Auteur |
Bericht |
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Steve Wong chip
Leuke reacties. Mij gaat t niet om meer power bij vol doortrappen; op vol vermogen is de luchthuishouding de beperkende factor dus dan moet je het meer zoeken in inlaat en uitlaat. Ik blijf doorgaans onder de 4.500 rpm, en ik lees vooral ervaringen van vlotter oppakken tussen 2.000 - 4.000 en dat spreekt me wel aan. Ik ga niet af op Wongs mooie spleetogen alleen. Ben nieuwsgierig wat dit brengt en gooi er die krappe 300 Euri maar eens tegenaan. Worst case valt t tegen. Veilig op Euro 95 kunnen rijden vind ik een belangrijke pre in verband met toerplannen naar een regio waar 98 niet of vrijwel niet te krijgen is. Instructieboekje schrijft 98 voor voor de hoge compressie 231pk 3.2 motor. Standaard DME regeling zou veilig genoeg staan voor moderne Euro 95. @Engelstalig instructieboekje: als dit een Amerikaanse versie is, dat komt USA 91 overeen met Euro 95 en USA 93 met 98 by the way ... Hij zou al op de post zitten
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
Laatst bijgewerkt door lindemans op 30 jun 2011 23:39, in totaal 1 keer bewerkt.
|
30 jun 2011 23:29 |
|
|
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
Re: Steve Wong chip
@ Maarten. Heb je een Amerikaanse uitvoering? Ze zijn geleverd met verschillende compressieverhoudingen en dus verschillende brandstofvoorschriften. In mijn boekje staat 98, net als in mijn tankklepje. Ik heb vanuit mijn werk brandstofkennis en probeer vanuit die achtergrond iets toe te voegen aan de discussie. Net zoals andere mensen hier expertise hebben over een ander onderwerp. Je hoeft het niet met me eens te zijn en het maakt mij niet uit als jij graag iets anders in je auto gooit. Dit gaat niet over waar je tankt, maar over het octaangetal van de brandstof. En ja. Ik gebruik alleen maar V-Power. En als ik in Duitsland ben gebruik ik V-Power 100 en dat rijdt nog beter. En ik heb altijd een jerrycan bij me met extra reserve voor als ik in het buitenland geen Shel pomp kan vinden, maar ik geef toe dat dat wellicht wat extreem is
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
30 jun 2011 23:38 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Steve Wong chip
@Lindemans: Worst case kost het je 2x verzendkosten want je kunt hem gewoon terugsturen! @Joris: een C3.0 in US uitvoering? Die zijn HEEL zeldzaam
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
30 jun 2011 23:39 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Steve Wong chip
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
01 jul 2011 0:07 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: Steve Wong chip
Dat is een zeldzaam Carrera3 boekje in USA uitvoering en heeel duur, hoe kom jij daar nou weer aan
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
01 jul 2011 9:31 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Steve Wong chip
Een of andere vage kozijnenboer: hoezo
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
01 jul 2011 9:43 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Steve Wong chip
91 USA is dus wel Euro 95 he ....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
01 jul 2011 10:56 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: Steve Wong chip
In dat geval is het 't beste om een brandstof met een zo laag mogelijk octaangetal te tanken. 95 dus. 98 heeft geen enkel toegevoegde waarde in dit geval.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
01 jul 2011 12:27 |
|
|
bzguy
|
Re: Steve Wong chip
ik ben ZEER benieuwd naar je ervairngen ; ik denk er nl ernstig aan om die ook te bestellen
|
01 jul 2011 17:53 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Steve Wong chip
ben ook benieuwd, vroeger ook wel eens met wong gemailed, zag alleen beetje op tegen openschroeven dme enzo.
_________________________________________ oud is beter
|
01 jul 2011 18:05 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Steve Wong chip
Euro 95 is 95 RON (zie: klik). En voor de duidelijkheid: C3.0 is alleen ROW geleverd en (dus) in de USA niet of nauwelijks op kenteken te zetten....
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
01 jul 2011 18:17 |
|
|
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
Re: Steve Wong chip
91 USA is niet 95 Europe. Je haalt RON door elkaar met MON. In europa wordt het octaangetal uitgedrukt in Research Octane Number. In de USA in het Motor Octane Number. Verschil is welke referentiemotor is gebruikt. MON getal is altijd lager dan het RON getal. Daarom zie je in de USA altijd veel lagere getallen op de pomp staan.
Verreweg de meeste luchkoelers zijn met een hogere compressieverhouding en dus aanbeveling van '98 geproduceerd, waarbij nieuw geen fabrieksgarantie meer gold als er lager getankt werd. Motoren met een lagere compressieverhoudingen zijn met name geleverd in markten waar de brandstofkwaliteit voor hogere compressie niet (voldoende) aanwezig was. Staat volgens mij ook nog iets over in Peter Morgan.
91 is in bijna geen enkel land meer beschikbaar. Was nog lange tijd in Duitsland verkrijgbaar, maar ook daar sinds enige jaren redelijk schaars. Reden is dat autofabrikanten steeds meer vermogen uit een motor moeten halen om een zwaardere auto ( veiligheid) sneller te laten rijden met een lager verbruik en lagere emissies. Daar heb je zwavelvrije brandstof voor nodig met idealiter een hoger octaangetal.
Meerdere Duitse autofabrikanten bevelen daarom 98 aan. Een VAG TFSI bijvoorbeeld kan alleen maar de vermogens - en verbruikscijfers uit het boekje halen indien een zwavelvrije brandstof met een hoger octaangetal wordt gebruikt. Mijn A5 bijvoorbeeld. 211 PK uit een 2.0 liter viercylinder lukt alleen maar met hoge compressieverhouding en bijbehorende brandstof.
Men spreekt in dit verband ook wel over 'enabling fuels.' Nieuwere technieken kunnen slechts dan optimaal presteren wanneer de brandstof gebruikt wordt die erbij hoort.
In dit verband ook veel problemen met grotere motoren van duurdere prestigieuze merken met brandstof met hogere concentraties bio.....
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
01 jul 2011 18:17 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Steve Wong chip
Ik haal niets door elkaar en heb het steeds over 91 RON!
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
01 jul 2011 18:30 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: Steve Wong chip
Een Porsche is toch echt een sportwagen.... Toch? Dus knallen met die bak en gewoon zo hoog mogelijk octaan tanken. Ik las dat iemand "doorgaans niet boven de 4500 toeren" komt? Ga je schamen! Is nog slecht ook voor motor, hogere toerentallen werken ook reinigend voor de motor.
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
01 jul 2011 19:27 |
|
|
fins
|
Re: Steve Wong chip
En voor je ziel! Als je je Porsche niet gebruikt waar hij voor gemaakt is kom je in de autohel en moet je je hele leven na de dood in een witte Prius rijden.
_________________________________________ 911S 1976 / 3,2 PMO Carbs 912 1969 / 3,2 Hot Rod 997 GT3 MK2 Clubsport BMW M5 2001
|
01 jul 2011 19:32 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Re: Steve Wong chip
Wellicht bedoelt Lindemans bij koude motor max4500 touren?
|
01 jul 2011 19:48 |
|
|
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
Re: Steve Wong chip
Als dat boekje zo zeldzaam is..... Dan hoop ik overigens dat het echt het boekje van je eigen auto is in plaats van hetzelfde model... Als eerder geschreven: Dezelfde modellen zijn met verschillende compressieverhoudingen afgeleverd. 91 in een 98 octaan compressieverhouding kun je binnen de kortste keren door je zuigers naar de horizon kijken. Ik heb er zojuist mij eigen boekje (dat origineel van de auto is) op nageslagen. Minimaal 98. Indien niet voorradig niet onder volle belasting rijden, indien langere tijd niet voorradig, compressieverhouding laten aanpassen. Nog even geprobeerd de foto hier te posten, maar dat lukt me niet met mijn IPAD omdat ik niet weet hoe dat werkt. Gelukkig heb ik meer verstand van benzine Op zich wel opmerkelijk van de Steve Wong chip (on topic). Tuning gaat meestal om het omhoog schroeven van de compresieverhouding, waarna je geen 95 meer kunt tanken. Wel heel benieuwd naar de ervaring. Ben heel tevreden over de performance van mij 3.2 maar een beetje meer vermogen kan nooit kwaad
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
01 jul 2011 19:49 |
|
|
fins
|
Re: Steve Wong chip
Dat vind ik dan weer veel. Ik blijf dan altijd netjes onder de 3000 toeren.
_________________________________________ 911S 1976 / 3,2 PMO Carbs 912 1969 / 3,2 Hot Rod 997 GT3 MK2 Clubsport BMW M5 2001
|
01 jul 2011 19:55 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: Steve Wong chip
Zou het wel knap vinden van die Chinees als hij met andere software de compressieverhouding kan veranderen....
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
01 jul 2011 19:59 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Steve Wong chip
ach, ze kunnen ook van een hond een heerlijke babi ketjap maken. dus dit zal ook wel kunnen...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
01 jul 2011 20:01 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: Steve Wong chip
Je hebt gelijk Maarten. Pas vanaf de SC in 1981 ging de compressieverhouding weer omhoog en werd 98 geadviseerd. Daarvoor vanaf 1972 gewoon RON 91.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
01 jul 2011 20:07 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Steve Wong chip
tja. over steve w staat het internet vol. lees je eens in zou ik zeggen. en als hij en wim ( van hier) zeggen dat 95 geen probleem is voor een 930-20 dan neem ik dat wel serieus.
_________________________________________ oud is beter
|
01 jul 2011 20:09 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Steve Wong chip
[quote="M a r c":hamlappen]Zou het wel knap vinden van die Chinees als hij met andere software de compressieverhouding kan veranderen.... [/quote:hamlappen] Niet nodig...waarschijnlijk verlaat hij het ontstekingstijdstip iets op kritische momenten.
_________________________________________ Wim
|
01 jul 2011 20:09 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Steve Wong chip
Hoe komen die hamlappen nou weer in mijn bericht....
_________________________________________ Wim
|
01 jul 2011 20:12 |
|
|
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
Re: Steve Wong chip
Ik meen dat Steve Wong een Amerikaan is Compressieverhouding veranderen van een 3.2 met een chip gaat zeker niet lukken Vandaar ook de verwondering en de nieuwsgierigheid. We volgen de ervaringen met de chip met belangstelling. Maar ik heb een '87 er en dan moet je nog uitvissen hoeveel pinnetjes je in je DME hebt....
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
01 jul 2011 20:19 |
|
|