Auteur |
Bericht |
Lewis
|
Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Hoi,
Ik heb een 911 targa uit 1971 met een 915 bak. Ik heb net de koppelingsplaat, de drukgroep en vork laten vervangen omdat de auto soms hevig schokt bij het laten opkomen in zijn eerste versnelling. Verder is het vliegwiel afgedraaid. Nu alles er weer inzit is het euvel nog niet verholpen. De auto schokt bij het laten opkomen in z'n eerste versnelling (gewoon laten opkomen zeg maar, dus niet teveel gas) nog steeds. De versnellingspook gaat dan ook heftig heen en weer. Zowel bij warme als koude motor. Wie weet wat nu de volgende stap is want zo is er niet mee te rijden?
Groet Lewis
|
29 okt 2011 15:00 |
|
|
bully
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Motorsteunen?......
|
29 okt 2011 15:22 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Inderdaad de motorrubbers en bakrubbers controleren.
|
29 okt 2011 15:32 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Leuk als je net 2K voor Jean jippie hebt uitgegeven
_________________________________________ oud is beter
|
29 okt 2011 17:11 |
|
|
Lewis
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Heren,
dank voor jullie reactie. Ik ga de rubbers maar eens even controleren....
Groet Lewis
|
29 okt 2011 18:30 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Ik denk dat de kans op zulke slechte motorsteunen dat je dit euvel krijgt erg gering is.
Weet je hoe de buitenkabel van de koppelingskabel ligt? Misschien ligt deze wel in één rechte lijn tussen de twee bevestigingspunten. Dát veroorzaakt ook jouw probleem.
_________________________________________ Rebel engineering
|
29 okt 2011 18:56 |
|
|
Lewis
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
erwin,
Ik snap niet helemaal wat je zegt. Moet dit dan geen rechte lijn zijn?
Groet Lewis
|
29 okt 2011 19:10 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Alleen als je een schokkende koppeling wilt hebben. Soms is de koppelingsbuitenkabel verkeerd gemonteerd of van een verkeerd type. Een koppelingskabel moet in het midden tussen de twee bevestigingspunten 2 á 3 cm doorbuigen. Als dit niet zo is dan kan het volgende gebeuren: Je laat de koppeling opkomen, de motor zet zich iets in zijn rubbers en doordat de buitenkabel strak staat trekt de kabel de koppeling weer iets vrij. Daardoor valt de de aandrijving iets weg en de koppeling grijpt weer wat meer aan. De motor zet wederom schrap in zijn rubbers en door de strakke buitenkabel trekt de kabel de koppeling weer iets vrij. En ga zo maar door. Dit gebeurt dan heel snel achter elkaar tijdens het oplaten komen van de koppeling en geeft schokkend wegrijden, de hele motor schokt dan in de carrosserie. Natuurlijk kan het ook wat anders zijn, geef maar een suggestie. Bijvoorbeeld , je had een plaat die slecht was en gaf schokkend wegrijden, beetje vette plaat veroorzaakt dit soms. Bij demontage vliegwiel die er niet mooi uitzag laten vlakken en niet goed gebeurd. Nu trilt de auto door slecht geslepen of afgedraaid vliegwiel. Voorbeeld hè, hoeft niet daadwerkelijk zo te zijn.
_________________________________________ Rebel engineering
|
29 okt 2011 19:22 |
|
|
resto
restoNijmegen
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Had je niet beter een nieuw vliegwiel kunnen monteren? Heb je hem laten afdraaien om het ongelijkmatig oppakken van de koppeling tegen te gaan?
_________________________________________ 996 c2 tip
Www.auto-resto.nl
|
29 okt 2011 19:32 |
|
|
Lewis
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Resto: Vliegwiel is nog als nieuw. Afdraaien was volgens de porsche garage wel nodig vanwege wat brandplekken. Omdat het schokken vele oorzaken kan hebben is ook gelijk alles rondom de nieuwe koppelingsplaat maar vervangen. Het is alleen nog steeds niet weg . Erwin, dank voor deze tip. Ik ga de koppelingsbuitenkabel controleren en de motor- en bakrubbers vervangen. Hopen dat het hier in zit... Lewis
|
30 okt 2011 18:36 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Hoi Erwin, wat bedoel je met de "2 bevestigingenpunten "? kan je dat niet met een illustratie iets beter uitleggen? gr Diablo
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
30 okt 2011 21:33 |
|
|
resto
restoNijmegen
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Dit euvel kan ook veroorzaakt worden door roestige/vervuilde spiebanen waarover je koppelingsplaat moet glijden. Mochten bovenstaande goede tips niet helpen en moet hij weer uit elkaar dan moet je daar ook eens naar laten kijken. Good luck.
_________________________________________ 996 c2 tip
Www.auto-resto.nl
|
30 okt 2011 22:14 |
|
|
Lewis
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Heren, dank allemaal voor deze superadviezen. Ik ga alles nalopen wat jullie hebben aangegeven. Het moet echt zsm verholpen worden anders kan ik niet toeren met dit mooie weer!!!!
|
31 okt 2011 15:45 |
|
|
Lewis
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Hoi allemaal, Het is gelukt met de 911. De koppelingskabel is verlegd en ruimer afgesteld (stond te strak) en de schakelgaffel is een tandje strakker gezet. Verder is de ophanging van de versnellingsbak aangepast. Hij rijdt weer als een nieuwe!. Nogmaals dank allemaal voor de tips.
|
04 nov 2011 19:31 |
|
|
bully
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Waar blijven de foto's?............
|
04 nov 2011 19:33 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Fijn dat hij het weer doet. Stond de buitenkabel te strak?
_________________________________________ Rebel engineering
|
04 nov 2011 19:37 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Misschien domme vraag, maar wat is de schakelgaffel? Kan dit even niet thuisbrengen.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
04 nov 2011 19:47 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Super advies Erwin
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 nov 2011 22:03 |
|
|
Lewis
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
De kabel was in een rechte lijn geplaatst terwijl die in een bocht moet lopen. Daardoor gebeurde precies wat jij Erwin hebt aangegeven. Toppie dat je dit zo wist te duiden. Ben ik ook nog niet in de boeken en andere forums tegengekomen.
De schakelgaffel noem ik de hendel waar de kabel aan vast zit en die de vork bedient
|
05 nov 2011 9:13 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
And Erwin strikes again ...
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
05 nov 2011 13:37 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Laten vervangen door het buurjongetje dat 1e klas autotechniek doet of door beun de haas Niet door een professional in ieder geval.
_________________________________________ Rebel engineering
|
05 nov 2011 15:21 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Wilde dat ook eerst neergooien hier, snap zulke dingen niet.
|
05 nov 2011 15:45 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Erwin Telepatisch porsche dokter (Wim ook trouwens)
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
13 nov 2011 11:54 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen
Dank Justin, maar kan steeds niet begrijpen als je iets uit elkaar gooit, je het niet op dezelfde manier weer in elkaar kan zetten. En als je dan beginnend monteur bent, en je kent of weinig niks van Porsche, maak er dan een foto van hoe het zat, heb je later nog iets om op terug te kijken. Dus werk zal zeker niet door een specialist gedaan zijn.
|
13 nov 2011 12:17 |
|
|