Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 17:42

Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Eindelijk grensbereik geraakt 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Eindelijk grensbereik geraakt
Ik ben altijd redelijk voorzichtig om ruim binnen de grenzen van het onderstel van mn 3.2 te blijven. Ik wil altijd nog eens op een veilige baan met instructie leren omgaan met "tot het randje gaan".

Gisteren de auto even uit winterstalling gehaald in verband met taxatie vrijdag; net weggereden bij stoplicht buiten de bebouwde kom op een natte weg; trap ik 'm bij 60 km/h in zn 3 iets te hard in, begint de achterkant druk te zwieberen. Wel een aparte ervaring.

Bij mn voorwielaandrijver gaan de voorwielen in zo'n situatie alleen maar doorslaan en verder niks.

Iemand tips voor een praktijktraining om eens wat meer te leren rond het grensbereik van mn 911 ? Veel trainingen zijn ge-ent op voorwielaandrijvers lijkt me, en dat reageert geheel anders, zeker gelet op het hoge gewicht achterin. Wat je in een Golfje wel & niet moet doen staat volgens mij haaks op de aanpak met een 911...

22 dec 2011 13:52
Profiel
PorscheForum Rakker
ex- 964 C2C Indisch rood, nu 996 C2 handbak.
Regio Den Haag
Bericht Re: Eindelijk grensbereik geraakt
Ik heb via Eric Wolbert een training gedaan bij GP Elite, specifiek voor Porsche....

22 dec 2011 13:56
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Wat lees ik nu :!: :!: :!: :?: :?: :?:
Ben je zoooo voorzichtig met hem :?: :?: :?:
Kheb heel wat dagen op Zandvoort gereden, met name van Pon en de NPC tot het rubber los liet :drive:
Dat is zooo leuk en leerzaam en hij kan er tegen hoor :idea:

22 dec 2011 14:17
Profiel
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Tja van mijn kant valt het volgende advies te verwachten: driften
Ik zou wachten op een dag specifiek voor Porsche / andere duurdere autos.

22 dec 2011 14:39
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
bij 60 in z'n 3 zit je veel te laag in de koppelcurve om uitbraak te krijgen of het moet heel glad zijn.

22 dec 2011 14:56
Profiel
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
olie.......

22 dec 2011 15:23
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
wolf schreef:
bij 60 in z'n 3 zit je veel te laag in de koppelcurve om uitbraak te krijgen of het moet heel glad zijn.

zal wel in zn 2 geweest zijn dan ...

22 dec 2011 16:45
Profiel
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Ooit bij prodrive een cursus gedaan met het klassieke elfje, erg leerzaam, een aanrader! Cursus van een dag wordt gegeven op de RDW testbaan te Lelystad, een uitstekende locatie die natgespoten kan worden (op diverse plaatsen meen ik)

Alles was toen door de club (Klassieke 911&912 club) geregeld, maar ik zie dat je ook zelf kunt inschrijven: http://www.prodrivetraining.nl/pdt_trn_rijvaardig.php?taal=NL&gclid=CICLsdj_la0CFYOEDgodfT9-ng

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

22 dec 2011 17:35
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Heb ik ook gedaan, alleen die gladde rotonde :!: en die remproef vond ik heffie :drive:

22 dec 2011 18:03
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Ik heb ze net even een mailtje gestuurd; lijkt me inderdaad wel wat !

22 dec 2011 18:41
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
outletvalve schreef:
Ooit bij prodrive een cursus gedaan met het klassieke elfje, erg leerzaam, een aanrader! Cursus van een dag wordt gegeven op de RDW testbaan te Lelystad, een uitstekende locatie die natgespoten kan worden (op diverse plaatsen meen ik)

Heb ik eerder ook gedaan. Was een "PF-evenement" :wink:
Leuk en best leerzaam, maar voor echte voertuigbeheersing sluit ik me bij Denis aan

Trainingen zoals die o.a. door Prodrive worden gegeven zijn gericht op het voorkomen van een slip. Als je daar toch onverwachts in terecht komt is het belangrijk(er) om te weten wat dán (niet) te doen :idea: . Die voertuigbeheersing leer je het beste tijdens een driftdag. Mijn ervaring :salut:

22 dec 2011 20:57
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Ik heb met mijn E30 M3 wat driftcursussen en circuitdagen gedaan. De driftcursussen werden begeleid door John Sinkgraven die ook cursussen geeft voor 911's: http://www.sinclairtraining.nl/

Hij is actief op het E30 M3 forum, we gaan eens een E30 M3 pakket organiseren voor een stuk of 5 auto's op een trackday. Dan huren we hem met zijn 5-en een ochtend en wisselt hij steeds van auto. Misschien kunnen we zoiets ook eens doen met een setje 911's. Dan kan ik 2x mee :-)

23 dec 2011 22:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik zelf ben van plan komend voorjaar een training via GP Elite te gaan doen, na goede dingen gelezen te hebben hier, even contact met ze opgenomen. Als ik je post zo lees, lijkt me dit ook iets voor jou:

Citaat:
Beste Ton,

Bedankt voor uw email en de duidelijk omschrijven wat betreft uw doel.

De eerste stap voor u is het volgen van de Rijvaardigheidstraining. U wordt in kleine groepjes getraind op de volgende onderdelen:

- onder- en overstuur (natte asfalt)
- rem- en uitwijkproef (glad)
- elandpref en lane change
- "te hard de bocht in"
- rem- en uitwijkproef (droog asfalt)
- bochtentechniek
- slalom

Na het volgen van deze training weet u de auto in natte en onverwachte situaties te beheersen. Tevens krijgt u veel meer gevoel met de bochtentechniek. Dit is een zeer intensieve en uitdagende training. Het imago van "een" rijvaardigheidstraining is inderdaad "tam" maar bij ons is deze verre van tam. Wij passen per rijder het niveau aan. Als u al verder bent dan de gemiddelde cursist maken wij het per oefening wat moeilijker/uitdagender voor u!

De data voor 2012 zijn aangevraagd maar nog niet terug gekoppeld. Houd rekening met april 2012.

De Basis-circuittraining is een mooie en leerzame volgende stap. Tijdens deze training ligt de nadruk op het vloeiend en beheerst "sporten" met de auto. Of dit nu op de openbare weg gebeurd of later op het circuit, wij verankeren in ieder geval een belangrijke basis tijdens deze training.

Mocht u nog vragen hebben, ik beantwoord deze graag!

Met een sportieve groet,

Marc Schipper

30 dec 2011 0:25
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Ik heb 2 opties voorgelegd gekregen van ruwweg EUR 1.500 resp EUR 150 ex BTW. Jammer dat er niks tussen zit. Wat dat betreft ben ik wel in voor een forum dag, waarbij we iets mee Porsche aandacht krijgen, een EUR 500 wil ik er wel voor neertikken; die 1.500 vind ik te ver gaan.

Zo'n algemene dag met een groep heeft een wat braaf en tam imago inderdaad, maar ik moet me ook niet stoerder voordoen dan ik ben. Ik heb de 911 tot nu toe alleen maar braaf / hard rechtdoor gereden...

31 dec 2011 14:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster-S 2007
Bergen op Zoom
Zo'n training is altijd nuttig en best leuk om te doen inderdaad. Het beste leer je het toch gewoon op de openbare weg zelf vind ik. Natuurlijk wel op plaatsen waar het kan en je geen of weinig kans op brokken kan maken. Zo doe ik het zelf nu ook. Kom uit een 325pk AWD dus de overgang naar 300pk op alleen de achterwielen vereist wel een heel andere rij-methodiek. Gewoon voorzichtig in diverse (weers-) omstandigheden bepaalde situaties uitproberen of nabootsen bij lage snelheden en de snelheid na verloop van tijd wat opvoeren. Je komt er vanzelf achter wat en wanneer er iets gebeurd en wat je wel of niet kunt doen. Je kan beter zelf vooraf goed geinstrueerd zijn en wat uitproberen dan dat het je onverwachts verrast. Ook door deelname aan Trackdays leer je je auto (gecontroleerd) beter kennen en zijn erg leuke dagen!

31 dec 2011 14:38
Profiel WWW
Moderator
PF #18
Wat mij betreft altijd leuk en best nuttig om te doen :wink:

Buco schreef:
Kom uit een 325pk AWD dus de overgang naar 300pk op alleen de achterwielen vereist wel een heel andere rij-methodiek.

In jouw geval is er nog sprake van "verzachtende omstandigheden" met middenmotor :wink: .
Op de openbare weg heb je over het algemeen niet de benodigde ruimte en levert het dus risico op. Tijdens een driftdag heb je wel de ruimte om zonder risico zelf de grenzen op te zoeken en er over heen te gaan om dat ook eens te ervaren en ervan te leren.

Waarschijnlijk zal Joost in 2012 wel weer een driftdag organiseren. Zie hier voor dit Renntech-evenement in 2011.

31 dec 2011 15:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster-S 2007
Bergen op Zoom
Daar heb je helemaal gelijk in Eric, alleen het tijdsbestek tijdens een driftdag/Prodrivedag is daar wat (erg) kort voor om het enigzins onder de knie te krijgen. Meestal ga je van oefening naar oefening en sta je relatief lang te wachten op je voorgangers. Hier in Braboland hebben we gelukkig nog lekker de ruimte om zulke dingen uit te proberen [url]mits de situatie het toe staat.

31 dec 2011 19:09
Profiel WWW
Moderator
PF #18
Buco schreef:
..... het tijdsbestek tijdens een driftdag/Prodrivedag is daar wat (erg) kort voor om het enigzins onder de knie te krijgen. Meestal ga je van oefening naar oefening en sta je relatief lang te wachten op je voorgangers.

Wat Prodrive-dag heb je gelijk, wat driftdag betreft niet. Vandaar ook dat die (invulling van de) dag mijn voorkeur heeft :idea: :wink:

01 jan 2012 12:00
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
+1

Dat is ook mijn ervaring met zo'n driftdag. Ruim voldoende tijd om te sturen/driften.

01 jan 2012 13:05
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ]