Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 20:14



Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Van Karmann Ghia naar Porsche ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Hilvarenbeek
Bericht Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Ik ben nieuw hier. Ben al vele jaren in het bezit van een Karmann Ghia cabrio (type 14), maar om eerlijk te zijn vooral omdat ik toen (12 jaar geleden) geen Porsche kon betalen en de KG qua model een prachtige auto vond (en nog). Er is 1 probleem, hij rijd voor geen meter. Maar goed die doe ik niet meer weg. Ben nu op zoek naar een Porsche 911 maar twijfel enorm tussen een 964/993 of een 996 (in ieder geval een cabrio uitvoering).

Ik wil de auto dagelijks gaan gebruiken. Dus een 996 zal meer comfortabel zijn en technisch moderner, de echte Porsche (naar mijn mening de 964/993) mooier maar minder praktisch waarschijnlijk. Voordeel van deze laatste 2 is wel weer dat ik die zakelijk kan gaan rijden met een betrekkelijk lage bijtelling (vanaf bouwjaar 1996).

Heb al veel gelezen op dit forum en al veel van opgestoken. Maar het lijkt wel hoe meer je leest hoe moeilijker de keuze wordt. Komt nog bij dat het zoeken naar een betrouwbare auto ook nog niet mee zal gaan vallen als ik dit hier lees. Hoewel ik hier niet moeilijk ga doen. Als ik de auto tegenkom die mij bevalt dan gaat hij rechtstreeks naar een onafhankelijke Porsche keuring en moet ik daar op vertrouwen. Zoals bij iedere auto zal je toch ook een beetje geluk moeten hebben.

Maar terug naar mijn eigenlijk vraag aan jullie. Wat type zou verstandig zijn (gevoel of realiteit, of misschien gaan die beide zaken samen ? ).

Ben benieuwd naar jullie kijk hierop. Alvast bedankt.


15 jun 2011 18:11
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
open deur ff meteen intrappen: proefrijden

Verder heb je het zelf eigelijk al gezegd; hoe nieuwer hoe comfortabeler (over het algemeen).
964 wat duurder onderhoud, 993 beduidend duurder in aanschaf (voor een goeie), 996 goedkoopste en wellicht minst betrouwbaar ivm mogelijke plof.... maar van het prijsverschil tussen een 996 en goeie 993 kan je zo een nieuwe motor erin lepelen dus tsja...
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


15 jun 2011 18:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
joh. ga lekker voor die cupholders. is wel 2011 ja?
_________________________________________
oud is beter


15 jun 2011 18:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Citaat:
Ben nu op zoek naar een Porsche 911 maar twijfel enorm tussen een 964/993 of een 996 (in ieder geval een cabrio uitvoering).
Ga proefrijden dan weet je meer. @caelin :wink:


15 jun 2011 18:38
Profiel
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Welkom, en veel plezier op de ziektocht naar je ideale Porsche. 8)

Ik ben net andersom gegaan, van Porsche 3.2 cabrio naar Karmann Ghia cabrio, maar dan net iets anders als origineel, en dit ook vanwege model. :thumleft:

viewtopic.php?f=33&t=28091


15 jun 2011 18:47
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Wilkommen !
Als je een beetje het klassieke gevoel van je KG wilt terugvinden in je 911, dan denk ik dat een 996 te modern is. Voordeel is wel weer dat je er voor de winter erg makkelijk een hardtop bij kan scoren.

Ik zou inderdaad gewoon gaan rijden in de verschillende auto's en ik zou ook een goeie 3.2 als optie niet overslaan. Mijn 3.2 rijdt WEL voor een meter :-)

Altijd een mooie auto gevonden die KG ....
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


15 jun 2011 19:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Denk dat een KG kwa rijden veel overeenkomsten heeft met een 356 :?:
Heb ook in een paar mogen rijden en schrok daar ook van, maarja dat is appels met peren..........................
Je moet ze ook in de trant van die jaren zien :idea:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


15 jun 2011 21:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Hilvarenbeek
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Ga morgen in een 996 rijden en zaterdag in een 964. Ben heel benieuwd. Heb het idee dat comfort van 964 meer richting de Karmann gaat. Als dat zo is dan wordt het een no go. Hoe mooi hij ook is. Heb ook al gezien dat ik niet op het woord "plof" moet zoeken hier op dit forum. Krijg dan bijna het gevoel dat je er op kunt wachten....die "plof". Dus dat neem ik maar even niet mee in de afweging. Ga eerst op het gevoel af. Zaterdag weet ik meer, hoop ik. Ik zal het laten weten.


15 jun 2011 21:53
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
carrera 911 C2/964 Volvo P1800S
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
ga maar af op jou gevoel.......echte porsche rijders gaan voor LUFTI :lol:

Wat het ook wordt, een ding is zéker het wordt een Porsche .

Karmann ghia 8) , prachtig model ( fammilie van P.)

Nog véél succes. :salut:


15 jun 2011 22:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 924 ex 911 3.2 ex 964 ex 997 audi a5 cabrio/bmw x5 op zoek 964/993(S)
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
@Karmann 123;
Kan het even niet volgen; Van Karmann Ghia naar Porsche? (En je doet die KG niet meer weg!) :?:

Comfort 964 richting de Karmann No Way. :wink:

"Hoewel ik hier niet moeilijk ga doen" :popcorn: Dat mag ook niet op ons Forum :salut:


16 jun 2011 0:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
KG is mi inderdaad kwa "comfort" closer to 356; zeker niet 964 en nieuwer !
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


16 jun 2011 2:26
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Qua aanschafprijs is een "early" 996 mss wel de moeite als het om woon-werk gaat.

Tweede vraag is dan eigenlijk ook: hoeveel woon-werk kilometers per dag je gaat rijden :idea:

993, 964 en zelfs de Carrera 3.2 worden hier door PF'ers voor woon-werk gebruikt.

964 is wat duurder in onderhoud - de 993 wat goedkoper .. over de 996 kan ik je niks vertellen.

Gewone 993 is overigens een hele andere auto dan 'n 964, qua rijgedrag -- het verschil in prijs zou mij dan ook niet over de streep trekken om 'n 993 te kopen, maar eerder een 964 met juiste Km-stand en evt. net een motor-revisie achter de rug ... of geld in je zak houden en dat (ooit) zelf eens laten uitvoeren.

Goed onderhouden 964tjes en 993's rijden met gemak 2 a 3 ton op de teller, maar soms heb je pech - en dien je al (ruim) voor de 2 ton te reviseren ...

Proefrijden is inderdaad een goede, om er achter te komen wat voor jou de juiste woon-werk Porsche is. Maar beperk je dan niet tot 1 keer 964, 1 keer 993 en 1 keer 996 rijden. Er zit namelijk ook nog verschil tussen de types onderling :idea:

Misschien is een Tiptronic een goede optie - daarvan zijn de 964tjes en 993's MI toch wat goedkoper dan de handgeschakelde ..

Succes met de overpeinzingen, afwegingen en beslissingen :!:


16 jun 2011 8:26
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Olaf schreef:
Gewone 993 is overigens een hele andere auto dan 'n 964, qua rijgedrag -- Er zit namelijk ook nog verschil tussen de types onderling :idea:


Zeer goed advies :thumleft:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


16 jun 2011 8:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Inderdaad rijden zal je vertellen welke auto je hart wil.
Ik lees dat je de auto eventueel zakelijk wilt gaan rijden. Bereken dan even het verschil in kosten, dan zou ik snel genezen zijn.
Bijtelling a 35% over 30k [964] of 25% over 120k, compenseert na 1 jaar met gemak eventueel duurder onderhoud
In het laatste geval is het verstandiger de auto prive te rijden met 19c, maar is denk ik altijd nog duurder dan een 964 in de bijtelling
_________________________________________
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.


16 jun 2011 9:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Hilvarenbeek
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Bedankt voor de info tot nu toe. Even een vraag aan jullie specialisten. Er is me een 964 cabrio uit 1990 aangeboden. Weet nu al bijna dat het gevoel het toch gaat winnen van het verstand. Ik vindt de 964 gewoon een veel mooiere auto dan de 996. Ziet op het eerste oog fantastisch uit, maar volgens eigenaar lekt hij wel 2 of 3 druppels olie per dag. Zoals eerder gezegd wil ik hem toch laten keuren voordat ik ook maar iets aanschaf. Mijn vraag is echter heeft het zin om hem te laten keuren. Ik vindt het op zich geen probleem als men dan duidelijk aan kan geven wat het probleem is en wat het me gaat kosten om dit te verhelpen maar als zoiets vooraf al een gelopen zaak is dan hou ik geld voor zo'n keuring liever in mijn zak. Er is verder weinig historie van de auto bekend maar moet eerlijk zeggen dat de prijs er dan ook naar is.

Begrijp dat olie lekkage een veel voorkomend probleem is bij de 964, aan de andere kant kan ik het wel waarderen dat dit er ook gelijk bij vermeld wordt. Heb technisch geen verstand van auto's dus kan wel heel interessant naar de motor gaan kijken maar dat heeft weinig zin. Heb wel het een en ander opgezocht op punten waar ik wel op moet letten. Maar dit is toch altijd optisch zoals lak, stikkers, vocht etc.

Graag jullie advies hierin.

Oh ja, en de vraag waarom ik de Karmann aanhoud. Sommige zaken moet je niet meer wegdoen in je leven. Daar is deze auto er een van. Hij zal er in ieder geval niet minder waard van worden.


16 jun 2011 18:19
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Citaat:
Er is verder weinig historie van de auto bekend maar moet eerlijk zeggen dat de prijs er dan ook naar is.

Beter een goeie voor teveel dan een slechte voor weinig waar je op leeg loopt.


16 jun 2011 18:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Ik vind geen historie bij zo'n auto erg gevaarlijk. Wat is er precies over het onderhoud aantoonbaar? Opties, wel onderhoud maar niet vastgelegd (zeer vreemd, ervan uitgaande dat je ook van een liefhebber koopt, laten staan) of geen (te weinig) onderhoud (laten staan) of een andere al dan niet plausibele verklaring.

Probleem met het ontbreken van aantoonbare en controleerbare onderhoudhistorie is dat de consequenties (op termijn) daarvan niet direct uit een AKK hoeven te komen. Voor mij dan ook altijd historie + AKK.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


16 jun 2011 19:01
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Alles totaal afhankelijk van de prijs.
Geen historie is net zo goed als een valse historie :idea:

Olielekkage kan van een klepdeksel komen, waarvan de pakking niet goed af dicht door het loslaten van de caoting die op de klepdeksels zit (eerste type 964). Maar kan ook komen door uitgedroogde voetpakkingen (rubber ringen). Of van een leiding, olieretourbuis etc.

Als de auto in z'n geheel (interieur en exterieur) overeenkomt met de stand op de teller, dan zou ik een AKK uit laten voeren en van daaruit verder rekenen/bedenken :wink:


16 jun 2011 19:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Ben ik maar deels met je eens. Interieur en exterieur kun je zien. Maar in een blok of bak kun je niet kijken. Persoonlijk wil ik weten hoe er met de auto de afgelopen jaren is omgegaan door de eigenaar. Dat betekent dat ik waarde hecht aan de indruk van de verkoper, de manier waarop hij/zij met de auto is omgegaan en de wijze waarop de auto is onderhouden. Dat hoeft helemaal niet bij een PC of specialist als het maar (goed) is gebeurd. Als die eigenaar geen onderhoudshistorie kan overleggen zegt me dat iets over die persoon en daarmee ook iets over de auto.

Als je geluk hebt valt daar met een AKK wel indicatief iets over te melden maar ook het ontbreken van aantoonbaar onderhoud zal bij een AKK als potentieel risico worden gemeld. Prijs kan dan misschien een koopje zijn of lijken met een marge voor wat achterstallig onderhoud maar het zal je nooit dekken voor kosten als het echt misgaat. Zijn situaties genoeg, misschien niet op het PF, van enthousiaste first time Porsche kopers/eigenaars die zijn leeggelopen op zo'n aankoop.

Ben het met je eens dat valse historie natuurlijk helemaal 0,0 waard is. Sterker nog, daar word je dus bewust opgelicht en kun je er bij voorbaat al vanuit gaan dat het zaakje niet klopt. Dus daarom liefst niet alleen aantoonbare historie maar ook controleerbaar.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


16 jun 2011 20:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Karmann123 schreef:
...Even een vraag aan jullie specialisten. ...964 cabrio uit 1990...als zoiets vooraf al een gelopen zaak is dan hou ik geld voor zo'n keuring liever in mijn zak...technisch geen verstand van auto's...

Beste mede forumlid,
alles wat je hier zegt, schreeuwt maar één ding; laat te allen tijde een aankoopkeuring doen.

Je hebt er zelf de ballen verstand van en er zijn duizenden oorzaken die een bepaald symptoom (olielekkage) kunnen veroorzaken. In dit lekkagevoorbeeld: van geknoei bij het bijvullen, via uitgedroogde of verouderde pakkingen tot motorblok dat klaar is voor de kliko.

Een normale AKK geeft je ook een inschatting of het
1. een verantwoorde, maar relatief dure aankoop betreft,
2. een potentiële miskoop of
3. een aanschaf in de categorie 'misschien valt het allemaal wel mee en heb je er een goede aan'.

Een echt koopje of hele goeie voor weinig vind je namelijk imho niet; die heeft een ander doorgaans al voor je neus weggekaapt.

