Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 1:32

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Nieuwe speakers in een 964 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche 964 C4 Targa
Bericht Nieuwe speakers in een 964
Na een maand of wat tandenknarsen als ik mijn radio aandeed... vandaag nieuwe speakers gemonteerd (laten monteren :mrgreen: ). Heb uiteraard het hele forum nagespeurd om te kijken wat er al geschreven is over speakers in een 964. Maar na mijn bevindingen vandaag toch maar besloten er een nieuw topic aan te wijden...

Heb gekeken naar verschillende Focal speakers.
- heb ik ervaring mee en ze klinken heel goed;
- is genoemd in 1 van de speakertopics als "past in de gaten" gekwalificeerd..

Wist niet zeker of het een 13cm of een 16,5cm zou worden. Dus naar een zaak gegaan die verschillende soorten en maten op voorraad had. Gelukkig maar :lol: .

Uiteindelijk heb ik er deze speaker in laten zetten.

16,5cm past niet precies maar de aanpassingen waren gering:
- Het originele speakerrooster paste niet meer. Tegenwoordig hebben speakers bolle randen. De originele speakers hebben platte/holle randen. Het originele rooster zit dan te dicht op het rubber. Niet handig voor de uitslag;
- het frame van de speaker is iets dikker waardoor de originele rand een beetje hoger komt te liggen;
- het gat in de deur (bekleding) is net niet groot genoeg voor deze speaker dus moest iets in gesneden worden;
- De hardplastic kap achter de speaker past sowieso niet.

Omdat ik geen sub wil en omdat de benodigde aanpassingen alleen onderhuids zijn, dus niet zichtbaar, heb ik voor de 16,5 gekozen. De Focal 13cm (VRS bv) past door het frame wat dikker is ook niet direct overigens. Het rooster is een iets andere kleur (grijzer) maar dat ben ik "as we speak" aan het overspuiten buiten 8) . Het rooster is ook iets groter (dieper) maar dat valt volgens mij niet op. Zeker niet als de kleur hetzelfde is. De deurbak schermt het ook nog een beetje af.

De andere Focals zouden ook passen. Echter de VRS serie (ondiepe inbouw) gaat minder laag door de opbouw van de magneet. De KR serie zag er ook heel mooi uit maar die gele kleur steekt wel erg af. Wilde liever iets minder opvallende conussen..

Het scheidingsfilter past trouwens net in de originele ruimte onder de deurklink :cheers: .

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

En wat een verschil met de oude speakers! Nu sparen voor een versterker en een andere headunit. Versterker onder de pasagiersstoel denk ik, daar zal ook wel een topic over zijn :wink: .

groeten, Eric

02 aug 2011 19:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex Porsche 356 Speedster Replica Ex Porsche 964 C4 Porsche 356 OUTLAW under construction.
Achterveld
Bericht Re: Nieuwe speakers in een 964
Mooi werk Eric,

Straks heb je een auto met hartslag :mrgreen:

02 aug 2011 19:57
Profiel
PorscheForum Rakker
968, bj. 1994 Ex. 924S / 924 (3x)
Amersfoort
Ziet er goed uit!

Ik moet me nog gaan orienteren, maar neem deze zeker mee in de overwegingen.

Weet jij misschien of de gaten in een 968 overeen komen ( dus moet ik ook opletten mbt bolle randen?)

PRS

02 aug 2011 20:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Mooi verhaal,

Ik heb zelf vorige week 13 cm speakers van Morel gemonteerd, dat paste precies, Morel pasring er achter (daar wel een paar extra gaten in moeten boren, en dan de originele roosters er terug over.

Ik heb nog een set liggen voor de liefhebber (had die gekocht voor achter in maar dat past dus niet). Morel Dotech MK 2 13 cm. Je kunt ze bij mij in de auto luisteren ;)

Heb overigens ook nog een hele mooie set liggen van MB quart (QSD 213). Die heb ik gemonteerd gehad, maar het klankbeeld staat mij niet zo aan. Dus ook voor de liefhebber!

02 aug 2011 21:11
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
ex. 964 C4, '89. ex. 911 Carrera 3.2, '85
Leiden
Heb je ook een foto waarbij ze in de deur zitten gemonteerd, met de covers erop? Moet zelf in de deur ook nieuwe dus ben wel benieuwd.

02 aug 2011 21:48
Profiel Facebook 
964.c4
assendelft
ik mis alleen nog iets om het vocht te weren van de speaker,
daar is een soort schuim/gaas voor, is niet 100% waterdicht maar laat wel goed luchtdoor voor de klank.

dit is geen kritiek maar een tip voor je mooie speakers :thumleft:

02 aug 2011 22:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porsche 964 C4 Targa
@Rob964.c4: vocht ben ik niet zo bang voor. Tegenwoordig kunnen de meeste speakers daar wel tegen. De conus is ook niet van karton maar van een soort plastic (composiet klinkt beter 8) ). En de randen zijn van dik rubber. Dus ik probeer het eerst zo maar eens.

@Bassen: zal morgen een foto maken. Heb de roosters gespoten (matglans zwart) en die kleur lijkt aardig op de roosters van de tweeters. Het Focal logo, hoe mooi ook, is nu ook gewoon zwart en niet meer te zien.

@Paris: geen idee. Let er wel op dat de speakers goed kunnen bewegen en dat de rand niet tegen het rooster loopt.

@de fiscalist: Morel zal ook goed klinken. Ken ik nog wel van de zelfbouw huiskamer luidsprekers. Goede drivers!

@356_rijder: zodra het dak open is en ik aan het rijden ben gaat de radio zachter. Hartslag van het leven. Dit om alle inbouwperikelen en-ambities weer in perspectief te zetten :salut: .

De achterspeakers heb ik trouwens gewoon laten zitten. Ze doen niet mee natuurlijk maar uitbouwen of vervangen vond ik teveel moeite. Beter maar afsluiten en laten zitten.

En het standaard speakerdraad is bij Porsche al redelijk bemeten. Het kan altijd dikker maar van headunit naar deur loopt nog steeds de originele kabel. Prima te doen.

Leuke klus, alhoewel ik wel moet bekennen dat ik dit vroeger zelf gedaan zou hebben maar dat ik nu met een kop koffie aanwijzingen heb gegeven (ahum) en een echte expert aan het werk is geweest :res: .

02 aug 2011 23:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 964 C4 Targa
@Bassen: hierbij het eindresultaat! Valt niet op dat het niet origineel is. Rooster zou iets dichter mogen zijn misschien. En de rand is niet zo afgerond als het origineel.

Afbeelding

Morgen met 2 kinderen en bepakking naar Frankrijk. Heb ik tenminste geluid :ba: (afgezien van de roffel achterin :drive: ).

04 aug 2011 17:46
Profiel
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
zie er strak uit, en daar zit een 16 cm Focal speaker achter??

04 aug 2011 17:57
Profiel WWW
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
16.5 lijktmij ook stug :shock:

die MB set jij hebt bas die vind ik dan juist weer wel goed klinken bij mij :cheers: maar dat zal idd altijd wel persoonlijk blijven denk ik :wink:

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

04 aug 2011 18:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porsche 964 C4 Targa
Echt waar, hier zit een 16,5 achter :cheers: . De speaker bovenin dit topic + die ik ook in mijn hand heb.

Klinkt goed. Zelfs zonder versterker en met Panasonic simpele headunit.

Tot na mijn vakantie. Roadtrip met zoon van 12 en dochter van 9 :drive: .

05 aug 2011 9:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 964 C4 1989
Mooi resultaat :)
Had ook problemen met de inbouw. Heb mijn deurpaneel wel 10x eruit gehaald en de boxjes pastte echt niet ondanks dat veel mensen mij verzekerden dat dit wel het geval zou zijn.
Maar is allemaal goed gekomen. Dus let op bij aanschaf de info klopt niet altijd helemaal :mrgreen:

05 aug 2011 9:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex Porsche 356 Speedster Replica Ex Porsche 964 C4 Porsche 356 OUTLAW under construction.
Achterveld
Mooi eindresultaat met je boxen en box roosters, strak weggewerkt.

Groete Jordy

05 aug 2011 15:48
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]