Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 5:55



Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Nu iets wat velen onder ons wel weten:

PDK is eigenlijk een dubbele versnellingsbak met 2 koppelingen

De ééne versnelling wordt gereed gezet voor eventueel schakelen zodoende wordt de ééne versnelling ontkoppeld terwijl datzelfde moment de andere versnelling aangrijpt.

Dit resulteert in snellere overgangen of zeg maar ongeziene overgangstijden.

Het gevoel om zelf te schakelen met de pook en te ontkoppelen is misschien weg, maar dit is technisch toch hoogstaand te noemen.

Een PDK valt gewoon niet te vergelijken met bvb een tiptronic.

Mvg,
_________________________________________
997S


07 aug 2011 0:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Dat is dus wat ik bedoel met: "met een minimum aan verlies van aandrijvingsmoment"


07 aug 2011 1:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
PDK is een prima alternatief voor mensen die te allen tijde twee handen aan het stuur nodig hebben :mrgreen: ... ok, hij is flauw


07 aug 2011 1:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Tja en economischer (overdrive), comfortabeler en sportiever niet te vergeten. :mrgreen:

Hier een filmpje van een vergelijkbaar systeem, (lees bijna hetzelfde) van ZF (waar Porsche mee samen werkt)

http://www.youtube.com/watch?v=3JtTTyal ... re=related

Mvg,
_________________________________________
997S


07 aug 2011 1:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C4 cabrio (1994)
Het Gooi
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Eens met Ver boven de 200. Voor dagelijks gebruik is PDK geweldig. Had alleen geen enkel Porsche gevoel bij optrekken van 1 naar 150. Had net zo goed in de trein kunnen zitten met die saaie lineaire versnelling. Voor mij blijft het veel leuker om het zelf te doen met pook en koppeling. Klinkt ook veel beter en je krijgt betere feedback van de auto (en van je bijrijder) als je het niet goed doet. De voldoening (vette grijns) is vele malen groter als je echt zelf goed schakelt. En daar rijd ik Porsche voor.


07 aug 2011 8:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster Spyder '10
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Flippers schreef:
Hebben de PDK modellen overigens allemaal lauch control?


Zo makkelijk is dat antwoord niet, echt launch control heb je alleen met het Sport Chrono Paket en dus de sport(+) stand. Zonder dit paket kun je natuurlijk ook rem en gaspedaal gelijktijdig intrappen en wegschieten...dit werkt echter heel anders. In de sport(+) stand zijn de schakeltijden korter, kent ASR een beperkte slip aangepast op maximale acceleratie, draait de motor hoger in de toeren, heeft de koppeling beperkte slip en wie weet wat nog extra....en dat alles voor een start die waarschijnlijk 0,1 seconde sneller is (lekker belangrijk dus die hele launch control).

@Jozef: ik ben het met je eens dat het geluid bij handmatig schakelen beter is...het terugvallen in toeren bij handmatige bediening is nu eenmaals iets waaraan we erg gewend zijn geraakt. Je kunt het echter ook met de PDK doen door gas op precies het juiste moment te liften bij schakelmomenten...het is bijna "echt schakelen" maar het blijft een compromis en moet met veel gevoel gebeuren. In PDK stand icm sport(+) en sportuilaat krijg je echter (tussengas) gevoelige IMS Lager die je met de handbak m.i. niet snel nadoet.

@Porsche@911: Op een mooie alpenpas of wat dichter in de buurt in de eifel waar je soms beide handen aan het stuur nodig hebt rij je een handgeschakelde wel snel weg ;-)

Het wordt uit de reacties volgens mij al wel duidelijk dat het er erg van afhangt wat je in een auto zoekt. De een ziet er een uitdaging in zelf perfect te schakelen in een samenspel met gas en kopelling de ander hecht hier minder waarde aan en ziet in PDK een bijna perfect alternatief voor de handbak. Wat mij betreft bieden beide werelden evenveel. De andere auto's die ik rij zijn handgeschakeld en ik vindt het prima zo. De Spyder met handbak...geen prob...maar als het niet hoeft zou ik de PDK voorlopig niet willen inruilen en toch weer kiezen boven de handbak. Net zoals je moet leren omgaan met een handbak en hier steeds verder mee leert te spelen moet (kun) je de PDK ook leren bespelen en dan kom ik uit op een voordeel tov bijvoorbeeld DSG. Mijnervaring met die bak is dat die geen ruimte geeft en zich als een echte automaat blijft gedragen.


07 aug 2011 10:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
"de PDK ook leren bespelen en dan kom ik uit op een voordeel tov bijvoorbeeld DSG"

PDK heeft als basis de Direct Shift Gearbox
je bedoelt waarschijnlijk de extra programma's, Sport(+)keuzes (software dus) en flippers die een standaard DSG een PDK maken.

Je hebt gelijk over launch control: was Sport Chrono als voorwaarde vergeten.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


07 aug 2011 11:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster Spyder '10
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Paul II schreef:
PDK heeft als basis de Direct Shift Gearbox
je bedoelt waarschijnlijk de extra programma's, Sport(+)keuzes (software dus) en flippers die een standaard DSG een PDK maken.


Oei we gaan nu diep in de techniek ;-) De techniek achter PDK en DSG is natuurlijk gelijk aan elkaar maar de tandwieltjes en dubbele koppeling spelen maar een secundaire rol. De electronica is uiteindelijk bepalend voor het gedrag van de bak en die electronica laat bij DSG weinig speelruimte toe en is afgestemd op waar de meeste kopers DSG voor nemen, zelf niet schakelen. PDK geeft je veel meer invloed in handmatige modus, los van Sport(+), en past zich in de automatische modus aan aan je rijstijl van dat moment (lerende bak zoals ook al tiptronic was). In handmatige modus schakelt DSG toch nog op gezette momenten voor jou...en dat wil je nou net niet (als die maffe automaatrijder die niet kan kiezen en toch zelf wil schakelen). Alleen DSG (S-tronic) op de TTRS en RS3 geeft je de volledige controle en bezit een sportknop om het karakter aan te passen en komt daarmee dicht bij de PDK mogelijkheden. Flippers krijg je overigens op elke DSG bak.


07 aug 2011 12:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Subaru Impreza WRX
Grunn
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Onze 997 4S heeft ook PDK en is best fijn.

Bij de vorige 997 uit 2008 voelde je dat de auto schakelde. Bij deze voel je dat helemaal niet meer, alles gaat in één soepele beweging. Ook was er het gevoel dat de 997 uit 2008 met tiptronic even moest denken alvorens de auto terug schakelde bij volgas.

Wat op de vorige pagina al is gezegt, hij schakeld inderdaad snel en veel terug als je wat gas geeft. Al gauw gaat hij dan, bij bijvoorbeeld 100km, van de 7 naar de 4.

Alle auto's bij ons thuis zijn automaat behalve van m'n eigen..


07 aug 2011 23:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Jozef schreef:
Eens met Ver boven de 200. Voor dagelijks gebruik is PDK geweldig. Had alleen geen enkel Porsche gevoel bij optrekken van 1 naar 150. Had net zo goed in de trein kunnen zitten met die saaie lineaire versnelling. Voor mij blijft het veel leuker om het zelf te doen met pook en koppeling. Klinkt ook veel beter en je krijgt betere feedback van de auto (en van je bijrijder) als je het niet goed doet. De voldoening (vette grijns) is vele malen groter als je echt zelf goed schakelt. En daar rijd ik Porsche voor.

Tja... als je nog moet leren schakelen dan is PDK in manual sport+ mode misschien inderdaad iets te hoog gegrepen voor jou :wink:


08 aug 2011 0:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987 Boxster S
070
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Leuk draadje :!: Hoewel ik nog niet in de situatie ben om een auto met PDK te overwegen fascineert de techniek me wel. Ik ben gek op schakelen, maar kan me voorstellen dat het PDK-systeem met flippers aan het stuur en een gerobotiseerde versnellingsbak wel goed past bij een moderne sportwagen. Mijn enige ervaring met flippers is met onze Smart, maar ik zal absoluut niet beweren dat die ook maar in de buurt komt van PDK :wink: (niet snel, wel prettig).

Geïnspireerd door jullie discussie ben ik op internet gaan zoeken naar wat achtergronden en heb deze presentatie gevonden. Promotiemateriaal natuurlijk en vooral voer voor techneuten, maar ik vond het interessante achtergrondinfo die ik graag even wil delen.

@Apolo2: erg gaaf zo'n Boxster Spyder en leuk om ervaringen uit de eerste hand te lezen! :thumleft:


08 aug 2011 21:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster Spyder '10
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Joust schreef:
Geïnspireerd door jullie discussie ben ik op internet gaan zoeken naar wat achtergronden en heb deze presentatie gevonden. Promotiemateriaal natuurlijk en vooral voer voor techneuten, maar ik vond het interessante achtergrondinfo die ik graag even wil delen.


Leuke presentatie om eens te zien maar......wat is dat 2e bakkie lui zeg, maar 3 versnellingen terwijl de eerste as er 5 met doen ;-) Ik krijg wel het gevoel dat ik de 2e versnelling meer moet ontzien (kleine koppeling). In handmatige modus wil ik op lage snelheid wel eens een bocht in de 2 nemen, de bak doet dat zonder problemen omdat hij dan een beperkte slip geeft....gelet de kleine koppeling toch maar niet te veel doen. Zeker ook omdat me dat de zwaarst belaste versnelling lijkt, onder vollast optrekken in de 1 doe ik niet veel wel in de 2.

De center radiator zou zijn vervallen bij PDK...hmmm nieuw voor me, dat ga ik toch even checken. Ik heb er nog niet op gelet maar ik dat de PDK's standaard een 3e hadden. Koppeling open bij bediening rem...ook nieuwe voor me, ik dacht dat hij gewoon beperkte slip had aangezien hij bij rem loslaten meteen gaat kruipen (is het dan zo goed afgestemd op elkaar?). Daarom wil ik bij lang wachten wel eens naar de neutral schakelen om de koppeling te ontzien. Kortom weer veel geleerd, mooie presentatie ;-)

De Spyder is erg verslavend, elke keer als ik van huis vertrek met de mededeling dat ik een uurtje ga sturen loopt het uit de hand....het wil wel eens wat langer duren en ik moet me dan naar huis slepen. Alleen jammer van het slechte weer de laatste tijd aangezien ik hem als echte "mooi weer auto gebruik". De achilleshiel van de Spyder is volgens velen het dakje (volgens mij voor hen die er geen ervaring mee hebben opgedaan) maar dat valt reuze mee in de praktijk. Het is waterdicht in stevige stortbuien en als je eenmaal wat geoefend hebt zit het er zo op. Mbt geluid (dun doekje) niet van deze tijd maar vergelijkbaar met een 964/993 cabrio. Als daily vervoer misschien te focused (Cayman R nemen). Maar ik ben uiteindelijk blij dat ik deze heb genomen ipv een 997.2 (daar begon de zoektocht) als fun auto.


09 aug 2011 11:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Apolo2 schreef:
Ik krijg wel het gevoel dat ik de 2e versnelling meer moet ontzien (kleine koppeling). In handmatige modus wil ik op lage snelheid wel eens een bocht in de 2 nemen, de bak doet dat zonder problemen omdat hij dan een beperkte slip geeft....gelet de kleine koppeling toch maar niet te veel doen. Zeker ook omdat me dat de zwaarst belaste versnelling lijkt, onder vollast optrekken in de 1 doe ik niet veel wel in de 2.

De center radiator zou zijn vervallen bij PDK...hmmm nieuw voor me, dat ga ik toch even checken. Ik heb er nog niet op gelet maar ik dat de PDK's standaard een 3e hadden. Koppeling open bij bediening rem...ook nieuwe voor me, ik dacht dat hij gewoon beperkte slip had aangezien hij bij rem loslaten meteen gaat kruipen (is het dan zo goed afgestemd op elkaar?).

Grotere of kleinere koppeling zou ik niet op letten.
Het zijn geen droge plaatkoppelingen zoals gewoon, maar in een oliebad, dus koeling super en daarom ook opgave van levenslang meegaan (zie andere presentatie van ZF).
Oliekoeler niet nodig, want alleen warmteontwikkeling bij wegrijden en schakelen.
Bij Tip is er doorlopend slip dus warmte ontwikkeling, in versnellingen zonder lock-up.

Kruipt de PDK bij rem los? Kan me dat niet herinneren van een rit; vind het niet fijn.
De M3 met SMG en zelfs een klein smartje heeft dat niet :thumleft:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


09 aug 2011 12:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster Spyder '10
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Paul II schreef:
Oliekoeler niet nodig, want alleen warmteontwikkeling bij wegrijden en schakelen.

Kruipt de PDK bij rem los? Kan me dat niet herinneren van een rit; vind het niet fijn.
De M3 met SMG en zelfs een klein smartje heeft dat niet :thumleft:


Hee Paul,

Het gaat niet om een oliekoeler maar gewoon 3e radiator zoals dat standaard was op de tiptronic of een X51 911. Ik begrijp dat Porsche in eerste instantie dacht de PDK zonder deze 3e radiator te kunnen uitrusten maar er staat me ergens iets bij dat in elk geval recente modellen die weer wel hebben. Ik duik later vandaag eens even onder mijn auto om te zien of er nu wel of niet een 3e radiator zit. Als je trackdays (intensief) doet met je 997/987 is de 3e radiator altijd aanbevelenswaardig ongeacht Hand of PDK.....maar aan de andere kant...ons klimaat tegenwoordig maakt dit voor Zandvoort of Assen wellicht overbodig :-(

Kruipen bij rem los in de eerste versnelling lijkt me eigenlijk logisch...ik ervaar dat zeker niet als lastig maar eigenlijk juist als handig bij stoplichten of file...alleen vond ik het idee van een slippende koppeling bij gebruik van de rem niet prettig maar die schijnt dus geopend te zijn. Dat verklaart ook de mogelijkheid van launch assist waarbij je met getrapte rem en een voet stevig op het gas de werking van de echte launch control enigzins kunt nabootsen zonder de koppeling het leven zuur te maken (althans voor vertrek).
SMG werkt natuurlijk heel anders dan PDK, SMG is volgens mij in principe een automaat zonder koppelomvormer waarbij de koppeling idd door het gaspedaal geaktiveerd wordt (van die Smart bak wil ik me niet te veel aantrekken ;-) Volgens mij zijn dat echt van die zaken waaraan je binnen een half uur gewend bent...ik heb er althans geen enkele moeite mee gehad.


09 aug 2011 14:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster Spyder '10
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Zo...ik was ondertussen zelf wel erg nieuwsgierig geworden naar het wel of niet aanwezig zijn van een 3e radiator...en idd wat ik dacht, de Spyder heeft toch een 3e radiator.....jammer toch weer extra gewicht :| Blijkbaar is het oorspronkelijke plan van Porsche (kosten besparing ?) om met 2 stuks klaar te zijn niet gelukt want het lijkt me sterk dat alleen de Spyder (en vermoedelijk Cay-R) dit heeft.


09 aug 2011 20:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Als funauto erbij ging ik zeker voor de Spyder!
(neemt niet weg dat jullie een 997 altijd bij me mogen neerzetten..)

Kijk alleen maar even naar dit plaatje van Apolo! :shock:
Afbeelding
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


10 aug 2011 17:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Zeker een aparte, exclusieve auto :thumleft:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


10 aug 2011 18:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.