Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:22

Antwoord op onderwerp  [ 205 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie... 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Bericht 
sedert ik mijn wagen kuis met dit sponsje,
krijg ik de vliegjes probleemloos van mijn wagen,
zonder producten,
het spreekt vanzelf dat je de ruwste kant best gebruikt voor al
dat vuil
Afbeelding :lol:

16 mei 2005 19:46
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Hoi Mensen,

Bedankt voor de positieve reacties, het blijkt toch maar weer dat Porsche liefhebbers hun autohart op je juiste plaats hebben.

Het verhaal klinkt misschien wat extreem, maar de stappen met de klei, paintcleaner en polish doe ik maximaal 1 keer per jaar. Voor de rest is het gewoon voorzichtig wassen zoals hierboven beschreven en regelmatig in de wax zetten.

Goed, dan nu even over de producten die ik gebruik. Zoals gezegd gebruik ik de laatste tijd enkel nog producten van Meguiars. Deze producten zijn gewoon echt goed en daarbij zijn ze tegenwoordig makkelijk te krijgen in Nederland. Ik zeg niet dat Meguiars het beste merk is, want dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar ik ben nog geen product van hun tegengekomen dat me teleurgesteld heeft. Als je ervan uit gaat dat ik op het gebied van autopoetsen een perfectionist ben wil dat wel wat zeggen.

Dit zijn de producten die ik gebruik:
1. Autoshampoo: NXT Tech Wax
2. Washandschoen: Ultimate Wash Mitt
3. Drogen: Water Magnet Drying Towel
4. Kleien: Quick Clay Detailing System
5. Paint Cleaner: Deep Crystal Paint Cleaner
6. Polish: Deep Crystal Polish
7. Wax: Deep Crystal Carnauba Wax of Gold Class Clear Coat Liquid Wax of NXT Tech Wax
8. Velgenreiniger: Hot Rims All Wheel Cleaner

Verder heb ik nog diverse spulletjes van Meguiars voor het onderhoud van kunststof delen, banden, dashbord, etc.

Met een goede poetsbeurt kun je hele mooie resultaten bereiken. De auto's hieronder heb ik recentelijk onder handen genomen. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik op een aantal van die auto's een volledige machinale polijstbehandeling losgelaten heb.

Een stukje van het dak van mijn op dat moment bijna 1,5 jaar oude Honda Accord. Geen krasje te bekennen 8)
Afbeelding

Afbeelding

Een Peugeot 206 uit 2002...
Afbeelding

De 206 GTi van mijn vrouw, ook inmiddels al weer 5 jaar oud
Afbeelding

Je ziet dus met een beetje fastsoenlijk onderhoud kun je de auto echt in showroomstaat houden.

Groeten,

Richard

16 mei 2005 20:08
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
F@RGO schreef:
sedert ik mijn wagen kuis met dit sponsje,
krijg ik de vliegjes probleemloos van mijn wagen,
zonder producten,
het spreekt vanzelf dat je de ruwste kant best gebruikt voor al
dat vuil
Afbeelding :lol:

:shock: :lol:

16 mei 2005 20:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
Bedankt voor alle nodige info,
een aanwinst voor het forum, zoveel informatie en dan nog wel gratis.

:thumright: :thumright: :thumright:

16 mei 2005 20:14
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
De Meguiars producten zijn inmiddels bij zo'n 40 dealers in Nederland te verkrijgen. Ik heb begrepen dat Meguiars op het moment hard bezig is om de webshop op hun website op te krijgen. De dealers zijn eveneens te vinden op de website.

@ EriC4C die eerste link naar Tomoautocare kun je verwijderen, deze gaat er binnenkort mee stoppen of is inmiddels al gestopt.

Wat trouwens ook erg leuk is, is het Nederlandse forum van Meguiars. Daar komen meerdere enthousiastelingen zoals ik samen om hun ervaringen te delen. Je kunt er een hoop van leren. Ik ben er zelf ook erg actief.

Groeten,

Richard

16 mei 2005 20:14
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
André 3.0 schreef:
Erdeke schreef:
Hoi mensen,

Wat een leuk forum is dit eigenlijk, binnen zo'n korte tijd al zoveel reacties!

Richard

Wat had je anders van P rijders verwacht :roll: :wink: :wink:

wat kost zo'n behandeling bij jou?? neem aan dat je commercieel bent ?

Ik ben dus niet commercieel bezig met het poetsen van auto's het is bij mij puur liefhebberij. Heel af en toe doe ik wel eens een auto tegen betaling, maar omdat de hobby wel leuk moet blijven doe ik het zo min mogelijk.

Het is juist mijn bedoeling om door middel van dit soort discussies de mensen de kennis te geven om zelf hun auto onder handen te nemen met bijna professionele resultaten.

Groeten,

Richard

17 mei 2005 10:45
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Citaat:
Ik heb ook nog wel wat vraagjes:
Hij sta jij tegenover electrisch poetsmachines
voor het uitpoetsen van je wax?

Het werken met die klei, die vervuild langzaam aan
steeds sterker? Dus ik neem aan 1 homp klei per poets beurt.

Voor het aanbrengen en uitpoetsen van de wax heeft een poetsmachine niet echt een toegevoegde waarde. Een poetsmachine bewijst zijn nut vooral tijdens de voorbehandeling en dan met name bij het verwijderen van de Micro krasjes. Deze zijn met de hand een heel eind te verminderen, maar om ze helemaal weg te krijgen is een zeer zware en tijdrovende klus. Met een goed poetsapparaat wordt die redelijk makkelijk en is het mogelijk om binnen een paar uur tijd de auto helemaal krasvrij te maken.

Als ik het over een poetsapparaat praat dan heb ik het uiteraard niet over die dingen die je voor 20 euro bij de plaatselijke bouwmarkt koopt. Die dingen kun je beter laten liggen, want ze zijn lang niet krachtig genoeg om krasjes te verwijderen.

Als ik de klei uit de verpakking haal snij ik het stuk altijd door midden. Je hebt dan een groot genoeg stuk om de hele auto te behandelen. De klei gaat over het algemeen langer als 1 behandeling mee. Alleen als de lak heel erg vervuild is zou ik het risico niet lopen en de klei na de behandeling weggooien. Is dat niet het geval dan kun je de klei in een boterhamzakje of een bakje bewaren.

Groeten,

Richard

17 mei 2005 17:41
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Ik kwam op een Amerikaanse detailing site het onderstaande topic over een Porsche 911 Turbo tegen. Dit is wat men noemt een extreme makeover :shock:

http://autopia.org/forums/showthread.php?s=&threadid=56239

Groeten,

Richard

18 mei 2005 11:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
'voor en na' zal ongetwijfeld verschil uitmaken, maar bij die foto's is het wel verneukeratief! De foto's 'voor' zijn binnen gemaakt met een (waarschijnlijk) daglichtlamp op de lak. Dan zie je echt elk krasje en oneffenheid. De 'na'-foto's zijn buiten gemaakt en dat heeft toch een heel ander effect!

Lak waarin geen enkel poetskrasje te zien is, vind ik doods... Een lak begint pas echt te leven -naar mijn mening- als er héééle fijne poetskrasjes inzitten. Zo denkt het gros van de restaurateurs en schadeherstellers er overigens ook over...

18 mei 2005 11:53
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type2 1985
barchem gemeente lochem
Bericht 
SPEEDY944 schreef:

Lak waarin geen enkel poetskrasje te zien is, vind ik doods... Een lak begint pas echt te leven -naar mijn mening- als er héééle fijne poetskrasjes inzitten. Zo denkt het gros van de restaurateurs en schadeherstellers er overigens ook over...

tja.....het is maar net wat je mooi vind
ik vind ze het mooiste als ze net uit de cabine komen.
splinternieuw en dan dat geurtje.

als je dan 2 weken later kijkt dan zie je daar ook al weinig meer van terug...zeker als er mee door de wasstraat word gereden.

18 mei 2005 12:00
Profiel Facebook 
Vinkeveen
Bericht 
Kun je dat geurtje er dan niet in een spuitbusje bijleveren? :lol:

18 mei 2005 12:21
Profiel
PorscheForum Rakker
993 2S
Bericht 
Respect voor de detailers onder jullie, maar bij mij is tijd een schaars goed. Daarom ben ik sterk aan het denken over de Protech behandeling; hoe verhoudt zich (volgens de kenners) de kwaliteit van een dergelijke behandeling met het door Erdeke beschreven meest perfecte procede? En hoe fout is een wasstraat?

18 mei 2005 13:23
Profiel
PorscheForum Rakker
911 cab 86
Oostakker Belgie
Bericht 
Alle respect voor de werkwijze hierboven vermeld !

Helaas is dit niet aan mij besteed ! (tijd en eerlijk gezegd ook geen zin)

ik ga gewoon elke week naar de wasstraat.
1 maal in de maand poets ik de P met de polisch met het schildpadje en
een poetsmachine van 50 euro en hij blinkt ook mooi en heeft heel weinig krasjes. ( en 't duurt ongeveer 30 minuten)

voor mij is dat voldoende . (na een ritje op de snelweg zie je de krasjes
toch niet meer tussen al de insecten ! :wink: )

ik bewonder het geduld en de toewijding !
bye

18 mei 2005 14:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann Cabrio
Rotterdam
Bericht 
De mijne heeft vorig jaar een Protech behandeling gehad. De lak ziet er mooi en glanzend uit. Met een Protech voorkom je niet dat de auto weer vuilt wordt en blijf je toch schoonmaken. Het poetsen kan weliswaar iets minder gedetailleerd maar af en toe eens goed in de was zetten blijft gewoon nodig.

19 mei 2005 11:34
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
porscheware schreef:
De mijne heeft vorig jaar een Protech behandeling gehad. ..... maar af en toe eens goed in de was zetten blijft gewoon nodig.

:shock: :roll: :cry: ..... Hoop dat je op school beter hebt opgelet. ;)

19 mei 2005 19:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Rotterdam
Bericht 
ja heb ik, leg uit?

19 mei 2005 20:00
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #18
Bericht 
Uitleg
Vet & Protech gaan juist niet samen :!: :salut:

19 mei 2005 20:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Rotterdam
Bericht 
Ok, volgens Protech is waxen niet meer nodig na een behandeling. Wat kan ik na een Protech behandeling nog wel doen als ik de auto intensief wil schoonmaken en kleine krasjes wil weghalen?

20 mei 2005 11:08
Profiel WWW Facebook 
Vinkeveen
Bericht 
Tja... Kennelijk adviseren ze ook om de auto daarna gewoon met afwasmiddel te wassen... :?

Ze houden er dan geen rekening mee dat afwasmiddel barst van de zoutbestanddelen en dus oxidatiebevorderend is.... :(

Over het nut en onnut van de Protech-behandeling is al het een en ander geschreven. Ik begin er maar niet meer over.... :roll:

20 mei 2005 11:20
Profiel
Moderator
PF #18
Bericht 
porscheware schreef:
Wat kan ik na een Protech behandeling nog wel doen als ik de auto intensief wil schoonmaken en kleine krasjes wil weghalen?

www.protech.nl en/of bel ze zelf even. ;)

SPEEDY944 schreef:
Over het nut en onnut van de Protech-behandeling is al het een en ander geschreven. Ik begin er maar niet meer over.... :roll:

Gelukkig niet. :roll: :wink:

20 mei 2005 11:26
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Erdeke schreef:
8. Velgenreiniger: Hot Rims All Wheel Cleaner

En daarna met een Zwitsal babydoekje afnemen. :D

20 mei 2005 15:49
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Bericht 
Vanavond na het werk samen met een collega's zijn Honda CRV onder handen genomen. De auto was net iets meer als een jaar oud. De auto had behoorlijk wat swirls dus heb ik ervoor gekozen om hem machinaal te polijsten. Dit is dus een goed voorbeeld van wat voor schade je met een verkeerde wastechniek kunt aanrichten. Gelukkig was het prima te herstellen.

Zo zag de auto er uit na het wassen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de foto's van het eindresultaat. Helaas begon het toen al donker te worden, maar het resultaat is goed te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

28 mei 2005 17:14
Profiel
PorscheForum Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
en nog een VRAAG :?:

hoe kun je je eindpijpen van je uitlaat mooi schoon krijgen en zolang mogelijk bling bling houden :idea:

28 mei 2005 19:28
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Hoi Robbie,

Je uitlaten kun je schoon en glimmend maken met een speciale metaal polish. Daarna een een laagje wax aanbrengen om ervoor te zorgen dat roet en ander vuil minder snel hecht.

Groeten,

Richard

29 mei 2005 1:01
Profiel
PorscheForum Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
:thumleft:

29 mei 2005 7:12
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 205 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende