Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 4:49



Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Bericht Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
Wellicht bij de meesten bekend, maar met het zomerseizoen in aantocht goed om even te herhalen. Euro 95 in Duitsland en Frankrijk bevat 10 procent ethanol en niet alle auto's reageren daar goed op. Voorzover je dat al zou gebruiken is het verstandig dat niet in Frankrijk en Duitsland te doen als er E10 op de pomp staat.

Verreweg de meeste auto's (ca 90 %) kunnen gewoon E10 tanken. Dus met je moderne dd kan het er waarschijnlijk gewoon in. Even navragen bij twijfel (op te zoeken op de website van de ANWB) Echter met een oudere Porsche moet je oppassen.

Premium brandstoffen zoals Shell V-Power bevatten geen bio componenten en kunnen met een gerust hart getankt worden. Ik ben betrokken bij die Franse Shell stations, maar ben hier niet om reclame te maken. We bereiden onze voorlichting voor en het leek me handig het hier ook even te posten.

Ik ken de formuleringen van premium brandstoffen van andere merken niet maar ga ervan uit dat daar ook geen biocomponenten in zitten. Gewoon even goed het label op de pomp checken.

Fijne vakantie!
_________________________________________
There is no try - just do or do not!


26 jun 2011 10:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
Het enige waar je op moet letten is dat je super plus tankt die in een porsche hoort en geen euro 95 . Dan heb je vanzelf geen bioshit in de benzine
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


26 jun 2011 11:26
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
Klopt, maar omdat er hier ook een aantal hardnekkig overtuigde '95 gebruikers is..... :scratch: Dacht ik, toch maar even posten :salut:
_________________________________________
There is no try - just do or do not!


26 jun 2011 11:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
bewering over 95 klopt niet, alle moderne Porsche rijden prima op 95, alleen met wat minder vermogen.
hoe ze reageren op de ethanol component weet ik nog niet, maar het is vast wel ok volgens Porsche.

recent ervaring met de M3 op 95E5 - 5 % Ethanol dus: RON 95 is ook voor die auto ok, maar op deze brandstof was het inhouden/schokken bij koude motor te sterk aanwezig; op 98 is dit minimaal; in die mate dat je denkt "ach, een sportief blok houdt nu eenmaal niet van lage toeren draaien" :P
na opnieuw 98 tanken was het direct weg.
ga nu nog eens 95 zonder-E tanken, kijken hoe dat functioneert.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


26 jun 2011 21:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
De bewering is ook over oudere Porsches. De meeste nieuwere auto's kunnen beter omgaan met bijgemengde biobrandstoffen. En alle moderne Porsches beschikken over een nocksensor, die bij detectie van sub optimale. brandstofkwaliteit (95) het vermogen terugregelt.

Oudere luchtgekoelde Porsches kunnen echt sfuk gaan van zowel een te laag octaangetal als van het gebruik van biocomponenten. Het kan ook heel lang goed gaan, maar ik zou het risico niet nemen.

Van de schade van biocomponenten merk je niet heel snel heel veel. Auto kan minder goed lopen, maar de echte schade komt van aantasting van slangen en leidingen en die treedt geleidelijk op.

Moderne Porsches zijn meer zoals alle moderne auto's. Het kan er op rijden, maar het kan nog beter rijden op iets anders :wink: De keuze is aan de bestuurder.
_________________________________________
There is no try - just do or do not!


26 jun 2011 21:38
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
dannyl schreef:
Het enige waar je op moet letten is dat je super plus tankt die in een porsche hoort en geen euro 95 .

:bang: :bang: :bang:
JorisLoet schreef:
Klopt, maar omdat er hier ook een aantal hardnekkig overtuigde '95 gebruikers is..... :scratch:

:bang: :bang: :bang: :bang:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


26 jun 2011 23:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
een typerende woordloze inhoudsloze reactie van deze forummer

:flush:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


27 jun 2011 8:30
Profiel
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
JorisLoet schreef:
Oudere luchtgekoelde Porsches kunnen echt stuk gaan van zowel een te laag octaangetal als van het gebruik van biocomponenten. Het kan ook heel lang goed gaan, maar ik zou het risico niet nemen.


