaats. Bij veel oudere 2-kleps Porsche motoren zit de bougie vanwege constructiebedingingen uit het midden, waardoor de compressieverhouding niet hoog genoeg kan zijn om detoneren te voorkomen. Bij sommige typen werd daarom een extra 2e bougie per cilinder toegepast, zoals bij de 4 cilinder Carrera, de 964 en 993. Dit zijn allemaal motoren met 2 kleppen per cilinder waarbij dankzij de 2e bougie alle brandstof verbrand is, voordat detonatie kan optreden. Het is echter wel een dure en ook gevaarlijke oplossing, want wanneer 1 bougie uitvalt, zal de motor gewoon doorlopen met één kloppende (pingelende) cilinder, die uiteindelijk vanzelf uitvalt.

Hoger octaangetal
Wat men kan doen is benzine met een hoger octaan gaan gebruiken.
Nadeel is dat hoe hoger het octaangetal van benzine is, hoe langzamer de verbranding verloopt. Deze verloopt namelijk in zogenaamde ringgolven. Oude laaggecomprimeerde antieke zuigermotoren moeten zelfs een zeer laag octaangetal benzine gebruiken, deze lopen anders te heet. Bij een motor die voor normale benzine is gemaakt, loopt de verbranding dus sneller. Vul je deze motor met hogere octaanbenzine, moet je eigenlijk de ontsteking iets vroeger stellen. Vroeger moest je dan ook aan een klant bij een onderhoudsbeurt vragen wat voor benzine hij of zij gebruikte. Tankte de klant superbenzine, dan moest de ontsteking iets vroeger worden gezet.

Toevoegingen: loodvervangers
Vroeger werd om het octaangetal te verhogen Tetraethyllood toegevoegd. Deze loodtoevoeging zorgde tevens voor het smeren van de klepgeleiders en beschermde de uitlaatkleppen en klepzetels tegen inslaan. Door het lood stuitert de klep namelijk minder op de zetel. Vanwege het milieu mag deze loodtoevoeging niet meer worden gebruikt en zijn er loodvervangers in de handel. Naast het feit dat deze vervangers lang niet zo goed werken als lood, moest ook het octaangetal weer omhoog want dat was als bijeffect verlaagd door het wegvallen van het lood. Als loodvervanger werd onder andere Methyl-tertbutylether (MTBE) bijgevoegd, in sommige gevallen later ETBE met Ethyl wat weliswaar duurder maar ook schoner is en MMT wat onder meer tot ademhalingsproblemen kan leiden. MTBE wordt gemaakt van Methyl alcohol wat de brandstofslangen verteert en aluminium aantast en Isobutyleen wat gumafzetting geeft. MTBE is trouwens ook giftig voor het milieu (grondwater) en wordt inmiddels her en der al weer verboden. Dit laatste zal in het zogenaamde milieubewuste Nederland nog wel even duren, omdat MTBE voor heel Europa voor 90 % in Nederland wordt gemaakt…

Toevoegingen: Ethanol
Buiten de hiervoor aangehaalde loodvervangers moet tegenwoordig wettelijk tenminste 4½ % biologische brandstof (Ethanol) toegevoegd worden. Dit heeft weer als nadeel dat water wordt aangetrokken terwijl nagenoeg alle zwavel al uit de benzine verdwenen is. Gesproken wordt overigens om het percentage te verhogen naar 10%, in Brazilië is het al 23% (!). Het gevolg van water in benzine is bacterievorming wat vroeger door het zwavel gedood werd. Benzine bederft daarom veel sneller dan vroeger, het begint nu al na 60 dagen. Bij wat langer stilstaan zijn we dus verplicht om een antiveroudering toe te voegen. Op deze manier kan de levensduur verlengd worden tot maximaal 2 jaar.

Vapor lock
Toevoegen van Ethanol veroorzaakt een verhoging van de dampspanning waardoor eerder het zogenaamde “Vapor Lock” optreedt. Hierdoor krijg je dampbellen in brandstofleidingen, de carburator of het injectie systeem. Door Vapor Lock wil de motor warm niet starten. Het probleem wordt groter in de bergen door de lagere luchtdruk. Een oplossing hiervoor is 0,1 tot 0,2% Aceton bij te mengen bij de benzine waardoor de oppervlaktespanning weer omlaag gaat. Nadeel hiervan is weer het mogelijk oplossen van rubber en kunststoffen. Het voordeel is een lager brandstofverbruik. Sommige beweren dat dit het geheim van Shell V-power benzine en diesel is, waarbij opgemerkt dat bij diesel minder Aceton gebruikt wordt. Overigens kan ik dit niet met zekerheid zeggen want “ik ben klein en Shell is erg groot (en machtig)”. Let overigens op dat winterbenzine meer vluchtige delen bevat dan zomerbenzine. Witte pompen maken winterbenzine zomers op en kunnen dus sneller Vapor Lock veroorzaken. De mate van vluchtige delen is trouwens wettelijk geregeld, modernere motoren mogen ook geen ontluchting meer naar buiten hebben. Voor de octaanhoogte en loodvervanger(s) heeft Porsche een lijst voor de diverse modellen vanaf 1950. Zie hiervoor mededeling 1-89 groep 2 en mededeling 2-96 groep 2D, op te vragen bij je Porsche reparateur. Porsche schrijft dit dringend voor, ombouw naar loodvrije kleppen en zetels is een alternatief.

Toevoegingen: boosters
Vroeger werd ook octaanverhogende Benzol gebruikt (dit deden we zelf ook) maar dit mag niet meer gebruikt worden daar het zwaar kankerverwekkend is. Aral gebruikte het vroeger ook en kwam hiermee op een octaangetal van 105! In benzine zit ook onder andere ook Tolueen en Xyleen. Door deze vloeistoffen in een bepaalde verhouding met nog wat extra’s te verrijken, wordt het octaangetal ook verhoogd. Tolueen is niets anders dan doodgewone thinner van de spuiter en wordt veel gebruikt door racebedrijven. Ook zitten dit soort mengsels in diverse zogenaamde octaanboosters die in de handel te verkrijgen zijn. Groot nadeel van deze mengsels is dat de verbranding veel te langzaam is, de verbranding duurt soms wel tot in de uitlaat. Op de rollenbank blijkt dat om het vermogen er uit te krijgen, de ontsteking extreem vroeg gezet moet worden. Komt zo’n auto later bij een andere reparateur en wordt de ontsteking weer normaal afgesteld, dan loopt de motor op na-ontsteking en gaat kapot. Ook gaat de motor natuurlijk stuk als weer “gewone” benzine wordt getankt. De motor loopt dan op veel te veel voorontsteking. Deze gevallen komen in de praktijk regelmatig voor, mensen gooien een octaanboosters door de benzine en later nog maar wat, want “het kan toch geen kwaad”? Men heeft geen idee meer wat er inzit, denken “hoe meer hoe beter”. Helaas is het tegenovergestelde het geval. Octaanboosters op basis van Tolueen of Xyleen zou ik nooit gebruiken, kies bijvoorbeeld voor een booster uit de Hydrocarbon kettingreeks, deze worden door de serieuze jongens gebruikt. Er zijn voor racemotoren trouwens speciale brandstoffen. Eén van deze brandstoffen is Avgas, een vliegtuigbenzine voor zuigermotoren in diverse soorten te verkrijgen. De kleuren rood, purper en blauw 100LL (Low Lead) hebben een te laag octaangetal. Groen heeft een octaangetal van 130 en er is nog octaangetal 145. Aan dit laatste is moeilijk aan te komen, het wordt geproduceerd in Nieuw Zeeland. Tot slot maakt Elf diverse soorten racebenzine met en zonder lood met een hoog octaangetal. Deze worden bijvoorbeeld ook gebruikt voor de 24 uur van Le Mans (zonder lood). Het type Elf 124 is de hoogste en wordt onder andere gebruikt voor karts (met lood). In de USA wordt gebruik van loodhoudende benzine op straat bestraft overigens met een boete van $10.000,- Een volgende legale stap is waterinjectie, dit wordt gebruikt om turbodrukken tot 5 bar te halen (bijvoorbeeld met de 1.500cc – 1.000 PK Porsche F1) maar dat lijkt me niet nodig voor een clubritje door de polder.

Aldus gejat uit andermans werk:
http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/porscheclubs/klassieke-porsche-911-en-912-club/pc_main.nsf/web/6574B9A47E11B5AAC12576F80034F505

Gooi er nou gewoon '98 in. :thumleft:
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


31 mei 2011 0:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Benzine Boxster: 95 of 98 ?
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten.

Bijna gehaald :res:


31 mei 2011 11:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster-S 2007
Bergen op Zoom
Bericht Re: Benzine Boxster: 95 of 98 ?
sandelow schreef:
Was het niet zo dat de motor zich automatisch aanpaste wanneer je 95 tankte in plaats van 98? Maakt dan dus geen zak uit. Wanneer je echter het uiterste van de auto wil vragen, tank dan 98 :)



Als het goed is vangt je knocksensor dit op en regelt de ECU dit automatisch terug.


31 mei 2011 13:36
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Omg. Amsterdam
Bericht Re: Benzine Boxster: 95 of 98 ?
Met mijn boxster tankte ik destijds ook altijd 95... nooit geen problemen mee gehad en liep als een zonnetje!
Wat ik ook heb gebregen is dat de motormanagement zich zelf aanpast, duzzzz ..... :wink:
_________________________________________
Het leven gaat door..


02 jun 2011 8:53
Profiel
PorscheForum Rakker
986 S
040
Bericht Re: Benzine Boxster: 95 of 98 ?
Op 95 doet ie het prima idd, op 98 nog beter merk ik. Of denk ik te merken: net iets soepeler.


02 jun 2011 11:01
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Benzine Boxster: 95 of 98 ?
Dimitri-Turbo schreef:
nooit geen problemen mee gehad

of een serieuze waarschuwing... of een Brabo... :^:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


02 jun 2011 11:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Omg. Amsterdam
Bericht Re: Benzine Boxster: 95 of 98 ?
Een brabo? :flush: zeker te weten ni ... Graaskantje :cheers:
_________________________________________
Het leven gaat door..


02 jun 2011 23:32
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.