Zo, al wat meer mensen geweest zie ik; wij (mijn vader en ik dus) zijn op zaterdag naar frankfurt gereden, nachtje geborreld en ook wel wat geslapen, toen waren we al vroeg op de beurs.
Eigenlijk kwamen we maar voor twee auto's (initiëel zelfs alleen voor de P): de 911 en de nieuwe jaguar (en wellicht de nieuwe/toekomstige modellen van lotus, maar die waren er dus niet...vreemd).
Laat ik met die jag beginnen; die viel in het echt toch wat tegen...wellicht omdat het een concept is, ziet er op de foto's mooier uit dan in het echt (net iets te japans ofzo, ik weet niet...mist de elegantie van een porsche is meer een gt-r combo met wat jaguar influences...ik was er voorheen echt helemaal weg van maar nu toch wat minder)
Goed, dan door naar het echt belangrijke de 991.
Het was inderdaad erg druk ook al waren we vroeg, je kon de 991jes al eigelijk niet meer zien staan tussen de crowd. Dus besloten we naar een verkoper te lopen en onze sleutel te laten zien waarna we meegenomen werden naar de porsche exclusive lounge en vervolgens een 40 minuten in en rond de aldaar aanwezige 911s tjokvol options (ofcourse) konden verkeren onder het genot van een drankje etc.
Dat was mooi want de andere 911s die op de beursvloer stonden (en zelfs die op de schijf) daar stonden zeg 100 man omheen. Dus uitvoerig kunnen uitproberen en fröbelen met de snufjes en ondertussen de verkoper uithoren, meer hierover later.
Goed, de indruk dan. Het dakje. Welnu, ik was daar helemaal niet kapot van, sterker nog ik vond het helemaal niks...totdat ik het in het echt zag. Het lijkt eigenlijk nog het meeste op het 997 targa dak alleen schuif het dus naar buiten en aan de voorkant een wind deflector. Het is nu wel echt een heel stuk groter en over de hele breedte, ik denk ongeveer half zo groot als het 997 targa dak, en dan niet doorzichtig. Verder ligt het heel strak over het dak heen dus het ziet er niet uit als een golf-gti dak.
Moest er nog steeds even aan wennen maar valt dus alleszins mee.
Tweede punt: de ducktail. in het kort: niet doen
. De standaard spoiler is veel mooier. Is nu echt een losse spoiler geworden het koelrooster komt dus zelf niet meer omhoog (dat is wel de motorkap maar die is nu bijna hetzelfde als die v/d cayman met dat daar alleen olie en water te vullen is zo'n beetje).
Als je erin zit valt het volgende op (mij dan):
in de toerenteller klok onderin zit alleen nog de snelheid (dus niet meer het huidige keuze menu met oil check, navi etc). Rechts naast je toerenteller krijg je nu een full color scherm met allerlei mogelijkheden, zoals bijv. de navigatie (die heb je dan ook no op de middenconsole maar dus ook vlak naast je snelheid etc zag er mooi uit). Er zit daar nog veel meer informatie in verborgen - leuk speelgoed
. De hendel hiervoor zit rechts, ipv links (daar zit de cruise control). Je hebt ook nog lekker veel knopjes rond de versnellings pook en volgens mij (ongeveer) hetzelfde touch screen als in 997mkII. Overigens geen key-less entry maar wel een ander soort sleutel.
Stoelen:
in één woord geweldig: opblazen/neerlaten van stoel zij-wangen, koeling in de stoelen, rugsteun adjustable...feitelijk was werkelijk alles adjustable aan die dingen...zat echt super fijn en met wat slimme settings kan je dan ook weer heel gemakkelijk uitstappen zonder dat je je over de hoge wangen hoeft heen te manoeuvreren. De achterstoeltjes leken iets van een iso-fix ofzo te hebben, je kan daar het onderste leren deel van loshalen en dan komt dat denk ik tevoor schijn (heb zelf nog geen kinderen, maar leek me toch handig
)
Ruimte:
- er lijkt toch wat meer ruimte te zijn binnenin, in de lengte en hoogte. Ik ben normaal de cayman gewend en heb niet echt vaak in 997 gezeten dus kan perceptie zijn geweest. Wat me wel nog opviel was dat er nu achter de achterstoeltjes een ruimte zit tussen de rugleuningen en het compartiment, beetje moeilijk uitleggen zo maar daar zit nu een ruimte waar je zo een telefoon boek of 2 in zou kunnen steken.
- kleinere achteruit / die ligt platter. Je zit in ieder geval net wat minder naar achter, die bumper zit toch echt wel een stukje hoger, en dat merk je dus bij je zicht naar achter.
- bagage ruimte... had ik niet verwacht, maar is dus net ietsje kleiner. Waar nu de DVD zit/zat van de navigatie, samen met het gekleurde hesje en gevaren driehoek etc daar is nu geen ruimte meer. Het zou kunnen dat hij wel iets dieper is geworden want de kofferklep loopt wat sterker naar boven had ik het idee.
Velgenmaat op de S is 20/30/305 voor weet ik even niet zeker maar dacht 265, 19" voor de non-S.
Alles samengevat vind ik het echt een mooie opvolger, had niet verwacht dat ik er zo positief over zou zijn
Oh, en ik weet niet 100% of het waar is; maar de verkoper wist me te vertellen dat de nieuwe targa waarschijnlijk weer de beugel krijgt van de eerdere modellen....ik ben een targa-fan vooral vanaf de 993 maar met het nieuwe dak vraag ik me af of je dat nog wil-vooral als je dat normale open dak in glas ofzo zou kunnen krijgen!