Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 17:53

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Krik punten rot 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 1965
west-vlaanderen
Bericht Krik punten rot
Beste,

Ik ben begonnen met een 912 van 1967 te restaureren en daarbij kwam ik het volgende probleem tegen namelijk " de krik punten". De dorpels op zich zijn hard maar waar de krik punten zich bevinden is het rot. Is dit af te raden om alleen de dorpel open te maken aan de krik punten of niet?

http://imageshack.us/photo/my-images/84/sdc17507.jpg/

Mvg Gilles

26 sep 2011 22:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Krik punten rot
Weet je zeker dat de dorpels hard zijn? Die zien er imho ook niet al te fris uit. Misschien moet je de carosserie eerst laten stralen zodat je kunt zien wat er echt onder de verf/plamuur/kit zit....

26 sep 2011 22:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Als je er echt zeker van bent dat de dorpel hard is (kan je alleen weten als de kriksteun eruit is en je erin kan kijken). Dan kun je alleen de steun met ophangplaat eruit halen en opnieuw maken. Zo heb ik het ook gedaan aan 1 kant. De dorpels kunnen redelijk wat hebben (vergeleken met de Italiaantjes). Check nu wel echt even hoe de binnenkanten van de spatborden voor zijn en tussen de deur en het voorspatbord. Tevens plaat kofferbak voor checken en ophangzooi bij de A punten. Als de kriksteun al gegaan is, zijn er zeker meer zaken aan de beurt. Ook even de achterlichten uitbouwen en kijken hoe goed het metaal nog is, simpel klusje, meestal verrassende uitkomst.

Oh ja, stralen is gewoon kijken hoeveel er echt moet en de kosten die daarmee gemoeid zijn vs gelijk all the way gaan. Ik had alleen kriksteun, spatborden en voorplaat, was niet de moeite van het stralen waard. Kan later nog een keer als budget groter is.

27 sep 2011 8:47
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
De kans is zeer groot dat er meer aan de hand is met de binnendorpel door de constructie van de kriksteunen. Dorpel zelf ziet er ook niet helemaal fris meer uit.

Als je het zeker wilt weten kun je even een gaatje boren voor een scope. Volgens mij kun je die huren. Daarmee kun je de binnenkant van de dorpels bekijken.

Je moet je wel afvragen of je niet verkeerd bezig bent bij een 65-er. Het kost je niet heel veel meer tijd om de hele dorpel te doen en dan weet je wel dat alles in orde is. Wat mij betreft zou het alleen aanpakken van het krikpunt false economy zijn. Ook als je zegt dat je aan het restaureren bent, dan zou ik verwachten dat je de bekende punten zoals dorpels, A-pilaren, tank support, etc ook echt aanpakken.

27 sep 2011 11:45
Profiel
PorscheForum Rakker
@Hessel.

Als dorpel idd al aan het gaan is, is het goedkoop duurkoop als je het niet doet. Om een of andere reden wil echter niet altijd de dorpel gaan als de kriksteun gaat, was voor mij ook een verrassing eerlijk gezegd.

Anyway check gelijk je B-console in het achterspatbord. Vermoedelijk zit daar ook nog wat werk, en dan ben ik het eigelijk wel met Hessel eens. In je calculatie moet je wel de leeftijd meenemen. Een 65er die half gerestaureerd is, is eigenlijk een beetje zonde als je toch bezig bent. Fact is wel dat het een budget issue blijft, ook al kun je zelf nog zo goed schuren.

27 sep 2011 11:56
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Hoeft idd niet altijd, maar daar die kriksteun achter tegen je binnenkant binnendorpel aanzit lijkt het mij erg sterk dat de binnendorpel niet is aangetast. Okm dit echt goed te kunnen zien zul je toch de buitendorpel eraf moeten halen. Maar wellicht is een scope even een betere optie om het even goed te kunnen bekijken.

@ Gilles: Informeer eerst even of de onderdelen voor een 65er nog te krijgen zijn. Dit is volgens mij toch nog wel iets anders dan de '66 en verder. Zonde dat je gaat zagen en je er dan achter komt dat je het plaatwerk niet meer kan krijgen.

En nog even een tip, als je toch dorpels moet gaan lassen, kijk dan of je een puntlasser kunt huren. Dit werkt zo vreselijk veel makkelijker dan een mig/mag voor dit dorpelwerk. Kan ik over meepraten :)

27 sep 2011 12:31
Profiel
PorscheForum Rakker
911 1965
west-vlaanderen
Alvast dank voor de snelle reacties! Ik zal eens kijken voor een scope zodat ik zeker ben. Er is inderdaad meer werk aan dan de krik punten alleen zoals: de voetplaten, hoedenplank(die nog niet te verkrijgen is) en de hoekpunten van de achterruit, dit komt door de slechte montage van de ruit. Er is hier en daar nog een klein gaatje maar deze zijn snel te herstellen.

Mvg Gilles

27 sep 2011 20:58
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Porscheloos...
Almkerk
Als ik het zo lees zou ik toch de hele auto strippen en helemaal aanpakken (zuren of logen of stralen), de meeste plekjes die je opnoemt zijn de topjes van ijsbergen!!

28 sep 2011 11:49
Profiel
PorscheForum Rakker
911 1965
west-vlaanderen
De wagen wordt inderdaad volledig gestript. Weten jullie soms waar ik een stappenplan kan vinden om de dorpels en de vloerplaten te vervangen?

Mvg Gilles

02 okt 2011 12:19
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Weet niet of er iets op papier staat, maar normaal gesproken doe je eerst de vloer omdat de auto met de dorpels veel stabieler is en nog in verband staat zoals deze nu is. Daarna pas de buiten/binnendorpels. Natuurlijk wel zorgen dat de auto echt kaarsrecht staat voordat je de vloer verwijderd. Ook kun je overwegen wat verstevigingen in de deuropeningen aan te brengen voor support. Normaal bij een coupe niet nodig, maar die vloer wil je er echt recht in krijgen. Mooiste is natuurlijk de wagen op een celette.

Volgorde is dus eerst strippen, stralen (Logen of zuren is niet verstandig daar je altijd residue krijgt op plekken waar je dit niet makkelijk weg krijgt), zagen/snijden en lassen.

02 okt 2011 14:36
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]