Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 8:56



Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
slijtage voorbanden 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
964 C4 coupe
Bericht slijtage voorbanden
Op mijn 964 C4 slijten de voorbanden nogal snel (omgebouwd naar 17 inch, conti N2)
na 4000 km zitten ze al bijna op de limiet en dit vooral aan de buitenzijde.
Ik ben geen type dat iedere bocht door scheurt, dus daar kan het niet aan liggen.
De bandenspanning is koud 2,2 atm. Wellicht iets te laag de laatste tijd.
Ik begrijp dat een meer negatief camber een ander slijtagepatroon gaat opleveren. Kan dat met een C4? Uit laten lijnen?
Achter gaat de slijtage zeer regelmatig en mild (zitten er al zeker 13000 km op, kan nog wel 3000 km mee). Spanning 2,5. Conti N1.


05 mei 2005 11:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
ja dat is wel erg snel zeker als je aan geeft niet elke bocht te "hoeken"

uitlijnen zal wel helpen.
toen ik de mijne kocht stonden de wielen(18 inch) te veel naar binnen(ik weet niet hoe het heet) en daar door reageerde de auto erg fel op spoorvorming in de weg en kuilen. je moest echt twee handen op het stuur houden om te corrigeren.

als ik hetzo lees denk ikdat je wielen teveel naar elkaar toe staan
( dat is dat de auto recht uit rijdt en het stuur terug komt als je het los laat na een bocht)
is dit teveel dan duwen de wielen tegenelkaar in en slijten ze aan de buitenkant.
staan ze teveel naar buiten dan slijten ze aan de binnenkant

als je gaat uitlijnen moet je naar een bedrijf gaan wat ook de achter wielen mee meet

ik was bij loosdrecht inde buurt afslag vinkenveen

er is iemand op het forum die vandaar komt weet vast wel hoe het heet
anders stuur je hem een pb hij heeft het topic geplaast hemelvaart rit


groetjes robert

hoe slecht ik het ook uit leg een ding is duidelijk uitlijnen!!!!!! :!:
_________________________________________
remmen is angst


05 mei 2005 13:38
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht Re: slijtage voorbanden
james schreef:
Kan dat met een C4? Uit laten lijnen?

Ik zou er maar even een specialist/dealer naar laten kijken, maar dit klinkt als of jij momenteel een voorwielaangedreven Porsche hebt ipv een fourwheel aandrijving!


05 mei 2005 14:40
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: slijtage voorbanden
james schreef:
Op mijn 964 C4 slijten de voorbanden nogal snel (omgebouwd naar 17 inch, conti N2)
na 4000 km zitten ze al bijna op de limiet en dit vooral aan de buitenzijde.

:shock: Zeker het advies om de oorzaak ervan te (laten) onderzoeken :!:
Tuurlijk is uitlijnen bij een C4 mogelijk :roll: en zou 'm ook uit laten wegen. ;)
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


05 mei 2005 19:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993TT (1996) & 951 Martini (1986)
Tremelo (België)
Bericht 
Wat dat uitwegen betreft, daar bestaat nog ergens een topic over. Ik heb dat eens doorgenomen maar ik snap eigenlijk niet goed wat men juist doet. Er wordt gemeten, dat zie ik. Maar wat dan ?
_________________________________________
Twin turbo's on six aircooled cylinders, the ultimate power !


05 mei 2005 20:28
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
James,
Auto laten uitlijnen...
Niet iedere bandenboer kan een Porsche uitlijnen, dus even rondvragen...

Mogelijk heb je te weinig negatief camber
(neg.camber = de bovenkant van het wiel staat dichter naar de auto dan de onderkant van het wiel)

of te veel toespoor
(toespoor = de voorkant van de wielen staan dichter naar de auto dan de achterkant - uitspoor is precies andersom)

of allebei

Hou voortaan ook je banden spanning beter in de gaten!

Chris,
Met uitwegen is het de bedoeling om het gewicht van de auto zo optimaal mogelijk over de 4 wielen te plaatsen
Dat doe je door de rijhoogte per wiel aan te passen (zet je rechts achter hoger, dan drukt er meer gewicht op het linker voorwiel, etc. etc.)
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


05 mei 2005 21:38
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Met uitwegen is het de bedoeling om het gewicht van de auto zo optimaal mogelijk over de 4 wielen te plaatsen
Dat doe je door de rijhoogte per wiel aan te passen (zet je rechts achter
hoger, dan drukt er meer gewicht op het linker voorwiel, etc. etc.)

Duidelijk :?: ..... klik anders op de oranje tekst in mijn vorige bericht :!: :wink:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


05 mei 2005 22:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993TT (1996) & 951 Martini (1986)
Tremelo (België)
Bericht 
OK, weer wat interessants bijgeleerd.

Many thanks...
_________________________________________
Twin turbo's on six aircooled cylinders, the ultimate power !


05 mei 2005 23:06
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht Re: slijtage voorbanden
james schreef:
Achter gaat de slijtage zeer regelmatig en mild (zitten er al zeker 13000 km op, kan nog wel 3000 km mee). Spanning 2,5. Conti N1.
Hmmm.....Bij mij Conti N2 4000km en opperdepop... :shock:
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


06 mei 2005 0:01
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: slijtage voorbanden
2000 gtv schreef:
Hmmm.....Bij mij Conti N2 4000km en opperdepop... :shock:


Wellicht beetje teveel van deze gedaan? :?

Afbeelding
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


06 mei 2005 5:24
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
964 C4 coupe
Bericht 
Heren, dank voor al uw adviezen.
Mij is nu wel duidelijk dat er een aantal oorzaken voor deze overmatige slijtage aan de buitenzijde van de voorbanden kan zijn.
Te weinig negatief camber, te veel toespoor en natuurlijk geen correcte bandenspanning (dit heeft slechts een beperkte rol gespeeld; meestal 2,5 atm koud).
Ik zal de C4 laten uitlijnen, zodra de voorbanden vervangen moeten worden en laat jullie weten wat de oorzaak is geweest.
Profile in Steenwijk schijnt goed te zijn (via Renntech/Steenwijk gehoord).
Groeten,
James.


06 mei 2005 10:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht Re: slijtage voorbanden
horn schreef:
2000 gtv schreef:
Hmmm.....Bij mij Conti N2 4000km en opperdepop... :shock:


Wellicht beetje teveel van deze gedaan? :?

Afbeelding
Nee was op dieet (oke.. missschien een keer een zwak moment gehad en een klein ieniemienie streepje gezet maar meer ook niet) :mrgreen: Heb nu alles bij Renntech opnieuw laten uitwegen-en lijnen.Dus ben benieuwd hoe lang ik er nu mee doe. :roll: (voorbanden overigens zgan)
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


06 mei 2005 12:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
Ben het volmondig met Jeroen eens ...

Heb ook de "fout" gemaakt toen ik net de C4 had ... haar laten uit te lijnen bij een "gewone" bandenboer ... :roll:

Banden sleten weg als de pest ... dan maar naar iemand met verstand van 911'jes ... die regelde alles af en dat machien gaf de ene "fout" na de andere ... "nu staat ie goed" zei ie ... :shock: :shock: :shock:
Geloofde er geen snars van ... en na 5000km met de nieuwe Michelins ... geen millimeter slijtage verschil tussen links en rechts ... 8)

Blijkbaar is 11'jes uitlijnen een "kunst" op zich dus ... :roll:




Dirk
:wink:


06 mei 2005 13:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 GT3
Soest
Bericht 
Wat is jullie ervaring..Hoeveel km gaan voor- en achterbanden gemiddeld mee, bij 'verstandig' rijgedrag?


06 mei 2005 21:26
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
Voor 20k,achter krap 10k...maar met een GT3.. :roll:
_________________________________________
t beste maar weer...


06 mei 2005 23:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
7000km... rond om op
uit laten lijnen naar eigen specs en keurig vlak afgesleten :mrgreen:

Afbeelding
(dit zijn de achterbanden, voorbanden waren idem)
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


07 mei 2005 3:30
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Maar dat is met hoeveel circuitrondjes Jeroen? :roll:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


07 mei 2005 5:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
valt wel mee hoor, niet eens zo gek veel mee op het circuit geweest...
op de openbare weg slijten ze bijna net zo hard :mrgreen:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


07 mei 2005 5:42
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
Als ik mijn Mich's bekijk na nu bijna 8000km getuft te hebbe :shock: :shock:
valt allemaal reuze mee ... en ik ben nu nie bepaald een doetje voor mn bandjes ... toch al paar behoorlijk heftige ritjes mee gemaakt.

Naar verluid is dit een beetje eigen aan Michelin ... zijn stuk duurder, maar zouden ook iets langer meegaan (zei de bandeboer)



Dirk
:wink:


07 mei 2005 13:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Plm. 14000 km.
Pirelli Zero Asimmetrico achter en Directionale voor.
Overigens nu de auto laten uitwegen, en uitlijnen vlg. 993RS gegevens.
Wederom Pirelli.


07 mei 2005 13:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
RS-R schreef:
Plm. 14000 km.
Pirelli Zero Asimmetrico achter en Directionale voor.
Overigens nu de auto laten uitwegen, en uitlijnen vlg. 993RS gegevens.
Wederom Pirelli.
Ben benieuwd hoelang je nu met je achterbanden gaat doen.Mijn camber achter stond naar RS spec. en ze zijn dus juist aan de binnenzijde versleten. :wink:
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


11 mei 2005 10:24
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
964 C4 coupe
Bericht 
Inmiddels de 964C4 laten uitlijnen.
Bleek inderdaad te veel toespoor te hebben.
Het herkennen a/d voorband is dus dat de buitenzijde eerder slijt (overdreven gesteld: je gaat als een sneeuwschuiver over de weg).
Dat kan ook bij positief camber, maar dat kan bij een 911 bijna niet.
Tevens zie je bij te veel toespoor dat er een richeltje op de profielranden ontstaat, dat naar binnen gericht is (te begrijpen als je met de buitenzijde van je banden over het wegdek schuurt).


19 mei 2005 15:19
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.