Auteur |
Bericht |
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
versnellingsbakperikels 3.2
Hallo forumleden. Ik zit met een riant probleem. Mijn 3.2 Targa van '85 schakelt bij tijd wijle min of meer een beetje ernstig belabbert. Ik heb al veel gelezen over de perikelen met de bak. Met name het schakelen in de 1e versnelling levert problemen op. Ik heb echter nog geen verklaring voor mijn specifieke probleem gevonden. Door een Porsche Service centrum zijn de synchromeshes van de 1e en 2e versnelling vernieuwd. Ook werd de koppeling vernieuwd. Ik ga er vanuit dat dat 100% goed is gedaan. Het kraken is voorbij, maar het is niet vanzelfsprekend dat de 1e versnelling ingeschakeld kan worden. We hebben net een vakantierit van 5000 km door Duitsland, Oostenrijk, Italië (Stelvio zonder stuurbekrachtiging) en Frankrijk (col de Turini zonder bekrachtiging) achter de rug en in de bovenarmen. Ik krijg wel een beetje de pee in van die bak. De dealer zegt dat alles goed is. Ik denk echter dat ik de eerste versnelling vanuit stilstand of langzaamrijdend terugschakelend vanuit de 2e toch moeiteloos zou moeten kunnen inschakelen. Wie gaat mij helpen???? Overigens op 2 dagen na alles open gereden.
gr. Berend
|
05 jul 2011 19:30 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: versnellingsbakperikels 3.2
Ik heb een 915 bak, en ook bij mij is het inleggen van de 1 vanuit stilstand trickey. Ook mijn bak is gereviseerd en de koppeling is vernieuwd. Bij langszaam uitrollen vanuit de 2 naar de 1 gaat meestal wel goed. Even vrij zetten, koppeling in en op, en dan voorzichting de 1 inleggen gaat meestal ook goed.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
05 jul 2011 19:52 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: versnellingsbakperikels 3.2
Heb zelf een recent gereviseerde 915 bak en eerlijk gezegd nooit problemen met inleggen van de 1.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
05 jul 2011 20:11 |
|
|
cabrio wim
|
Re: versnellingsbakperikels 3.2
Afstelling bak en speling pook onderaan en op het schakelstuk controleren. Zeker weten dat hij dan perfect schakelt.
|
05 jul 2011 20:19 |
|
|
drietwee
3.2 wit, '86Amsterdam
|
Re: versnellingsbakperikels 3.2
ik wilde wat zeggen.........................., maar Cabrio Wim heeft meestal gelijk
|
05 jul 2011 22:18 |
|
|
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
Re: versnellingsbakperikels 3.2
915 moet veel beter kunnen schakelen dan dat.
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
05 jul 2011 23:03 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: versnellingsbakperikels 3.2
Ook - zelfs - een 997 kan problemen geven met inschakelen van 1 Is voor mij een bekend probleem, even koppelen/tussengas. Mogelijk is het af te stellen zoals cabriowim zegt, maar zeker bij de 997 lijkt het me kwestie van bak/synchromesh ontwerp: tanden staan tegenover elkaar en niet naast elkaar - of worden in die positie gemanouvreerd door synchrom. ... - en daarom is inschakelen met zachte hand niet mogelijk. Met enige kracht lukt het wel, denk ik (want probeer dat eigenlijk niet)
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
06 jul 2011 9:54 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: versnellingsbakperikels 3.2
Dat van dat afstellen had ik al vaker gelezen op het forum, maar ik mag er toch vanuitgaan dat een monteur van Porsche weet hoe dat goed afgesteld moet worden. Ik heb al eens een engels stukje daarover gezien, maar snap er niks van. (cabrio) Wim, zou jij met het me in een paar woorden eenvoudig kunnen uitleggen hoe dat moet? Ik vond de uitleg over de positie van de tandwielen ten opzichte van elkaar ook wel een reeele verklaring want zo voelt het ook. En dan zou het weer niets met de afstelling van de bediening te maken hebben, want de andere versnellingen gaan wel goed. Berend
|
06 jul 2011 19:29 |
|
|
cabrio wim
|
Re: versnellingsbakperikels 3.2
Voor degene die denken, waarom reageert Wim nu niet. Maar alles is al geregeld met Berend.
|
06 jul 2011 22:15 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: versnellingsbakperikels 3.2
'geregeld' is dat opgelost Wim, of afspraak gemaakt...?
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
07 jul 2011 8:36 |
|
|
cabrio wim
|
Re: versnellingsbakperikels 3.2
Heb hem uitgelegd hoe te werk te gaan, en als het niet lukt komt hij even langs bij mij. Stukje service die al voor meerdere forummers gratis gedaan heb. (afstellen bak) Erger mij verschrikkelijk aan als ik zulke verhalen lees. Zelfs laats nog een forum lid hier gehad die een nieuwe koppeling had laten steken, en deze was zo slecht afgesteld dat deze bijna slipte, omdat die geen vrije speling had.
|
07 jul 2011 9:00 |
|
|
Chrisjan
911 sc 3.2
|
Re: versnellingsbakperikels 3.2
Naar zun 1 gaat bij mij prima. Alleen van 1 naar 2, van 3 naar 2 gaat moeilijk. Wat zou dat dan kunnen wezen?
Groeten Chris
|
07 aug 2011 23:01 |
|
|
cabrio wim
|
Re: versnellingsbakperikels 3.2
Als hij daarbij kraakt, zijn het de synchroon ringen. Zo niet, speling op het schakelmechanisme, kruisstuk achter de stoelen of glij ringen. Is dat niet het geval, (speling) dan ook afstelling niet goed.
|
08 aug 2011 10:22 |
|
|