Auteur |
Bericht |
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Steve Wong chip
Na zoveel goede verhalen over Steve Wong en zn chips te hebben gelezen heb ik besloten om het maar eens te gaan proberen. Voor de 930/20 motor (231 pk, hoge compressie, zonder kat) heeft hij een versie die lekkerder zou moeten lopen in laag / midden toerenbereik en geoptimaliseerd is voor gebruik van Euro 95 peut.
Ik weet dat op max belasting vooral de luchtwegen van de 3.2 de beperkende factor zijn, die verandert natuurlijk niet. Maar een aangepaste timing van de ontsteking en hoeveelheid ingespoten brandstof zou 'm bij deellast een stuk lekkerder moeten maken.
Ik ben benieuwd, ik hou jullie wel op de hoogte hier ...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
29 jun 2011 10:31 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Steve Wong chip
Ik ben zéér benieuwd en wacht met spanning op de resultaten... Tank je nu RON 98?
_________________________________________ Wim
|
29 jun 2011 12:54 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Steve Wong chip
Ik tankte tot nu toe RON98 (super); ik heb recent probleemloos 3 volle tanken Euro 95 leeggereden... Ik heb uitgebreid met Steve gemaild de afgelopen weken, hij is heel stellig dat het standaard motor management (ook voor de hoge compressie RoW motoren) dermate conservatief staat dat RON95 benzine geen enkel probleem is. Hij verwijst ook naar info van Porsche zelf daarover.
Zijn chips zouden kwa aansturing wat agresssiever zijn. Voor de 231 pk motoren heeft hij een versie voor RON95 en een versie waarbij je echt op RON98 moet rijden. Bij de laatste staat de ontsteking te vroeg voor RON95 vooral boven 4.500 rpm.
Het verschil tussen beide versies zou een paar PK zijn boven 4.500 rpm. Ik heb daarom gekozen voor zijn RON95 versie om gewoon Euro te kunnen tanken; ook dit zou al een substantiele verbetering moeten zijn in lage en midden toerengebied t.o.v. standaard.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
29 jun 2011 13:28 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Re: Steve Wong chip
OK, dus de slager is wel te spreken over zijn eigen vlees, Dick.
Benieuwd hoe jij er over gaat berichten.
|
29 jun 2011 14:06 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Re: Steve Wong chip
Ik heb de chip ook al een tijd. Tijdens de eerste rit wel het idee gehad dat de auto iets sneller geworden was. Nooit echt kunnen bewijzen of dit echt zo is of "slechts" een gevoel.
|
29 jun 2011 16:20 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: Steve Wong chip
Een andere uitlaat, luchtfilter of dempertje meer of minder kan ik me nog wel in vinden. Kiezen voor zo'n chip van een hondertje of drie vier ga ik niet begrijpen bij dit soort auto's. Daarbij vormt de leeftijd en misschien wel hoge kilometerstand ook nog eens een risico. Dan zou ik nog eerder kiezen voor een chip op maat. Motoren werden met de hand gebouwd en zijn in deze zin uniek. Daarbij heeft iedere Porsche na zoveel jaren ook nog eens een eigen configuratie als het gaat om uitlaat, filter enz. Lekker vanaf blijven dus.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
29 jun 2011 16:48 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Steve Wong chip
Volgens mij valt dat allemaal wel mee. Half Pelican heeft zo'n chip.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
29 jun 2011 17:10 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: Steve Wong chip
Zolang je niet tot het uiterste gaat zal het misschien wel meevallen maar als je met regelmaat het gas wat dieper indrukt zal het een ander verhaal worden. En daar doe je het tenslotte voor, lijkt mij.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
29 jun 2011 17:17 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Steve Wong chip
Volgens mij levert het zo weinig verschil op. Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van TS.
|
29 jun 2011 17:18 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: Steve Wong chip
Dat zijn ervaringen op korte termijn. Ik ben veel nieuwsgieriger naar ervaringen op langere termijn.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
29 jun 2011 17:22 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Steve Wong chip
Volgens mij doet hij dit al minimaal 5 jaar en ik kan me niet herinneren ooit een slechte review te hebben gelezen.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
29 jun 2011 19:18 |
|
|
ruud janssen
944 1987 #Pitchblack944
Ex:
996 TURBO 2001 488PK/727NM
arena metallic 996 C2 1999
ex: witte 944 type 1 uit 1984
ex: 996 violet 1999
ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI.
ex 944S2 1991 zwart
ex 928 1980 grijs
Oost-Souburg
|
Re: Steve Wong chip
je merkt het als je hem weer origineel maakt.
|
29 jun 2011 20:06 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Steve Wong chip
Ik had het ook, en degene die met mij mee gereden hebben zullen gemerkt hebben dat hij onderin beter oppakte. (2500 tr/m) En ik denk dat dit het gevoel geeft van het z.g sneller zijn,omdat dan de lijn constanter is, en anders begin deze pas bij 4000 tr/m.
|
29 jun 2011 20:24 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: Steve Wong chip
Naast dat ik ook heel nieuwsgierig ben (er komt waarschijnlijk naast de 964, binnenkort een 3.2 bij met een Row Engine zonder kat!! ). Begrijp ik dus goed dat je er veilig euro 95 in kunt gooien? Doen dat er mee of is iedereen veilig aan de 98? (98 is steeds lastiger te krijgen).
|
29 jun 2011 21:31 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Steve Wong chip
Ik neem geen risico en tank RON 98. Porsche rijden kost geld, dus die paar centen extra merk je niet echt...
_________________________________________ Wim
|
29 jun 2011 21:36 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: Steve Wong chip
die paar euro vind ik niet erg, dat is het niet, maar ik kom steeds minder pompen hier in NL tegen, waar ze het hebben
|
29 jun 2011 21:40 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: Steve Wong chip
ben ook erg benieuwd naar de ervaringen.. heb een katvervanger, sportluchtfiter en sportuitlaat, dus dat zou met een ander chipje best de moeite waard kunnen worden...
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
30 jun 2011 17:27 |
|
|
fins
|
Re: Steve Wong chip
Bij ongeblazen motoren heeft het maar weinig zin... Ik ben benieuwd naar de ervaring. Hou ons op de hoogte!
_________________________________________ 911S 1976 / 3,2 PMO Carbs 912 1969 / 3,2 Hot Rod 997 GT3 MK2 Clubsport BMW M5 2001
|
30 jun 2011 17:37 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Steve Wong chip
Dat is precies wat de 3.2 standaard als zwakte heeft in vergelijking met de 964, dus dat lijkt een duidelijke verbetering als je dat soort verschillen opmerkt
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
30 jun 2011 17:54 |
|
|
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
Re: Steve Wong chip
Je kunt veilig V Power tanken. Die is minimaal RON 97,5. Er staat 95 op de pomp omdat in NL alleen de classificaties 95 en 98 aanwezig zijn. V Power is in combinatie met de additieven een goede en veilige keuze. Verkrijgbaar op alle bemande Shell stations. Dat zijn er meer dan 500 in Nederland. BP heeft ook een hoog octaanvariant en dat zijn toch ook aardig wat stations.
Er zijn hier ook veel 95 tankers met oudere 911's en dat gaat proefondervindelijk bij die mensen goed. Ikzelf neem het risico niet, maar dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Het prijsverschil met Euro 95 is 7 cent per liter. Euro of 5 a 6 per tank. En wanneer er hogere concentraties biocomponenten aanwezig zijn ( Duitsland, Frankrijk E10) dan is het geen goed idee voor oudere exemplaren. De hogere zuurtegraad van biocomponenten vormt een risico voor leidingen etc. NL is overigens nog E5.
Ik heb bij mijn garagist navraag gedaan naar de Steve Wong chip een tijdje geleden, en hij vertelde me dat hem geen gevallen bekend zijn waarbij het goed werkt voor een 3.2. Er is ook nog iemand in Engeland die de hele DME vervangt met beweerde positieve resultaten. Stond een tijdje geleden in de Total 911.
Ben heel benieuwd wat je merkt! Heel mooi zou bijvoorbeeld zijn voor en na op de rollerbank....
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
30 jun 2011 21:05 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Steve Wong chip
Heb net RON 98 getankt bij Tango...
_________________________________________ Wim
|
30 jun 2011 21:22 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Steve Wong chip
Heb ik toch geschreven wat ik merkte, en meer ook niet.
Dus ik denk dat er niet veel extra vermogen zal komen op de rollen.
|
30 jun 2011 21:26 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Steve Wong chip
Zegge Loet ben je accountmanagert V Power bij de Sjell of zo? Mijn auto (1976) heeft minimaal RON 91 nodig. Dus dat gemekker over risico nemen is ECHT onzin (het is geen Italiaanse nichtenbak ). Bijgevoegd een foto van het instructieboekje voor je het weer niet gelooft.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
30 jun 2011 22:37 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Steve Wong chip
Moet toch echt RON 98 tanken met m'n 3.2 met hoge compressie en metzonder kat...
_________________________________________ Wim
|
30 jun 2011 22:47 |
|
|
fins
|
Re: Steve Wong chip
TUNINGYOUR DOING IT WONG
_________________________________________ 911S 1976 / 3,2 PMO Carbs 912 1969 / 3,2 Hot Rod 997 GT3 MK2 Clubsport BMW M5 2001
|
30 jun 2011 22:53 |
|
|