Re: Foto's passen tocht Zwitserland
Tussen 12 en 17 september ben ik ook passen gaan rijden o.a. Stelvio, Gotthard, Fluela, e.a.
Het weer zat reuze mee en ik voelde mij helemaal top. Op de Stelvio kreeg ik nog onverwachts bezoek van een paar 'locals' in Ferrari 458 italia, 997gt3rs en een BmwM3, die reden aan een iets hoger tempo. Ik heb zelfs eventjes moeten stoppen want de geur van verbrand rubber en een veel hardwerkende koppelingen bleef even hangen.
Voor diegene die de Stelvio klimmen aan de achterkant ligt een weg die in 2 splitst naar Bormio en naar Zwitserland ik kan ze alle twee aanbevelen. In de weg die naar Zwitserland gaat is wel een stukje met zand en kiezels maar niet op een klif of enorm stijgingspercentage. (bijna gewoon vlak) Toch een zeer mooi stuk en veel minder (tragere) auto's dan op het bekende Stelvio-stuk.
In Bormio ben ik samen met mijn vrouw in Hotel 'Therme' blijven slapen. De Hoteluitbater heeft ons een plaats in zijn garage ter beschikking gegeven en kortingskaarten voor het aanpalende thermen-complex. Tot 22h30 hebben we daar kunnen genieten met o.a. buiten zwemmen bij zonsondergang in het mooie berglandschap, sauna, berenbad, Turks-stoombad, massage, brubbelbad, relaxruimte, ...
Als men via Bormio naar Livigno rijdt om zo naar Davos te rijden, is het best de tank nog maar eens te vullen. Livigno is namelijk een belastingparadijs 1,083€/liter superplus. Het tolweggetje (tunnel) kost wel 12€ en echt vlammen in die éénvakstunnel is niet echt aan te raden. Aan het einde van de tunnel bevind zich binnen de 20m grenscontrole.
Voor diegene die niet hetzelfde als ik willen meemaken, nl. bijna met een zo goed als lege tank boven op de Stelvio belanden.

(daar is dus geen benzinestation

)
Benzinestations zijn op woensdag in Italië dicht, Maestro werkt niet bij automaten en bij Agip kon ik met biljetten tanken 10€ is dus echt maar 6 liter...
Bovenop de Stelvio gaf mijn BC weer dat ik nog --km kon rijden, de laatste aanduiding die ik zag was 15km. Het overmatige verbruik bij het klimmen maakte de berekening van de BC niet eenvoudiger op net als de brandstofindicatie (stond het meest van de tijd op 8%-14% stijgingspercentage). Op de Stelvio zelf zie je overwegend veel dieselrijders, dus van darmpje zuigen was niet veel sprake.
Gelukkig kon ik daarna bergaf naar Zwitserland rijden (16km) om het bakkie vol te kappen. (wat een mooie baan)
Mvg,