Een warmdraairegelaar is een klein apparaatje dat alleen voorkomt op auto's met een K-jetronic injectiesysteem.
De hoeveelheid ingespoten brandstof is afhankelijk van een paar factoren.
De belangrijkste factor is de aangezogen hoeveelheid lucht.
Daarna komt de temperatuur van de motor ter sprake.
En als laatste de belasting van de motor. Hiermee wordt bedoelt de hoeveelheid gevraagd vermogen bij een bepaald toerental.
De aangezogen hoeveelheid lucht wordt gemeten door een .....luchthoeveelheidsmeter. Makkelijk hè, autotechniek.
De luchthoeveelheidsmeter van de K-jetronic bestaat uit een klep in de inlaat die door de aangezogen lucht verplaatst wordt.
Aan die klep, stuwschijf genoemd zit een arm die een plunjer beweegt die op zijn beurt een beetje of afhankelijk van de vraag veel benzine continu laat inspuiten. Daarom heet het overigens ook K-jetronic, van continu.
( kontinu op zijn duits)
Als de motor koud is moet er meer brandstof worden ingespoten om een rijker mengsel te krijgen. Ook bij het accelereren moet het mengsel iets rijker worden. Dát wordt geregeld door de warmdraairegelaar.
De exacte werking gaat mij te ver om hier nu even neer te typen.
Erwin.