Succes ermee :!:


16 jun 2011 21:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 C4 ex 964C2 ex US 951
Hengelo
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
De mijne is ook vettig aan de onderkant.. lekt niet..maar komt in mijn geval van een slechte pakking bij de oliedruksensor bovenop t blok.. maar ik wacht even op ander groot onderhoud voordat ik de dynamo eraf laat halen om dat dingetje ook even te vervangen, dus t kan ook mee vallen ;-)
_________________________________________
Ride Hard, you can rest when you die


17 jun 2011 10:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Een geluk voor je want jij zit er al aan vast. :wink:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


17 jun 2011 13:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Hilvarenbeek
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Ben ik weer. Vandaag naar een 964 en een 996 gaan kijken. Gereden in de 964 in de 996 pas woensdag helaas. Eerst even de 996. Grijs met zwart interieur. Auto uit 2000 met 125.000 km en gt3 (?) pakket. Ik was laat in showroom en aanwezige verkoper kon me niet veel vertellen over de auto. Import (D) met historie tm 2006. Auto zag er verder prima uit moet ik zeggen en met name geluid was "lekker". Alleen zo'n vleugel achterop is totaal niet mijn ding. Iemand een idee of er die af kan? En wat houd een Gt3 pakket als optie verder nog in? Ruimte achter het stuur viel me alles mee. Ben bijna 2 meter dus heb wel wat ruimte nodig. Al met al een moderne luxe auto, dat was het eerste gevoel. Zeker een auto waar ik dagelijks de weg mee op kan. En, 1 jaar garantie. Maar het Porsche gevoel was er niet helemaal eerlijk gezegd. Op naar de 964....

Auto wordt verkocht door een liefhebber die auto uit US heeft geïmporteerd en hem nu te koop aanbied. Uit 1990 met klokje net rond. Auto zag er erg verzorgd maar je kon wel zien dat hij 20 jaar oud was. Wat ik positief vindt, een auto van 20 jaar die er als nieuw uitziet lijkt me ook niet gezond. Zoals eerder gezegd geen aantoonbare historie. Waar ik wel achter ben gekomen ( buiten medeweten van verkoper) is dat laatste eigenaar (70 jaar oud) auto 10 jaar in zijn bezit heeft gehad en veel te vinden was op Porsche forums in US. Wat ik er op uit maak gaat het om een iemand die de auto grotendeels zelf met zorg onderhield. Tja wat je allemaal niet kunt achterhalen op het web...

Heb dus eigenlijk wel het gevoel dat hier in ieder geval een "eerlijke" auto wordt aangeboden. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat auto ook daadwerkelijk 100% in orde is. Genoeg over het "gissen" en terug naar de feiten.

Auto was compleet en had paar gebreken die verkoper al had aangegeven, waaronder het olie verlies. Is het überhaupt schadelijk voor motor als er olie verlies is (mits je peil in de gaten houd natuurlijk). Auto reed super! Ruimte was wel minder dan in de 996 Hoorde ( en voelde zelfs) wel een soort aanlopen van iets. Net of er een "bobbel" op een wiel zat. Eigenlijk is deze auto totaal niet te vergelijken met de 996. Kreeg bij 964 toch meer het Karmann gevoel maar dan met veel meer hedendaagse techniek , comfort en power.
De 996 is een auto met echt hedendaags comfort en techniek maar met beduidend minder Porsche gevoel (voor mij dan).
Maar heb hier nog niet in gereden natuurlijk. Ben hier dan ook heel benieuwd na. Toen de motor werd gestart werd dat gevoel al een stuk meer wakker.

Conclusie is eigenlijk dat ik het totaal nog niet weet. Gevoel zegt op dit moment 964, verstand 996. Met name omdat ik auto heel jaar wil gaan gebruiken ( 30.000 km per jaar schat ik). De 964 is een auto die ik zou kopen en nooit meer weg zou doen. Maar misschien op den duur wel tegen zou kunnen vallen als " all day user" (comfort) De 996 is een auto waarvan ik nu eigenlijk al weet dat ik die ooit in zal ruilen omdat de band hiermee anders zal zijn.

Wou eigenlijk alleen maar paar vragen aan jullie stellen maar is uiteindelijk is het een heel verhaal geworden vrees ik. Nog even kort paar vragen:

* wat houd een GT3 pakket in en kan de "vleugel" er af?
* hoort er een binnen hemel te zitten in een 964 cabriolet?
* advies waar ik auto's eventueel kan laten keuren in de buurt van Utrecht.

Bedankt alvast! :cheers:


18 jun 2011 22:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Intermeccanica 356 Speedster, Formule Vee, VW 1302 S Karmann Cabrio #PF 613#
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Mijn fijnste was 993 4S maar als goede tweede daily een witte 964 C4 mit schiebedach ..... had ik hem nog maar. No boilers for me!


19 jun 2011 0:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
lelystad
Bericht Re: Van Karmann Ghia naar Porsche ?
Keuren kan o.a. bij Robert Visser in Hilversum en Car Care in Soest.
Er zit geen binnenhemel in een 964 cabrio.
_________________________________________
zet je mond niet in de derde versnelling indien je hersens nog in de tweede staan


19 jun 2011 9:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pjetrof


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.