Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 18:27



Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..?? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
Na enige tijd turen naar onderstaand plaatje, kan ik niet begrijpen hoe deze Holle Spaak velgen gemaakt werden.

Ik dacht dat velgen meestal gietwerk waren of "billet" gefreesd in sommige gevallen (of soms misschien bij meerdelige velgen een combinatie van deze), maar ik snap dus niet hoe je de Holle spaak zou moeten fabriceren...??

Weet iemand hier dat?

Met dank aan "Paul II" voor het plaatje

Afbeelding


20 jun 2011 9:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
"Verloren was" methode?
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


20 jun 2011 11:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
Cloaca schreef:
"Verloren was" methode?

Ja, maar met polystyreen ipv was!
_________________________________________
Black Cars Look Better In The Shade


20 jun 2011 11:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
Maar hoe krijg je dan de holtes??


20 jun 2011 12:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
Gebruik van kernen.
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


20 jun 2011 13:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
de geheimen van gietwerk gaan hier voorbij :lol:

heb het ooit wel geleerd, maar long time...

dit moet toch wel gietwerk zijn, smeedwerk kan dit niet maken, toch :?:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


20 jun 2011 13:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
Er vanuit gaande dat ze 'uit één stuk' zijn, zijn ze naar mijn idee niet te smeden (als massaproduct).
Als ik de wanddiktes op het plaatje zie :roll: dan vermoed ik wel dat dit puur een PR-plaatje is, en niet een realistische weergave van de doorsnede.
Wellicht is er ergens een foto te vinden, van een doorgezaagd exemplaar? Daar is waarschijnlijk beter van af te leiden hoe ze exact gemaakt zijn.
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


20 jun 2011 13:23
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
Hier een stukje over de productie van (inderdaad dunwandige) holle spaak wielen ... Porsche Technology Design Wielen zullen daar niet ver vandaan zitten qua ontwerp en bewerking :wink:


20 jun 2011 16:57
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
Het gebeurt door te "lassen" door middel van frictie(wrijvingswarmte)! dus de spaken en de eigenlijke velg worden apart gemaakt en daarna aan elkaar gesmolten :salut:
_________________________________________
Een vriendelijk woord kost niets!
www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA


20 jun 2011 17:00
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
Dank voor alle interessante info......

Als er dus compleet afgesloten luchtkamers in deze velgen zitten, dan neem ik ook aan dat er een risico is om ze bijvoorbeeld heet te stoken om poedercoating te verwijderen (ik heb ooit een rolkooi coating vrij laten stoken/branden, maar dat deed men niet voordat ik in iedere afgesloten buis wat gaatjes geboord had, om zo de druk te kunnen laten ontsnappen)...

Ik vraag dit omdat ik een set holle spaak velgen opnieuw wil laten coaten, en ik begrepen heb dat het bedrijf waar ik dit wil laten doen eerst de oude lak eraf brand.....??


20 jun 2011 17:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
op deze foto kun je goed zien hoe dit wiel in elkaar zit.
Afbeelding
_________________________________________
Black Cars Look Better In The Shade


20 jun 2011 17:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
denk dat plaatje in 1e bericht het ook goed laat zien - vergroot door klik!
ook lijkt daar te zien - door de kleuren rood en beige - dat het naaf-met-spaken deel aan het velgbed is 'gewrijvinglast' zoals araenarood beschrijft :idea:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


20 jun 2011 18:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
arenarood schreef:
Het gebeurt door te "lassen" door middel van frictie(wrijvingswarmte)! dus de spaken en de eigenlijke velg worden apart gemaakt en daarna aan elkaar gesmolten :salut:


Dat is één mogelijke optie voor het gewenste resultaat.
Heb je ergens gevonden dat de porsche velgen op deze manier zijn gefabriceerd?
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


20 jun 2011 18:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
Paul II schreef:
denk dat plaatje in 1e bericht het ook goed laat zien - vergroot door klik!
ook lijkt daar te zien - door de kleuren rood en beige - dat het naaf-met-spaken deel aan het velgbed is 'gewrijvinglast' zoals araenarood beschrijft :idea:


Dat geldt idd voor de overgang van 'rood' naar 'beige'.
In de spaken zelf zitten (volgens dezelfde tekening) ook nog holtes.
Die zijn (nog steeds) volgens mij vervaardigd met kernen, waarbij de gaatjes van de 'pijlers' vermoedelijk na het gieten zijn verwijderd met een nabewerking.
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


20 jun 2011 18:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
thedutchguy schreef:
op deze foto kun je goed zien hoe dit wiel in elkaar zit.
Afbeelding


Dit is wel een in één stuk gegoten velg, zonder (voor zover te zien op de foto) volledig omsloten holle ruimtes.
Qua gieting dus niet heel ingewikkeld.
De afbeelding van de porsche velg impliceert dat er in de spaken ook nog omsloten holle ruimtes zitten.
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


20 jun 2011 18:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
Net nog wat interessante info gevonden op een ander forum

Citaat:
I was installing some new tires on some wheels that were refinished in the past for a new customer. When I went to balance them they were needing 6+ ounces of weight on the inside of the wheel and 3+ on the outside (real bad). There was no sign of any imbalance when being spun, and I rotated the tire several times on the wheel to try and overcome any tire high weight spot. Then, when I was hand spinning the tire on the balancer it sounded like there was some rocks on the wheel. I could find nothing. Then it hit me. The sound was coming from inside the wheel. These were hollow spoke wheels. Hollow spokes have a special valve stem that runs though the hollow void in the wheel. This is how they remove the sand casting when the wheel is manufactured. However, if you refinish the wheel and do NOT cover this area when sand blasting all the sand will get into the wheel. This is what happened here. When I removed the valve stem, it looked liked an hour glass of sand pouring out from inside the wheel.


Dus bij het stralen van Holle Spaak wielen altijd het ventielgat blokkeren....?!


23 jun 2011 18:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Hoe werd een 993 Turbo Holle Spaak velg gemaakt..??
Afbeelding
Is dit niet toevallig een velg van een wiel waarvan de bandspanning te regelen is tijdens het rijden?
959 of zo?
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


03 jul 2011 18:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.