Nogmaals de vraag nog maar een keer: Heb je al eens met PDK gereden?
Beste Porschevriend, waarom beklimmen mensen bergen Dat heet sportief rijden, ben ervan overtuigd dat de automaat (merk dat wel aan de DD) het super en zeer snel doet. Waarom kopen forummers een GT3 , zijn gewoon stuiterbakken maar wel errruuug lekker
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
14 dec 2011 16:56
Jurgen
Westervoort
Re: De nieuwe 911
onze nostalgist schreef:
in het watersegment wel, denk ik...
"watersegment"...nog niet eerder gehoord
14 dec 2011 17:29
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
In de racerij wordt er in geen enkele serieuze klasse nog met het handje geschakeld, dus als dat de referentie is...
de PDK van Porsche is echt briljant! heb nooit een automaat gewild maar eenmaal met de tiptronic gereden was ik om. daarna met PDK gereden en dat is nog eens 10x beter. ik denk idd dat er veel mensen zoals ik die overtuigd waren van het zelf schakelen TOTDAT..... en zelf schakelen kun je altijd nog door de flippers dus het beste van 2 werelden!
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
Laatst bijgewerkt door mbembe op 23 dec 2011 20:13, in totaal 2 keer bewerkt.
14 dec 2011 22:10
Apolo2
Boxster Spyder '10
outletvalve schreef:
ik durf de stelling wel aan " minimaal 50% van de Porsche rijders die fervent "schakelaar" zijn gaan om na het rijden met een PDK bak"
Precies ik zit bij die 50%, ik wilde ook "roeren" maar was na een ritje PDK om. Vorige maand een nieuwe DD besteld/gekocht...testrit gemaakt met S-tronic (toch het zelfde principe) en weer helemaal om....voor mij in de DD een handbak. Tegenovergestelde wereld? Noem me raar maar de PDK bak is zo goed en past zo goed bij de het karakter van de auto dat het voor mij iets toevoegde...S-tronic in de DD vond ik gewoon niet zo'n lekkere combi en ontnam me iets van de rijbeleving. Ik sta verder niet dagelijks in een file en rij geen stukken door stedelijk gebied o.i.d. dus dat comfort heb ik niet nodig van een automaat.
porsche964 schreef:
Op weg naar de klant, een leuk setje 991 S versies op de A12 bij Ede vanmorgen op 10u
Top die heb ik vanochtend bij Nijmegen gespot...moest m'n ogen op de weg zien te houden want het was mijn eerste close encounter met de nieuwe 911
14 dec 2011 22:16
frankv
964 C2 - zwart - MY1992
Een tiptronic was weinig speciaals, het was een gewone automaat met vloeistofkoppeling, en had maar 4 versnellingen. BMW automaten kon je altijd al met de hand schakelen via de pook en had 5 versnellingen. Gewoon op winterstand zetten en dan kon je handmatig kiezen tussen 2,3,4 vanaf stilstand tot max rpm, zonder enig ingrijpen door de automaat zelf. Ok, Porsche had een sensor extra, maar de tiptronic was weinig speciaals en niet passend in een 911 vind ik.
Ik heb eens een paar rondjes zandvoort gedaan in een Audi TT met DSG, dat vond ik ook niet zo heel bijzonder. Maar een goed afgestelde PDK in een 911 lijkt me geweldig. Al vermindert het de interactie onmiskenbaar.
In mijn E30 M3 moet ik bij het aanremmen van de Audi-S rekening houden met de hobbel en het moment waarop ik mijn koppeling op laat komen, om de achterkant niet te licht te laten worden. Met een PDK merk je volgens mij weinig van het onder vol remmen terugschakelen. Minder interactie dus, alhoewel vast en zeker sneller...
14 dec 2011 22:45
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider S
Lemmer (PF #48)
Vandaag met de 991 Carrera S PDK gereden. GEWELDIGE AUTO!!!
En ook in RL mooier dan op de foto. Kortom: mooi dagje gehad.
Een tiptronic was weinig speciaals, het was een gewone automaat met vloeistofkoppeling, en had maar 4 versnellingen. BMW automaten kon je altijd al met de hand schakelen via de pook en had 5 versnellingen.
De Porsche tiptronic had 14 jaar geleden (1997) al 5 versnellingen. Die je met de hand kon schakelen via de pook.
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
14 dec 2011 22:55
frankv
964 C2 - zwart - MY1992
erwin996 schreef:
frankv schreef:
Een tiptronic was weinig speciaals, het was een gewone automaat met vloeistofkoppeling, en had maar 4 versnellingen. BMW automaten kon je altijd al met de hand schakelen via de pook en had 5 versnellingen.
De Porsche tiptronic had 14 jaar geleden (1997) al 5 versnellingen. Die je met de hand kon schakelen via de pook.
De BMW E38 automaat had in 1994 al 5 versnellingen die je met de hand kon schakelen via de pook.
Edit: De E34 540 had al in 1992 de ZF 5HP30 automaat met 5 versnellingen die je kon schakelen met de pook.
