Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 18:18

Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
1 naar 2 schakelen 997.1 S handbak met verkorte schakelweg 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht 1 naar 2 schakelen 997.1 S handbak met verkorte schakelweg
Hallo liefhebbers,

Mijn versnellingsbak geeft bij koude motor- en bakolie vrij constant een oncomfortabel gevoel bij schakelen van 1 naar 2. Een kleine weerstand, alsof je je koppeling niet ver genoeg ingedrukt hebt/je verkeerd schakelt. Als de bak warm is, verdwijnt dit fenomeen volledig.

Iemand hier ervaring mee? Ik begrijp dat de 996 en 1e generatie 997 een synchro issue hebben dat met name bij koude bak optreedt. Kan het kwaad om hier mee door te rijden? Moet ik hier nu de auto slechts 20k heeft gelopen al wat aan laten doen? Of gewoon van me af zetten omdat het verdwijnt na warmrijden?

Alvast bedankt!

25 mei 2011 17:21
Profiel
PorscheForum Rakker
^^^^ Deze ^^^^
Amsterdam
Bericht Re: 1 naar 2 schakelen 997.1 S handbak met verkorte schakelw
Ik heb dat probleem in mijn 986 uit 2002 ook gehad. Bij mij wilde de bak niet goed in de tweede versnelling. Soms schoot hij er zelfs uit. Was inderdaad een synchromesh ring die vervangen moest worden. Is destijds onder garantie gedaan.

26 mei 2011 7:50
Profiel
PorscheForum Rakker
GTR R35, ex 996 C2, ex 968
Voor de 996 (+GT2/3) is het volgende gemaakt voor het bekende 2de versnelling probleem. Schijnt goed te werken mits de bak niet te ver heen is. http://www.gboxweb.com/detent.html Geen idee of deze oplossing toepasbaar is op de 997 bak.

26 mei 2011 8:15
Profiel
PorscheForum Rookie
Dank mensen!

Weet iemand of dat vervangen van zo'n ring een duur geintje is? Die van mij is net 2-3 mnd uit de 4 jaar garantie :-( Zou dit onder coulance moeten vallen bij een auto die slechts 20.000 km heeft gelopen?

Oh ja - vergeet ik bijna te vragen - kan het kwaam om hiermee door te rijden, D.w.z. wordt het van kwaad tot erger, of is het gewoon alleen maar irritant?

Nogmaals dank!

26 mei 2011 10:10
Profiel
PorscheForum Rakker
^^^^ Deze ^^^^
Amsterdam
Met 20.000 op de kilometer teller en nog geen 5 jaar oude auto lijkt het me dat je geen problemen zou moeten hebben, of er nu garantie op zit of niet. Even :arrow: dealer

26 mei 2011 10:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Die verkorte schakelweg is ook niet echt mijn ding :oops:
Had dit ook op mijn vorige BMW en is vaak hakkerig.
Je ziet het veel bij een 997, maar de meeste hebben een "variomatic" :evil: :twisted: :bang:

26 mei 2011 10:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Hi, ik heb indertijd op mijn 997 (bouwjaar derde kwartaal 2007) ook een verkort schakelsysteem laten installeren.

Dit heb ik gedaan bij ongeveer 2000km. Daarna was het inderdaad ook duidelijk merkbaar dat bij koude bak, je echt even een sekonde meer tijd moest nemen om rustig de 2 in te leggen. Als de bak warm was, schakelde ie geweldig, zeer kort en precies.

Toen ik de auto verkocht, had ik >20.000km gereden met het verkorte schakelsysteem, en voor mijn gevoel is het schakelen met koude bak in die tijd niet veranderd.

Aangezien ik het verkort schakelsysteem op een nagenoeg nieuwe bak heb gemonteerd, en dat wellicht een vergelijkbaar effect gaf als wat jij nu beschrijft, valt het misschien te betwijfelen of een nieuwe synchro uitkomst bied.....??

06 jun 2011 14:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Als er niets kraakt of uit de versnelling springt - indicaties die wijzen op een probleem met de synchromesh - dan is er niets aan de hand.

Ken het ook van mijn 997, zal alleen met shortshift (veel) duidelijker zijn.

06 jun 2011 15:55
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ]