Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 7:21

Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Bruikbaarheid 996 cabrio als daily driver 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Bruikbaarheid 996 cabrio als daily driver
Zoals in dit topic reeds vermeld zijn we op zoek naar een 996 cabrio. Hoewel ik als Porsche liefhebber natuurlijk een licht bevooroordeelde blik heb wil ik toch weten of het eigenlijk wel verstandig is.

begrijp me niet verkeerd, toen mijn vrouw (yep je leest het goed) met het idee kwam om haar daily in te ruilen voor een 996 was in in eerste instantie natuurlijk enthusiast. En dat ben ik nog steeds maar het moet wel realistisch blijven vind ik.
Het wordt de auto van mijn vrouw. Dat wil zeggen ze gaat hem gebruiken als daily driver. Natuurlijk weet ik wat de kosten mbt benzine, wegenbelasting en verzekering ongeveer zullen gaan zijn.

Maar ik vraag me af wat onderhoud gaat doen als je een 996 dagelijks in gaat zetten. Er zullen toch regelmatig korte ritten mee gemaakt worden, en mijn dochter van 2 moet daarin regelmatig mee. Natuurlijk hebben we back-up vervoer voor de grote boodschappen, maar dat is als ik voor mijn werk weg moet, niet altijd beschikbaar.
Als het blok te veel te slijt met korte ritten, is het wellicht geen verstandige keuze.

Ik begin dus een beetje van mijn roze wolk af te komen en probeer de realiteit in te schatten van de bruikbaarheid van een 996 in de stad.

Zijn er mensen met ervaringen hiermee, en met het vervoer van kids in de 996? kan er evt een stoeltje op de bijrijderspositie of is alleen achterin een optie?

Is het allemaal haalbaar of moeten we op zoek naar een andere bruikbaardere cabrio?

04 aug 2011 11:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
3.2S
010
Bericht Re: Bruikbaarheid 996 cabrio als daily driver
Wij hebben net een Peugeot 307 CC gekocht inclusief 3 jaar garantie ook op onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn. Ik denk dat je 2 van die Peugeots kan rijden voor de prijs van één 996 cabrio. Zo'n Cabrio 996 kost je minimaal 6K per jaar aan afschrijving en kosten voor onderhoud.

Laatst bijgewerkt door barolo op 05 aug 2011 17:23, in totaal 1 keer bewerkt.

04 aug 2011 11:24
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Met alle respect... ik vind een cabrio heeft een stoffen kap!
En ja je kan twee CC's rijden voor de prijs van een 996, maar dat is omdat ze maar half zo leuk zijn :wink:

Dus niet op de cabrio lijst staan; 'middenklassers' met een vouwdak.

04 aug 2011 11:31
Profiel
PorscheForum Rakker
^^^^ Deze ^^^^
Amsterdam
Als je hem gaat gebruiken voor in de stad, dan kan je qua benzineverbruik wel eens voor een nare verrassing komen te staan. Onderhoud weet ik niet precies, maar veel korte stukjes zijn voor de motor altijd slecht (hoe groter de motornhoud, hoe erger).

04 aug 2011 11:39
Profiel
3.2S
010
Alles is 2 x zo duur en ik vind de bruikbaarheid van die Peugeot ook maar beperkt. Je vraagt om advies. Persoonlijk heb ik zo'n advies niet nodig om een verstandige keuze te kunnen maken.

04 aug 2011 11:47
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Je advies wordt zeker gewaardeerd :thumleft:
Ik heb zelf ook al aan zo'n optie zitten denken. Maar het fun element is ook belangrijk. In het weekend is het natuurlijk heerlijk om met de 996 op pad te kunnen gaan.

Er worden gewoon maar weinig rijdersauto's gemaakt met genoeg ruimte voor 2 volwassenen en een kind.

Maar zoals gezegd en hierboven terecht opgemerkt, ik vrees voor het blok met veel korte ritten. En het onderstel zal ook wel niet heel happy worden van een 'stadse' omgeving.

04 aug 2011 11:53
Profiel
PorscheForum Junkie
718 Spyder
Mijn eerste P was een 996C2 (mijn overwegingen destijds: viewtopic.php?f=23&t=15898) en was ter vervanging van de tweede praktische auto. Dus mijn vrouw reed de P veelal doordeweeks in de stad en ik in het weekend. Dit was goed te doen.

Vraag me wel af of 996 cabrio een aanrader is met een kind achterin. De coupe was geen probleem maar biedt volgens mij meer ruimte op de achterzitjes (leuning in normale hoek).

Succes en bij meer gebruikersvragen zal ik weer even reageren.

04 aug 2011 12:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Thanks gast.

Je conclusie is terecht. Porsche rijden kost geld, zoveel is duidelijk. Dat er een betaalbaarder alternatief is, dat weten we ook. Dat hebben we nu namelijk ;)

De afweging zou niet moeten zijn is het betaalbaar, maar eigenlijk is het betaalbaar voor wat ik ervoor terug krijg. Heb ik nog geen antwoord op, maar dat is wel de kern inderdaad!

Wat voor stoeltje gebruik jij? Porsche prince?

04 aug 2011 12:26
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Wow wat een vrouw met zo'n voorstel zeg !
Alleen als ze tegelijkertijd erg veel investeert in nieuwe lingerie zou ik even achter de oren krabben....

996 lijkt me prima daily driver; een collega van me had m ooit als leaseauto.
Maar als stadsautootje ... zou ik niet zo gauw doen.

04 aug 2011 13:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Hallo, ik heb ook een 996 cabrio en 2 kinderen....eentje van 5 en 1 van 1....
Die van 5 zit heerlijk in het normale stoeltje, die van 1 zit in een origineel porsche kinderzitje, zo kunnen we makkelijk honderden kilometers afleggen zonder gezeur....wat die korte ritjes betreft, mocht hij een keertje echt stuk lopen breng je hem gewoon ff naar Resto toe, laat je hem lekker modificeren daarna hoef je je niet meer zoveel zorgen te maken dat hij stuk loopt....Het benzine verbruik ligt in het stadsverkeer beduidend hoger als op de secundaire wegen en snelwegen, maarja het is wel leuker in een porsche als in een ander autootje.....Het onderhoud zal ook wel ietsjes duurder uitvallen ivm meer remmen en schakelen, heuveltjes enz.....
Ik wens je veel plezier en succes met je keuze.
groeten,
Hartwiek

04 aug 2011 16:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Hartwiek schreef:
Hallo, ik heb ook een 996 cabrio en 2 kinderen....eentje van 5 en 1 van 1....
Die van 5 zit heerlijk in het normale stoeltje, die van 1 zit in een origineel porsche kinderzitje, zo kunnen we makkelijk honderden kilometers afleggen zonder gezeur....wat die korte ritjes betreft, mocht hij een keertje echt stuk lopen breng je hem gewoon ff naar Resto toe, laat je hem lekker modificeren daarna hoef je je niet meer zoveel zorgen te maken dat hij stuk loopt....Het benzine verbruik ligt in het stadsverkeer beduidend hoger als op de secundaire wegen en snelwegen, maarja het is wel leuker in een porsche als in een ander autootje.....Het onderhoud zal ook wel ietsjes duurder uitvallen ivm meer remmen en schakelen, heuveltjes enz.....
Ik wens je veel plezier en succes met je keuze.
groeten,
Hartwiek

Top! Waardevolle informatie!

En remblokjes/ schijven vervangen lukt me zelf ook nog wel ;)

Ik denk dat we het gewoon maar moeten doen. Als het niet werkt komen we daar vanzelf achter :mrgreen:

04 aug 2011 19:36
Profiel
PorscheForum Junkie
ex Boxster 2.5 ('98) ex Boxster 3.2 S TT ('01) ex 964C4 ('90)
Papendrecht
Zou ik beginnen met een tweedehandsie cabrio ... (schrijft minder af als je 'm over 2 maanden verkoopt)
Deze tip was gratis :mrgreen:

04 aug 2011 19:43
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Tja, bij mij is het de 2e auto in huis en op die dagen dat we 2 auto's nodig hebben voor ww-verkeer, rij ik dus met de 996 cabrio. Da's zeker plezierig in de zomer en ook in de winter met hardtop en winterbanden is dat best te doen. Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk de korte ritjes wel bezwaarlijk vind. Ik denk er dus over om weer terug te gaan naar de situatie met 3 auto's.

Maar qua comfort gaat dat prima en ik heb eigenlijk zelden dat ik ergens een parkeergarage niet in kan komen (M030, verlaagd).

04 aug 2011 19:58
Profiel
Citaat:
Ik denk dat we het gewoon maar moeten doen. Als het niet werkt komen we daar vanzelf achter
Je leeft maar een keer :wink:

04 aug 2011 19:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Over het verbruik een wagen op benzine zelfs een kleine wagen gebruikt vlot 8L benzine in het stadsverkeer. Mijn P krijg ik met moeite aan 12L in het stadsverkeer maar bij 14L is het allemaal net iets leuker. Echt kort(2 a3km) loopt het soms naar 18L. Eens het blok warm is duurt het wel even voor het terug afgekoeld is, wat weliswaar positief is voor het verbruik en de motor.

Let op info van de boordcomputer want ik rij meestal steeds iets van een 50 tot 150km.

Mijn vrouw heeft met de P. nog geen meter gereden. Niet omdat het niet mag, maar uit schrik dat ze er iets mee zou aanvangen.
Een alternatief voor een P. is moeilijk te vinden, zeker als het goedkoper moet zijn. :wink:

Succes,

04 aug 2011 20:12
Profiel
PorscheForum Rookie
911 carrera, cabrio 1998
Westland
Ik heb mijn 996 nog maar zeer kort, maar het gebruik is best heftig. In mijn eerste paar dagen even een volle tank weggereden, :-) In het begin ken je natuurlijk maar 2 standen m.b.t. het gaspedaal en dat was meestal de stand onderin. Ook spelen met de tiptronic is natuurlijk best gaaf, maar handmatig schakel je gewoon later, wat ook weer voor meer verbruik zorgt. De automaat van mijn wagen gaat zelden in z'n 1 van start, met de tiptronic is vanaf z'n 1 wel leuk, dan is het geluid heerlijk. Afhankelijk van de km. stand van de wagen die je wil (of kan) kopen is er wel iets van te zeggen, maar bij dit soort wagens is het ook een beetje geluk. Hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan, kun je nooit zien en vooral een 3.4 motor kan wel eens voor dure reparaties zorgen. Echter, korte stukjes bij dit soort heftige wagens zou ik hoe dan ook afraden, dat is echt niet handig. Ik moet wel zeggen, dan mis je wel wat, want het rijgenot is mega :D Succes met je keuze, het is vooral een gevoelskwestie ben ik bang.

04 aug 2011 22:08
Profiel
PorscheForum Rakker
997 4S HP, ex Boxster S, ex Boxster
Zoetermeer
Zit momenteel met eenzelfde overweging, alleen heb ik de auto al...heb 3 auto's, waarvan een Boxster en overweeg om de lease auto in te leveren en de Boxster als DD in te zetten voor mijzelf. Naast de Boxster hebben we dan een Volvo V60 van mijn vrouw.
Twijfel echter nog wel, toch wel fijn om met de lease ff naar Parijs op en neer te karren (geen directe kosten). Ben ook geen type die heel secuur is met een rittenadministratie...
Verbruik van de Boxster valt mee (op de snelweg 9L, in de stad 12L, korte rit 16L), echter wel RON98...
Dat het geld kost om met de P als DD te rijden is duidelijk, vraag is of het ook praktisch is, wil hem bijv. ook niet overal zomaar parkeren (ziet er nu nog als nieuw uit, maar blijft dat zo?), reactie van de klant etc daarnaast nu nog maar 77k op de teller, voor een 2003 nog best wel gunstig voor de waarde..
Nou ja, je bent niet de enige...!

05 aug 2011 9:54
Profiel
981 Boxster GTS
lindemans schreef:
Wow wat een vrouw met zo'n voorstel zeg !

Ze zijn zeldzaam, maar ik heb er ook zo een . . .
Toen ik 7 jaar geleden aan het twijfelen was of ik het voor mijzelf wel acceptabel zou vinden om voor "my fun only" naast de SC een 993 in de garage te zetten, heeft zij mij aangemoedigd dit te doen :thumleft:

lindemans schreef:
Alleen als ze tegelijkertijd erg veel investeert in nieuwe lingerie zou ik even achter de oren krabben....

Niet meer (of minder) dan ervoor :wink:

On topic.
Een 996 cabrio inzetten als DD / stadsauto :?: Hmmmm
Ik zou het niet doen.
Los van de kostenfactor, denk ik dat korte ritjes, parkeren, het op deze wijze gebruik an sich, niet bevorderlijk voor de auto zal zijn.

Ik zou 'm wel kopen maar iets "leuks" voor de vrouw & kids erbij zetten.

En ik ben nu eenmaal een Pietje Precies en vrouwen hebben vaak helaas een andere beleving met auto's en gaan hier veelal dan ook anders mee om

Laatst bijgewerkt door Nine-eleven op 05 aug 2011 14:09, in totaal 1 keer bewerkt.

05 aug 2011 13:12
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Jip schreef:
Twijfel echter nog wel, toch wel fijn om met de lease ff naar Parijs op en neer te karren (geen directe kosten). Ben ook geen type die heel secuur is met een rittenadministratie..

Ergo: bijtelling, die je niet meer hebt als je dagelijks in de Porsche-Cabrio rijdt :idea:

05 aug 2011 13:20
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
^^^^ Deze ^^^^
Amsterdam
Een Boxster (S) als DD is geen enkel probleem. Rijd al een jaar of 2 fijn rond en qua kosten valt het me reuze mee. Ik zorg echter wel dat ik Porsche Approved coverage heb, want het risico op mankementen is natuurlijk wel hoger als je 30.000+ km per jaar rijdt met je Boxster.

05 aug 2011 14:47
Profiel
PF #911
België
In de aanschaf kan je flink wat besparen ten opzichte van een nieuw(ere) vierzitscabrio uit de middenklasse door te opteren voor een 996 3.4. Dit in combinatie met een automaat kan wel eens de sleutel tot succes zijn. Vaak zijn Porsche's met een klassieke automaat minder gewenst daar dit wel eens wat beleving/pure acceleratiesnelheid wegneemt. Maar met een 3.4 levert dit net een betrouwbare combinatie op, aangezien de problemen zich voornamelijk voordoen bij de manuele versies. Op deze manier kan je mogelijk flink wat afdingen en een 911 cabrio in je garage zetten voor een zacht prijsje. Een automaat is hier misschien ook niet zo'n groot probleem daar het toch om een cabrio gaat (cruisen eerder dan racen) en er blijkbaar ook flink wat stadskilometers op het programma staan. Of je/je wederhelft zoveel gelukkiger gaat zijn met een dergelijke wagen ten opzichte van een reguliere moderne cabrio, dat zul je zelf moeten proberen te achterhalen. Testen is weten!
Ex: Elise S1 111S

05 aug 2011 15:30
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
Een Porsche cabrio lijkt me niet de meest verstandige keuze voor dagelijks gebruik in de stad, zeker met een kind van 2.

Kun je voor dat stadsgebruik niet beter een goedkoop 2e handsje er bij aanschaffen? Je Porsche schrijft minder af en het scheelt je zorgen bij parkeren. Blijven de ritjes met de Porsche ook extra bijzonder in het weekend.

11 aug 2011 9:08
Profiel ICQ 
PorscheForum Rakker
911 T (hotrod R) 1970 en 912 SWB uit 1967 en ex 996 Cabrio tip. / ex 911 3.0 SC / ex 912 SWB 1966
Zuidlaren
Je leeft maar 1 keer en m.i. is het prima te doen zeker als je tiptronic neemt. kids passen prima tot ca. 1.50 m (iets langer past ook wel maar dan moet je niet meer naar Zuid Frankrijk willen.....) Ik denk er ook over om hem als daily te gaan gebruiken en de leasebak eruit te gooien. Mijn vrouw heeft trouwens een Saab 9.3 cabrio automaat welke ook een goede optie is voor daily met kids. zeker als je de aero uitvoering koopt of 2.0 hpt.

sterkte met je keuze!

11 aug 2011 13:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Bedankt voor alle tips! Vannacht is de auto van mijn vrouw van de oprit af gestolen :cry: dus nu moeten we geforceerd een beslissing nemen.

Eerst maar eens met zijn drieen naar de 996 gaan kijken... Even de zinnen verzetten :drive:

11 aug 2011 14:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 3.2 uit 84
Durf je het dan aan om (in het geval je nu een 996 koopt) deze weer voor de deur te parkeren?

11 aug 2011 15:20
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende