Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 18:04



Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Steve Wong chip 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Steve Wong chip
Leuke reacties.
Mij gaat t niet om meer power bij vol doortrappen; op vol vermogen is de luchthuishouding de beperkende factor dus dan moet je het meer zoeken in inlaat en uitlaat.

Ik blijf doorgaans onder de 4.500 rpm, en ik lees vooral ervaringen van vlotter oppakken tussen 2.000 - 4.000 en dat spreekt me wel aan. Ik ga niet af op Wongs mooie spleetogen alleen. Ben nieuwsgierig wat dit brengt en gooi er die krappe 300 Euri maar eens tegenaan. Worst case valt t tegen.

Veilig op Euro 95 kunnen rijden vind ik een belangrijke pre in verband met toerplannen naar een regio waar 98 niet of vrijwel niet te krijgen is.
Instructieboekje schrijft 98 voor voor de hoge compressie 231pk 3.2 motor.
Standaard DME regeling zou veilig genoeg staan voor moderne Euro 95.

@Engelstalig instructieboekje: als dit een Amerikaanse versie is, dat komt USA 91 overeen met Euro 95 en USA 93 met 98 by the way ...


Hij zou al op de post zitten :-)
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


Laatst bijgewerkt door lindemans op 30 jun 2011 23:39, in totaal 1 keer bewerkt.



30 jun 2011 23:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Bericht Re: Steve Wong chip
@ Maarten.

Heb je een Amerikaanse uitvoering? Ze zijn geleverd met verschillende compressieverhoudingen en dus verschillende brandstofvoorschriften. In mijn boekje staat 98, net als in mijn tankklepje.

Ik heb vanuit mijn werk brandstofkennis en probeer vanuit die achtergrond iets toe te voegen aan de discussie. Net zoals andere mensen hier expertise hebben over een ander onderwerp. Je hoeft het niet met me eens te zijn en het maakt mij niet uit als jij graag iets anders in je auto gooit. Dit gaat niet over waar je tankt, maar over het octaangetal van de brandstof.

En ja. Ik gebruik alleen maar V-Power. En als ik in Duitsland ben gebruik ik V-Power 100 en dat rijdt nog beter. En ik heb altijd een jerrycan bij me met extra reserve voor als ik in het buitenland geen Shel pomp kan vinden, maar ik geef toe dat dat wellicht wat extreem is :mrgreen:
_________________________________________
There is no try - just do or do not!


30 jun 2011 23:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Steve Wong chip
@Lindemans: Worst case kost het je 2x verzendkosten want je kunt hem gewoon terugsturen!
@Joris: een C3.0 in US uitvoering? Die zijn HEEL zeldzaam 8) :res:
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


30 jun 2011 23:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Steve Wong chip
Maarten schreef:
@Lindemans: Worst case kost het je 2x verzendkosten want je kunt hem gewoon terugsturen!


You're right !!
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


01 jul 2011 0:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht Re: Steve Wong chip
Maarten schreef:
JorisLoet schreef:
Er zijn hier ook veel 95 tankers met oudere 911's en dat gaat proefondervindelijk bij die mensen goed. Ikzelf neem het risico niet, maar dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken.

Zegge Loet ben je accountmanagert V Power bij de Sjell of zo? Mijn auto (1976) heeft minimaal RON 91 nodig. Dus dat gemekker over risico nemen is ECHT onzin (het is geen Italiaanse nichtenbak :mrgreen: ). Bijgevoegd een foto van het instructieboekje voor je het weer niet gelooft.

Afbeelding


Dat is een zeldzaam Carrera3 boekje in USA uitvoering en heeel duur, hoe kom jij daar nou weer aan :scratch: :mrgreen:
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


01 jul 2011 9:31
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Steve Wong chip
Een of andere vage kozijnenboer: hoezo :mrgreen:
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


01 jul 2011 9:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Steve Wong chip
91 USA is dus wel Euro 95 he ....
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


01 jul 2011 10:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Steve Wong chip
In dat geval is het 't beste om een brandstof met een zo laag mogelijk octaangetal te tanken. 95 dus. 98 heeft geen enkel toegevoegde waarde in dit geval.
_________________________________________
Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.


01 jul 2011 12:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Steve Wong chip
lindemans schreef:
Hij zou al op de post zitten :-)


ik ben ZEER benieuwd naar je ervairngen ; ik denk er nl ernstig aan om die ook te bestellen :)


01 jul 2011 17:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Steve Wong chip
ben ook benieuwd, vroeger ook wel eens met wong gemailed, zag alleen beetje op tegen openschroeven dme enzo.
_________________________________________
oud is beter


01 jul 2011 18:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Steve Wong chip
lindemans schreef:
91 USA is dus wel Euro 95 he ....

Euro 95 is 95 RON (zie: klik). En voor de duidelijkheid: C3.0 is alleen ROW geleverd en (dus) in de USA niet of nauwelijks op kenteken te zetten....
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


01 jul 2011 18:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Bericht Re: Steve Wong chip
91 USA is niet 95 Europe. Je haalt RON door elkaar met MON. In europa wordt het octaangetal uitgedrukt in Research Octane Number. In de USA in het Motor Octane Number. Verschil is welke referentiemotor is gebruikt. MON getal is altijd lager dan het RON getal. Daarom zie je in de USA altijd veel lagere getallen op de pomp staan.

Verreweg de meeste luchkoelers zijn met een hogere compressieverhouding en dus aanbeveling van '98 geproduceerd, waarbij nieuw geen fabrieksgarantie meer gold als er lager getankt werd. Motoren met een lagere compressieverhoudingen zijn met name geleverd in markten waar de brandstofkwaliteit voor hogere compressie niet (voldoende) aanwezig was. Staat volgens mij ook nog iets over in Peter Morgan.

91 is in bijna geen enkel land meer beschikbaar. Was nog lange tijd in Duitsland verkrijgbaar, maar ook daar sinds enige jaren redelijk schaars. Reden is dat autofabrikanten steeds meer vermogen uit een motor moeten halen om een zwaardere auto ( veiligheid) sneller te laten rijden met een lager verbruik en lagere emissies. Daar heb je zwavelvrije brandstof voor nodig met idealiter een hoger octaangetal.

Meerdere Duitse autofabrikanten bevelen daarom 98 aan. Een VAG TFSI bijvoorbeeld kan alleen maar de vermogens - en verbruikscijfers uit het boekje halen indien een zwavelvrije brandstof met een hoger octaangetal wordt gebruikt. Mijn A5 bijvoorbeeld. 211 PK uit een 2.0 liter viercylinder lukt alleen maar met hoge compressieverhouding en bijbehorende brandstof.

Men spreekt in dit verband ook wel over 'enabling fuels.' Nieuwere technieken kunnen slechts dan optimaal presteren wanneer de brandstof gebruikt wordt die erbij hoort.

In dit verband ook veel problemen met grotere motoren van duurdere prestigieuze merken met brandstof met hogere concentraties bio.....
_________________________________________
There is no try - just do or do not!


01 jul 2011 18:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Steve Wong chip
Ik haal niets door elkaar en heb het steeds over 91 RON!
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


01 jul 2011 18:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Bericht Re: Steve Wong chip
Een Porsche is toch echt een sportwagen.... Toch? Dus knallen met die bak en gewoon zo hoog mogelijk octaan tanken. Ik las dat iemand "doorgaans niet boven de 4500 toeren" komt? Ga je schamen! Is nog slecht ook voor motor, hogere toerentallen werken ook reinigend voor de motor.
_________________________________________
www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer
www.mh-schietsport.nl voor sportschutters


01 jul 2011 19:27
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Steve Wong chip
M a r c schreef:
hogere toerentallen werken ook reinigend voor de motor.


En voor je ziel! Als je je Porsche niet gebruikt waar hij voor gemaakt is kom je in de autohel en moet je je hele leven na de dood in een witte Prius rijden.
_________________________________________
911S 1976 / 3,2 PMO Carbs
912 1969 / 3,2 Hot Rod
997 GT3 MK2 Clubsport
BMW M5 2001


01 jul 2011 19:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Steve Wong chip
Wellicht bedoelt Lindemans bij koude motor max4500 touren?


01 jul 2011 19:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Bericht Re: Steve Wong chip
Als dat boekje zo zeldzaam is..... Dan hoop ik overigens dat het echt het boekje van je eigen auto is in plaats van hetzelfde model... Als eerder geschreven: Dezelfde modellen zijn met verschillende compressieverhoudingen afgeleverd. 91 in een 98 octaan compressieverhouding kun je binnen de kortste keren door je zuigers naar de horizon kijken. :shock:

Ik heb er zojuist mij eigen boekje (dat origineel van de auto is) op nageslagen. Minimaal 98. Indien niet voorradig niet onder volle belasting rijden, indien langere tijd niet voorradig, compressieverhouding laten aanpassen.

Nog even geprobeerd de foto hier te posten, maar dat lukt me niet met mijn IPAD omdat ik niet weet hoe dat werkt. Gelukkig heb ik meer verstand van benzine :mrgreen:

Op zich wel opmerkelijk van de Steve Wong chip (on topic). Tuning gaat meestal om het omhoog schroeven van de compresieverhouding, waarna je geen 95 meer kunt tanken. Wel heel benieuwd naar de ervaring. Ben heel tevreden over de performance van mij 3.2 maar een beetje meer vermogen kan nooit kwaad :D
_________________________________________
There is no try - just do or do not!


01 jul 2011 19:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Steve Wong chip
alvin01 schreef:
Wellicht bedoelt Lindemans bij koude motor max4500 touren?


Dat vind ik dan weer veel. Ik blijf dan altijd netjes onder de 3000 toeren.
_________________________________________
911S 1976 / 3,2 PMO Carbs
912 1969 / 3,2 Hot Rod
997 GT3 MK2 Clubsport
BMW M5 2001


01 jul 2011 19:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Bericht Re: Steve Wong chip
JorisLoet schreef:
Op zich wel opmerkelijk van de Steve Wong chip (on topic). Tuning gaat meestal om het omhoog schroeven van de compresieverhouding, waarna je geen 95 meer kunt tanken. Wel heel benieuwd naar de ervaring. :D


Zou het wel knap vinden van die Chinees als hij met andere software de compressieverhouding kan veranderen....
:mrgreen:
_________________________________________
www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer
www.mh-schietsport.nl voor sportschutters


01 jul 2011 19:59
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Steve Wong chip
ach, ze kunnen ook van een hond een heerlijke babi ketjap maken. dus dit zal ook wel kunnen... :twisted:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


01 jul 2011 20:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Steve Wong chip
Maarten schreef:
Ik haal niets door elkaar en heb het steeds over 91 RON!


Je hebt gelijk Maarten. Pas vanaf de SC in 1981 ging de compressieverhouding weer omhoog en werd 98 geadviseerd. Daarvoor vanaf 1972 gewoon RON 91. :wink:
_________________________________________
Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.


01 jul 2011 20:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Steve Wong chip
tja. over steve w staat het internet vol. lees je eens in zou ik zeggen. en als hij en wim ( van hier) zeggen dat 95 geen probleem is voor een 930-20 dan neem ik dat wel serieus.
_________________________________________
oud is beter


01 jul 2011 20:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Steve Wong chip
[quote="M a r c":hamlappen]Zou het wel knap vinden van die Chinees als hij met andere software de compressieverhouding kan veranderen....
:mrgreen:[/quote:hamlappen]

Niet nodig...waarschijnlijk verlaat hij het ontstekingstijdstip iets op kritische momenten.
_________________________________________
Wim


01 jul 2011 20:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Steve Wong chip
Hoe komen die hamlappen nou weer in mijn bericht.... :?: :ba:
_________________________________________
Wim


01 jul 2011 20:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Bericht Re: Steve Wong chip
Ik meen dat Steve Wong een Amerikaan is :D

Compressieverhouding veranderen van een 3.2 met een chip gaat zeker niet lukken :mrgreen: Vandaar ook de verwondering en de nieuwsgierigheid. We volgen de ervaringen met de chip met belangstelling. Maar ik heb een '87 er en dan moet je nog uitvissen hoeveel pinnetjes je in je DME hebt....
_________________________________________
There is no try - just do or do not!


01 jul 2011 20:19
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DLotus


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.