Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 16:52

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Olie wisselen met koude motor 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Olie wisselen met koude motor
Ik weet het, olie moet gewisseld worden na warmgereden motor, om zoveel mogelijk olie eruit te laten lopen.

In verband met werkzaamheden (nieuwe injectors, inlaatpakkingen, olieslang, etc) heb ik de olie er pas afgelaten (door het loskoppelen van de slang van sumptank naar oliekoeler rechtsachter) toen er al vanalles uit elkaar lag. Even warmdraaien is er dus niet bij.

Wat kan ik nu het beste doen? Een andere keer de olie verwisselen of genoegen nemen met de hoeveelheid olie die er nu uit is en weer afvullen met nieuwe olie? (filtertje ook nog even vervangen natuurlijk).

Ik hoor het graag!

05 jul 2011 16:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Olie wisselen met koude motor
De plug onderin het carter al losgehad?

05 jul 2011 16:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Als dit ook met koude motor kan, dan draai ik de carterplug en sumpplug ook nog even los, de motor hangt nu ook naar beneden (partially lowered engine) dus dan loopt alles er mooi uit natuurlijk...

Kan ik er zelf dan tevreden mee zijn en het een volledige oliewissel noemen?

05 jul 2011 16:50
Profiel
Ik deed het altijd met koude motor nadat hij eerst lekker warm was.
Loopt alles op gemakje naar beneden, dus andere morgen pluggen los en alles laten lopen.
Als je het met warme motor doet zit de olie op dat moment nog overal in het blok, en na meting haal je er koud 0,4 liter meer uit als bij warm.
Niet dat dit veel uitmaakt, want bij Porsche ververs je toch maar voor 2/3 de olie. :mrgreen:

05 jul 2011 17:58
PorscheForum Rakker
ex '87 3.2 Carrera Targa, wit , ex rijkspolitie
Sint Anthonis
Citaat:
genoegen nemen met de hoeveelheid olie die er nu uit is en weer afvullen met nieuwe olie? (filtertje ook nog even vervangen natuurlijk).

yep, gemiddeld haal ik er steeds ongeveer 9 a 10 liter uit. ik laat hem altijd koud leeg lopen en een nachtje nadruppelen met de neus omhoog.

vullen: 7 liter ingooien. Starten en voorzichtig litertje voor litertje bijvullen tot de peilstok op niveau is. (draaiend)

05 jul 2011 21:38
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Top jongens, dankjewel! Dan gaat dat ook direct gebeuren!

05 jul 2011 22:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Zo, appeltje eitje! Wel fijn dat de vorige eigenaar de oliefilter zo vast heeft gedraaid, dat ik hem er nog maar net heel af heb gekregen. Top, zo'n vaklui :)

07 jul 2011 23:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Had het er niet mee te maken dat de oliekoelers ook leeg lopen als het blok heet genoeg is?
De voorste zal waarschijnlijk niet leeglopen.

01 aug 2011 12:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Maar met motor uit loopt die olie ook niet van voor naar achter, dus veel meer zul je er niet uithalen... Je kunt nu eenmaal niet alles verversen!

01 aug 2011 17:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
981 Boxster GTS
MellyPorsche schreef:
Wel fijn dat de vorige eigenaar de oliefilter zo vast heeft gedraaid, dat ik hem er nog maar net heel af heb gekregen.

Tja, wordt wel eens vergeten: afdichtingsring bevochtigen met wat olie en stevig handvast aandraaien :idea:
Gaat nooit lekken en is later makkelijk los te nemen.

Als jong ventje (voordat ik destijds autoverkoper ben geworden) gesleuteld, klassieke fout dat rubber niet bevochtigen. Tijdens het aandraaien kan deze "opstropen" en tijdens mijn proefrit lag voor het einde van de straat alle olie weer op de weg :shock:

Kan er een boek over schrijven wat er allemaal mis is gegaan in die paar jaar dat ik in de werkplaats heb gelopen.
Is tegenwoordig wel veel veranderd, mag ook wel was tenslotte 30 jaar geleden :shock: :wink:

02 aug 2011 10:37
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]