Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 1:30



Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Gekocht: 968 Targa als 1e Porsche! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche 968 Targa (1994, Midnight Blue) DD: BMW 320i Touring Executive E91
Eindhoven
Bericht Gekocht: 968 Targa als 1e Porsche!
Dag autoliefhebbers,

Tja hoe moet ik dit uitleggen? Mijn autohistorie neigt namelijk niet 1-2-3 naar een 9-1-1. Thuis altijd met Citroenen opgegroeid, zonder kwaliteitsissues trouwens want die waren jong en goed onderhouden: GS, GSA, BX en Xantia. Comfortabel, ruim, en behalve de Xantia in ieder geval karakterbakken.

Toen ik na mijn eerste stage de centen begon te hebben voor een eigen vierwieler heb ik nog met een schuin oog naar Saab 900 classics (tja, karakterbak maar erg zwaar voor de studentenbeurs) en BMW E21 3-serie gekeken (alle niet versjonde exemplaren bleken nog boven budget). "Dus" kwam ik bij de oude historie terecht: een GSA X1. Luchtgekoelde boxer die het liefst toeren vreet, bij 140 km/u klinkt die als stofzuiger. Van barrel opgeknapt tot goede klassieker, geen concoursstaat, maar 8 jaar fijn mee gereden.

Daarnaast wel van alles anders, eerst vooral Frans: 205 Forever diesel (relatief luxe spaarpot van mijn vrouw toen die km moest draaien voor werk), CX 22 TRS (tja, grote GSA - nooit problemen mee gehad trouwens!), XM TurboD12 Ambiance (heerlijke zwever om voor een interim-opdracht veel km af te leggen), Xantia HDI Break (voormalige leaser van mijn vader, bekende historie en goede deal kunnen maken - comfortabel maar oh oh wat een saai hok) en wederom een XM V6 Exclusive automaat.
Toen voor het eerst "vreemd" gegaan: een FIAT Grande Punto MultiJet, klein maar fijn rij-ijzer. Toch miste ik het klassiekergevoel én doordat we minder gingen rijden moest de diesel er weer uit. Nu hebben we:
1. Op de oprit een BMW E91 320i Touring - na de eerste E21 zoektocht eindelijk een BMW, een jonge Touring want er moeten onderhand 2 koters mee (bijna 8 en net 6 jaar) ;-)
2. In de garage een klassieke Citroën CX 2400ie Pallas C-matic (ja, C-matic, da's een handgeschakelde 3-bak maar met hydraulisch bediende natte koppeling én koppelomvormer, van de 130pk van de GTi-motor komen er dus niet bijster veel aan de wielen :roll: ).
Zie overigens gewoon Mijn Album voor geïnteresseerden in dit blik.

Maar ja, twijfel twijfel. In 1985 was ik 10 jaar, dus 3 maal raden naar de jongensdroomauto - "die Porsj waar ook de politie mee scheurt", natuurlijk. En ja, toen vrouwlief (toen nog verloofde) haar motor (een Ural, kent u die?) weg deed heb ik beloofd dat daar óóit een cabrio voor in de plaats komt. Nu heeft de CX wel een schuifdak, maar dat telt geloof ik niet :mrgreen: En de CX is nooit haar model geweest, dus nu ik de BMW voor dagelijks gebruik nodig heb, scoor ik geen punten geloof ik :twisted: Wel bij meneer Michelin trouwens, geloof dat ik de RWD iets meer inzet dan mijn vrouw deed :drive: Al mist een 320i daarvoor eigenlijk de ruwe power natuurlijk.

Na een lang verhaal: ik denk serieus over een 911. En dan wel een "echte" Targa want ik denk:
a. Dat de kinderen daar de komende jaren nog een beetje achter mijn 1m89 passen, heb al gelezen dat een Targa iets ruimer is dan een Cabrio doordat de laatste ook de kap nog kwijt moet (?)
b. Dat de rijwind daar minder erg voelbaar is dan in een volcabrio (?)
Ervaringsdeskundingen alhier :idea: :?:

Dan kom je al gauw uit op de 2.7/SC/3.2/964 natuurlijk. Nu vind ik de SC/3.2 dé jaren-80-Porsche-designs eigenlijk, maar is een 964 zeker niet lelijk te noemen. Las hier echter dat in een 2.7 en SC geen rolgordels achter passen. Hoop dat dit niet klopt, want dat zou de zoektocht érg beperken.
Volgens wat Autoweek (...) reviews lijkt de 964 duurder onderhoud te zijn dan een 3.2 of 993. Gezien de bron even een checkvraag: klopt daar iets van of valt dat mee?

Maar zelfs al "moet" het een 3.2 worden, dan zoeken we gewoon rustig. In die zoektocht ben ik erg blij met al jullie ervaringen hier, het is een schat aan informatie. En wellicht moet ik binnenkort stiekum (verrassingseffect hé) eens gaan paszitten bij een van de specialisten, liefst in de buurt van Eindhoven maar las ook al goede dingen over Wolbert, Carlo van Krey en enkele andere specialisten. Want als het écht niet past, 1m89 dus en kinderen van nu ong. 1m20, dan heb ik een realisatieprobleem geloof ik :bang: Mijn hoop is gericht op het feit dat we al weer even van de Maxicosi's en vooral van die 9mnd-3jr kolossen van kinderstoelen af zijn, maar toch :roll:

Alvast bedankt voor het lezen van dit epistel en eventuele reacties. En in ieder geval: veel plezier met jullie prachtige Porsches. Naast de 911 vind ik trouwens ook een Boxster een karakterbak (maar die mist 2 zitjes) en een 944/968 als Coupé erg mooi. Maar de 911 SC/3.2/964 in Targa-variant, tja, prachtig. Van de week bij Chateau St. Gerlach stond nog een prachtige rode 3.2 Targa, en ik maar denken dat ik niet zo van de rode auto's ben :scratch: :cheers:

Tot ziens!

EDIT: Titel aangepast
_________________________________________
Het zijn gewoon allemaal karakterbakken


Laatst bijgewerkt door Rogier1975 op 17 maart 2012 22:15, in totaal 3 keer bewerkt.



11 jun 2011 22:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex: 3.2 Targa ex 964 c2 coupe ex 993 Targa BMW 02 1975
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
Welkom,

3.2 prima auto ook voor de kinderen want door de wat minder schuin aflopende achterruit wat meer ruimte voor de kids. Ook door de constructie de mogelijkheid om lang(er) open te rijden :cheers: Zou zelf een 964 Targa overwegen doordat hier rem en stuurbekrachtiging prettig bij zijn. En het schakelen gaat wat soepeler.
_________________________________________
Nie janken.


11 jun 2011 22:25
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
zoveel mensen zoveel wensen, dromen en aankopen. Het allerbelangrijkst is dan overigens dat dromen; zonder dat beetje autopassie kom je al snel bij een praktische hatchback als optimale 2e auto.

Ik denk zelf dat je ook je gevoel sterk moet laten spreken, om die reden heb ik de 3.2 boven de 964 verkozen (al vind ook ik de 964 eveneens een beauty). Rijden in beide is dan wel een voorwaarde, de 964 rijdt toch al weer een stuk moderner. Is inderdaad ook wel iets duurder in onderhoud, al zal een goed onderhouden exemplaar met de juiste updates van oorspronkelijk zwakke plekken in dat model niet heel veel duurder zijn dan een 3.2 denk ik.

Over de riemen: blijft persoonlijk, maar bij mij zitten er nog gewoon buikriemen in (er zitten ook nog geen airbags in een 3.2). Volgens mij zijn 3-puntsgordels wel in te bouwen, ben er niet zeker van.
Targa of cabrio: ervaring van open rijden blijft wel anders, dus dat is ook kwestie van ervaren. Ook looks mogen worden meegewogen. Overigens is vervangen van een targadak zeer duur, dus voorwaarde voor een Targa aankoop is een goed inzet-dak.
Voor zover mij bekend is het enige verschil in zitruimte (de Targa heeft natuurlijk achter de zittingen standaard nog wel bergruimte over, de cabrio open niet meer) dat de achterste stoelen in de cabrio iets rechter opstaan t.b.v. ruimte voor het neer te klappen dak. Volgens mij is de afstand tot de voorstoelen identiek - ook hier durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.
Overigens is die beenruimte actherin wel erg krap, dus jullie oudste zal mogelijk daar nu al moeite mee hebben en dat wordt nog lastiger. Hangt er dus ook vanaf hoe vaak je met 3 of 4 gezinsleden op pad zult gaan met deze auto.

Kortom: de 911 targa of cabrio is niet direct een heel praktische oplossing, maar wel een hele leuke. Snel gaan kijken bij bijvoorbeeld Carlo van Kreij om zelf te ervaren hoe het met de ruimte gesteld is. Die rijervaring daarna, daar maak ik me dan minder zorgen om 8) .

Succes met het denkwerk en het keuzeproces Rogier!


11 jun 2011 22:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 968 Targa (1994, Midnight Blue) DD: BMW 320i Touring Executive E91
Eindhoven
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
Dank voor deze duidelijke reacties. En snel, maar dat zal wel bij het P-karakter horen :mrgreen:

Voor wat betreft de 964 herinnerde ik me net weer dat de Porsche-site gewoon standaardprijzen voor beurten heeft.

Copy-paste:
    911 3.2 Uitvoering Jaar Service Prijs Classic prijs
    Onderhoud 20.000 km '84 - '88 EUR 1.319,00 EUR 1.059,00

    964 C2 Service Prijs Classic prijs
    20.000 km EUR 1.539,00 EUR 1.239,00
    40.000 km EUR 1.659,00 EUR 1.339,00

Tja, ik denk dat een euro of 300 per 20.000 km nu niet echt significant zal zijn op de totale 911-kosten ;-)
_________________________________________
Het zijn gewoon allemaal karakterbakken


11 jun 2011 22:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
inderdaad, dit geeft al aan dat het verschil normaliter niet heel groot is. Overigens heb ik ooit een 964 aan een AanKoopKeuring (AKK; altijd doen) laten onderwerpen: deze viel E 100 hoger uit dan een AKK voor een 3.2. Dat gold in elk geval bij de betreffende specialist, aangezien hij de compressie van de cylinders wilde meten en voor het demonteren en monteren van onderdelen in de 964 beduidend meer tijd nodig had.
Overigens zijn de genoemde servicebeurt/kosten bij een Porschespecialist vaak lager (bijvoorbeeld Frank Schmidt is een bekende onderhoudsspecialist in Oss, dus vermoedelijk ook redelijk dicht in de buurt).


11 jun 2011 23:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
Hoi Rogier,

Ik rijd al een aantal jaartjes met een targa 3.2. ik heb 2 kinderen die ook rond de 1.20 zijn. En het gaat perfect. Wat rijwind betreft denk ik dat er toch wat meer wind achterin "slaat" dan bij een cabrio. Aan de andere kant is een Cabrio achterin inderdaad wat minder ruim omdat de achterleuning iets rechterop staat dan bij een coupe of targa. Ik moet zeggen, we gaan regelmatig met de kids rijden, en dat gaat prima tot een 100 kilometer per uur. Daarboven kan tijdelijk ook wel, ik wacht meestal tot ze gaan klagen :mrgreen:

Voor wat betreft de gordels, stoeltjes probleem. Ik heb altijd met 2 punts gordels en een porsche kinderstoel gereden. Daarna met stoelverhogers, maar dat laatste is in mijn optiek onzin om enkel de zitting te verhogen bij een 2 puntsgordel. Dit heeft namelijk geen effect. Ik heb echter vorige week 3 punt gordels an een 964 ingebouwd. De meeste 3.2 tjes zijn al voorbereid om 3 punt te monteren. Je hoeft zelfs je hoedeplank niet te vervangen. ik heb ze keurig voorgewerkt. Er zitten nu dus 3 punts in mijn 3.2 Targa. Aangezien de zitjes achterin al veel weg hebben van een kinderzitje twijfel ik of ik nu nog een zitje achterin plaats. Met deze gordels zitten ze mooi diep beschermd. Maar daar is al veel over geschreven.

Ik lees St- Gerlach?? woon je in het zuiden?

je bent welkom in Urmond om eens te komen kijken en te rijden, weet je wellicht weer wat meer, en geeft stof tot nadenken.

Stuur mij maar een PB tje. Ik hoor het wel

tevens voor wat betreft de onderhoudsprijzen. Ik heb hier een andere mening over.

Een 3.2 is niets speciaals. 1 maal per 20.000 kilometer oliewissel en filters, en 1 maal om de 60.000 kilometers of om de 3 jaar kleppen stellen, plus remvloeistof. en bougies. Ik doe zelf 1 maal per jaar de oliewissel en de filters. En heb net mijn kleppen laten stellen.

Een grote beurt kost bij een specialist om en nabij de 500€, en een kleine rond de 380€. Koop een goede 911 en de kosten zijn zeer beperkt, maar houd uiteraard altijd rekeing met onvoorzienne kosten. Het is tenslotte een oude auto. Ik vind prijze voor een standaard beurt die boven de 1000€ uitkomen diefstal, want kijk je naar de matriaalkosten dan is dat echt niet veel.

Olie een liter of 12
Oliefilter en luchtfilter
remvloeistof
6 bougies
eventueel Rotor en stroomverdelerkap
Kleppen stellen kost rond de 175€ en dat is incl pakkinggen, moeren en ringen plus uurloon.

Dus waar die belachelijke onderhoudsprijzen vandaan komen :roll:

De handige doet het zelf, maar voor de stempel in het boekje wellicht bij de specialist. Maar voor mij hoeft die stempel niet zo duur te zijn.

OK, het heeft voor sommige een meerwaarde dat er een afgestempeld boekje bijzit. Aan de andere kant, laat hem dan wat minder opleveren, je hebt er ook minder aan uitgegeven.
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


12 jun 2011 9:27
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex '87 3.2 Carrera Targa, wit , ex rijkspolitie
Sint Anthonis
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
Citaat:
ik wacht meestal tot ze gaan klagen


Heel herkenbaar :clown:

Hier ook een targa bezitter met 2 kinderen, mijn kinderen zijn wat groter inmiddels. Ik heb er 1 van 1,30 en 1,50. Die lange heeft de laatste tijd wat problemen om z'n benen kwijt te kunnen achterin. Maar moeders vind de porsche niet zo leuk meer sinds ze dr eigen cabrio heeft dus ik ben wat vaker alleen of alleen met de kinderen op stap. Dan kan de grootste voorin.

Afgelopen 7 jaar was het prima te doen met 2 opgroeiende kinderen, eerst in de porsche prince kinderstoel en daarna rechtstreeks op het stoeltje, zitverhoger vond ik onzin omdat ze dan met hun hoofd boven de bovenrand uitkomen en tegen de achterruit aan komen. Zonder vond ik het veiliger (uitzien).

De wind beukt wat harder achterin dan bij een cabrio en maakt vrij veel geluid daarom blijf je zelf meestal op redelijke snelheden, als ik alleen rijd en ik wat harder wil rijden zet ik meestal mn iphone met doppies op.

wat betreft onderhoud, ik reserveer meestal ongeveer 1000 -1500 euro per jaar voor onderhoud. Dat is tot nu toe goed te doen. Ik doe bijna al het onderhoud zelf op wat specialistische zaken na. Maar het is een hobby auto en ik rijd mischien iets van 10000 km per jaar. (soms minder zelfs).

veel plezier verder met uitzoeken
_________________________________________
Twijfel nooit aan jezelf !!!! Dat doen anderen wel voor je.


12 jun 2011 9:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
Welkom Rogier. Mooie introductie en leuk opgeschreven. Wat betreft de vragen die je stelt sluit ik me aan bij de voorgangers: ga het zelf ervaren door proef te rijden! Vwb targa-cabrio; ruimte achterin is idd groter bij targa, maar qua rijwind zou het wel eens anders kunnen uitpakken dan jij denkt. En daarbij is een echte cabrio natuurlijk gewoon leuker. 8)

Suc6 met de keuze. Wat je ook kiest, je gaat er veel plezier aan beleven!!
_________________________________________
kaufen, behalten, genießen...


12 jun 2011 10:50
Profiel ICQ 
PorscheForum Junkie
964 Targa, 911T hotrod ('70) EX: 3.2 Coupe
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
Welkom hier! Sluit me aan bij voorgangers. Heb beide geprobeerd en gekozen voor 964. Net iets modernere rij eigenschappen. Gebruiken hem ook om weekje mee naar z-frankrijk te gaan en dan is iets meer comfort, stuurbekrachtiging en ABS toch wel heel fijn. Zeker vrouwlief kan dag erg waarderen. Ga daarom ook nog op zoek naar een 3.0 of 3.2 coupe voor mijzelf als ' mens only car' :D


12 jun 2011 13:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
@jos targa, om de 3 jaar of 60dkm kleppen stellen?...........


12 jun 2011 13:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
olie om de 10K, kleppen om de 20K.
_________________________________________
oud is beter


12 jun 2011 13:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
bully schreef:
@jos targa, om de 3 jaar of 60dkm kleppen stellen?...........



Sorry,

maar hier zijn de meningen over verdeeld. de onderhoudsinterval is 1 maal om de 20.000 of 1 maal per jaar. kijk maar in je boekje e inderdaad ( sorry) 1 maal om de 20.000 de kleppen "controleren". Dit laatste wordt nogal eens bestreden, net als het vervangen van de bougies.

Ik rijd zelf ongeveer 10.000 km per jaar. Wissel 1 maal per jaar ( zelf) de olie, en laat eens in de 2 jaar de filter en de luchtfilter plus olie, door een specialist vervangen ( stempel) verder heb ik 3 jaar geleden de kleppen laten stellen en nu recent weer.

De bougies kunnen makkelijk 60.000 km mee. Maar dat heeft ook te maken met de juistheid van de ontsteking.

waar het mij omgaat, maar dan val ik weer in herhaling, is dat onderhoudsprijzen voor het reguliere onderhoud die boven de 600€ uitgaan belachelijk vind. Ik ga het in ieder geval niet betalen, dan maar geen stempel. aan materiaal ben je voor een kleine beurt nog geen 100€ kwijt, een beetje monteur is in een uurtje klaar.

Een grote beurt met kleppen stellen en eventueel bougies en remvloestof is uiteraard wat duurder. maar een setje bougies en remolie kost niet de wereld, uiteraard komt daar nog het pakkingset en de moeren bij.

Om daar nu meer dan 1000€ voor te betalen lijkt mij belachelijk, maar goed, ieder zijn ding. Wat ik ermee wil aangeven is dat buiten de hoeveelheid olie in het blok en iets meer werk bij het stellen van de kleppen, het niets anders is dan een normale auto, uiteraard op leeftijd.
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


12 jun 2011 14:04
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porsche 968 Targa (1994, Midnight Blue) DD: BMW 320i Touring Executive E91
Eindhoven
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
Wat een heerlijk enthousiast forum dit :mrgreen:

Onderhoud komt dus wel goed. Een 33 jaar jonge CX is overigens ook geen goedkope, afgelopen 12 maanden gewoon even als voorbeeld:
- 1100 euro voor nieuwe voorremschijven en -blokken, uitlaatspruitstuk en nog wat gerommel (vooral veel uren, tis een CX dus voor iets kleins moet altijd iets groters los ;-))
- 700 euro door een kapot aandrijfaslager en afstellen koudstart: lager kost weer niet, montage wel en afstellen is ook weer een uurtje prutsen.
- nu mogen er weer achterremschijven en -blokken op, maar dat is maar 1-2 uurtjes werk

Allemaal bij een specialist, niet duur want ik weet hoeveel uur er in zit (help soms zelf mee), maar genoeg geld zeg maar. Voor de 911 zou ik ook een combi van specialist en zelf doen voorzien. Kun je bij een 3.2/964 een beetje schappelijk bij het oliefilter, luchtfilter, bougies, kleppen e.d.? Bij mijn GSA kon je bijvoorbeeld 2 van de 4 bougies wél makkelijk vervangen en bij de CX heb je speciale tools nodig om überhaupt bij het oliefilter in de buurt te komen :twisted: Ben dus wel iets gewend, al is het hebben van stempels in de CX-wereld minder van belang.

@Jos Targa: St Gerlach was voor werk, het chateau. Woon in Eindhoven en ben voor werk momenteel veel in Delft en Amsterdam te vinden, richting Urmond was een uitzondering. De 3-puntsgordels zónder zitjes lijkt mij een mooi plan: volgens mij is een 911-stoeltje sowieso niet groter dan een kinderstoel en het verhogen is vooral/ook bedoeld om de gordels goed over de schouders te laten lopen. Bij een kleine achterstoel met gordels direct op de hoedenplank is dit eerder goed dan in een hoge 3-Touring schat ik zo.

Cabrio versus Targa, ja die windval is natuurlijk wel logisch eigenlijk. De lucht wordt de Targa ingezogen en "klapt" dan achterin de Targa-kap, waarschijnlijk?
_________________________________________
Het zijn gewoon allemaal karakterbakken


12 jun 2011 16:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.0 SC Jubileum '81 & een 3.2 G50 Cabrio '87
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
Welkom! :thumleft: :cheers:
_________________________________________
"Little Bastard"


14 jun 2011 8:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 968 Targa (1994, Midnight Blue) DD: BMW 320i Touring Executive E91
Eindhoven
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
Hm, mijn voornemen om de P-wens rustig te laten bezinken gaat nog niet zo goed :roll:

Vorig weekend eens wat meer info over deze forumauto gevraagd. Veel restauratiewerk gedaan, grotendeels zelf, wat veel goeds of juist niet voor de kwaliteit kan betekenen, maar daar hebben ze de AKK voor uitgevonden geloof ik. Verder geen 'matching numbers', wat is er volgens jullie daar nu zo belangrijk aan?
En een SC, dus geen mogelijkheid tot 3-punts achtergordels :(

Vandaag tikje tijd over en vanaf project in Delft via Nootdorp gereden. Daar wat met Enrico over de 911/964/993 gepraat. Hij blijkt een duidelijk voorstander van de 3.2 t.o.v. de 3.0 te zijn, hij vindt de Motronic toch betrouwbaarder dan de K-jetronic. En even gepast in deze targa. Leuk ding op zich, enige minpunten die ik kon ontdekken so far:
- paar roestpuntjes (die Enrico zelf overigens aanduidde, zo hoort het)
- bestuurdersstoel danige slijtsporen
- niet-origineel stuur (maar zoiets moet eenvoudig te fixen zijn)
- nog geen 3-punts achtergordels (maar schijnt dus te fixen te zijn)
- het is overigens géén turbo-body, er zitten alleen "haaienvinnen" op - vind ik niet zó mooi, maar zoiets kan er eenvoudig af lijkt mij.
Over techniek, historie, nummers e.d. nog niet gehad - ik wilde vooral eens kijken hoe ik nu in een 911 zit. En dat viel niet tegen, stoel niet eens volledig naar achter met 1m89 anders zijn mijn armen te kort ;-). Wat gewoon nog best een beetje ruimte laat voor koters die nu 1m20 & 1m30 zijn, die kunnen dan nog wel even passen denk ik :cheers: .
Koppeling ging zwaar, maar niet overkomelijk: na het "dode punt" is de benodigde kracht om 'm beneden te houden acceptabel vind ik.

Ook nog even in een 964 gezeten. Geen targa of cabrio, maar gewoon even "snuiven" aan het 964-gevoel. Veel hetzelfde, maar ook veel net wat moderner: airbagstuur oogt direct anders, en aircoknopjes en cruise-hendels vallen je dan in eens weer op terwijl ik daar in de BMW niet eens over nadenk.

Heb geen motor gevraagd te starten - dat komt nog wel als ik een proefrit wil maken. Door de regen en spitstijd wílde ik nu niet eens een proefrit, eerste 911-ervaring lijkt me wat fijner en veiliger op een rustige zonnige zaterdag een keer.

Denk toch dat ik meer een Carrera-3.2 type ben, maar een 964 is ondanks het duurdere onderhoud (kwam Enrico zelf mee) natuurlijker makkelijker in de omgang. Maar het klassiekergevoel zal ik niet willen missen denk ik.

Is het trouwens normaal om als een auto die bij de ene P-specialist staat, bij een andere P-specialist een AKK te laten doen, of is dat "not done" in deze wereld?

Zo, ik ga nog even mijmeren over het geluid van de daar binnen gereden 2.4T :thumleft:
_________________________________________
Het zijn gewoon allemaal karakterbakken


17 jun 2011 21:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
Citaat:
Is het trouwens normaal om als een auto die bij de ene P-specialist staat, bij een andere P-specialist een AKK te laten doen, of is dat "not done" in deze wereld?

Ja hoor waarom niet. Persoonlijk vind ik de SC weer leuker rijden dan de 3.2 :wink: En 'matching numbers' bij een 3.0 who cares, dat is meer voor verzamelaars :wink: En het geluid van een 2.4. geweldig, 2.2 nog mooier, en zo heb je altijd wat, succes.... :mrgreen:


17 jun 2011 22:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 968 Targa (1994, Midnight Blue) DD: BMW 320i Touring Executive E91
Eindhoven
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
Afgelopen week vertoonde de CX even flink startkarakter: aanslaan en bijna gelijk weer afslaan, tot 10x toe.

Dat gaf al wat aanleiding dat Madame een andere auto wenst, ik heb alleen gezegd dat ik wel iets zal regelen, niet wat :mrgreen: . Of heeft een 3.2 ook vaak dit soort elektriek-gerelateerde nukken: is het een sensor, is het een kabelbreuk, is het een ...? ;-) Als er geen "gedegen aanname" kan zijn dat een zeg 25-jaar oude 3.2 betrouwbaarder is dan een 33-jaar oude CX (die al behoorlijk ondersteboven gekeerd is, technisch), heb ik natuurlijk slechts een :flush: -argument!

Over de champagne-3.2 bij Service Haaglanden nog een vraag: die heeft Fuchs in kleur van de carrosserie. Is dat standaard geweest of zeker niet-origineel (heb de 911-bijbel nog niet :oops: )?
Afbeelding
_________________________________________
Het zijn gewoon allemaal karakterbakken


26 jun 2011 12:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
hmmmm....

als jij (en vooral je vrouw) een super betrouwbare auto willen zou ik er geen van 25 jr oud nemen (nog afgezien van het merk...) :scratch:
_________________________________________
kaufen, behalten, genießen...


26 jun 2011 12:53
Profiel ICQ 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
:?: :?: Niet mee eens, wat een onzinstelling :roll:

Ik rij al jaren Porsches van 25 jaar en ouder. Voor hetgeen waar ze voor gebruikt worden zijn ze enorm betrouwbaar en degelijk. Sterker nog, afgezien van de talloze kevers die ik heb gehad, ( die rijden ook altijd) ben ik vaker van een koudekermis thuisgekomen met mijn daily drivers dan met mij Porsches en kevers. ( en geloof me, ik heb in mijn 20 jaar rijbewijshstorie incl de auto's van de zaak meer dan 50 auto's op gehad)

Het is natuurlijk onzin om te stellen dat als je een jongere Porsche koopt deze betrouwbaarder is.
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


26 jun 2011 13:34
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
sebastian schreef:
hmmmm....

als jij (en vooral je vrouw) een super betrouwbare auto willen zou ik er geen van 25 jr oud nemen (nog afgezien van het merk...) :scratch:

Even afkloppen natuurlijk, maar wat een onzin!
Zo'n 964 en later en alle andere moderne auto's zullen eerder door storingen in de electronica stil komen te staan dan een 911 vanaf 3.2 carrera en ouder.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


26 jun 2011 15:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 968 Targa (1994, Midnight Blue) DD: BMW 320i Touring Executive E91
Eindhoven
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
Laat ik het anders (beter?) formuleren: wat zijn de zwakke plekken van een 3.2/964 als het om de techniek gaat? Startproblemen, inhouden, olielekkages, bakken, onderstel, ...? Waar moet je gewoon rekening mee houden als liefhebber/techneut (en ja, madame is techneute dus niet helemaal wars van enig inzicht, heeft lang genoeg auto's met handchoke gereden e.d.)?
_________________________________________
Het zijn gewoon allemaal karakterbakken


26 jun 2011 16:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
Mijn 3.2'tje kent geen van de genoemde problemen.
Gewoon starten en rijden.
Af en toe tanken, wassen en 1x per jaar onderhoud.
Nu bijna 200.000 km op de teller.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


26 jun 2011 16:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
+2Nicolò
Alles valt of staat met goed onderhoud......


26 jun 2011 17:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 968 Targa (1994, Midnight Blue) DD: BMW 320i Touring Executive E91
Eindhoven
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
Kijk Nicolo en Bully, jullie weten het Carrera 3.2 rijden te verkopen :mrgreen: :cheers:
_________________________________________
Het zijn gewoon allemaal karakterbakken


26 jun 2011 17:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Toch een 3.2 Targa als tweede gezinsauto?
hier het zelfde, na in totaal 3,5 jaar mijn huidige targa te hebben heb ik buiten het reguliere onderhoud enkel een sensor stuk gehad. verder een porobleeloze auto. uiteraard afkloppen, maar voor een sportwagen van 26 jaar oud, petje af. olieverbruik 1 liter op 3500 kilometers en brandstofverbruik bij normaal sportief rijden 1:10. olieverbruik is veel minder dan mijn vorige Audi A4 avant van 2007.

wat dat betreft is het Porsche absoluut gelukt een zeer betrouwbare auto te maken. Welk sportwagenmerk doet dat na uit dei jaren?
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


26 jun 2011 21:57
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.