14 dec 2011 22:58
Godspeed
PF #911
België
Marco schreef:
In de racerij wordt er in geen enkele serieuze klasse nog met het handje geschakeld, dus als dat de referentie is...
_________________________________________ 968 ClubSport GT86 MX-5 NA Ex: Elise S1 111S
15 dec 2011 14:12
Solid4S
Porsche 996 GT3 mkII
Omgeving Delft
Erick schreef:
Vandaag met de 991 Carrera S PDK gereden. GEWELDIGE AUTO!!!
En ook in RL mooier dan op de foto. Kortom: mooi dagje gehad.
Vandaag ook in de nieuwe 991 Carrera S PDK gereden met sport plus pakket. Wat een brute bak. Daar word je wel erg hebberig van, dacht ik. Maar terug in de GT3 was dat ineens toch niet zo duidelijk! Gelukkig maar !!!!
23 dec 2011 17:04
Pat Carrera 4S
Een paar maanden gereden in een nieuwe 997 GTS gereden, moet eerlijk zeggen dat het PDK principe een technisch zeer geavanceerd systeem is. ALLEEN, ik had het gevoel of ik een computer spelletje zat, het gevoel dat je bij een handbak hebt blijft mijn inziens onovertroffen als je de P rijdt als pure beleving. Trouwens dit is als ik het goed heb ook gebleken uit een onderzoek vanuit Porsche Stuttgart, testrijders die tijdens een test uiteindelijk kozen voor de handgeschakelde versie met pure beleving als uitgangspunt.
_________________________________________ 964 C4 Cabrio '92 Ex 993 C2 '94 Ex 996 Turbo MKII '02 Ex 996 4S MKII '02
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
kijkt u eens goed in het telleRhuis vd 991s
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
23 dec 2011 22:48
Subdriver
Curaçao
Ik vind het niet zo gek dat de rs zoveel sneller is tussen 200 en 300 km/u. Boven de 200 gaan de pk's pas echt tellen bij het overwinnen van de luchtweerstand en dan is 100 pk meer heel veel.
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
dat zal wel met de bakverhoudingen te maken hebben
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
23 dec 2011 23:44
Subdriver
Curaçao
Dat denk ik niet; nagenoeg gelijke topsnelheid en 6 tegenover 7 versnellingen. Met zeven versnellingen kan de 991 theoretisch beter in zijn max. vermogensgebied blijven en dan zou bij gelijk vermogen juist de nieuwe 991 sneller zijn. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de bak van de rs de topsnelheid bepaalt (en hij dus bij de topsnelheid aan zijn max toeren zit). In dat geval heb je weer wel gelijk. We zouden de twee overbrengingsverhoudingen eens moeten vergelijken maar ik heb die getallen niet voorhanden.
24 dec 2011 0:02
erwin996
M140i
Die 100pk extra zegt al genoeg, dan ben je veel eerder bij de 300. Wat je zelf al zei
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
24 dec 2011 0:09
Jurgen
Westervoort
Volgens mij zie ik in jouw link Mike, dat de 991 0,2 sec. sneller is tot de honderd.
24 dec 2011 0:10
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
KLOPT! zie je in het lijstje wat helemaal aan het einde van het filmpje zeer kort te zien is
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
24 dec 2011 0:35
steef
Porsche 911 2003
Waterland
Sommige mensen willen eigenlijk helemaal niets doen in een auto....heeft misschien met leeftijd te maken, desinteresse in automobieltechniek, luiheid, of wat dan ook....
Sommigen houden alles liever zelf in de hand, geen bemoeienis van electronica, of een PDK, automaat, of wat dan ook......geen ABS, geen stuurbekrachtiging...
Ik weet het: een uitstervend ras! PDK lijkt me in het dagelijks verkeer niet verkeerd, maar het blijft gewoon lekker om zelf nog wat te doen!
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
24 dec 2011 1:06
erwin996
M140i
Een beetje met je tijd meegaan kan geen kwaad.
In deze heb je ook geen bemoeienis van electronica, of een PDK, automaat, of wat dan ook......geen ABS, geen stuurbekrachtiging... Wat een heerlijke rijbeleving zal dat zijn.
24 dec 2011 1:11
Pat Carrera 4S
Zo is het maar net Steef!
_________________________________________ 964 C4 Cabrio '92 Ex 993 C2 '94 Ex 996 Turbo MKII '02 Ex 996 4S MKII '02
24 dec 2011 1:13
steef
Porsche 911 2003
Waterland
Das geen auto, das een zeepkist (auto's zijn ze pas gaan bouwen vanaf de jaren '60, en dan met name in Europa! )
Voorkeur gaat dan uit naar Donkervoort, Lotus, oude Alfa's, BMW's (M3, B3, 635's), enz. Daarom blijven die klassiekers altijd in trek,denk ik dan maar weer. Als je ' mee moet gaan met de tijd' , is dat vaak omwille van bijtelling, wegenbelastingvrij rijden, elektrisch rijden, omdat de bolsjewieken dat willen, of iets van dien aard.
Quote Arts en Auto van enkele jaren geleden: "In deze Alfa Romeo 156 is het motorgeluid constant aanwezig in het interieur" Die had het ook al niet begrepen
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum