Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 13:39

Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Wat is de beste brandstof voor Porsche 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
M140i
Bericht Re: Wat is de beste brandstof voor Porsche
Paul II schreef:
Opvallend om te lezen dat erwin996 merkt dat een hoger oktaan getal een duidelijk positief effect heeft.
Terwijl hij eerder schreef nooit boven de 4.000 /min te komen

Twee keer per jaar kom ik boven de 4000tpm. In Duitsland rijd ik als het kan zo hard mogelijk. In Nederland cruise ik op de snelweg altijd aan 170km/h, dat is net onder de 4.000tpm. Het is dan ook in Duitsland dat ik het effect van Shell V-power racing heb gemerkt. :idea:

03 sep 2011 21:36
Profiel
PorscheForum Rakker
@PaulII

Bedankt voor het antwoord. Ik ga ook op 98 blijven rijden hij rijdt er goed op. :wink:

Kwestie rendement, denk ik wel te weten wat U bedoeld, het is me enkel niet gegeven om de thermische belasting te berekenen over een motor waar ik veel te weinig gegevens van kan bemachtigen. Het rendement ligt laag en wordt veel van de energie omgezet in warmte. Een deel van de energie die niet omgezet wordt in warmte wordt gebruikt om de koeling aan te sturen. Deze koeling brengt via warmtewisselaars (radiators in dit geval) een medium dat gekoeld is om bepaalde motoronderdelen te koelen. Indien de radiators het medium niet voldoende gekoeld krijgen kan de temperatuur mooi oplopen met alle gevolgen van dien. Het koelcircuit heeft echter een grotere hoeveelheid koelvloeistof (>30L) waardoor het moeilijk te bepalen wordt wanneer het gehele vloeistofmedium niet meer warmer wordt, (temp max) zeker als er maar met één meetsonde gewerkt wordt. Indien temp max bereikt wordt en die te hoog is, is het reeds te laat.
Een mooie oplossing van Porsche, mede ook omdat de motor achteraan is, om hiervoor een groter koelvloeistof circuit te gebruiken.

Het is éénmaal een feit dat er veel energie wordt omgezet in warmte, maar het is ook een wetenschap dat temperatuur veel schade kan aanbrengen op maten en toleranties waardoor er onherstelbare schade kan opgelopen worden.

Snelheid zorgt voor een grote belasting omdat de lucht die doorklieft moet worden weggeduwd moet worden. Hoe hoger de snelheid hoe meer lucht er door de radiators gaat en ook voor afkoeling zorgt. Enkel is het rendement van afkoeling niet evenredig met het extra vermogen dat nodig is om sneller te rijden.

Ik heb me iets verkeerd uitgedrukt en het was fout wat ik in mijn vorige post schreef, de meeste benzinmotoren hebben een rendement van ongeveer 25%, de rest is dan ongeveer 75% (dus +-drie keer zoveel) en wordt omgezet in warmte.

Mvg,

04 sep 2011 15:07
Profiel
M140i
erwin996 schreef:
Ik heb nu vier keer een volle tank Euro 95 gehad (Shell). Ik haal nooit het uiterste uit mijn motor (kom nooit boven de 4000tpm), dus ik dacht ik ga het eens proberen. Maar met Euro 95 meende ik wel meer trillingen in het gaspedaal te voelen. Nu met Euro 98 (BP) lijken in het gaspedaal veel minder trillingen voelbaar. Herkent iemand dit? :? Of is het een placebo effect?

Niemand die ook meer trillingen in het gaspedaal voelt met Euro 95? :?:

04 sep 2011 15:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik heb enkele keren 95 getankt, de trillingen of geen trillingen in het gaspedaal is me niet bijgebleven.
andere nadelen echter wel! :roll: (meer verbruik, minder vlot opnemen, onrustiger draaien)

04 sep 2011 16:11
Profiel
PorscheForum Junkie
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Ik tank altijd v-power of 98. Kan me niet schelen of het helpt, op het tank dopje staat dat hij in principe voor 98 gemaakt is; maar hier in de buurt weet ik dat zo nergens te vinden. v-power schijnt "97" te zijn, dus dan maar dat.

Overigens is hij op "maximaal" 98 ingeprogrammeerd; dus een hoger getal heeft geen zin. Lager kost je wat vermogen maar volgens mij (zeker tussen v power en gewoon) niet merkbaar. En toch tank ik dan maar 98 of wat het dichtst in de buurt komt :mrgreen:

04 sep 2011 17:42
Profiel
Tankte tot april dit jaar altijd 95 net als de vorige eigenaar van mijn 944 s2 maar per ongeluk heb ik er toen een keer 98 in gedaan en het viel me op dat ik langer die volle tank kon rond rijden daarna maar weer 98 erin en het scheelt denk ik 25-50 km per tank hoever ik kom met een volle tank. 98 kost dan wel iets meer dan 95 maar ik rij er dus wel iets zuiniger mee. Verder is het een sportwagen en moet je er eigenlijk geen 95 in willen gooien. Doe gewoon de beste benzine en lijkt me ook beter voor de motor als je hoge toegenomen draait.

04 sep 2011 18:23
PorscheForum Rakker
Volgens het geen ik van motors ken, moest ik fout zijn ik leer graag bij (meen ik dus wel), is er degelijk een verschil met een hoger octaangetal (bvb 102), zolang er maar een klopsensor in zit en de ECU iets met dit signaal doet.

De ECU probeert namelijk steeds zo vroeg mogelijk te ontsteken, totdat je motor 'pingelt', wat je klopsensor dus meet. Met een octaangetal van 102 heb je een brandstof die minder klopgevoelig is, ofwel, je kunt vroeger ontsteken.

Ik denk niet dat zo'n ECU max 98 geprogrammeerd staat, het laat pingelen niet toe maar zoekt wel een zo'n vroeg mogelijke ontsteking zonder pingelen.

Door het vroegere ontsteken krijg je (tot een zekere mate) meer koppel en bijgevolg ook meer vermogen.

Bij een brandstof met een laag octaangehalte (91 of lager bvb) zal de motor de ontsteking verlaten --> gevolg hogere temperatuur en lager vermogen (door ingrijpen van de pingel- of klopsensor)

Dus bij warm weer of grote belastingen liefst octaan98 gebruiken.

Mvg,

04 sep 2011 18:24
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
erwin996 schreef:

Het gaspedaal is niet meer een klassiek 'kabel ding', maar een zuiver electrisch verhaal.
Feedback via het pedaal is daarmee ook heel anders, dezelfde trilling moet ook in de rest van de auto te voelen zijn.

@Zicht_ : optimaal rijdt de P. op 98, NERGENS staat dat het op een hoger RON getal optimaler gaat.
De pingelsensor is bedoeld voor benzine met lager klopgetal (RON), niet voor een hoger :idea:

04 sep 2011 19:48
Profiel
PorscheForum Rakker
924 80 wit EX. 924 80 rood
Amersfoort
Paul II schreef:
erwin996 schreef:
@Zicht_ : optimaal rijdt de P. op 98, NERGENS staat dat het op een hoger RON getal optimaler gaat.
De pingelsensor is bedoeld voor benzine met lager klopgetal (RON), niet voor een hoger :idea:

om wat aan te vullen:

je hebt verschillende manieren van gebruik van klopsensoren.
sommige motor managementen zijn geprogrammeerd op een vaste waarde en regelt alleen terug.
maar het kan ook zijn dat de motor zich aanpast aan de brandstof dus als je RON 102 tankt dat de motor zich hier op inregeld.
dit heeft het voordeel dat de motor altijd het onstekingstijdstip aanpast aan de getankte brandstof.
en dan heeft RON102 wel nut maar als een auto op 98 is ingeregeld dan heb je geen voordeel aan 102.

(dit is het gene wat mij geleerd is op school)

04 sep 2011 20:20
Profiel
M140i
Paul II schreef:
erwin996 schreef:

Het gaspedaal is niet meer een klassiek 'kabel ding', maar een zuiver electrisch verhaal.
Feedback via het pedaal is daarmee ook heel anders, dezelfde trilling moet ook in de rest van de auto te voelen zijn.

OK, duidelijk! Trillingen in de rest van de auto heb ik niet gevoeld, ik ben kennelijk extra gevoelig in mijn grote teen.

04 sep 2011 21:23
Profiel
PorscheForum Rakker
@paulII

Het lijkt er op dat men voor een verbetering van prestatie met octaan 102 toch een remapping moeten gebeuren. Dus zoals U schreef meer dan 98 brengt geen verbetering.

http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=387471

thx, weer een illusie minder

04 sep 2011 21:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
damned; ik had nog wel een rit willen organiseren om te kijken of 'ie harder gaat op de top met 102 vs 98...weer 'n reden voor een bezoekje bij de oosterburen met wat P's he :wink:

06 sep 2011 22:48
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Weet niet wat jullie lezen maar ik lees toch echt ook dit:

"Many high performance cars will see benefits over standard super unleaded fuels without a re-map, but the gains won’t be anything like so big."

06 sep 2011 22:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Heb ooit eens ergens gelezen dat een vermogenstoename pas voelbaar is vanaf % 3. Zoals het daar beschreven staat heb ik mijn twijfels bij welke wagens en hoeveel het zou kunnen zijn. (zeker als men bij Porsche meldt dat het weggesmeten geld is)

Mvg,

07 sep 2011 8:16
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3