Auteur |
Bericht |
floris
3.2 1984
2.2 1971Wassenaar
|
1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Ondanks nieuwe swepco super olie schakelt mijn 2.2 1971 901 versnellingsbak als hij warm is heel slecht in zn achteruit en zn 1. Zelfs eerst bak stil leggen door in zn twee te zetten en dan snel naar zn 1 0f acheteruit werkt niet meer. Nu heb ik gelezen dat zn 1 en acheteruit eenvoudig te vernieuwen zijn. heeft iemand dit al eens gedaan of laten doen en wat zijn dan ongeveer de kosten?
|
09 nov 2011 12:46 |
|
|
floris
3.2 1984
2.2 1971Wassenaar
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Oja, ik heb een 5-bak.
|
09 nov 2011 12:52 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Heb ik ook gehad en dat bleek bij mij toen de afstelling van de koppeling te zijn. Check eerst even of je de juiste vrije slag hebt op het koppelingspedaal, dit moet 2.5cm zijn. Dus vanuit ruststand moet je deze 2,5cm naar de stoel kunnen trekken. Is dit anders, dan dit stellen door de koppelingskabel losser of strakker te zetten.
Anders, 1 en achteruit is relatief makkelijk te doen bij een 901 daar deze aan de achterkant van de bak zitten endus niet de hele bak uitelkaar hoeft. Maar let wel dat je hiervoor specialistisch gereedschap nodig hebt en de onderdelen erg prijzig zijn. Wellicht toch verstandig om als je dit toch gaat doen dan de hele bak na te laten kijken?
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
09 nov 2011 12:53 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Ook mijn eerste gedachte bij slecht inschakelen in 1e en Achteruit versnelling.
_________________________________________ Rebel engineering
|
09 nov 2011 13:12 |
|
|
floris
3.2 1984
2.2 1971Wassenaar
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Motor en bak zijn er recent uitgeweest en de koppeling is door een "bekende porsche specialist" afgesteld. Ook heb ik er zelf naar gekeken en de kabel staat volgens mij wel goed.
|
09 nov 2011 13:29 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
En je schakelsysteem is helemaal spelingvrij?
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
09 nov 2011 13:34 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Daar ligt het niet aan. Wat gebeurt er dan tijdens het inschakelen van die twee versnellingen? Kraken alsof je de koppeling niet vergenoeg intrapt? En hij schakelt wel goed in als je daarna de motor uitzet?
_________________________________________ Rebel engineering
|
09 nov 2011 13:54 |
|
|
Niels
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Ik wil niemand afvallen, maar dit is geen garantie. Zou het even checken was bij mij ook een probleem.
|
09 nov 2011 16:43 |
|
|
floris
3.2 1984
2.2 1971Wassenaar
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Als hij koud is schakelt hij goed, (olie dik denk ik) Als hij warm is kraakt ie bij het inschakelen van zn 1 en achteruit. Ik kan hem niet "stil leggen" zoals je bij normale oude autos doet bij versleten of ongesynchriniseerde bakken. Je weet wel, koppeling in, eerst in zn twee en dan in zn 1 of achteruit. Het niet kunnen "stil leggen" van de 5- bak komt dat door de afwijkende constructie van z'n 1 en achteruit? Koud of warm koppeling wel/niet vrij moet geen verschil maken denk ik. Wie heeft er een idee?
|
09 nov 2011 16:59 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Zou toch even de speling op het kopelingspedaal checken. Kabel kan wat uitrekken als vaker gebruikt als auto warm is. Is een 2 minuten klusje en dan kun je dat uitsluiten. Wel even doen na een stukje te hebben gereden natuurlijk.
Ook ik ga er niet zomaar vanuit dat als een specialist aan mijn auto heeft gezeten alles ok moet zijn. Specialisten zijn ook mensen en zien dingetjes over het hoofd. En bekend is geen synoniem voor goed........
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
09 nov 2011 17:41 |
|
|
aher
911 2.2e targa 1971noord brabant
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat het boutje van de vork die de drukgroep bedient los gekomen was.
_________________________________________ orgineel hellgelb
|
09 nov 2011 18:01 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Dat kan alleen bij een 2.2 voorkomen. Deze hebben een kogelbout die in het magnesium geschroefd zit en wil wel eens door het vele ontkoppelen langzaam uit zijn bevestiging getrokken worden.
_________________________________________ Rebel engineering
|
09 nov 2011 21:59 |
|
|
floris
3.2 1984
2.2 1971Wassenaar
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Heb mijn auto terug en alweer 300km gereden. Het valt nu wel mee met die versnellingen. Swepco en het koudere weer hebben er een hele andere auto van gemaakt. Gewoon rustig schakelen, beetje dubbel clutchen, hij rijdt overigens wel erg lekker. Heel soepel motortje, net genoeg power onderin. Voor de 45tigers onder jullie het is een simca 1000 rallye II gecombineerd met de trekkracht van een yamaha XT500. Voel me weer 18!!
|
12 nov 2011 0:28 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
300km alweer Hoezo een verjongingskuur met botox en facelifts, een Porsche werkt minstens netzo goed
_________________________________________ Rebel engineering
|
16 nov 2011 12:17 |
|
|
MellyPorsche
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Uh, met vrije slag wordt mijns insziens bedoeld dat je het pedaal 2,5cm kunt indrukken alvorens er wordt ontkoppeld... Als dit namelijk nihiel zou zijn, slipt de koppeling continu... Als het te groot is, kan het zijn dat de koppeling niet helemaal loskomt bij helemaal intrappen. Maar vanaf ruststand naar stoel toe? Wat 'boeit' dat?
|
16 nov 2011 20:26 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Dot 'boeit' omdat dit laat je zien hoeveel spanning er op de koppelingskabel staat. Des te strakker de kabel, des te meer vrije slag je hebt, te weinig speling is te weinig spanning. Niet zelf bedacht dit, komt uit de boekjes....
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
16 nov 2011 22:45 |
|
|
MellyPorsche
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Zo had ik t nog niet bekeken idd het leek me onlogisch...
|
16 nov 2011 22:47 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Kun je dat uitleggen, ik snap dat niet helemaal....
_________________________________________ Rebel engineering
|
19 nov 2011 10:54 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Als de kabel strakker staat trekt dit het koppelingspedaal naar voren en heb je meer vrije slag naar de stoel toe.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
19 nov 2011 21:12 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Hessel, ben blij dat je het uit een boekje hebt. Mooi boekje voor in de openhaard, want die zin klopt gewoon niet. Geen wonder dan ook dat het niet begrepen wordt. In werkelijkheid heb je namelijk bij strakker afgestelde kabel minder speling, dus de waarheid staat haaks op de tekst in jouw boekje dat nu lekker aan het smeulen is.... Boekjes en internet: allemaal het zelfde, niet alles geloven wat er geschreven staat
_________________________________________ Rebel engineering
|
19 nov 2011 21:57 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Was dat niet Piet Olyslager Maar dat is misschien voor Erwin zijn tijd
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
20 nov 2011 2:29 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Gelukkig heb ik die goede tijd nog meegemaakt met de leuke Olyslagers, ik verslond ze vroeger helemaal. Weet nu nog steeds de versnellingsbakoverbrengingen uit mijn hoofd van mijn eerste auto omdat in die Olyslagers alles stond. En in het nederlands! Heb ze nog steeds in de kast staan.
_________________________________________ Rebel engineering
|
20 nov 2011 2:40 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Misschien klopt mijn uitleg dan niet of komt dit niet over, maar de vrije slag moet echt 2.5 cm zijn. Dus je moet het pedaal vanuit ruststand 2.5 cm richtung je stoel kunnen trekken.
Klopt dit niet, dan zou dus de haynes in de openhaard kunnen?
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
20 nov 2011 12:54 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Tuurlijk moet de vrijeslag ongeveer 25 mm zijn.
Alleen zeg jij, des te strakker de kabel, des te meer vrije slag. Dat kan nooit, het is net andersom. En omdat je aangeeft dat je dat uit een boekje hebt, gaf ik het advies, weggooien dat boekje.
_________________________________________ Rebel engineering
|
20 nov 2011 13:18 |
|
|
Martin K.
Boxster 3.4 STwente
|
Re: 1e versnelling en achteruit 901 bak slecht
Haynes niet weggooien hoor, is gewoon 1 klein vertaalfoutje in het boek vrije slag, vrij vertaald, als het koppelingspedaal in de hoogst mogelijke stand staat ( dan staat hij het dichtst op de stoel ) en je duwt hem dan naar beneden, zeg maar 2,5 cm ( ) en als dan het koppelingsmechanisme nog net niet reageerd, is de vrije slag okay, toch ?
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
20 nov 2011 13:21 |
|
|