Auteur |
Bericht |
porsche99602
|
verschillen 997 4s en s
Waerde Porsche liefhebbers,
Het was even zoeken naar de juiste inlog code maar na een paar jaar vooral passief op het porsche forum aanwezig te zijn geweest en vooral actief met mijn porsche 996 carrera 4s uit 2002, ben ik er nu toch echt over uit: Het is tijd voor een 997. Nu twijfel ik nog tussen de s en de 4s, al heb ik wel mijn overige wensen paraat:
- zwart of donkergrijs exterieur - zwart interieur - sport chrono - 19 inch turbo velgen - liefst automaat (schakel meer fun, maar dan niet meer dan 100.000 op de teller) - schuifdak
Heeft er iemand tips waar ik deze volgende 911 het beste kan halen (mag ook uit Duitsland) en wat de verschillen c.q. voordelen zijn tussen een 911 997 4S en een 997 S?
Ik heb uiteraard al wel enig idee; 4s bredere body, 0,2 sec. trager dan de s, 4 wiel ipv 2 wiel aandrijving, maar verder kom ik niet....
Zie graag jullie reactie tegemoet. Ik heb nog een klein uitstapje gemaakt naar de Turbo maar die heb je niet voor onder de 85k ben ik bang...?
Alvast enorm bedankt voor jullie meedenken/reacties!
Gr.,
Bernd
|
15 nov 2011 23:18 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: verschillen 997 4s en s
verschillen heb je aardig opgesomd; voor-/nadelen kan je zelf bedenken Paul II
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
15 nov 2011 23:20 |
|
|
porsche99602
|
Re: verschillen 997 4s en s
Hoi Paul,
Dank voor je reactie. Ok, dacht dat er nog wel meer verschillen waren.... Zo niet, dan zal ik idd de voordelen moeten afwegen, al zijn die vrij minimaal al zeg ik het zelf. Heb je nog tips van garages waar je goede ervaringen mee hebt? Ik begreep dat Luitink ermee gestopt is, dus daar hoef ik niet meer aan te kloppen...
Heb jij trouwens enig idee of importeren uit Duitsland nog steeds veel scheelt met NL voor de 997 4s/s modellen?
Dank.
|
15 nov 2011 23:36 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Re: verschillen 997 4s en s
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
15 nov 2011 23:42 |
|
|
bully
|
Re: verschillen 997 4s en s
Ja dat scheelt een boel.....
|
15 nov 2011 23:44 |
|
|
sandelow
^^^^ Deze ^^^^Amsterdam
|
Re: verschillen 997 4s en s
Ik zou ze uit Dld, Ita of UK (mits stuur links) halen, maar wel altijd met Approved Garantie. Scheelt je ook weer een aankoopkeuring.
|
16 nov 2011 0:10 |
|
|
Edd997
911 997 Speedster Look
|
Re: verschillen 997 4s en s
mk1 of mk2? En waar gebruik je em voor? Ik ben voor de 2S gegaan puur om het gevoel. Ben een porsche liefhebber en gebruik em voor plezier en hobby. Gebruik em dus rustig (nog wel) en laat de electronica zijn werk doen. Tevens was pdk een must, dus mk2 in mijn geval. Daarnaast is het zo als paul het al aan geeft, mss dat je wat meer onderhoud of slijtage hebt bij een 4S. Zelf geen 4S ervaring. 1ste eigenaar en sluitende historie kom je al een heel eind.
|
16 nov 2011 0:47 |
|
|
993turbopeter
|
Re: verschillen 997 4s en s
Heb nu zelf 4s en hiervoor gekozen omdat de 4 de bredere kont heeft. (is stoerder, elke cm telt)
_________________________________________ ex 964; ex 993; ex 993turbo nu 997 4S en 993 4S
|
16 nov 2011 19:46 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Re: verschillen 997 4s en s
Best of both worlds: 997GTS (dus 2 wiel aangedreven, en toch de brede kont!). En m.i. een zeer mooie versie omdat het sportief maar nog fatsoenlijk genoeg voor normaal gebruik is! als je de middelen hebt om voor mk2 te gaan zou ik persoonlijk eerder daarvoor gaan, of dat nu 2 of 4 is maakt niet uit ipv mk1. hoofd redenen: PDK, nieuwe type motor als de keuze mk1 is dan is 4s wel inderdaad wat mooier omdat hij die dikkere kont heeft. Echter de 2s is natuurlijk de meer "pure" vorm van 911...lastige keuze hoor
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
16 nov 2011 20:13 |
|
|
sandernl
Ex Boxster 987 S,
BMW Z4 Sdrive20i,
Ford Mustang Mach-e
|
Re: verschillen 997 4s en s
Bij de advertentie zie ik staan " MwSt. nicht ausweisbar" Betekent dit dat wanneer je de auto importeert naar NL hier in NL weer BTW moet betalen. En houdt dat dan tevens in dat je bij export vanuit Duitsland de duitse BTW vergoedt krijgt ?
|
16 nov 2011 21:41 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: verschillen 997 4s en s
nee, juist niet
_________________________________________ Got coffee?
|
16 nov 2011 21:42 |
|
|
porsche99602
|
Re: verschillen 997 4s en s
Dank voor de uitgebreide reacties! Dit heeft me zeker aan het denken gezet, wat overigens een zeer kostelijk proces is, al geldt voor een porsche niet: Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. De nieuwe informatie roept echter wel wat vraagjes op:
1. Vanaf wanneer is de MK II er en waarom is deze zoveel beter dan de MKI?
2. Daarnaast is het idd een moeilijke afweging. Ik neig toch naar de 2s, vanwege het porsche gevoel en gezien het feit dat ik er niet meer dan 10.000 per jaar mee ga rijden. Zodoende denk ik ook steeds meer aan een schakel ipv automaat. Vraag is dan alleen wat ongeveer (redelijkerwijs) het maximaal aantal kilometers op de teller kan staan zonder dat je sneller onderhoudskosten krijgt. Ik denk dan uiteraard hoe minder hoe beter, maar wellicht hebben andere hier ervaring mee?
3. Uit Duitsland scheelt dus behoorlijk, maar hoeveel moet je dan denken 20% tov de Nederland? Oftwel, hoeveel moet er bij als ik een 2s van 50k vind op mobile.de?
Ben benieuwd naar jullie antwoorden!
|
17 nov 2011 22:22 |
|
|
Apolo2
Boxster Spyder '10
|
Re: verschillen 997 4s en s
1. Vanaf wanneer is de MK II er en waarom is deze zoveel beter dan de MKI? Zoveel is een groot woord, de mkII (2008>) heeft nieuwe motoren waarin een zwakke plek van de mkI (2004-2008) motoren is verholpen. De mkII motoren moeten zich echter ook nog bewijzen. De mkII motoren zijn verder krachtiger onderin en hebben iets meer vermogen. Verder is het uiterlijk iets meer up to date maar in prijzen van 50k moet je echt niet denken bij een mkII
2. Ik neig toch naar de 2s. Zodoende denk ik ook steeds meer aan een schakel ipv automaat. MkI zou ik schakel kiezen ook al is de tipt. prima. MkII zou ik beiden eerst zelf proberen en misschien kies je dan toch voor PDK. Mbt onderhoud...een automaat zal nooit overtoeren gemaakt hebben. Theoretisch is de kans op een kat in de zak bij automaat dus iets kleiner maar daarnaast is de automaat zelf weer iets gevoeliger. Km's, hoe minder hoe beter natuurlijk maar de uitzondering bevestigd de regel.
3. Uit Duitsland scheelt dus behoorlijk, maar hoeveel moet je dan denken 20% tov de Nederland? Oftwel, hoeveel moet er bij als ik een 2s van 50k vind op mobile.de? 20% lijkt me wat veel maar een fors verschil wel zeker. Eentje van 50k zal wel uit ongeveer 2005 komen en dan mag je er afhankelijk van de (meestal rijke) uitrusting toch wel snel nog een 15k+ bij tellen op een 2004/2005 911.
Ik heb zowel een 4S als een 2S gereden, alhoewel er de nodige tijd tussen beide ritten zat voelde de 4S wat trager aan in zijn reacties. Waarschijnlijk doordat er toch extra gewicht in de neus zit en deze daardoor minder scherp instuurde. Hoe dat in het grensbreik is (4S waarschijnlijk geholpen door 4WD) heb ik niet kunnen ervaren. De kont van de 4S daar zou het mij om te doen zijn voor de rest voegt het als fun car weinig of niets toe aan de rijbeleving (veiligheidsmarges ter zijde). De eerder genoemde GTS heeft 2WD en brede heupen maar geen achterbank (mocht dat van belang zijn) en een stevig prijskaartje gebruikt (want recent model).
Wat is eigenlijk je budget voordat hier de discussie MkII ja nee wordt gevoerd?
|
17 nov 2011 22:38 |
|
|
D.D.
Op zoek naar...Noordwijk aan zee
|
Re: verschillen 997 4s en s
Koop die van mij nou...ben je meteen klaar.. alles erop en eraan...
_________________________________________ HOOTERS.....;)
|
17 nov 2011 23:39 |
|
|
Subdriver
Curaçao
|
Re: verschillen 997 4s en s
Als je een cabrio wil is dit inderdaad wel een hele mooie!
|
18 nov 2011 2:03 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Re: verschillen 997 4s en s
GTS heeft optie om de achterbank wel/niet te laten leveren bij bestelling...kost 0 euro om hem wel of niet te nemen maakt niet uit. Het mkII blok is echt een volledig nieuw blok voor zover ik weet, een ander voordeel van de mkII motor is dat die DFI is (direct fuel injection) en dus zuiniger. Aangezien een mkII echt een heel stuk duurder is maakt dat niet uit (voor je het verschil eruit hebt in benzine heb je 100k of nog veel meer gereden) maar met in het achterhoofd mogelijke belastingen op co2 .... nouja, zelfs dan is het aanschaf verschil zo groot dat het niet uit maakt denk ik. (verschil in pk is 325 vs 345 voor gewoon en 355 vs 385 voor s). Wat echter WEL uitmaakt is dat zodra je een auto van NA 2008 gaat importeren (ik weet niet 1jan 2008 of 1jan 2009 effe checken) dan gaan er andere invoer regels gelden mbt de BPM... Maar wil je daar een indicatie van ga dan eens naar www.bpmberekenen.com dan krijg je al een heel aardig idee. last but not least, MK is model year 2009 vanaf 06 2008 was die ongeveer te bestellen dacht ik. Eenvoudig te herkennen aan de led verlichting en nieuwe pcm met touch screen van binnen, en eventueel PDK (kan ook pas vanaf mkII, daarvoor nog tiptronic). voor het idee: De goedkopste occasion mkI die ik op porsche.nl vond was 54.950,- De goedkoopste occasion mkII die ik op porsche.nl vond was 91.911,- Maar dat zijn NL dealer prijzen dus dat kan een behoorlijk stukje lager hoor
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
18 nov 2011 18:21 |
|
|
Apolo2
Boxster Spyder '10
|
Re: verschillen 997 4s en s
Aha, weer wat geleerd Maar een Porsche optie die 0,- kost maakt de auto wel heel bijzonder
|
19 nov 2011 15:49 |
|
|