Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 8:31

Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
928 kopen als a-techneut 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht 928 kopen als a-techneut
Beste mensen,

ik ben een student van 20 jaar en zou graag binnen nu en pak en beet 2 jaar een Porsche 928 willen kopen die ik dan als old-timer kan registreren. Waarom hoef ik jullie waarschijnlijk niet uit te leggen, maar ik zat wel met een aantal vragen waar ik hoopte dat jullie daar antwoord op konden geven! Overigens ben ik pas aan het beginnen met oriënteren. De beste tip die ik tot nu toe heb gelezen is dat je vooral rustig aan moet doen en veel info moet inwinnen, dus bij deze;)!
Allereerst wat betreft prijs: ik lees overal dat je niet de goedkoopste moet kopen, maar wat is het streefbedrag waarvoor ik in ieder geval zou moeten kijken? De bedragen lopen namelijk enorm uiteen en ik vroeg me af of ik voor ongeveer 6 a 7000 euro een mooie 928 op de kop kan tikken (figuurlijk dan;)).
Dan ten tweede het onderhoud: ik lees veel verschillende verhalen op het internet over deze auto's. Sommige zeggen dat ze veel geld kosten, anderen zeggen weer dat ze nooit stuk gaan. Nu zal het antwoord in het midden liggen en is het ook de persoonlijke ervaring, maar hoeveel zou ik aan onderhoud kwijt zijn per jaar? Is er een manier waarop je 'm zo 'zorgenvrij mogelijk' kan rijden? Ik weet wel wat van auto's maar kan ze niet repareren;). Ik ben overigens van plan de auto in de zomer te gebruiken en hem s'winters te stallen.

Goed, een heel verhaal. Hoop dat jullie me kunnen helpen! Zeg vooral wat je vindt;)!

Maverick9898

04 jul 2011 21:06
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 928 kopen als a-techneut
maverick9898 schreef:
Zeg vooral wat je vindt ;) !

Met alleen een studiebeurs en een bijbaantje zou IK er niet aan beginnen :idea:

04 jul 2011 21:30
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Geen zorgen, ik heb meer geld dan dat;). Ik heb een relatief ruim inkomen en nagenoeg geen kosten.

04 jul 2011 21:32
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
maverick9898 schreef:
Geen zorgen ...

.. dan de GTS van Jaco kopen :wink:

Afbeelding Afbeelding

04 jul 2011 21:36
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Haha! Nouja het moet wel binnen mijn budget passen en ik wil het liefst een old-timer rijden, vanwege de belastingen e.d. De GTS is niet oud genoeg voor old-timer;). Zoveel verdien ik nou ook weer niet;).

04 jul 2011 21:39
Profiel
Moderator
PF #57
welkom. zoals al veel vaker gezegd: als je een pre87er wil alleen om de wegenbelasting uit te sparen zou ik er niet aan beginnen. De wegenbelasting van een 928 kost net zoveel per 3 maanden als een ritje amsterdam-brussel en v.v. :idea: en dan hebben we het nog niet over onderhoud. Het blijft een sportauto van 20+ jaar. Het kan je mee- en tegenzitten qua onderhoud.

04 jul 2011 21:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
lakzegge, 1 tegenvallertje = 4 jaar wegenbelasting. 928 is voor de wat masochistisch ingestelde mensch, vinik dan.

04 jul 2011 22:06
Profiel
M140i
maverick9898 schreef:
ik wil het liefst een old-timer rijden, vanwege de belastingen e.d.

Als je een belastingvrije auto wil rijden vanwege de belastingen e.d. zou ik nooit aan een 25 jaar oude 928 beginnen. Dat is vragen om moeilijkheden. Als ik aan zo'n auto zou beginnen als student, zou ik minimaal 1.000 euro netto willen overhouden per maand (dat ik uitsluitend aan de auto zou kunnen besteden) voordat ik een 25 jaar oude 928 zou kopen. Zeker als je in de prijscategorie van plusminus 6.000 euro zoekt. Ik zou bij de aankoop ook een buffer reserveren voor tegenvallers van zo'n 15.000 euro.

04 jul 2011 22:28
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
DON'T DO IT. Wil je een Porsche rijden voor weinig geld: koop een 924/944. Makkelijker aan te sleutelen, makkelijker onderdelen te krijgen en in ieder geval electrisch veel simpeler. En zoals eerder gezegd: als wegenbelasting een factor in je beslissing is zou ik geen Porsche kopen (en dat is niet l.llig bedoeld).

