Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 15:20

Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Reinig de radiateurs tijdig,.. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: 996 scheuren in cilinderkop/ cilinders
Peter 993 schreef:
resto schreef:
Joost993 schreef:
Goed dat je de 996 bezitters hierop attent maakt maar als die vervuiling zorgt voor een slechtere koeling dan moet je dit toch ook aan de koelvloeistoftemp. kunnen zien.

Daar zou ik maar niet op wachten / niet goed te zien.

Waarom niet. De temp sensor meet de temperatuur vlak voordat de koelvloeistof de motor verlaat richting de radiateur (of wanneer de motor nog niet op temperatuur is richting thermostaat). Wanneer die op 80 graden staat dan zal de temperatuur niet veel hoger zijn en wanneer een radiateur stuk is zal echt de temperatuur moeten oplopen.

Ja maar het gaat ook over voorkomen van een dergelijke probleem.
Een keer een te hoog oplopende temperatuur en het kan gebeurd zijn.
Het is een 996 weet je nog :mrgreen:

Verder geeft de meter een indicatie van de koelvoeistof temperatuur, er zijn plekker waar de temperatuur verder oploopt dan je wil weten.
Met name rondom de cilinders en in de cilinderkoppen.
Een luchtbel door een te hoge temperatuur kan op die plek een probleem veroorzaken. Een gescheurde kop of cilinder
Is het resultaat.

Jammer genoeg is het koelsysteem nogal onder bemeten en moet het gekoelde water van ver komen, recept voor problemen.

Schoon houden dus, niet blindelings vertrouwen op metertjes.

Www.auto-resto.nl

17 dec 2011 23:20
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Beste Resto,

Deze beredenering geldt natuurlijk ook voor de 997 type's vanaf 2005!
Ex 996 4S MKII '02

17 dec 2011 23:29
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Pat Carrera 4S schreef:
Beste Resto,

Deze beredenering geldt natuurlijk ook voor de 997 type's vanaf 2005!

Uiteraard.

Wat ik gewoon niet begrijp is dat ik nog geen enkele 911 of boxster in de werkplaats heb gehad die geen ernstig vervuilde koelers had.

Van de buitenkant ziet het er vaak redelijk schoon uit dacht ik de eerste keer van ; pfff , die hele neus uit elkaar om te controleren of er vuil zit...

Vaak zijn de radiateurs of condensors al aangetast en staan letterlijk bol van de corrosie en vuil.

Bij een service beurt is dit voor mij nu een vast controle punt.

Www.auto-resto.nl

17 dec 2011 23:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
had een 996 carrera 4 De Kempen
resto schreef:

@resto, Met een onderbemeten koelsysteem bedoel je dan het oppervlak van de radiateurs waarmee gekoeld kan worden?
De inhoud van het circulerende systeem is immers ongeveer 22 liter. Mijn Kadett was 5 liter geloof ik.
Of bedoel je de hoeveeheid koelwater per seconde die er door heen stroomt?
Als het puur het oppervlak is dat het probleem is.... is het risico in de zomer het grootst.
In de winter is de lucht koeler en kan je met minder oppervlak genoeg koelen.
2e extra nadeel in de zomer is dat de condensor van de airco ook zijn warmte afstaat aan de lucht die daarna nog door de radiateur van het koelsysteem moet.

Hoeveel tijd heb je ongeveer nodig voor een schoonmaakbeurt. 2 uurtjes?

18 dec 2011 0:02
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
knalpotprutser schreef:
resto schreef:

@resto, Met een onderbemeten koelsysteem bedoel je dan het oppervlak van de radiateurs waarmee gekoeld kan worden?
De inhoud van het circulerende systeem is immers ongeveer 22 liter. Mijn Kadett was 5 liter geloof ik.
Of bedoel je de hoeveeheid koelwater per seconde die er door heen stroomt?
Als het puur het oppervlak is dat het probleem is.... is het risico in de zomer het grootst.
In de winter is de lucht koeler en kan je met minder oppervlak genoeg koelen.
2e extra nadeel in de zomer is dat de condensor van de airco ook zijn warmte afstaat aan de lucht die daarna nog door de radiateur van het koelsysteem moet.

Hoeveel tijd heb je ongeveer nodig voor een schoonmaakbeurt. 2 uurtjes?

Probleem is wat je daarnet noemt en de lange afstand van motor naar koelers.
Om emissie eisen te halen is ook nog eens een hoge motor temperatuur nodig dus zit er een warme thermostaat in die ook nog eens aan de koude kant gemonteerd zit...( thermostaat reageerd dus niet op de koelvloeistof die de motor uit gaat maar aan de kant waar de gekoelde koelvloeistof de motor in gaat.+ wat warmer water uit de kachel radiateur)
Pas bij 100gr slaan de fans in en dan pas in de lage stand.
Het koelsysteem laat de motor gewoon continu te warm draaien, ze kunnen er echt niet tegen.Koudere snellere thermostaat doet al wonderen.

Schoonmaak beurt kost ongeveer een uurtje dus daar hoef je het niet voor te laten.
Ook voor je airconditioning fijn, de drukken lopen zomers hoog op als de fans door het aanwezige vuil de condensors niet meer gekoeld krijgen.

Www.auto-resto.nl

18 dec 2011 0:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
Lijkt me een leuk onderwerp voor onder de naslagwerk knop.

18 dec 2011 20:15
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
997 GT3 Mk1
Hi Resto,

Lijkt mij een goed idee om eens zo'n middagje / ochtend te orgniseren. Ik ben dan (ondanks GT3 :D ) van de partij.

Groeten,

Boxi

18 dec 2011 22:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Dat beide radiatoren schoon gehouden moeten worden twijfel ik niet aan. De redenatie dat de temp meter geen goed indicatie is of geeft vind ik niet zo sterk evenmin dat de thermostaat aan de verkeerde kant (koude kant) zit. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat er in de motor plaatselijk, dicht tegen de wand van de cilinder of kop, hogere temperaturen aanwezig zijn dan de meter aan geeft, echter, dat zal bij elke vloeistofgekoelde motor het geval zijn (laat staan een luchtgekoelde motor). De waterpomp pompt met grote snelheid de vloeistof rond, de temperatuur wordt gemeten in deze stroom. Deze waarde kan alleen niet kloppen wanneer de vloeistof ongelijkmatig door de motor stroomt zodat er min of meer stilstaande ' gebieden' ontstaan waar de temperatuur gaat afwijken of oplopen. Een echte ontwerpfout van het koelsysteem.

Afhankelijk van de temperatuur wordt er koeler water bijgemengd, dat doet de thermostaat. Dat dit koeler water van ver moet komen maakt natuurlijk niets uit, het staat gekoeld en al te wachten bij de ingang. De hele slang vanaf de laatste radiateur is gevuld met gekoeld water, maakt echt niet uit dat dit een afstand van 2,5 m is.

Ik probeer hier geen mensen onderuit te halen, ik vind de redenatie echter niet zo sterk.

18 dec 2011 23:23
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Peter 993 schreef:
Dat beide radiatoren schoon gehouden moeten worden twijfel ik niet aan. De redenatie dat de temp meter geen goed indicatie is of geeft vind ik niet zo sterk evenmin dat de thermostaat aan de verkeerde kant (koude kant) zit. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat er in de motor plaatselijk, dicht tegen de wand van de cilinder of kop, hogere temperaturen aanwezig zijn dan de meter aan geeft, echter, dat zal bij elke vloeistofgekoelde motor het geval zijn (laat staan een luchtgekoelde motor). De waterpomp pompt met grote snelheid de vloeistof rond, de temperatuur wordt gemeten in deze stroom. Deze waarde kan alleen niet kloppen wanneer de vloeistof ongelijkmatig door de motor stroomt zodat er min of meer stilstaande ' gebieden' ontstaan waar de temperatuur gaat afwijken of oplopen. Een echte ontwerpfout van het koelsysteem.

Afhankelijk van de temperatuur wordt er koeler water bijgemengd, dat doet de thermostaat. Dat dit koeler water van ver moet komen maakt natuurlijk niets uit, het staat gekoeld en al te wachten bij de ingang. De hele slang vanaf de laatste radiateur is gevuld met gekoeld water, maakt echt niet uit dat dit een afstand van 2,5 m is.

Ik probeer hier geen mensen onderuit te halen, ik vind de redenatie echter niet zo sterk.

Beste Peter,

Ik wil iedereen hier een dienst bewijzen door een schoonmaak tip te posten...

De 996 is erg gevoeilig voor vervuiling van radiateurs.

Dat je mijn verhaal over het koelsysteem niet begrijpt kan ik me wel voorstellen, het kost ook veel meer tekst en uitleg over het hoe en waarom.

Het is inderdaad zo dat er gedeeltes in de motor zijn waar minder koelwater komt dan nodig en zo zijn er warme plekken, met name cilinderkoppen en cilinders krijgen het wel eens te warm.
Ze hebben middels de koelwater gaten in de koppakkingen geprobeerd het zo goed mogelijk te verdelen maar dit werkt maar deels.
Dat de koelers wat ver weg zitten is wel een probleem hoor, het kost de pomp meer moeite het allemaal rondgepompt te krijgen.
Het kost natuurlijk meer energie om 25 ltr water rond te pompen dan bijv. de 5 ltr. In een vw golf.
Helaas is de waterpomp in een 996 niet zo sterk.
Daardoor is er op momenten wel eens te laat voldoende koelwater ter beschikking.
Met name bij zware belasting of juist weer in de file omdat de pomp bij stationair toerental weinig opbrengst geeft. Alles daartussen is minder problematisch.

Beter geregeld bij de luchtgekoelde, meer toeren=direct meer koeling.

Maar goed , er zijn al hele pagina's vol geschreven over de 996 issues, schoonhouden die koelers!

Www.auto-resto.nl

19 dec 2011 22:33
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Dat noem ik nog eens klare taal resto, en voor iemand die wel eens aan een 996 motor werkt HEEL goed te begrijpen!

19 dec 2011 22:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Lada
Helemaal in het zuiden.
Ik vind het überhaupt al helemaal top dat je de moeite neemt om dit allemaal te delen. Super. :ba:

19 dec 2011 22:49
Profiel
PorscheForum Rakker
996 TURBO!!! Ex 964 cabrio, ex 3.0SC, ex 944 turbo 2X.
Zuid Holland zuid
Is het niet handig om een extra 12v pomp te plaatsen?

19 dec 2011 22:52
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Delnoy schreef:
Ik vind het überhaupt al helemaal top dat je de moeite neemt om dit allemaal te delen. Super. :ba:

Niks te danken, leuk om over te hebben.

mckok schreef:
Is het niet handig om een extra 12v pomp te plaatsen?

Heb ik ook al eens over gedacht en ga ik ook mee aan de slag, in de autosport worden ook elektrische waterpompen gebruikt en niet voor niks natuurlijk..

Www.auto-resto.nl

19 dec 2011 23:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Een walbro op de heenweg en een walbro op de terugweg bijvoorbeeld? (haha ken de walbro's nog van de scootertijd, maar die zullen wel niet sterk genoeg zijn)

20 dec 2011 11:44
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Prima info resto!

Ook ik vond de uitleg over de koeling eerst wat vreemd, maar je toelichting heeft veel duidelijk gemaakt.

let hier even op gebruik Quote of Nieuw antwoord, als te quoten er net boven; leest gemakkelijker :wink:

20 dec 2011 13:11
Profiel
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Gelijk je bumper eraf gehaald Paul? :mrgreen:

20 dec 2011 16:02
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
ga ik zeer binnenkort beslist doen :thumleft:

(voor de condensors uiteraard al diverse malen bladeren en peuken (!) verwijderd)

20 dec 2011 19:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Mijn zoon en ik hebben ook zo een zuigmond gekocht bij de lidl en hebben de 996 uitgezogen op oudejaarsdag nog wel , de zuigklus was snel geklaard maar nu komt het verhaal , we hebben er een compressor bij genomen en op het spuitpistool een rubberslang gedrukt en in en rond om de radiatoren aan bijde kanten van de porsche langdurig gespoten met lucht ( 8 bar druk ) je wil niet weten wat er nog uit kwam we zijn zo geschrokken dat we lang door zijn gegaan tot ze echt schoon waren , een tip die ik kan geven is neem een sterke zaklamp of looplamp en zet een bril op voor het puin en troep dat er uitkomt en zuig tussen tijds het puin er uit met de zuigslang en als er echt niks meer uit komt ga dan met een sterke lamp door de lamellen schijnen het beste gaat het met een laserpointer 20 mw groen je kijkt er door heen en kan goed zien of ze schoon zijn aan alle kanten . Ik hoop jullie van dienst te kunnen zijn met deze tip.

M.v.g andre.

02 jan 2012 14:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Nog even een ( vergeten ) aanvulling op mijn schrijven , het is altijd het beste om de bumper er af te halen en ze goed schoon te maken , dit wat mijn zoon en ik gedaan hebben is meer om tussentijds te doen vooral voor de porsche rijders die veel km rijden.

M.v.g Andre.

02 jan 2012 15:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Een Violet Chromaflaire 996 Carrera 4 Millennium Edition. Nummer 752/911
Beste Resto,

Zou je willen adviseren om uit voorzorg een snellere/koudere thermostaat in te zetten? En is dat dan een makkelijke DIY-klus?

dank voor dit topic!

03 jan 2012 18:12
Profiel
PorscheForum Rakker
My ride: Cayman S 987 ---------------------------- Ex 996 (m030, m220) Ex: Boxster S, Ex 944 Turbo
Den Haag
@Joost,

Ik heb deze laten monteren:
http://www.lnengineering.com/lowtempera ... ostat.html

Volgens mij is dit dezelfde die Autofarm en hartech aanbieden. Resto kan hier wellicht uitsluitsel over geven.

03 jan 2012 19:21
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
KC schreef:
@Joost,

Volgens mij is dit dezelfde die Autofarm en hartech aanbieden. Resto kan hier wellicht uitsluitsel over geven.

Dat is dezelfde thermostaat, zeker de moeite waard te monteren en als je een beetje handig bent kun je dit prima zelf doen.
Wel goed ontluchten,dit kan even lastig zijn en niet schrikken als er na de eerste rit nog koelwater bij moet.

Www.auto-resto.nl

03 jan 2012 22:30
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Ik las over de Lidl zuigmond, handig om tussentijds te gebruiken!
Zo voorkom je denk ik al veel vervuiling.
Goed idee!

Www.auto-resto.nl

03 jan 2012 22:35
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
gisteren nog even bumpertje erafgehaald, weer een berg bladeren takjes, en
zand weggehaald en dat na 5 maanden alweer dus net zo belangrijk als verse olie :drive:

03 jan 2012 22:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Een Violet Chromaflaire 996 Carrera 4 Millennium Edition. Nummer 752/911
resto schreef:
KC schreef:
@Joost,

Dat is dezelfde thermostaat, zeker de moeite waard te monteren en als je een beetje handig bent kun je dit prima zelf doen.
Wel goed ontluchten,dit kan even lastig zijn en niet schrikken als er na de eerste rit nog koelwater bij moet.

Dank jullie Kc en Resto. Denk dat ik m maar ga bestellen... Loopt dan al het koelwater weg of kan ik het snel verwisselen?

04 jan 2012 14:44
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende