Auteur |
Bericht |
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
911/3.2 op Euro95
Nadat diverse bronnen mij meldden dat een 3.2 (EU auto, hoge compressie, 231 pk versie) ook gewoon op Euro 95 kan in plaats van 98, heb ik vandaag maar eens Euro 95 getankt.
Dat schijnt zo te kunnen omdat de ontstekingscurve van het zijn motormanagement standaard erg behoudend is ingeregeld.
Loopt inderdaad als een zonnetje ....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
11 maart 2010 17:46 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: 911/3.2 op Euro95
da's nieuw voor mij. pingelen is niet goed en merk je vaak niet.
_________________________________________ oud is beter
|
11 maart 2010 17:53 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Ben je deze viewtopic.php?f=3&t=25854&start=0 alweer vergeten? Ook door jou geopend. Ik quote maar even random: Tot het tegendeel bewezen is tank ik wel 98 zolang verkrijgbaar.
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
Laatst bijgewerkt door Airhead op 11 maart 2010 21:21, in totaal 1 keer bewerkt.
|
11 maart 2010 18:32 |
|
|
cabrio wim
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Ik tank altijd al euro 95, en met een mooi verbruik zoals je weet. Viel mij wel op dit weekend in Luxemburg, dat je daar euro 95 hebt en euro 95 super, wat daar de bedoeling van is weet ik ook niet, want hier niet verkrijgbaar.. Heb dat dan eens getankt, maar geen verandering te merken, dus zal wel zo klein zijn het alleen met apparatuur te zien of meten is.
|
11 maart 2010 18:37 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Wim, heb je nu een mooi laag verbruik of juist een mooi hoog verbruik? Dat je met een mooi laag verbruik geen problemen met pingelen krijgt lijkt mij redelijk logisch.
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
11 maart 2010 18:42 |
|
|
Marc
ex-911 3.2 Carrera coupé 1986Oosterhout nb
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Op advies van Erwin van Renntech, tank ik gewoon 98. Wanneer dat niet voorhanden is gooi ik de inhoud van een ' booster' erbij om het Ron getal van 95 naar 98 te krijgen. Overigens maakt het niet zo veel uit wanneer je rustig rijdt... Alleen bij full-power op het circuit of op de A59 op zondagmorgen kun je beter 98 tanken
_________________________________________ Ook al heb ik geen Porsche meer. Toch verander ik mijn avatar voorlopig niet!
Laatst bijgewerkt door Marc op 11 maart 2010 19:53, in totaal 1 keer bewerkt.
|
11 maart 2010 19:47 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Hij loop vast wel als een zonnetje, daar zit het probleem ook niet. Maar als je de P. op zijn staart gaat trappen en er highspeed knock optreedt - pingelen bij hoger toerental - dan hoor je dit inderdaad niet en loop je een risicotje van gaten in de zuiger Keus aan jou!
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
11 maart 2010 19:53 |
|
|
cabrio wim
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Dan zie ik wel waar het fout gaat, maar nu al 60000km zonder problemen.
|
11 maart 2010 20:19 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Kan het zijn dat je meestal betrekkelijk rustig rijdt Wim, zeg maar het cabrio cruising tempo Mijn standpunt wordt ondersteund door de quote van Erwin, als dat iets zegt
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
11 maart 2010 21:20 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Re: 911/3.2 op Euro95
laats in NL 95-Super getankt.. Bij gebrek aan beter, want als het even kan ga ik toch voor 98 RON. Die 95 heb ik dan ook maar voor een halve tank toegelaten. Een echte scheurbuik ben ik trouwens ook weer niet, maar als de auto warm is, gaat de toeren-naald regelmatig ruim over de 6..
|
11 maart 2010 22:01 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Pingelen is inderdaad vooral een issue onder belasting. Ik rij redelijk relaxed, bij voluit tot het rood accelereren push je hem natuurlijk wel verder naar de limiet wat pingelen betreft. Naar aanleiding van reakties heb ik even hier gekeken (ik had nog nooit van high speed knock gehoord): http://nl.wikipedia.org/wiki/PingelenIk ben daarmee al weer door de bocht; even lekker 98 er bij morgen
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
11 maart 2010 23:31 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Ik tank al 11 jaar jaren op gewoon 95, heb wel de tamme versie, 217 pk met katalysator, bevalt goed. En af en toe gooi ik voor het gevoel die Shell extra erin (V-power). En dan merk iig helemaal nix...... Dus wie het echt weet mag het zeggen...
|
11 maart 2010 23:42 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Ik weet het niet "echt", maar in Morgan wordt jouw versie 930/25 met 217 PK speciaal genoemd als aangepast aan Euro 95. Jij kan dus prima op Euro 95 rijden; met name omdat de 217 PK, net zoals de eerdere 207 PK katalysator versie, een lagere compressie verhouding van 9,5:1 heeft. De 207 PK kan zelfs op "normaal" RON 91 lopen; maar dat kan je nergens meer krijgen volgens mij. De discussie gaat voornamelijk over de 231PK non-katalysator versie met de hogere compressieverhouding van 10,3:1. Tot nu toe heb ik nog geen argument, behalve "cabrio-cruise" tempo aanhouden, gehoord waarom er zonder problemen Euro 95 in de 231PK versie getankt zou kunnen worden. Dat je niets merkt van V-max komt omdat je ouderwetse Motronic niets begrijpt van verschillende benzinekwaliteiten, Mijn wat modernere BMW 330i merkt ook niets van V-max, maar dat kan ook aan de bestuurder liggen.
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
12 maart 2010 7:13 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: 911/3.2 op Euro95
- je gevoel zit er naast in dit geval: af en toe benzine met hogere RON tanken heeft geen zin, het gaat hier niet over loodtoevoeging, DAT is zinvol soms als je motor het nodig heeft - zoals hier boven al geschreven: je motor past zich niet aan, geen pingelsensoren - je merkt dus inderdaad niets, maar als je/iemand ooit eens de P. stevig op zijn staart trapt zoals ze zelf héél fijn vinden EN de motor wel 98 nodig heeft DAN zou het lachen je kunnen vergaan
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
15 maart 2010 12:33 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: 911/3.2 op Euro95
930-20=98, 930-21=95. 930-20+kat (dld) = 98.
_________________________________________ oud is beter
|
15 maart 2010 12:43 |
|
|
michelm1978
Porsche 911 3.0SC 1982Varik
|
Re: 911/3.2 op Euro95
De Tango verkoopt nog RON98. Het aanbod wordt steeds minder. Zo lang Q8 RON98 heeft, is het ook bij de Tango verkrijgbaar is mijn vermoeden. Shell V Power is RON97 itt wat op de pomp wordt vermeld. Dus die laatste tank ik ook nog wel eens.
Even een ander vraagje.. heeft de 3.0SC loodhoudende brandstof nodig?
|
15 maart 2010 18:07 |
|
|
Stimpy911
911 SC '82Amsterdam
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Het advies aangaande loodvervanger dat ik gekregen heb van de specialist is dat je het af en toe zou kunnen toevoegen. Hoeft niet altijd en er zijn er die het nooit toevoegen zonder problemen. Wat betreft RON<98: ik heb altijd octaanboost bij me.
|
16 maart 2010 11:11 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Waar tank jij nog 98 hier in de buurt Lindemans? Op dit moment gooi ik er gewoon V-power in wat overigens idd RON97 is en zeker voldoende is.
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
16 maart 2010 19:18 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Ha, die Michel; Nee, als het octaangetal in orde is hoeft de brandstof niet loodhoudend te zijn. Sinds loodvrije benzine in de vroege jaren zeventig in de VS (Porsche's grootste exportmarkt) overal werd ingevoerd heeft Porsche alle modellen hierop aangepast. Logisch ook, het gros van de productie ging toch al die kant op.
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
16 maart 2010 23:19 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Gisteren heb ik bij ARAL in Duitsland getankt, helemaal niet denkend aan RON getallen etc. Nu zie ik op het bonnetje dat ik Super E5 heb getankt. Ik weet eigenlijk niet wat dat is, zou er soms 5% ethanol bij zitten? Ik ga zsm ff terug om te vragen wat ik nu precies getankt heb Hoe zie ik eigenlijk wat ik precies voor motor heb? De P is import uit Duitsland, volgens mij zit er ook een kat in. Voor zover ik weet is die later er in gezet omdat er destijds in Dtsld belastingvoordelen waren voor katauto's. Het zou dus kunnen dat ik de hogere compressieversie heb maar hoe zie ik dat? Ik heb géén historie van de auto.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
20 sep 2011 18:31 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Je kunt ook gewoon google gebruiken. Scheelt je weer een ritje naar dat tankstation.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
20 sep 2011 19:02 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Martin Schilder op de Leidse Vaart
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
20 sep 2011 19:09 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Kan Bert eindelijk weer tanken na 1,5 jaar.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
20 sep 2011 19:11 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Kwam hem ook niet meer tegen in Haarlem
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
20 sep 2011 20:27 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 911/3.2 op Euro95
Dankzij deze opmerking kwam ik op een echt Porscheforum terecht. Dankjewel!
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
20 sep 2011 23:17 |
|
|