Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 23:55

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Welke speakers in een 3.2 cabriolet? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Bericht Welke speakers in een 3.2 cabriolet?
Ik heb recent een 3.2 cabriolet gekocht en wil er beter geluid in hebben. Ik ben geen versterker / boombox man. Gewoon op zoek naar ervaringen met boxen van kleiner formaat waar goed geluid uit komt. En ja, ik luister ook graag naar de muziek die de motor maakt, maar wanneer ik een hele dag naar Italie rijd wil ik wel wat muziek luisteren.

Er zit nu een Clarion radio in uit de periode. Leuk, maar geluid overstemt snel en met open rijden mag er best wel wat meer en beter geluid uit komen. Ik heb nog een mooie gereviseerde period Blaupunkt Hamburg en 2 nieuwe Magnat speakers (12 cm) liggen, maar heb na lang wikken en wegen toch een nieuwe Blaupunkt Toronto 410 BT gekocht met alle moderne functionaliteiten maar wel een period look.

Ik heb voor in de deuren geen tweeters zitten en was niet van plan extra gaten te gaan maken en de boxen die er in zitten zijn van de kleinere maat. Verder heb je dan achter nog 2 boxen ziten.

Iemand ervaring met welke kleinere boxen toch goed geluid geven in een 3.2 cabrio?

25 jun 2011 11:19
Profiel
Bericht Re: Welke speakers in een 3.2 cabriolet?
Ik had in mijn 3.2 cabrio boxen van Bose, en een perfect geluid. :idea:

Voornaamste was dat deze paste in de daarvoor bestemde gaten, ik dacht voor 115mm, en achter 80mm, maar weet dit niet meer zeker. :oops:

25 jun 2011 11:30
PorscheForum Rakker
Zürich
Vandaag geprobeerd de radio in te bouwen.

De oude autoradio los krijgen was kinderspel, maar daarna af moeen haken. Aan de slede die heel goed vast zit bleek een heel electronisch geval vast te zitten. Nooit eerder gezien.

De radio is een Period Panasonic, de meeneemvariant die aan een hendel er uit te haken is. Aan het einde van de slede zit een stekker waar de radio in past.

Hoort de slede bij de auto (Porsche) of zou het een slede met versterker zijn?

Iemand enig idee?

25 jun 2011 19:01
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
als eerste

Een mooi vol geluid zonder versterker kun je vergeten , ook niet met de zo genaamde high end radio`s met 4 x 50 watt . Om boven het geluid van de motor en de rijwind uit te komen zul je toch echt met een versterker moeten werken . Dit in kombinatie met een goede speaker set . In de deuren past een 165mm speaker . Zelf heb ik er een 2 weg systeem in zitten met losse tweeters. Deze heb ik op een aluminium stripje geschroeft . Dit heb ik onder de bovenste deur afdekking vastgezet , en de filter ligt in de deurbak . Achterin past maximaal een 130mm speaker .

ten tweede

Ieder merk heeft zijn merkgebonden inbouw frame dat je samen met de radio moet uitbouwen als je een ander merk gaat monteren . Heb je de radio 2e hands en is die wel compleet . Die oude uitneem radio`s hebben een speciaal inbouw frame waar de slede-radio in schuift en onderaan contact maakt.

1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s

25 jun 2011 20:03
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Zürich
Ik heb voorin 11,5 en achter nog kleiner (fabriek af). Bij mijn vorige 3.2 coupe zat er een groter formaat in de voordeuren. Maar ik wil geen grotere gaten maken om eea origineel te houden.

Waar heb je de versterker gemonteerd? Zijn dat alleen maar van die enorme dingen met lichtgevende kabels en knipperende lichtjes of kan het ook een beetje discreet? Goed adres om het in te laten bouwen?

25 jun 2011 20:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Vooral goede luidsprekers kopen voor de bestaande gaten. Er zijn prima versterkers te koop waarbij het geld is besteed aan wat dat ding hoort te doen, dus zonder chrome strips en disco lichten ....

Probeer eens bij AMS Mobile in Amsterdam, serieuze jongens die erg netjes met dure autos kunnen omgaan; diverse dealers laten nieuwe dikke Audi's daar ook opwaarderen op audio gebied.

25 jun 2011 22:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Zürich
Ik heb hen gemaild. Volgende week eens even een afspraak maken. Dank.

26 jun 2011 13:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Ben ook erg te spreken over Ams mobile
Zo n beetje alles hebben ze daar bij mij ingebouwd en goed :res:

26 jun 2011 16:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 968 Targa (1994, Midnight Blue) DD: BMW 320i Touring Executive E91
Eindhoven
Joris,

Zit die slede niet gewoon met een elektromagneet vast? Die pas lost als het contact aangaat?
- contact uit => auto denkt aan poging tot radiodiefstal
- contact aan => auto ziet dat je idd de rechtmatige eigenaar bent

Volgens mij had o.a. Philips in de jaren '80/'90 zo'n systeem.

26 jun 2011 16:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Zürich
Ga het eens proberen, maar heb volgens mij schroeven zien zitten. Wellicht beste om het aan een expert over te laten voordat ik wat sloop .... :mrgreen:

26 jun 2011 18:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Ach, er zijn genoeg junks die het zonder expert prima afgaat ;)

Overigens ben ik het niet eens met de stelling hierboven. Een normale radio (tegenwoordig allemaal 4x50 watt) met voorin een compo-set en achter normale speakers levert voldoende geluid, meer zul je echt niet nodig hebben dunkt mij. Dit zou sowieso je eerste stap zijn. Ben je dan nog niet tevreden, kun je altijd nog overstappen naar een losse versterker...

26 jun 2011 18:26
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
En geloven wie het geloven wil , die 4 x 50 watt van de radio`s zijn max piekvermogens . Het effectieve RMS vermogen is max 12 Watt . Daarbij rekening houdend dat die eindtrapjes vanaf ongeveer 2/3 gaan vervormen heb je dus een geluid van nix . Een echte versterker van 4 x 50 watt is ongeveer 20x30x5 cm , dit past dus nooit in een 1DIN apparaatje met cd loopwerk en radio ontvanger .

1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s

26 jun 2011 18:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Zürich
Dit wordt al neel technksch voor mij :P

Ga beiden eens met AMS overleggen, maar wil niet ergens zichtbaar een versterker ding. Als ze het ergens onder de stoel of onder het dashboard kunnen wegstoppen, prima, maar niet in de kofferbak of zo.

Had in mij vorige coupe een wisselaar zitten in de kofferbak. Vond ik helemaal niks. Wil de volledige bagagecapaciteit benutten :wink:

Ik had in een vorige Saab Classic cabrio een mooie Alpine met fabriek af Clarion versterker en boxen. Dat klonk erg goed, zelfs boven de 150 open.

Vandaag de boel tijdens het rijden even goed uitgeprobeerd. Het blijft op zich wel zuiver wanneer ik voor harder zet, maar het geluid heeft weinig diepte / inhoud. Achter (80mm) overstemt al heel snel. Uit de historie opgemaakt dat er in 2007 nieuwe Clarion Boxen zijn geplaatst. Voor 140 watt piek. Achter geen idee.

Denk maar gewoon in elk geval maximaal wattage zoeken voor de omvang. Maar als ik al hoot wat voor geluid er uit. mijn laptop komt, dan moet er toch wel het nodige te vinden zijn?

26 jun 2011 19:39
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]