Auteur |
Bericht |
Bobje
Service engineerHorssen
|
Restauratie Carrera 3.0
Begin van het jaar heb ik een 911SC 1977 aangeschaft met schade aan de voorkant. De rede dat ik voor een schade auto heb gekozen is dat ik deze voor een redelijke prijs kon kopen en dat ik de ruimte en mensen met de kennis om een auto te restaureren te beschikking heb. In mijn mening is het moeilijk te bepalen of een gerestaureerde auto goed of slecht is gebeurd, het is moeilijk om onder de lak te kijken. Ook hebben het meer en deel van de oldtimer auto wel eens schade gehad uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Als je het restaureren in eigen beheer doet en laat doen dan weet je wat je krijg en hebt als de auto klaar is. Voor de restauratie wordt er zo veel mogelijk originele onderdelen gebruikt. Als dit niet mogelijk is word gekeken naar het beste alternatieve. Mijn streven voor deze auto is een zo een origineel mogelijk resultaat. Deze auto wordt niet voor de handel gerestaureerd dus het mag wel wat geld kosten.
Meevaller: De auto is gekocht als een Porsche 911 SC. Nu blijkt naar controleren van de papieren en identificatie nummers dat het gaat om een Carrera 3.0. Het is mijn eerste Porsche dus ben nog niet zo bekent met de verschillende versies van een 911. Maar van de informatie die ik tot nu toe heb verzameld blijkt een Carrera 3.0 zeldzamer en de waarde van de auto word hoger getaxeerd (of iemand het getaxeerde bedrag wil betalen is maar de vraag).
Planning: Ik ben begonnen aan de auto in juni dit jaar. In verband met mijn werk kan ik niet in de avond uren en in het weekend aan de auto werken ik ben namelijk werkzaam als service monteur en reis hiervoor de wereld over. In het begin van het jaar was het behoorlijk druk dus in juni had ik pas genoeg vrije tijd om te beginnen aan de auto. Ik hoop zomer 2012 de auto rijden te hebben.
Uiterlijk: Momenteel is de auto voor 80% gedemonteerd alleen de motor versnellingsbak en ophanging moet nog gedemonteerd worden. De schade is hersteld en oude schade die weg geplamuurd was is ook hersteld. Ook zijn rotte plekken (roest) weg gehaald en vervangen voor nieuw plaat werk. Alle schade is uitgedeukt door een professionele schade hersteller (+/-15 jaar werkzaam in de autoschade). Nadat de auto volledig is ontdaan van de lak (van binnen, buiten en onder de auto wordt de lak verwijderd) worden de laatste onevenheden weggewerkt met tin en dus niet met plamuur. Voor het lak werk wordt er gekozen voor eerst epoxy dan grondlak en een twee componenten aflak kleur wit (908 grand prix white). De auto word naar het spuit werk gepolijst voor een zo een mooi mogelijk afwerking. Hierna wil ik de Carrera stickers op de flanken en de fuchs velgen zwart met de velgrand en het hart aluminium kleur (dit is volgens mij niet origineel op de 3.0 Carrera maar ik vindt dit zelf te mooi om dit niet te doen, en uiteindelijk is het mijn auto). Voor een zo een goed (mooi) mogelijk eind resultaat worden alle rubbers vervangen van de bumpers, deuren, ramen etc. Het glas van alle lampen wordt vervangen voor originele nieuwe exemplaren.
Interieur: De stoelen zijn nog gaaf voor de leeftijd alleen beide stoelen hebben een scheurtje( van vermoedelijk het instappen naar het achterbankje) aan de achterzijde van de stoel. Dit wil ik nog laten herstellen, ik wil namelijk de (volgens mij) skai lederen bekleding niet vervangen. De matten set en de witte hemel wordt vervangen door exemplaren van Lakewell (volgens mij de beste keus, tips altijd welkom). De klokken winkel en het dashboard is nog in goede staat, alleen oppoetsen. Er worden wel wat knopje en schakelaartje vervangen omdat deze wat vervaagt zijn. Verder ben ik nog op zoek naar een gepaste radio die mooi aansluit bij het uiterlijk van het interieur (tips welkom).
Techniek: De motor en de versnellingsbak zijn al gereviseerd (minder dan 5000km mee gereden). Het rem gedeelte wordt na gekeken en de afdichting vervangen. Ook worden de remleidingen vervangen. Alle ophanging rubbers worden vervangen. Verder is het de bedoeling de lagers van de aandrijving te vervangen (wiel lagers etc). Ik ben nog niet begonnen met het technische gedeelte dus er zal vast nog wel meer bij komen (sommige mensen zeggen een hobby moet geld kosten!).
Groeten Bob
|
07 dec 2011 11:49 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
|
07 dec 2011 11:51 |
|
|
Bobje
Service engineerHorssen
|
vast wat foto's
Laatst bijgewerkt door Bobje op 07 dec 2011 12:08, in totaal 1 keer bewerkt.
|
07 dec 2011 12:03 |
|
|
Bobje
Service engineerHorssen
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Geduld is een schone zaak
|
07 dec 2011 12:05 |
|
|
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Mooi. Succes
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
07 dec 2011 12:07 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: vast wat foto's
Ik had de motor en bak er als eerste uit gehaald ... mss een sta in de weg, maar dan kan je wel meteen overal bij en is door de vermindering in gewicht de auto makkelijker te verplaatsen .. ... is "leergeld" wat ik betaald heb
|
07 dec 2011 12:48 |
|
|
Bobje
Service engineerHorssen
|
Re: vast wat foto's
De rede dat de motor er nog niet uit is het gewicht (stabieler op de richtbank). We zijn de voorkant nog aan het richten. Hopelijk zijn deze week de nieuwe rubbers binnen dan kunnen we de voorzijde passen en bij stellen. Hierna gaat de motor en bak er uit.
|
07 dec 2011 13:40 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Mmmm, is dat wel zo'n goed idee..?? Heb je straks je koppen vol met olie staan....
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
07 dec 2011 13:42 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
.. als je het over mijn foto hebt. Cloaca Motorolie was afgelaten - en de motor is er niet snel daarna uitgegaan ... grotendeels gedemonteerd, schoongemaakt, etc. Voor het evt. richtwerk is het inderdaad beter als de motor er nog in zit .. want zelfs bij de coupe' zie je dat de koets anders 'staat' als er geen motor (en bak) in hangen .
|
07 dec 2011 14:58 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Check..!!
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
07 dec 2011 16:54 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Graag veel foto's van de restauratie, ben zeer benieuwd wat je allemaal tegenkomt. Hoe zijn de dorpels en voorruitsponning?? één van de laatste uit de reeks,proficiat
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
07 dec 2011 17:42 |
|
|
Bobje
Service engineerHorssen
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Voorruit sponning zijn beide zijde verroest en worden vervangen. De dorpels zijn ook slecht en er is al aangelast en hersteld (niet goed) ik heb hiervoor al nieuw plaatwerk besteld (slotplaat en dorpel). Misschien zaterdag aan de dorpels werken.
|
07 dec 2011 19:18 |
|
|
Unteed
Porsche Cayenne 3.6 bj 2008
Corvette C5 bj 1998
ex Porsche 964 C4 bj 1990
Porsche 997 Carrera S bj 200510 km ten zuiden van Nijmegen
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Waarom heb je bij de deur een stuk witte lak laten staan ? (aan bestuurders zijde rondom deurklink)
Haal je de voorspatborden er ook nog af ?
_________________________________________ Bedenk dat de grootste liefde en het grootste succes de grootste risico's met zich meebrengen
|
07 dec 2011 19:39 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Volgens mij zijn de voorspatborden er al vanaf
|
07 dec 2011 19:40 |
|
|
Unteed
Porsche Cayenne 3.6 bj 2008
Corvette C5 bj 1998
ex Porsche 964 C4 bj 1990
Porsche 997 Carrera S bj 200510 km ten zuiden van Nijmegen
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Ja gelijk Olaf. Op de laatste foto is in ieder geval aan bestuurderzijde ( een deel van?) een spatbord niet aanwezig.
_________________________________________ Bedenk dat de grootste liefde en het grootste succes de grootste risico's met zich meebrengen
|
07 dec 2011 19:46 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
.. dat zou wat zijn, als hij inderdaad alleen dat hoekje bij de parafan er uit heeft geslepen
|
07 dec 2011 19:49 |
|
|
Clemento
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Leuk topic ga ik volgen.
|
07 dec 2011 19:58 |
|
|
sebastian
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994
Hiervoor: 968 en 944bij Eindhoven
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Mooi project! Ambitieuze planning hoor, komende zomer al rijden...dat zal dan niet alleen uit de avonduurtjes en weekenden komen...
_________________________________________ kaufen, behalten, genießen...
|
07 dec 2011 20:04 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
dat is een leuke verrassing, betalen voor schade SC en dan blijkt het een C3.0 te zijn... Succes met dit mooie project!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
07 dec 2011 21:39 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Welkom Bob "de mazzelaar" met jouw mooie project. Een schade SC (= niet te duur) kopen en een C3.0 ontvangen, probeer dat maar eens met een schade 996 en dan een GT3 krijgen Leuk project om te volgen, ben trouwens benieuwd hoe de B-stijlen er uit zien . . . vooral onderin . . . en wat je daar achter nog allemaal voor ellende tegenkomt.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
08 dec 2011 15:55 |
|
|
Bobje
Service engineerHorssen
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Onder bij de B stijlen en dorpels is het inderdaad een ellende. Ik heb hier nieuwe slot platen en dorpels voor besteld. Deze worden dus vervangen. Op de foto is er maar een klein stuk weg geslepen, rede hiervoor je kunt altijd een groter stuk er uit slijpen maar niet kleiner. Nu dat we in de dorpel kunnen kijken blijkt ook aan de linker zijde een versteviging balk rot te zijn deze is ook besteld.
|
12 dec 2011 12:57 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Goed bezig..!! Voelt straks weer helemaal goed als die rotte troep eruit is en je weer naar blinkend metaal zit te kijken......
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
12 dec 2011 13:08 |
|
|
Jaap911
968CS - 1995Tijnje
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Mooi project! Krijg ook weer zin in nieuwe uitdaging... Ook TOP kleur
|
12 dec 2011 13:23 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
al weer wat opgeschoten
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
20 dec 2011 22:52 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Restauratie Carrera 3.0
Mooi project
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
31 dec 2011 19:11 |
|
|