Auteur |
Bericht |
Tezcan
|
voorstel help!
hallo ik heb een porsche boxster uit 1997 (tiptronic). ik heb hem nu ongeveer 6 maanden en geen problemen gehad tot paar weken terug. het begon allemaal met stotteren van de auto op laag toerental. na paardagen zo raar rijden was het opeens weg. tot vandaag.. het begon weer maar dan alleen op schakel 3 naar 4. de stotter werd groter vandaag. optrekken deed hij eerst goed maar vandaag met dipjes achtig. ik reed het snelweg op om te testen totdat ik opeens heel veel roook uit de motor zag komen. ik had de auto meteen aan de kant gezet. en de contact uitgezet van de auto. de temperatuur was normaal, olie en water was perfect van te voren gezien. maar ikzag een plas olie ondermijn auto. ook het auto zelf was onder olie van achterklep tot kenteken... toevallig reed er een takel langs. die had mij tot huis afgezet vanuit de snelweg. weet iemand misschien wat de probleem kanzijn? alvast bedankt.
|
04 jan 2012 2:33 |
|
|
Sigrid
964 C2
|
Re: voorstel help!
Dat kan je niet zomaar even zeggen.........soms kan je het zien, maar dan moet je eerst alles schoonmaken en olie bijvullen en dan de motor starten, hieronder heel veel opties:
01] .....niet van toepassing op jouw auto en wellicht veel andere punten ook niet, maar daarvoor is het nu wat laat om dat allemaal te controleren.
02] Rubberen slang tussen olietank en oliekoeler. Deze slang kan door ouderdom gaan scheuren of poreus worden
03] Rubberen slang tussen olietank en motor. Deze slang loopt van de olietank over de versnellingsbak naar de motor en is vaak gescheurd of poreus.
04] Oliezeefdeksel onderkant motor. Deksel kan vervormd zijn maar soms is het ook gewoon een kwestie van de moeren iets aandraaien.
05] Vliegwielkeerring. Olie lekt dan tussen motor en versnellingsbak. Om dit te repareren moet de motor uitgebouwd worden.
06] Keerring achter ventilatorpulley. Olie lekt dan aan uitlaatzijde van de motor.
07] Oliekoeler. Deze wordt afgedicht met 3 gummiringen en is relatief makkelijk te vervangen zonder uitbouw motor. Wel goed opletten of de koeler niet zelf lek is.
08] Carterontluchtingshuis. Deze bevindt zich aan de vliegwielzijde van de motor en is lastig om aan te komen. Hier kan een pakking vervangen worden.
09] Carterontluchtingsslang. Ook deze kan poreus worden of loszitten waardoor olie over de hele motor verdeeld wordt.
10] Oliedrukzender. Deze zit rechts van het carterontluchtingshuis en is vaak een oorzaak van lekkage, niet alleen aan de dichtring tussen zender en carter maar ook aan het zenderhuis zelf. Uitkijken bij montage: niet te vast draaien. [20nm]
11] Oliethermostaat. Deze bevindt zich ook in de buurt van de oliedrukzender en is bevestigd met 2 moeren en vaak een oorzaak van lekkage. Hier moet een O-ring vervangen worden.
12] Rubberen olietoevoerslangen nokkenassen. Ook deze slangen die aan veel trillingen bloot staan worden poreus. Bij vervanging ook aluminium schijven vervangen.
13] Olieterugloop pijpjes. Deze zitten aan de onderkant van de motor tussen carter en cylinderkoppen en kunnen lekken aan de uiteindes waar rubber ringen gemonteerd zijn. Door het steeds uitzetten van de motor en krimpen worden deze rubbers hard en poureus.
14] Oliestandzender aan olietank. Ook deze kan gaan lekken aan de pakkingen en is redelijk makkelijk te vervangen.
15] Stroomverdeler. Hier zit een O-ring gemonteerd waar olie langs kan gaan lekken.
_________________________________________ Taal is muziek......Woorden zijn de instrumenten.....
|
04 jan 2012 2:51 |
|
|
Tezcan
|
Re: voorstel help!
nou dat zijn nog al wat regels ja.. ik denk dat ik een beetje problemen heb. het is in ieder geval wel hard gegaan zover ik het zie, als zelfs boven de achterbak en tot kentekenplaat onder zit met motorolie. dus het was denk ik niet echt een klein lekkage.
|
04 jan 2012 3:15 |
|
|
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
Re: voorstel help!
Lekkage tijdens rijden laat een groter spoor achter dan de lekkage zelf.
Lijkt mij toch raadzaam om naar een garage te gaan om hem op de brug te kunnen zetten. Succes
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
04 jan 2012 7:14 |
|
|
sarsrich
997 4S Cabrio MK2
Exen: 997 4S Cabrio MK1, Boxster 1997,Dodge Dart Swinger, Mustang, Herald, Spitfire, GT6 en TR6Heeze
|
Re: voorstel help!
Welkom. Klinkt niet goed jongen. Sterkte
_________________________________________ BETER LAAT DAN NOOIT
|
04 jan 2012 12:09 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Re: voorstel help!
Neem contact op met de Porsche garage/specialist waar de auto in onderhoud is (gaat). Zij hebben de ervaring om je het beste advies te geven. Om te voorkomen dat je je nu bang gaat maken vanwege een gevoelige IMS Lager terwijl het misschien (laten we het hopen) een los slangetje is. Kan natuurlijk ook het omgekeerde zijn. sterkte en succes
|
04 jan 2012 13:33 |
|
|
Tezcan
|
Re: voorstel help!
ik ben net even langs een garage gegaan, die meneer heeft veel verstand van autos. hij heeft de auto op de brug gezet en de plaat eronder eraf gehaald. even kijken even kijken... auto is helemaal onder olie. hij zij zelf al dat het donker olie was. dus het was geen motorolie. dat zag ik ook omdat mijn oliepijn nog gewoon goed stond.. na even bellen naar een paar garages zegt hij dat het koppel omvormer en de oliepomp in de automaat bak kapot is. even de versnellingsbak olie eruit gehaald en was zo zwart als roet. dat betekent de bak eraf halen ongv 8 uur werk en erop 8 uurwerk. dat is al 1000 euro. bak opsturen en laten reviseren is in ergste geval 2200 exc btw. dat is dus 2600 euro. + de 1000 euro voor de bak is 3600. het zou met olie en andere dingen + - 4000 euro moeten kosten. maar nou vraag ik me af het moter is er niet uitgehaald dus ze kunnen het niet zeker weten of het de koppelomvormer is.! wat is nu mijn beste optie? auto verkopen? en wat zou ik ervoor moeten vragen want ik weet het probleem niet eens zeker!? een mooie boxster uit 97 met 2004 interieur... echt balen
|
04 jan 2012 16:33 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: voorstel help!
Die meneer van die garage ("na even bellen met een paar garages") zal best wel verstand hebben van auto's en weet niet in welke regio je woont maar zou dit toch echt door een (Porsche) specialist laten beoordelen.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
04 jan 2012 16:38 |
|
|
Tezcan
|
Re: voorstel help!
ik kom uit regio brabant.. er is een specialist WAMS doet alleen aan porsche. zal daar eens naartoe gaan. pffff nadat ik dit hoor zo voel ik me niet meer goed.
|
04 jan 2012 16:46 |
|
|
sarsrich
997 4S Cabrio MK2
Exen: 997 4S Cabrio MK1, Boxster 1997,Dodge Dart Swinger, Mustang, Herald, Spitfire, GT6 en TR6Heeze
|
Re: voorstel help!
Dat is erg Ik zou naar een Porsche specialist gaan. Dus niet de officiële Porsche dealer. Overleg met hem wat te doen. In veel gevallen hebben zij ruil bakken of motoren beschikbaar van auto's die zijn kennen. Voordat je een beslissing kunt nemen moet je PRECIES weten waar je aan toe bent. Maar dat het geld gaat kosten is zeker. Als je je woonplaats bekend maakt zullen er zeker jongens van het forum zijn die je kunnen verwijzen naar een betrouwbaar adres. Bv Geeris in Heeze. Succes en sterkte.
_________________________________________ BETER LAAT DAN NOOIT
|
04 jan 2012 16:50 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: voorstel help!
Welkom, balen dit joh! Rennsport in Breda is ook een specialist met een goede reputatie Succes!!
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
04 jan 2012 17:35 |
|
|
Frits77
986 S040
|
Re: voorstel help!
Ik zou idd een of 2 specialisten raadplegen en dan beslissen. Verkopen ga je ook flink op verliezen vrees ik dus ik zou voor reparatie gaan. Als het tenminste niet volledig uit de hand loopt qua kosten.
Succes !
|
04 jan 2012 17:54 |
|
|
Tezcan
|
Re: voorstel help!
en wat is dan volgens u niet vreselijk uit de hand lopen. want als ik kijk dan heb ik een reparatiekosten van +- 4000
|
04 jan 2012 18:00 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: voorstel help!
wat zou die auto waard zijn, 10K? en dan 5K kosten?
mmmm nein danke. inruilen en upgraden. probeert u eens een lufti, die zijn wat degelijker.
_________________________________________ oud is beter
|
04 jan 2012 18:04 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: voorstel help!
die 4K ga je toch verliezen. ofwel aan reparatie maar dan weet je wat je hebt. ofwel aan waardevermindering bij verkoop. Of idd inruilen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
04 jan 2012 18:10 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Re: voorstel help!
Eerst laten kijken door specialist (bijv frank schmidt Oss, of de specialisten hierboven genoemd) en dan pas bepalen wat je doet. Laat dan tevens de auto volledig nakijken, proef een beetje uit bovenstaande dat de auto "spontaan" gekocht is. Zonder aankoopkeuring o.i.d. Succes
|
04 jan 2012 22:04 |
|
|
Tezcan
|
Re: voorstel help!
Ik ga morgenvroeg langs porsche specialist wams. Even overleggen. Mvg
|
05 jan 2012 0:38 |
|
|
sarsrich
997 4S Cabrio MK2
Exen: 997 4S Cabrio MK1, Boxster 1997,Dodge Dart Swinger, Mustang, Herald, Spitfire, GT6 en TR6Heeze
|
Re: voorstel help!
We zijn benieuwd en leven mee!
_________________________________________ BETER LAAT DAN NOOIT
|
05 jan 2012 0:44 |
|
|
Frits77
986 S040
|
Re: voorstel help!
goede zet. Laat je uitgebreid uitleggen wat er aan de hand is / wat er gedaan moet worden. Kun je eventueel nog met een andere specialist overleggen. Mss kun je resto hier op het forum even een pb sturen. Dan dus afhankelijk van de kosten en de restwaarde de beslissing maken. Succes.
|
05 jan 2012 0:51 |
|
|
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
Re: voorstel help!
Welkom , klote begin van het nieuwe jaar . Succes
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
05 jan 2012 3:47 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Re: voorstel help!
Ik begrijp uit je reactie dat je het in- en uitbouwen niet zelf kunt (garage/carport) / wil (rechterhanden) doen. Dat scheelt alweer behoorlijk wat. Als de diagnose correct is, kan je ook even verschillende specialisten in je omgeving opbellen. Eventueel kan je foto's maken van het probleem om de specialisten wat meer info te geven bij opstellen offerte.
Voor specialisten of adressen in je omgeving --> gebruik zoekfunctie. Bezint eer ge begint. Paniek heeft geen zin. Die 4k heb je nu nog niet uitgegeven (hoogstens ben je die indirect kwijt). Gewoon even rustig rondbellen. Succes!
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
05 jan 2012 12:42 |
|
|
Tezcan
|
Re: voorstel help!
net bij wams specialist geweest. hij heeft gezegd dat zij het zelfs niet maken omdat zij daar geen onderdelen van hebben. dus word ik weer doorgesturd naar een revisiebedrijf van automaatbakken. hij zij zelf ook dat de automaatbak verbrand was omdat de olie zo zwart was.
PS: hoe plaats je een foto? zal eens fotos erop zetten dood zonde voor de auto
|
05 jan 2012 13:33 |
|
|
Frits77
986 S040
|
Re: voorstel help!
|
05 jan 2012 14:49 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: voorstel help!
he vriend ik gaat jou bieden 2000 euries voor de bak inklusief met de auto verpakking da`s de helft van de onkosten, hebben we toch 2000 euries winst en ik gaat gewoon door met rijen.jij vrolijk ik blij ook. ben je allang bij de klub van ons???
_________________________________________ Picasa album
|
05 jan 2012 21:55 |
|
|
bully
|
Re: voorstel help!
|
05 jan 2012 21:58 |
|
|