Nieuwe speakers in een 964
Na een maand of wat tandenknarsen als ik mijn radio aandeed... vandaag nieuwe speakers gemonteerd (laten monteren
). Heb uiteraard het hele forum nagespeurd om te kijken wat er al geschreven is over speakers in een 964. Maar na mijn bevindingen vandaag toch maar besloten er een nieuw topic aan te wijden...
Heb gekeken naar verschillende Focal speakers.
- heb ik ervaring mee en ze klinken heel goed;
- is genoemd in 1 van de speakertopics als "past in de gaten" gekwalificeerd..
Wist niet zeker of het een 13cm of een 16,5cm zou worden. Dus naar een zaak gegaan die verschillende soorten en maten op voorraad had. Gelukkig maar
.
Uiteindelijk heb ik er
deze speaker in laten zetten.
16,5cm past niet precies maar de aanpassingen waren gering:
- Het originele speakerrooster paste niet meer. Tegenwoordig hebben speakers bolle randen. De originele speakers hebben platte/holle randen. Het originele rooster zit dan te dicht op het rubber. Niet handig voor de uitslag;
- het frame van de speaker is iets dikker waardoor de originele rand een beetje hoger komt te liggen;
- het gat in de deur (bekleding) is net niet groot genoeg voor deze speaker dus moest iets in gesneden worden;
- De hardplastic kap achter de speaker past sowieso niet.
Omdat ik geen sub wil en omdat de benodigde aanpassingen alleen onderhuids zijn, dus niet zichtbaar, heb ik voor de 16,5 gekozen. De Focal 13cm (VRS bv) past door het frame wat dikker is ook niet direct overigens. Het rooster is een iets andere kleur (grijzer) maar dat ben ik "as we speak" aan het overspuiten buiten
. Het rooster is ook iets groter (dieper) maar dat valt volgens mij niet op. Zeker niet als de kleur hetzelfde is. De deurbak schermt het ook nog een beetje af.
De andere Focals zouden ook passen. Echter de VRS serie (ondiepe inbouw) gaat minder laag door de opbouw van de magneet. De KR serie zag er ook heel mooi uit maar die gele kleur steekt wel erg af. Wilde liever iets minder opvallende conussen..
Het scheidingsfilter past trouwens net in de originele ruimte onder de deurklink
.
En wat een verschil met de oude speakers! Nu sparen voor een versterker en een andere headunit. Versterker onder de pasagiersstoel denk ik, daar zal ook wel een topic over zijn
.
groeten, Eric