Auteur |
Bericht |
AvM
Noord-Limburg
|
Re: Voorstelling
Juist, die film! Enne motorrijtuigenbelastingvrij is leuk, maar geen must. Ik zou het jammer vinden om voor een auto die meest van de tijd in de garage staat, +/-€ 800,- belasting te betalen. Maar waarom dan helemaal bij de 911 wegblijven? Dat volg ik niet.
_________________________________________ 993 Carrera 2 1995 (verkocht)
|
07 dec 2011 23:14 |
|
|
bully
|
Re: Voorstelling
|
07 dec 2011 23:18 |
|
|
AvM
Noord-Limburg
|
Re: Voorstelling
Bedankt Bully, maar ik doel ook vooral op gebruikerservaringen. Op wiki staat overigens niets over de 3.0?
_________________________________________ 993 Carrera 2 1995 (verkocht)
Laatst bijgewerkt door AvM op 07 dec 2011 23:33, in totaal 1 keer bewerkt.
|
07 dec 2011 23:28 |
|
|
bully
|
Re: Voorstelling
Okee, vanaf de 2.4 komen ze redelijk met het huidige verkeer mee, ze werden steeds wat sneller
|
07 dec 2011 23:32 |
|
|
AvM
Noord-Limburg
|
Re: Voorstelling
_________________________________________ 993 Carrera 2 1995 (verkocht)
|
07 dec 2011 23:34 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Voorstelling
Ik geloof dat we (lees jij) er inmiddels al uit zijn dat dat beetje (extra) wegenbelasting dus geen reden is om een bepaald model wel/niet te kiezen. Misschien een beetje flauw maar als je daar werkelijk op wilt "besparen" dan vraag ik me al snel af of de keuze voor een Porsche 911 wel de juiste is. Want die gaat/kan je op enig moment een veelvoud van dat bedrag aan wegenbelasting kosten. Ongeacht het jaartal/type. Daarbij staat de 964 in het algemeen bekend als "wat duurder" in het onderhoud. Wat dan weer van minder belang is zolang je jaarkilometrage beperkt blijft. Turbo's is een ander verhaal maar ook weer niet zo spannend als sommige verhalen die de ronde doen. Over de keuze (en AKK!) van het type 911 en waar je op moet letten is genoeg te vinden en lezen op dit form. Lees je daarnaast eens in over de diverse typen in de verschillende literatuur. Een ander advies dat ik je wil meegeven en dat in mijn beleving wat meer zekerheid zal geven over je keuze is het op een rijtje zetten van je financiën. Wij kunnen niet in je portefeuille kijken en dat is maar goed ook maar nog meer dan je koopbudget is van belang hoeveel jij bereid bent opzij te zetten voor jouw droom iedere maand en ieder jaar. En of je dan uiteindelijk een SC, 3.2, 964, 993, 996 of 997 koopt, ze lopen allemaal op benzine, veel zuiniger dan 1:10 ga je er niet mee rijden, mits de kilometers laag genoeg blijven kun je hem op basis van taxatie verzekeren dus premie zal ook niet erg uiteen hoeven lopen en wegenbelasting zal eveneens niet enorm verschillen. Met andere woorden, je kunt dus redelijk op een rijtje zetten welke kosten je (zeker) kunt verwachten. Hoe ouder het type dat je zoekt, hoe lastiger een goede te vinden. Ze hebben over het algemeen ook hogere kilometrages natuurlijk. Een goed 3.2 kocht je (ik) ruim 8 jaar geleden nog makkelijk voor 15K nu zitten die vaak al op of boven de 20K. Een goede 964 is volgens mij redelijk stabiel rond de 25K. Een goede 993 begint bij de 30K met uitschieters ver daarboven afhankelijk van staat en uitvoering. Geldt ook voor de overige modellen maar ik heb het idee nog meer voor de 993. De 996 is de afgelopen periode sterk omlaag gegaan in prijs. Sommigen vind je al vanaf 20K, maar denk dat je voor een 996 toch ook minimaal aan 25K moet denken. Natuurlijk zijn er altijd uitschieters naar boven en naar beneden. Stel jezelf ook de vraag, betaal ik liever wat meer voor een goede met een duidelijke historie en goede staat van onderhoud of ben ik bereid risico te nemen voor een lagere aanschafprijs. Ik denk dat koopjes niet bestaan en ken daar op dit moment maar 1 uitzondering op, namelijk de 996 turbo van een formumlid die nu te koop staat voor (ik meen) nog geen 38K (!) Als je interesse daar naar uitgaat zou ik meteen toeslaan want deze prijs is tijdelijk begrijp ik.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
07 dec 2011 23:48 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Voorstelling
Reden voor mijn oorspronkelijke reactie. Onderstaande lijkt wat tegenstrijdig Een 993 kost in gebruik, als auto voor erbij, niet veel meer of minder dan een 964 of een 3.2. (voor erbij) Je geeft zelf al aan dat hij veel in de garage gaat staan dus je gaat er per jaar niet meer dan 10k kms mee rijden. Hoe heb je jouw verzekeringskosten dan berekend? Niet obv een standaard verzekering bij CB beheer hoop ik. Wegenbelasting hebben we het al over gehad, valt ook niet te combineren (wegenbelastingvrij) met een 993 of 964 maar zou in mijn beleving geen belangrijke overweging moeten zijn als het gaat om de kosten. Ik geloof dat Horn het al aangaf, ga voor een mooie en goede 964. Daar is redelijk wat keuze, zijn nog te krijgen met een redelijke km stand, zijn niet overpriced en kosten met je beperkte kilometrage ook maar beperkt meer in onderhoud. Anders zou ik zeggen ga voor een goede 3.2 maar heb het idee dat je dan snel hetzelfde of meer betaalt voor een wagen die niet noodzakelijkerwijs beter is. 3.2 is wel behoorlijk bulletproof qua motorisering. Welke 911 vind je zelf eigenlijk het mooist?
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
08 dec 2011 0:11 |
|
|
GoldenHands
911 SC, daarna 964 C4, daarna Cayenne S, Nu 996 4S
|
Re: Voorstelling
Ik ben het er helemaal mee eens dat wegenbelasting vrij geheel niets zegt over hoeveel het gaat kosten. Wegenbelasting is het minste waar je je zorgen om moet maken. De jaarlijkse onderhoudskosten zijn bij een 993 en een 964 zijn veel hoger dan bij een 996 of een 997. Kijk dat maar eens na bij de dealers. Verder is het ook dat je gelet op het interieur je wensen goed naast elkaar moet zetten om daar een afgewogen besluit over te kunnen nemen. Je mening tav een 996 is niet geheel diplomatiek. Maar dat kan aan jou liggen Het motorvermogen gaat met de types ook omhoog, benzineverbruik omlaag. Onderhoudskosten van de jaarbeurten zijn lager. Interieur moderner, PCM sneller en moderner. Audio systeem moderner. Heb 991 cs gereden, heb 964 c4 gereden, heb cayenne s gereden, rij nu 996 4s... Zie alinea hierboven...
_________________________________________ "Happiness is a choice that requires effort at times"
|
08 dec 2011 0:23 |
|
|
bully
|
Re: Voorstelling
SC......-motor en bakrevisie, grote kosten die de eigenaar al gemaakt heeft, rekeningen checken en misschien voorlopig dus goedkoop rijden.
|
08 dec 2011 0:42 |
|
|
bully
|
Re: Voorstelling
40k en vaste prijs. klik 43k en vraagprijs. Jaar jonger en de helft aan km, originele ponauto, alleen een tip. Koopjes bestaan wel degelijk.....
|
08 dec 2011 0:48 |
|
|
3AE '99
987.2 Cayman SRoosendaal
|
Re: Voorstelling
maar ja dat is een 996, dus volledig naast de spreekwoordelijke plank
_________________________________________ "...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."
|
08 dec 2011 13:59 |
|
|
sarsrich
997 4S Cabrio MK2
Exen: 997 4S Cabrio MK1, Boxster 1997,Dodge Dart Swinger, Mustang, Herald, Spitfire, GT6 en TR6Heeze
|
Re: Voorstelling
Rij eens in een Boxster. Lage instap kosten! Lage verzekerings kosten. Lage wegenbelasting! Lage onderhouds kosten! Hoge pure roadster rijgenoegens!
_________________________________________ BETER LAAT DAN NOOIT
|
08 dec 2011 14:14 |
|
|
AvM
Noord-Limburg
|
Re: Voorstelling
Allemaal waarheden en inderdaad MarkS, je kunt niet in mijn portomonnee kijken. Wat je zegt over verzekering... Ik heb inderdaad Centraal Beheer gecheckt, omdat we daar collectief met de zaak zitten. Maar voor een 993 kom ik dan al gauw op +€600,- per jaar uit. Voor een "oldtimer" is dat <€150,-/jaar. Maar ik sta open voor suggesties en van iedere bijdrage leer ik weer wat. Als ik het goed begrijp op Wiki, is de 964 van bouwjaren 1989-1992. Ik zie zo 123 niet wat dan het verschil is met de modellen zeg van '83-'88. Dus 3.2 zou een goede keus zijn? Mits natuurlijk goed onderhouden etc, gelukkig is dat voor mij een MUST bij iedere auto die ik koop. Goedkoop is duurkoop. Wat vind ik het mooiste... De 993 stond voor mij bovenaan, maar is qua aanschafprijs meer dan ik uit WIL geven. Zoals gezegd, de 996 past niet in mijn straatje. Dus dan komen de late jaren '70 en de jaren '80 naar voren als zoekgebied. En inderdaad, die 3.0SC die Bully postte vind ik mooi (interieur wat minder), maar ik denk dat ik dat van 95% van alle gelijksoortige Porsches vind. @GoldenHands: Qua interieur, waar doel je dan op? Airco, electrische ramen etc? Of is dat meer uitrusting? Alvast bedankt voor jullie reacties (en geduld...)
_________________________________________ 993 Carrera 2 1995 (verkocht)
Laatst bijgewerkt door AvM op 15 dec 2011 12:14, in totaal 1 keer bewerkt.
|
08 dec 2011 14:30 |
|
|
AvM
Noord-Limburg
|
Re: Voorstelling
@sarsrich: Ondanks dat de Boxster een mooie auto is (mijn mening over de koplampen daargelaten), gaat mijn hart pas echt sneller kloppen bij een 911. Die druppelvorm, de koplampen, het ronde kontje... Mijn vader had een Boxster. Rijdt heerlijk, een echte Porsche, maar mist voor mij de emotie.
_________________________________________ 993 Carrera 2 1995 (verkocht)
|
08 dec 2011 14:33 |
|
|
3AE '99
987.2 Cayman SRoosendaal
|
Re: Voorstelling
huh
_________________________________________ "...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."
|
08 dec 2011 14:35 |
|
|
AvM
Noord-Limburg
|
Re: Voorstelling
In plaats van "huh" kun je ook gewoon uitleggen wat je bedoelt. Onderzoek heeft uitgewezen dat 90% van alle conflicten over de hele wereld te wijten is aan onduidelijke of onvolledige communicatie.
_________________________________________ 993 Carrera 2 1995 (verkocht)
|
08 dec 2011 14:42 |
|
|
AvM
Noord-Limburg
|
Re: Voorstelling
Okay... '79-'83 3.0 SC, '84-'89 3.2 Carrera, '89-'94 964. Zit ik dan redelijk goed?
_________________________________________ 993 Carrera 2 1995 (verkocht)
|
08 dec 2011 14:46 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Voorstelling
Ja, dan zit je (redelijk) goed Qua onderhoudskosten kan de 993 zelfs weleens voordeliger uit vallen dan 'n 964 Toch maar eens een boek aanschaffen Bij de 964 zijn ze afgestapt van o.a. de harmonica's in de bumpers - en is de aluminium-bumper-balk omkleed met een kunststof huid. Het eerste type 964 heeft nog de spiegels van de G-modellen .. onder forummers bekend als "flaporen" ... tweede type 964 had standaard Cup-spiegels. Verder heeft de 964 technisch ook veel andere zaken ... ander kachelsysteem, motormanagement, etc. etc.
|
08 dec 2011 15:03 |
|
|
bully
|
Re: Voorstelling
|
08 dec 2011 15:08 |
|
|
3AE '99
987.2 Cayman SRoosendaal
|
Re: Voorstelling
Laat ik het zo zeggen dat de opmerking m.b.t. de door jou niet direct opgemerkte verschillen tussen een 964 en de voorgaande bouwjaren mij enigszins verbaasde. Met name door de stelligheid van de introductie veronderstelde ik, klaarblijkelijk onterecht, dat enige kennis daaromtrent reeds aanwezig was. 'huh' is wat korter.
_________________________________________ "...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."
|
08 dec 2011 15:50 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Voorstelling
Klopt Olaf. Dat is in principe ook zo, standaard onderhoud zou op de 964 ongeveer 50% meer kosten dan op een 993 (is mij altijd verteld). Maar de vraag is dan ook weer wat daarvan op jaarbasis overblijft als je niet meer dan een paar duizend kilometer per jaar rijdt. Te verwaarlozen denk ik en meer afhankelijk van de algehele staat van de 964 of 993 die je koopt. Ga je er meer dan 20 duizend kilometer per jaar mee rijden wordt het een ander verhaal.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
08 dec 2011 16:51 |
|
|
AvM
Noord-Limburg
|
Re: Voorstelling
Goed, morgen eerste P bezichtiging. Heb de 993 inmiddels uit mijn hoofd gezet ivm de hoge aanschafprijs. Misschien kom ik daar nog op terug, misschien ook niet. Vooralsnog ga ik morgen bij deze kijken: http://link.marktplaats.nl/509138318Op de een of andere manier komt ie toch steeds naar voren bij mijn zoektochten. Heb uitvoerig met de eigenaar gesproken en wat info ingewonnen. De revisie is gedeeltelijk door VD Gugten gedaan en gedeeltelijk in eigen beheer. Hij is in het dagelijks leven specialist in Healey's en kan dus wat sleutelen. Auto van oorsprong US, alle rekeningen van-en vanaf import aanwezig. AKK geen probleem. Dus, zoals ik al zei, een aankoopkeuring laat ik zeker doen als de auto mij zou bevallen. Maar zijn er zaken die jullie me kunnen adviseren die ik zelf al ter plekke kan bekijken morgen? Het is immers de eerste P die ik ga bekijken. Volgens de eigenaar is het interieur wat gedateerd en komt op den duur voor renovatie in aanmerking. Hebben jullie ervaring met de kosten die daarmee gemoeid (kunnen) zijn? Ben zelfs een bietje zenuwachtig...
_________________________________________ 993 Carrera 2 1995 (verkocht)
|
22 dec 2011 18:50 |
|
|
bully
|
Re: Voorstelling
Leuke SC Is dacht ik een turbo interieur, lekker zo laten.
|
22 dec 2011 19:30 |
|
|
AvM
Noord-Limburg
|
Re: Voorstelling
Geen origineel interieur dan? Volgens huidige eigenaar wel, namelijk...
_________________________________________ 993 Carrera 2 1995 (verkocht)
|
22 dec 2011 20:52 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Voorstelling
Optie-sticker in het boekje of aan de binnenzijde van de kofferklep kan daar uitsluitsel over geven
|
22 dec 2011 20:55 |
|
|