04 jul 2011 22:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 914
Asten
914 is natuurlijk ook nog een mogelijkheid, maar een 924 of 944 is qua prestaties beter en qua onderhoud eenvoudiger en goedkoper.

04 jul 2011 22:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Niet aan beginnen. Mooie auto en mooie techniek, maar ze zijn inmiddels ook in handen van lieden die zich wel de aanschafprijs maar niet het onderhoud kunnen veroorloven.

De betere exemplaren zitten boven je prijspunt en ook die zijn inmiddels oud genoeg om 2 a 3 mille per jaar aan te verspijkeren zonder dat het een slechte auto is. En dan hebben we het nog niet over het verbruik.

Beter een mooie 944 kopen. Zijn hele mooie exemplaren voor je budget te vinden. 4 a 5 uitgeven en de rest achter de hand houden voor reparaties. 928's gaan vast nog wel een keer on the rise. Als ze weer wat meer waard worden zullen mensen er wel weer wat meer geld aan verspijkeren en dan koop je er een als je afgestudeerd bent en de klappen beter op kunt vangen.

Een 944 is bepaald geen straf. Een goed exemplaar rijdt briljant. Ik heb het in mijn studententijd met een witte BX 1.4 Cannes moeten doen :D

04 jul 2011 23:12
Profiel
Sint-Niklaas (B)
In volgorde :
(1) niet doen met je huidig budget & als je zelf geen automechanica / -electriciteit hebt gedaan als studierichting of hobby
(2) kijken naar een nette 924/944, ze komen niet zo vaak voorbij maar ze zijn er wel (zoek eens naar het verkooptopic van bvb. VonG)
(3) doorsparen
(4) doen - je bent maar 1x jong, hopen dat het meevalt, nog meer hopen dat het niet tegenvalt & in dat laatste geval niet komen klagen dat de oude rotten die hierboven al gepost hadden je niet gewaarschuwd hadden :wink:

04 jul 2011 23:13
Profiel
M140i
Als je van een gokje houdt en een verlies van 4.000 euro incalculeert, dan kun je het inderdaad altijd doen. Zo'n auto brengt altijd wel weer 2.000 euro op.

04 jul 2011 23:15
Profiel
Sint-Niklaas (B)
@Erwin : dat dacht ik ook toen ik afgestudeerd was en met mijn 1ste centen een Volvo 480ES kocht. Kek autootje : gekocht voor X, vervolgens 2X kosten (moetens, ik had vervoer nodig en Volvo dealers laten zich betalen als ware het consultants) en vervolgens na een jaartje afscheid van genomen en nog 0,5X voor gekregen.
Dat het ding koelvloeistof en olie morste tot daar aan toe, toen de ES ook benzine begon te lekken begon ik het lichtjes onverantwoord te vinden :oops:

04 jul 2011 23:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 944/1, Leon '07+ busje v/d baas...
Ik kan mezelf aardig inleven in je. Ben zelf nu 19 jaar en rij al een tijdje 944.
Afgelopen weekend een stukje mogen rijden (knallen..) in een 928s4, van 0 naar 160 en weer naar 0, en weer een stuk vol gas. Dat werkt verslavend!! Ben er dan ook acuut verliefd op geworden.
Alleen als ik hoor wat die man er zelf de afgelopen twee jaar aan kosten aan heeft gehad, en dan het bedrag van de vorige eigenaar daarbij opgeteld. Daar kun je toch een leuk appartement voor kopen zullen we maar zeggen.
Als de auto's geen goed onderhoud hebben gehad ben je flink aan de beurt. Het zijn technisch prachtig ontworpen en bedachte auto's. Maar aan de andere kant zit er dus ook zó ontzettend veel aan dat kapot kan gaan...

Mijn tip, koop eerst een 944, desnoods een S, s2 of als je goed snel wil een Turbo. Die heb je wel staan voor 6 á 7 ruggen. En "als je later groot bent" (dat vertelde ze mij altijd, maar het wil nog steeds niet erg lukken..) ga weer kijken voor een 928.

04 jul 2011 23:57
Profiel
PorscheForum Rookie
Dank voor de reacties! Duidelijk is geworden dat ik dus geen 928 moet kopen;).
De 924/944 scheelt dus enorm veel in onderhoud?
En wegenbelasting moet ik dus niet echt mee laten spelen in de aanschaf, begrijp ik. Ik dacht altijd dat de belasting vrij groot was, maar dat valt dus best mee. Hoeveel zijn jullie 944-rijders daar aan kwijt? Ik ben dan ook wel benieuwd hoeveel jullie uberhaupt kwijt zijn aan de 944. Vooral van jou wil ik het horen Luziano, aangezien jij ook nog niet 'groot' bent;)!

05 jul 2011 8:31
Profiel
Moderator
PF #57
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 8&cache=no

944 uit 1988 :arrow: 152-174 euro per 3 maanden

05 jul 2011 8:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Luziano schreef:
Daar kun je toch een leuk appartement voor kopen zullen we maar zeggen.

Waar woon jij? :mrgreen: :mrgreen:

05 jul 2011 9:06
Profiel
PorscheForum Rookie
Dan scheelt het toch 150-170 euro per maand als je belastingvrij rijdt. En hoe zit het eigenlijk met verzekeringen? Ik begreep dat de verzekering voor old-timers ook een stuk goedkoper is. Of is het het geld waard om een wat nieuwere te kopen?

05 jul 2011 9:26
Profiel
PorscheForum Junkie
Porscheloos...
Almkerk
Per 3 maanden!! is 50 euro per maand houderschap belasting....

05 jul 2011 9:50
Profiel
Moderator
PF #57
en 50 euro is ongeveer 80 km rijden met een 928... :wink:

05 jul 2011 10:02
Profiel
PorscheForum Rookie
Nee het is ook niet enorm veel (minder dan ik dacht), maar het is toch 600 euro per jaar. En mij lijkt een verschil tussen een 944 uit 87 of 88 niet heel groot of vergis ik me daarin?

05 jul 2011 10:15
Profiel
Moderator
PF #57
87 wordt vooralsnog niet belastingvrij. het is uiteraard je eigen keuze. En natuurlijk is 600 euro ook echt geld. Maar in onderhoud en benzine voor een 928 niet het overgrote deel.... :idea:

05 jul 2011 10:48
Profiel
PorscheForum Rookie
horn schreef:
87 wordt vooralsnog niet belastingvrij. het is uiteraard je eigen keuze. En natuurlijk is 600 euro ook echt geld. Maar in onderhoud en benzine voor een 928 niet het overgrote deel.... :idea:

Klopt, maar ik begrijp dat een 928 'out of my league' is of een erg grote gok. Nu hou ik niet zo van gokken en ben liever wat zekerder over de auto;). Een 944 vind ik ook een erg mooie auto, dus ik had het nu over het geld wat ik daaraan kwijt ben.

05 jul 2011 11:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 944/1, Leon '07+ busje v/d baas...
maverick9898 schreef:
Dank voor de reacties! Duidelijk is geworden dat ik dus geen 928 moet kopen;).
De 924/944 scheelt dus enorm veel in onderhoud?
En wegenbelasting moet ik dus niet echt mee laten spelen in de aanschaf, begrijp ik. Ik dacht altijd dat de belasting vrij groot was, maar dat valt dus best mee. Hoeveel zijn jullie 944-rijders daar aan kwijt? Ik ben dan ook wel benieuwd hoeveel jullie uberhaupt kwijt zijn aan de 944. Vooral van jou wil ik het horen Luziano, aangezien jij ook nog niet 'groot' bent;)!

Als je een goede hebt aangeschaft zul je alleen wat vast onderhoud kwijt zijn. Reken op een rug of anderhalf per jaar. kan het altijd mee vallen. En dan gebruik je hem dus voor woon-werk. En dan praat ik dus op af en toe een setje nieuwe bandjes, schijven rondom, dat soort dingen. Je moet er maar net geluk mee hebben..
Dat ik mijnes kocht wist ik dat er twee banden bijna op waren, en dat de remmerij rondom vernieuwd moest worden. Dat calculeer je gewoon in bij aanschaf.
Ik doe mn onderhoud grotendeels zelf, en heb anders altijd nog wat handige connecties hier en daar. Zo maak je het jezelf betaalbaar :) .
Mijn 944 is me tot nu toe altijd érg betrouwbaar gebleken. Ik rij zelf in een Type 1 uit '85. Geen wegenbelasting. Maar mijn verzekeraar laat me wel de volle mep betalen..
Als je een Turbo of S2 rijdt zul je aan onderhoud misschien iets meer kwijt zijn. Moet je ook net geluk mee hebben, en hoe je er mee om gaat natuurlijk.

http://www.autoweek.nl/autoreview/29768/porsche-944

05 jul 2011 12:49
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende