Auteur |
Bericht |
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
Re: Steve Wong chip
Jay Leno op de vraag: Why would you strap a jet engine to a motorcycle ? Antwoord: Because we can Ik toer ook gewoon lekker rustig in de wetenschap dat ik alles tot mijn beschikking heb wanneer ik daarvoor kies.
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
07 jul 2011 23:08 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Steve Wong chip
Snap ik ! Ik ben een beetje aan het voorsorteren op een retourtje Istanbul; dan wil ik echt safe op 95 kunnen rijden.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
07 jul 2011 23:16 |
|
|
fins
|
Re: Steve Wong chip
Retourtje Istanbul in de Porsche! Gaaf man! Vakantie?
_________________________________________ 911S 1976 / 3,2 PMO Carbs 912 1969 / 3,2 Hot Rod 997 GT3 MK2 Clubsport BMW M5 2001
|
08 jul 2011 9:53 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Steve Wong chip
Ik heb van 1988 - 1990 in IST gewoond en reed toen 5-6x per jaar heen en weer. Lange tijd met een Golf 1 Diesel (enkele reis ca. EUR 60 diesel destijds ...) later met een Benz 300-D. Mijn record is anderhalve dag over de 2.950 km. Doorgaans reed ik 's morgens om 03:30 uit IST weg, met als target om dezelfde avond nog in Oostenrijk aan de Schnitzel te zitten. Ik wil dat ritje nog een keer doen met de 911, lijkt me wel lachen. Maak er dan gelijk een dienstreisje van voor mn werk. Nog niet gepland en nog niet zeker ... maar ik ga het gewoon een keer doen.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
08 jul 2011 11:09 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Steve Wong chip
Het heeft wel degelijk zin "iets" met het motormanagement, lees: de chip, te doen. Iedere fabrikant, ook Porsche, bouwt een foolproof veiligheidsmarge in zoals bij 45ºC, heuvel op, met caravan en het gehele gezin erin zonder dat er problemen kunnen ontstaan. Indien men bewust is van het feit dat deze veiligheidsmarge wordt verkleint, dan is er met het wijzigen van een aantal "kenvelden in het programma" beslist wat te doen. Het probleem is echter, zoals Franz terecht opmerkt dat vrijwel geen motor hetzelfde is. Malafide chipbakkers knoeien iets met de genoemde kenvelden, laten bijvoorbeeld meer brandstof inspuiten en vervroegen het ontstekingstijdstip en voila u heeft iets meer vermogen. De enige juiste manier is de configuratie, motor, in- en uitlaatsysteem op de proefstand plaatsen en testen. Dat dit een kostbare aangelegenheid is moge duidelijk zijn.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
08 jul 2011 16:43 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Steve Wong chip
Als je echt optimaal wil heb je gelijk maar zoals ik al eerder heb gemeld: Wong weet hij doet. Istanbul: gave stad. Afgelopen zaterdagavond sluitje gepakt in de Reina
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
08 jul 2011 17:07 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Steve Wong chip
yuppie
_________________________________________ oud is beter
|
08 jul 2011 17:53 |
|
|
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
Re: Steve Wong chip
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
08 jul 2011 19:13 |
|
|
DreZonderP
|
Re: Steve Wong chip
Vier pagina's maar nog niet echt een antwoord of plaatsing van een chip aan te bevelen is. Meten is weten heb ik altijd geleerd. Op naar een rollebank voor een vermogensmeting voor en na het plaatsen van e.d. wonder chip. Wat wel iemand genoemd heeft is de vraag of het zinvol is om een atmosferische motor te "chippen". Misschien is tuning iets te veel van het goede, maar fijntunen is zeker zinvol. Van de fabrieksstandaard naar een maatgeschreven programma voor de motor. Echter dat bereik je niet met een internet chip. Daarnaast is het uitkijken met het vertrouwen hebben in een bepaalde soort brandstof. Vanuit de VAG wereld weet ik dat het per maand kan verschillen welke brandstof optimaal werkt voor drukgevulde motoren. Voor de cijfers is het altijd leuk om tot 15-20% E85 bij te mengen, vermogensrun maken en leuk voor de verjaardag.
|
09 jul 2011 11:51 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Steve Wong chip
zoals maarten al eerder aangeeft, pagina's rennlist vol ermee...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
09 jul 2011 11:56 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Steve Wong chip
Ik heb daarom een 2e topic geopend...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
09 jul 2011 15:18 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Steve Wong chip
Toch eens beter moeten leren lezen. Want wat ik hier schreef, heeft Dick nu zelf meegemaakt.
|
09 jul 2011 17:23 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Steve Wong chip
Nou DreZonderP . . . hierbij dan een antwoord: JAZoals ik al eerder heb geschreven (!!!), er is absoluut enige winst te behalen m.b.v. het herprogrammeren van de DME chip (de bewuste kenvelden). Met dien verstande dat het goed gebeurd, d.w.z. dat de herprogrammering afgestemd dient te worden op de desbetreffende motor. De slechte chipbakkers maken hier vaak een potje van, ontsteking iets vroeger, wat extra brandstof en huppekee extra vermogen. De kunst is dit op een proefstand, proefondervindelijk, stapsgewijs de kenvelden aan te passen met nog steeds een zekere veiligheidsmarge in acht te nemen. Uiteraard hebben de gerenommeerde tuners dit voor elkaar. Een standaard 993 met een gewone atmosferische 3.6L motor krijgt in combinatie met sportievere einddempers (bijv. Europipe) en een sportluchtfilter (bijv. K&N) er zo'n 20 pk en 21Nm bij. Hetgeen zeker merkbaar is.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
09 jul 2011 18:03 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Steve Wong chip
Ik denk dat over wat "zeker merkbaar" is de meningen sterk zullen verschillen.
We praten hier over zo'n 6-7% meer vermogen/koppel.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
09 jul 2011 19:56 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: Steve Wong chip
Je bent inderdaad een knappe bestuurder als je een paar pk meer of minder gaat merken. Ikzelf geloof niet in pk-winst met zo'n chip bij een atmosferische motor, wel in een misschien nog wat minder vlakke koppelkromme om de motor zo net iets meer karakter te kunnen geven.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
09 jul 2011 20:19 |
|
|
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
Re: Steve Wong chip
6 a 7 procent verschil is inderdaad niet wereldschokkend, maar dat is toch een aanzienlijk deel van wat er bij elke opvolgende generatie luchtkoelers aan paardjes bij kwam (met uitzondering van de turbo's ), maar dan zonder de gewichtstoename Met name de vermogenstoename 3.2 (230) -> 964 (250) ->993 (272 -> 285) is procentueel niet enorm. Als je het zo bekijkt geeft +7% boven op het vermogen van een 3.2 een hele leuke en door sommige latere modellen niet geevenaarde power to weight ratio.
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
09 jul 2011 20:22 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Steve Wong chip
Klopt, wat dat betreft was het meer evolutie dan revolutie. Maar ik ben, zoals je weet, van 3.2 naar 993 gegaan en van die overgang vond ik de toename in vermogen/koppel niet het meest opzienbarende. Let wel, we praten hier niet over 6-7% maar zo'n 16-18% in koppel/PK. Natuurlijk voelde dat en was de wagen ook sneller maar niet iets dat je na een week nog opviel. Het verschil in rij eigenschappen was in de praktijk veel opvallender. Denk ook niet dat je de ontwikkeling wat dat betreft kunt vergelijken met het chippen van een atmosferische motor van één model (waar alle overige techniek hetzelfde blijft). Er zijn boeken vol geschreven over het tunen van Porsche motoren en de conclusie is iedere keer hetzelfde. Bij atmosferische motoren levert het zeer geringe resultaten op tenzij je een kapitaal gaat investeren. Zelfs voor de turbo motoren die Porsche bouwde tot en met de 993 zijn er weinig tot geen "goedkope" manieren om significante vermogenswinst te behalen. Voor de 993TT moet je al snel zo'n 8-10K investeren om maximaal een betrouwbare 20% vermogenswinst te behalen (408 naar +/- 480PK). Pas vanaf de 996 turbo wordt het voor de tuners onder ons veel interessanter. Ik heb ooit ook de (zelfde) overwegingen gemaakt. Besloten om voor dat beetje meer snelheid(sgevoel) die euro's in de zak te laten en te genieten van de auto zoals hij is. Want dat was al heel goed. Uiteindelijk heeft de drang naar meer snelheid toch de overhand gekregen en .... ook dat went. Oh ja, ik reed (en rij) wel altijd op RON98 (en soms op 100). Als ik de ervaringen van sommigen mag geloven is dat ook een beetje tuning. En het voordeel is, op afroep (per tankbeurt) beschikbaar.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
09 jul 2011 20:49 |
|
|
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
Re: Steve Wong chip
Goed gesproken MarkS Hoe snel een auto voelt is inderdaad afhankelijk van een heel aantal factoren. Vond de wegligging van de 993 een onthulling ten opzichte van de 3.2 en na de eerste 1000 km met mijn G50 cabrio gestuurd te hebben merk ik ook dat hij in de praktijk een stuk sneller is dan mijn (en jouw) vorige 3.2 coupe. En toen ik daar de schokdempers van had laten vervangen reed hij ook echt fenomenaal beter. En de snellere auto voelt niet per definitie sneller. Vind de snelheidsbeleving van de oudere karretjes in elk geval on the Mark. Maar als er een ding verbeterd is de afgelopen jaren in auto's dan is het trekkracht onderin. Terwijl wij in luchtkoelers toch wel flink wat toeren moeten maken om het vermogen van onze karretjes aan te spreken. Modern autodesign gaat heel erg om zwaardere veiligere techniek harder te laten rijden met minder uitstoot en een lager verbruik. En daar heb je meer vermogen onderin voor nodig. Wat dat betreft vind ik deze chip wel interessant.
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
10 jul 2011 10:08 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Steve Wong chip
Dat is ook waar we altijd over geschreven hebben, en niet over PK winst. En mochten er een PK's meer bij zitten door die chip is dat mooi meegenomen, maar belangrijkste was onderin oppakken van de motor.
|
10 jul 2011 11:09 |
|
|