Auteur |
Bericht |
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
onderstel 911/930
|
14 aug 2011 19:18 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: onderstel 911/930
Het meeste spul van ER is goed. Heb zelf e.e.a. van hen onder m'n '87-er 3.2 gehad Ik weet niet wat je bedoeling is maar dergelijke coil-over kits zijn overkill voor een straat auto
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
14 aug 2011 21:41 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: onderstel 911/930
Nog geen bedoeling, ben benieuwd over mensen er ervaring mee hebben en of ze er wat over kwijt willen. Ben beetje aan het rondkijken om voor de toekomst er een strak sturende 3.2 van te maken. Ook om af toe de ring onveilg te maken. Dus als je wil, vertel eens wat meer?
|
15 aug 2011 11:54 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: onderstel 911/930
Voor af en toe zijn dit soort setjes m.i. te hardcore. Stijf is een understatement (je vullingen rammelen eruit denk ik).
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
15 aug 2011 11:59 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: onderstel 911/930
ze hebben race en street versies. Zou street ook nog zo stijf zijn dan?
|
15 aug 2011 13:10 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: onderstel 911/930
Strak sturen? Een hele goede en goedkope upgrade is je stuurstangen vervangen voor turbo stuurstangen. Heb ik ook gedaan, strakker en meer direct gevoel in je stuur. Verder heb ik EXW Bilstein schokbrekers, die zijn vind ik al lekker stug. Over een drempel is bijv. maar één keer uitveren.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
15 aug 2011 13:16 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: onderstel 911/930
Coil-overs zijn eigenlijk alleen zinnig als je veelvuldig de setup wilt aanpassen, bv andere veersterktes (makkelijk veren verwisselen) en vaak uitwegen of als je geen torsie-veren kan vinden die stug genoeg zijn. Bovendien zal je verstevigingen aan de achterkant van je chassis moeten lassen omdat dat niet ontworpen is om het gewicht van de auto op de schokbreker punten te dragen. Als je je onderstel wat stugger wilt maken op een straat auto kan je met andere (stuggere) torsie veren prima uit de voeten. Die zijn in verschillende diktes (hoe dikker hoe stugger) te krijgen en de dikste wil je echt niet onder een straat auto hebben Verder heb je natuurlijk een paar goede schokbrekers nodig. De Bilstein sport schokbrekers zijn goed, of gele Koni's (die zijn ook nog enkelvoudig verstelbaar) Je zou kunnen beginnen met alleen zulke dempers te monteren, maar ze gaan eigenlijk pas goed werken als je ook stuggere torsie veren monteert Zeker niet te onderschatten zijn een set goede (verstelbare) stabi's. Die beinvloeden hoe ver je auto overhelt in bochten. Bovendien kun je met de afstelling de mate van onder- of overstuur heel precies afstellen. Hier een overzichtje van wat ik zelf onder mijn 3.2 uit 1987 (daily driver) had zitten: http://www.9gear.nl/gallery/projects/red/susp/65Mijn advies: eerst bedenken wat je wilt en daar je plan op trekken en niet zomaar luk-raak wat onderdelen bestellen/eronder schroeven...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
15 aug 2011 16:38 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: onderstel 911/930
Thx heren. Ik ben eruit, komt nieuw stuurstangen van een turbo in en setje bilstein sport dempers. Daarna uitlijnen en gaan met de banaan!
|
23 aug 2011 23:02 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: onderstel 911/930
en uitwegen ook niet vergeten.. leuke set up.. pak gelijk ook even strutbrace, stahlflexleidingen en pagid blue mee
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
25 aug 2011 11:41 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: onderstel 911/930
uitwegen gebeurt ook!!!!
pagid, strut en stahlflex laten we maar even achterwege.
|
25 aug 2011 14:00 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: onderstel 911/930
Vandaag de 3.2 opgehaald!! In één woord: geweldig!!! Uitgelijnd en uitgewogen, heerlijk strak sturend en qua vering perfect! Aanrader als je vind dat je oude elfje beetje vaag aan het rijden is!!
|
16 sep 2011 20:16 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: onderstel 911/930
klaar voor de ring
|
19 sep 2011 23:25 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: onderstel 911/930
Top dat je mijn advies hebt opgevolgd en leuk om te horen dat de set-up je goed bevalt! Die strut bar kun je achterwege laten. Heb begrepen van ervaringsdeskundige dat je dat verschil op de openbare weg echt niet gaat merken, hooguit op het circuit, is meer iets voor tussen de oren. Remmen zou ik wel een keer willen doen, maar ja, dan moet je eigenlijk naar bijv. een 930 3.3 setje en die zijn helaas lastig te vinden en niet goedkoop, dus ik doe het ook maar met de standaard set-up.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
20 sep 2011 10:05 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: onderstel 911/930
hier een ervaringsdeskundige die het bij het wegrijden wel direct merkte.. net als turbo stuurstangen..
stahlflex en blokken ook wereld van verschil.... aanrader !
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
20 sep 2011 11:24 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: onderstel 911/930
OK, dus stahlflex remleidingen, pagid blue zijn de blokken? En dan andere remvloeistof toch? Wat zijn de kosten ongeveer? Heb alleen net nieuwe blokken gemonteerd....
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
20 sep 2011 11:48 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: onderstel 911/930
In de Engelse total911 las ik een artikel dat de upgrade met boxter remmen was gedaan. Erg effectief en denk ik goedkoper dan 3.3 turbo setje.
Heb ook nog gewone remleidingen en blokken.
|
20 sep 2011 13:34 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: onderstel 911/930
Goh, dat dat nog gewoon past! Bizar maar wel interessant!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
20 sep 2011 17:10 |
|
|
supercarrera
Sweatmaker
|
Re: onderstel 911/930
Dan ben ik benieuwd naar die ombouw met Boxsterremmen. En dat allemaal zonder ombouw of adapters? Zelfs de 930 Turboremmen vereisen achter ingrijpende veranderingen vooral mbt de bevestigingsogen (opnieuw boren) en de aansluiting van de remleidingen (de klauwen worden omgekeerd gemonteerd bij een SC/3.2). Aan de voorzijde past het plug and play (althans met de 3-delige schijven van de turbo gebouwd tussen 78 - 80). Maar die zijn vrij prijzig. Lees de artikelen van Thorsten Subtil op het duitse collegaforum. Ook zijn perfectionering van zijn 3.2 onderstel is fenomenaal (Deutsche Gruendlichkeit zeg maar). http://www.elferliste.deGroet, Theo SC
|
20 sep 2011 22:38 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: onderstel 911/930
Boxter remmen waren alleen voor gemonteerd. Rest standaard. Denk dat eigenaar dat inderdaad teveel werk vond.
@supercarrera hèb je linkje naar zijn upgrades?
|
20 sep 2011 23:35 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: onderstel 911/930
Kon een keer een setje 930 remklauwen kopen. Wilde die alleen voor monteren, maar dat werd sterk afgeraden door mijn specialist vanwege te groot verschil remvermogen voor versus achter, onbalans. Dus of alles upgraden of standaard laten was zijn advies.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
21 sep 2011 9:05 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: onderstel 911/930
kosten vallen erg mee en je pedaal wordt direct "harder" en het bijten van de pagids is feller..vloeistof maakt niet zo heel veel uit, alleen bij veel circuit wel het hogere kookpunt pakken..
mooiste is natuurlijk om het bij een beurtje waar het toch op het lijstje staat te "upgraden"
boxster remmen heb ik ook eens overwogen maar dan moet je toch de remkrachtverdeler en nog wat dingetejs meenemen geloof ik.. ik was met de bovengenoemde verbeteringen al tevreden..
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
21 sep 2011 9:15 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: onderstel 911/930
Ik hou het voorlopig hier ook bij, de dempers en die turbo stuurstangen zijn een mooie stap. De 'standaard' (in autobladen uit de jaren '80 was dit ongeveer het beste wat men kende) remmen zijn net gereviseerd en doen het prima. De sper die er onder zit ben ik ook blij mee.
Wil hooguit nog een keer iets met uitlaat geluid, zit geen KAT onder dus die dempt de boel niet extra uit, maar vergeleken met mijn 964 met cuprohr is de 3.2 toch wel wat tam. Iemand nog goedkope en makkelijke ideeën?
|
21 sep 2011 15:21 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: onderstel 911/930
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
21 sep 2011 15:28 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: onderstel 911/930
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
21 sep 2011 15:29 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: onderstel 911/930
heb een katvervanger en deze http://www.fvd.de/de/en/Porsche-0/911-1 ... _70mm.htmlmet k en N filtertje prima soundje
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
21 sep 2011 15:49 |
|
|