Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:58

Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
koelvloeistofreservoir Boxster lek? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht koelvloeistofreservoir Boxster lek?
Hoi Hoi,

Heb vanmorgen het reservoir proberen bij te vullen van de koelvloeistof. Heb een liter bijgevuld. zag het reservoir niet voller worden er ook ingekeken.
keek vervolgens onder de auto en rechtsachter sijpelde het er uit.Is het reservoir lek? is dit makkelijk te vervangen? Kan ik er nog wel mee naar de garage rijden?

hoor graag van jullie

03 jul 2011 22:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Bericht Re: koelvloeistofreservoir lek?
Hij is te makkelijk....

Maar koelvloeistof in een Porsche. Zou je dat nou wel doen?

:popcorn:

03 jul 2011 22:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster-S 2007
Bergen op Zoom
Bericht Re: koelvloeistofreservoir Boxster lek?
Vertel....?

03 jul 2011 23:40
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
misschien heb je wat aan DEZE handleiding ?

04 jul 2011 6:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Gewoon een geintje over luchtkoeling versus waterkoeling :wink: Beetje flauw, I kmow.

In elk geval niet mee rijden totdat je zeker weet dat er ook echt koelvloeistof in zit :!: Raakt hij ook oververhit?

04 jul 2011 8:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Niet mee rijden.....is vragen om problemen.....als die er nog niet zijn.......

04 jul 2011 8:42
Profiel
jumper66 schreef:
keek vervolgens onder de auto en rechtsachter sijpelde het er uit.Is het reservoir lek? is dit makkelijk te vervangen? Kan ik er nog wel mee naar de garage rijden?

Heb je ervoor ook nog met gereden, voor je ontdekte dat hij lekte. :idea:
Zo ja, en de temperatuur bleef goed kun je er gerust met naar de garage rijden.
Als het enkel het reservoir is, zal hij niet vlug warm lopen.
Zeker niet met de temperaturen hier op dit moment.

04 jul 2011 9:36
PorscheForum Rakker
964 C4 (90) ex 997 S (08), 996 C2C (01)
München
Net terug van vakantie in italië met de 996. op de heenweg bij de eerste tankstop kwam er ineens flink wat koelvloeistof onderuit lopen (2,5ltr of zo). Motortemperatuur etc gewoon in orde, auto trok goed, geen gerook niets aan de hand. Nadat de auto dat nog 2x had gedaan in italie heb ik hem toch maar naar de dealer gebracht. Wat bleek? Radiateuren waren zo smerig dat de auto eigenlijk onvoldoende koelde, koelvloeistof gaat dan koken en kan of het reservoir doen barsten, of hij duwt het er via het expansievat uit. Bij mij was het laatste gebeurd.

Radiatoren schoongemaakt (Porsche centrum Firenze bedankt, aardige lui), vloeistof bijgevuld en geen druppeltje meer gelekt daarna, ondanks grote hitte en flinke prestaties

05 jul 2011 16:22
Profiel
PorscheForum Rakker
@ pieter 996.......
Poh, mag je van geluk spreken dat je geen verdere schade hebt opgelopen......
Houd m voorlopig maar ff goed in de gaten......Dat wil ik je echt op je hart drukken....de meeste blokjes zijn niet blij als ze te warm worden.....ik spreek uit ervaring.....
groetjes,
Hartwiek

05 jul 2011 16:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster-S 2007
Bergen op Zoom
Je meter van je koelwater moet dan toch op een gegeven moment ook een te hoge temperatuur aangegeven hebben?!?!?

05 jul 2011 21:21
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
3.2 Carrera '87er J-serie
Jongens, niet zeuren, dat hebben wij dan weer met ruitesproeiervloeistof.

05 jul 2011 21:29
Profiel
PorscheForum Rookie
Hoi,

Probleem is gevonden het reservoir lekt aan de onderkant. wordt dus een nieuw reservoir. ( rond de 200 euries ) daar komen de inbouwkosten nog bij.
bedankt voor jullie reacties. overigens zagen ze dat de klepdekselpakking ook aan het zweten was. geljk ook maar aanpassen?

05 jul 2011 21:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Zweten doen we allemaal wel eens 8) Wat is je olieverbruik?

05 jul 2011 21:58
Profiel
PorscheForum Rookie
geen idee, er hingen wat druppels onderaan bij de draagarm en het drupte nog iets na. Oliepeil is verder nog in orde

05 jul 2011 22:34
Profiel
PorscheForum Junkie
Cayman S Speedgelb voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.
Noord Holland
@Jumper, ik zou het klepdeksel pakking pas doen als je ook een nieuwe koppeling nodig hebt. zweten is niet zo erg, als je maar regelmatig je oliepeil nakijkt.
Wat voor Boxster is het (2,5/2,7/S)

@Deepee goeie link trouwens.

05 jul 2011 22:44
Profiel
PorscheForum Rookie
@soepkip het is een 3.2 S.

05 jul 2011 23:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik blijf t zeggen......blijf je blokje in de gaten houden nadat hij goed warm is geweest, toen die van mij zo warm was, begon hij ook overal te zweten, voornamelijk bij de afdichtingen bij de bougies.....wil je niet in paniek brengen maar alleen waarschuwen om verdere narigheid te voorkomen..goed luisteren naar het blok...als je ook maar het idee hebt dat hij meer rammeld na de start, tikt of andere vreemde geluiden maakt, laat er dan aub naar kijken....ff een vraagje.??? toen je auto zo warm was, sprongen de fans voor bij de koelers ook aan???
Bij mij was t namelijk een combinatie van vieze radiateurs en een waterpomp die defect was...
Als de waterpomp het koelmiddel niet (goed) rond pompt, blijven de radiateurs NL lauw, dan springen de fans ook niet aan. Het blok kan dan gruwelijk heet worden met nare gevolgen....dat gun ik niemand....
groeten Hartwiek

06 jul 2011 9:10
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C4 (90) ex 997 S (08), 996 C2C (01)
München
@ Hartwiek,

Dat vond ik inderdaad ook zo vreemd dat de temperatuurmeter niet boven de 100 kwam (zat daar nog stukkie onder zelfs) en wel de koelvloeistof eruit kwam zetten. Toen ie de tweede keer lekte heb ik dus ook direct de motorkap opengedaan en keken waar het vandaan kwam. Dat was dus idd het reservoir. Motor is (volgens de meters in ieder geval) niet te warm geweest en ik heb daarna nog ongeveer 3.000km gereden waarvan een heel stuk Duitsland en de prestaties zijn super. Olieverbruik 0, brandstofverbruik prima en na oplossing probleem door Porsche Firenze is de temperatuur ook wat lager zag ik (zelfs bij 36.0gr buitentemp en 0 tempo (dwars door Sirmione gaat t niet echt hard...)

Probleem lijkt dus opgelost zonder nevenschade. En natuurlijk maakte ik me ook zorgen over mijn blok toen het de eerste keer gebeurde. Het goede nieuws is dat een 996 23ltr koelvloeistof bij zich heeft dus ook met 2ltr minder zal t allemaal nog wel redelijk koelen denk ik als leek dan maar.

Nog even voor de topicstarter. Als het goed is hoorde jij dan ook bij het openen van het expansievat (het tankje dat jij noemt) geen lucht ontsnappen bij warme motor? Bij een lek vat zou ie namelijk geen druk in het systeem kunnen opbouwen (dat deed de mijne nog wel)

06 jul 2011 9:18
Profiel
PorscheForum Rookie
Heb de dop er niet afgehaald bij warme motor. dus kan niet beoordelen of er nog druk op stond.
zag wel na het wegtrekken van de bekleding dat er vloeistof onder bij het reservoir lag. Ze zeiden dat het het expansievat was ga ik dus ook vanuit.
kan het ook een leiding aan het expansievat zijn welke misschien lekt? Motor loopt verder prima hoor. denk niet dat het te wam is geweest temp lag tussen 80 en 90. heb het wel steeds even moeten bijvulen. ( 1/2 litertje )

06 jul 2011 12:25
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ]