Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 16:44

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
3,0SC perikelen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht 3,0SC perikelen
Ik heb een 3,0Sc van '82 volledig gereviseerd en ondertussen heeft deze motor/auto ongeveer 1500KM gereden. De motor loopt mooi op leegloop (ongeveer 700/800 tr) en blijft ook zo lopen, dus geen op en neer geloop.... tenzij ik aan de CO begin te regelen. Spijtig probleempje: de motor wil wel eens horten en stoten tussen de 2100 en 2800 tr. En dat is nu juist een bereik waarin veel gereden word tijdens de drukte. Eens boven de 3000 breekt de hel los tot aan 6500 tr. Op 1500/1800 tr rijden gaat ook prima. Bergopwaarts in dit "lastige toerental range" is dan weer geen probleem, zolang er maar gewerkt dient te worden. Bergaf dan weer...is horten en stoten.
Ik dacht zelf aan de stroomverdeler en heb deze vervangen door een gereviseerd item. Het is zeker verbetert maar nog niet echt opgelost. Vervolgens gaat mijn oog naar de bougiekabels maar voor ik deze vervang....is best een kostelijk setje !
Het injectiegedeelte zelf heb ik niet gereviseerd; compleet afgebouwd en achteraf mooi teruggeplaatst.
Kan iemand mij verder op weg helpen? :bang:

17 jun 2011 21:10
Profiel
PorscheForum Rakker
carrera 911 C2/964 Volvo P1800S
Bericht Re: 3,0SC perikelen
In mijn topic met de vraag (hoe CO afstellen van een 3.0l 78,er ).
krijg ik de raad mee om van die injectieverdeelkop af te blijven !! en zéker niet te demonteren.

Misschien zit daar wel de oorzaak van je huidig probleem nu......

17 jun 2011 21:21
Profiel
PorscheForum Rakker
je zou ook eens kunnen kijken of de vaccum vervroeger op de ontsteking wel zijn werk doet of dat slangetje gescheurd is en dat er geen vaccum opstaat sucses ermee

21 jun 2011 8:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Het wordt een kwestie van dingen uitsluiten. Zeker is dat het in ontsteking danwel mengsel zit...

Ik vraag me overigens af wat je onder een 'volledige' revisie verstaat. Dan bezuinig je niet meer op bougiekabels denk ik? Zorg dat die in orde zijn en vernieuw je bougies, rotor en verdelerkap om dat in ieder geval uit te sluiten. Heb je het ontstekingsmoment correct ingesteld? Het klinkt mij alsof het in het ontstekingsmoment zit. Probeer een 5gr voor bdp bij stationair (800-900 toeren), dan kom je uit rond de 30gr voor bdp bij 5000 toeren (vacuumslang loshalen voor je dit instelt).

21 jun 2011 8:37
Profiel
PorscheForum Rakker
996 TURBO!!! Ex 964 cabrio, ex 3.0SC, ex 944 turbo 2X.
Zuid Holland zuid
Ik denk dat de co te laag is, hoe hoog staat hij?

21 jun 2011 11:09
Profiel
PorscheForum Rookie
Ik probeer zo goed mogelijk te antwoorden op de gestelde vragen:
Revisie zelf uitgevoerd; oliepomp vervangen was defect, nieuwe schalen voor de krukas en de drijfstangen. Cilinders zijn Nikasil. Alle pakkingen zijn nieuw. Draadstangen voor cilinders (studs) alle 24 vervangen. Kleppen zijn vernieuwd, nokkenassen zijn type 964. Vliegwiel is lichtgewicht vanwege 901 bak die er achter zit. Motor was standaard 204pk. Stalen injectieleidingen vervangen door kunststoffen van ouder type (180pk). Deze aanpassingen waren nodig omdat anders de motorkap niet dicht gaat. Deze motor ligt nl. in een 914-6. Ik wil wel enkele fotoos posten maar dan moet ik eerst nog ff uitzoeken hoe ik dat doe...newbie !
Vacuumslang werkt wel degelijk, maak ik ze los dan valt ie stil. Ontsteking staat op tijd; laten uitvoeren door ervaren P technieker. CO staat op 1,4.
Motor heeft na revisie nu ongeveer 1600KM gelopen. Afgelopen w.e. voor eerst in regen gereden. Een 914-6 slikt wel wat water boven de motor... Motor bleef goed lopen maar toerenteller ging als een gek te keer. Ik heb een vermoeden dat er ofwel oxidatie zit op het stekkerblok van de CDS ontsteking ofwel dat deze misschien niet waterdicht is...
Bougiekabels zijn dus nog de originele, afgeschermde dus. Indien nodig vervang ik ze wel maar ik dacht dat ze toch rond de 500€ gingen?! Rotor en verdelerkap zijn uiteraard nieuw. Benzinepomp is eveneens nieuw evenals alle filters in deze leidingen evenals de drukregelaar van de benzine. De tank werd gecleaned.... alles zuiver. Injectoren onaangeroerd, maar presteren zeker goed op hoog toerental.
Fijn reacties te krijgen, thx :drive:

21 jun 2011 19:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Je kunt de bougiekabels ook even doormeten. Stuk voor stuk moeten ze niet meer weerstand bieden dan 3 Kohm.

Verder vraag ik me af of je motor moet uitvallen als je het vacuum lostrekt. Ik neem aan van niet, want je moet de ontsteking stellen met de vacuumslangen losgekoppeld!

Leuk project trouwens!

21 jun 2011 19:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Citaat:
Vacuumslang werkt wel degelijk, maak ik ze los dan valt ie stil. Ontsteking staat op tijd; laten uitvoeren door ervaren P technieker. CO staat op 1,4.
CO is wel erg laag, en vacuum los moet de motor niet uitvallen.

21 jun 2011 20:03
Profiel
PorscheForum Rakker
996 TURBO!!! Ex 964 cabrio, ex 3.0SC, ex 944 turbo 2X.
Zuid Holland zuid
1.4% is inderdaad te laag, auto gaat bokken. Ook mijn ervaring bij mijn ex SC.
Co rijker afstellen, volgens mij rond de 2.5% en hij zal weer prima lopen :salut:

21 jun 2011 20:36
Profiel
bougiekabels bij MH-Teile....

21 jun 2011 20:44
Profiel
Porsche Targa SC 3l. 1980
Middelburg (B)
CO is veel te laag, wat bougiekabels betreft, wacht tot het pikdonker is (geen grapje) start de P en kijk of er geen verlies is op de kabels (vonkjes die overspringen) en wat betreft aankoop, wat Marc (Bully) hierboven zegt is een goed adres, moet wel wat geduld hebben. Ik geloof dat ik ongeveer 178€ heb betaald voor een setje. Succes :thumleft:

21 jun 2011 20:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Als je de kabels checkt in het donker. Spuit ze dan nat met een planten spuit of glassexbus gevuld met water , dan wordt het eventuele overspringen van vonken nog beter zichtbaar. verder zou ik het co op 4% zetten heb ik zelf ook met mijn sc uit 81 en het bij de apk weer terug regelen

22 jun 2011 17:18
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]