Sinds 1992 3x Porsche 3.2 gehad en allemaal op loodvrij 95, dus heb ik veel geluk gehad volgens jou. :P gelukkig dan maar. :lol:
Bio toestanden heb ik geen ervaring mee, dus kan mij daar ook niet over uitlaten. :oops:


27 jun 2011 9:06
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
Paul II schreef:
een typerende woordloze inhoudsloze reactie van deze forummer

:flush:

Helemaal niet. Nette reactie op gebrabbel van iemand anders!
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


27 jun 2011 10:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
Wind je niet zo op, jongens & meisjes.

Er zijn op dit forum gewoon een paar knie-reflexveroorzakende opmerkingen, zoals we die in de hele wereld kennen en op alle andere fora.

* plof vs plof-ontkenning
* euro 95 vs 98
* kappersauto
* b o x t e r

zo zijn er op andere fora:
* microsoft / windows vs linux
* euro vs gulden
* kwartje van kok

En jullie kennen er zelf vast nog wel een paar...


27 jun 2011 13:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
^^^^ Deze ^^^^
Amsterdam
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
Dus als ik nu Euro 95, aangelengd met heul veul biobrandstof in mijn kappers B o K t O r gooi waardoor de motor ploft heb ik hier de poppen aan het dansen? Leuk :mrgreen:

Moet ik dan ook nog zeggen dat ik Jochem heet, of doet dat er verder niet toe?


27 jun 2011 14:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
Maarten schreef:
Helemaal niet. Nette reactie op gebrabbel van iemand anders!


En wat mag hier dan gebrabbel aan zijn ??? Porsche schrijft toch gewoon super plus voor !!
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


27 jun 2011 17:18
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
^^^^ Deze ^^^^
Amsterdam
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
Porsche adviseert 98 maar geeft ook aan dat iig de moderne auto's iig prima uit de voeten kunnen met 95. De ontsteking wordt aangepast op basis van de brandstof die in de tank zit.

Blunt neerzetten dat in een Porsche 98 hoort is gewoon te kort door de bocht.


27 jun 2011 17:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
Jochem Blunt?............Ik gooi er 95 in :wink:


27 jun 2011 17:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
sandelow schreef:
Blunt neerzetten dat in een Porsche 98 hoort is gewoon te kort door de bocht.


Je schrijft zelf al dat het wel kan op 95 maar de electronica de ontsteking aanpast . Hierdoor loopt hij minder mooi en heeft minder vermogen . Rij je daarom porsche . En wat scheelt het op een volle tank , een euro of 7 . Met 98 rij je ook nog eens zuiniger bij het zelfde rijgedrag !
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


27 jun 2011 17:28
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
dannyl schreef:
Maarten schreef:
Helemaal niet. Nette reactie op gebrabbel van iemand anders!


En wat mag hier dan gebrabbel aan zijn ??? Porsche schrijft toch gewoon super plus voor !!


Nee hoor. En dus slaat de opmerking dat er 95 in 'hoort' helemaal nergens op.
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


27 jun 2011 18:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
dannyl schreef:
sandelow schreef:
Blunt neerzetten dat in een Porsche 98 hoort is gewoon te kort door de bocht.

Je schrijft zelf al dat het wel kan op 95 maar de electronica de ontsteking aanpast . Hierdoor loopt hij minder mooi en heeft minder vermogen . Rij je daarom porsche . En wat scheelt het op een volle tank , een euro of 7 . Met 98 rij je ook nog eens zuiniger bij het zelfde rijgedrag !

Heel veel vrijheid in dit land, zelfs voor Porsche rijders om te bepalen 'hoe ze Porsche willen rijden' :!:

Zijn wij gelukkig hier, in dit deel van de wereld :P
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


27 jun 2011 18:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
Ach, ik gooi er 98 in, vind ik prettiger. Brandstofkosten zijn fiscaal aftrekbaar.
Maar ieder moet doen waar ie zin in heeft.


27 jun 2011 18:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
^^^^ Deze ^^^^
Amsterdam
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
dannyl schreef:
sandelow schreef:
Blunt neerzetten dat in een Porsche 98 hoort is gewoon te kort door de bocht.


Je schrijft zelf al dat het wel kan op 95 maar de electronica de ontsteking aanpast . Hierdoor loopt hij minder mooi en heeft minder vermogen . Rij je daarom porsche . En wat scheelt het op een volle tank , een euro of 7 . Met 98 rij je ook nog eens zuiniger bij het zelfde rijgedrag !


Hij loopt niet minder mooi (de motor past zich er namelijk op aan), maar heeft wel minder vermogen. Maar ja, hoevaak heb ik hier op de Nederlandse wegen vol vermogen nodig? Als ik de autobahn op ga, dan gaat er wel 98, of zelfs 100 in.

Wat betreft het kostenaspect, het maakt geen *** uit. Je betaalt meer voor een klein beetje extra zuinig rijden. Ik heb een tijd BP ultimate en gewoon BP met elkaar vergeleken, maar kon niet echt zeggen dat het iets uitmaakte.

Als brandstof voor mij fiscaal aftrekbaar was, of als ik de P in de lease had zitten dan had ik het ook wel geweten :)


27 jun 2011 18:55
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
dannyl schreef:
Maarten schreef:
Helemaal niet. Nette reactie op gebrabbel van iemand anders!
En wat mag hier dan gebrabbel aan zijn ??? Porsche schrijft toch gewoon super plus voor !!

Nee. In het instructieboekje van een 964 staat "het octaangetal moet ten minste 95 RON zijn" en zelfs "in geval van nood kan met benzine met een lager octaangetal (tenminste 91 RON) worden gereden. Niet met volgas rijden.". Een gerenommeerde Porsche-specialist op wiens (technische) kennis ik volledig vertrouw heeft me ooit verteld dat de motor van een 964 is ontwikkeld en afgesteld voor gebruik van Euro95. Tanken van 98 RON zal dan ook bij een 964 slechts bij langdurig hoge belasting (circuit) voordeel opleveren, geen (extra) vermogen :idea: en zeker niet bij "normaal" gebruik op de openbare weg. Het kan geen kwaad om met een 964 98 RON te tanken, maar het levert je met een 964 ook niets op volgens hem.

Voor sommige type Porsche wordt wel 98 RON voorgeschreven, maar het is dus onjuist om algemeen te (veronder)stellen dat Porsche super plus voorschrijft.

Ter info (eerder te zien in dit theater):
11898 :salut:

sandelow schreef:
Hij loopt niet minder mooi (de motor past zich er namelijk op aan), maar heeft wel minder vermogen.

Ook dit is geen juiste (veronder)stelling, maar afhankelijk van type Porsche(-motor) :idea:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


27 jun 2011 19:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 Cabrio
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
Alleen Porsches vanaf bouwjaar 1996 kunnen tegen E10. Gooi deze aangelengde benzine dus niet in je 964 / 993 of oudere luchtkoeler... Meer details en de Porsche modellen die wel tegen E10 kunnen zijn te vinden op http://www.dat.de/e10liste/e10vertraeglichkeit.pdf


27 jun 2011 23:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
Ook nieuwere motoren kunnen niet altijd even goed tegen die bio-shit hoor.... Heb al genoeg klanten aan de lijn gehad die in Duitsland die troep getankt hadden en dat de CEL aanging. Auto liep verder OK maar zal ongetwijfeld inboeten aan prestaties....
_________________________________________
www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer
www.mh-schietsport.nl voor sportschutters


27 jun 2011 23:23
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
Weten ook waarom (niet/wel)?
_________________________________________
Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!!
https://manfredmilatoertocht.nl


08 okt 2011 16:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
Aircooled911 schreef:
Alleen Porsches vanaf bouwjaar 1996 kunnen tegen E10.


Is al een keer voorbij gekomen. Klopt dus niet helemaal want 993's zijn er ook van 1997 en 1998. Beter dus gewoon het lijstje met de type's erbij halen wat eronder staat. 1996 gaat over de Boxster.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


08 okt 2011 17:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Bericht Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk
Heeft te maken met zuurtegraad van biobrandstof, dat vinden leidingen etc niet fijn. Daarnaast zijn de verbrandingskwaliteiten van bio minder en heeft bio minder energieinhoud. Er zijn inderdaad ook problemen met nieuwere auto's....
_________________________________________
There is no try - just do or do not!


08 okt 2011 19:59
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSN [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.