Auteur |
Bericht |
mr.Driver
|
ontwikkeling van een trackcar
Beste lezer,
Ik ben als student designer (20jr oud) bezig een trackcar te ontwikkelen (met name Design). Gezien ik zelf nooit aan een trackday heb meegedaan heb ik hier geen goed beeld van. Daarom heb ik besloten mensen wat vragen te stellen zodat mijn ontwerp beter onderbouwd kan worden.
Bij mijn ontwerp zijn al wat dingen bekend: - de auto zal achterwiel aangedreven zijn, met middenmotor. - 1 persoons, zonder dak, zoals de formule 1 auto's: van boven instappen. - boven de motor, achter de bestuurder zit een luchthapper, met van de zijkant de contouren van een F1 auto. - ongeveer 3.5m lang en 1,7 breed. met een wielbasis van bijna 3m - 800kg zwaar, ongeveer 300pk uit een blok als dat van de Suzuki Hayabusa
(een afbeelding van mijn ontwerp wil ik graag posten wanneer het klaar is. totdan blijft het nog even geheim)
Graag doe ik dan ook wat onderzoek naar de doelgroep.
- hoe oud ben je? - Hoe oud was je bij je eerste trackday
- heb je een speciale trackcar of rij je met je auto voor dagelijks gebruik ook over het circuit - gebruik je een aanhanger om je auto te vervoeren of stal je deze bij het circuit?
- heb je dringende behoefte aan koplampen wanneer je op het circuit zit? - Zijn grote achterlichten prettiger dan normale? (gezien er hier ruimte is in het design).
- Wat vind je van livery op je trackcar? - welke eigenschappen aan een trackcar vind je belangrijk?
Mischien wel het belangrijkste:
Omschrijf je gevoel / emoties op een trackday:(voorbeeld: adrenaline, controle en uitdaging)
Hoe ziet een (ideale) trackday dag eruit? (vanaf het moment dat je je gaat voorbereiden om naar het circuit te gaan totdat je weer thuis bent)
Iedereen alvast erg bedankt voor jullie antwoorden en opmerkingen
|
06 dec 2011 16:26 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
Wat is livery? Eigenschappen? Eens even nadenken. Met zoveel vermogen is 4wd een vereiste om je veilig te voelen. Daarnaast uiteraard airbags. Navigatie is toch wel een must net als een MP3 aansluiting. Graag kwalitatief goede boxen en goede akoestiek. Parkeersensoren graag niet alleen voor en achter maar ook aan de zijkant. Sportauspuff met een schakelaartje is wel fijn om tijdens de race de herry enigzins binnen de perken te houden. In de pits mag deze wel weer aan. Uiteraard lederen bekleding, maar dat spreekt voor zich. Oppompbare lendesteun hoeft niet persé, als de rest maar wel electrisch verstelbaar is. Verder hecht ik niet zoveel waarde aan zwaartepunt of wegligging maar vind het wel fijn als de auto makkelijk gepoest kan worden.
_________________________________________ Rebel engineering
|
06 dec 2011 17:49 |
|
|
thedutchguy
ex 993 Targa
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
Alweer zo'n verkapte k*t enquete! Je denkt zeker dat P rijders dat niet doorhebben? Slotje slotje slotje slotje
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
|
06 dec 2011 17:55 |
|
|
mr.Driver
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
Puur een onderzoek voor mijn studie.
Nu zijn er zat fora hierover, maar ik zoek wel naar een groep mensen die er anders naar kijtk dan die met de sjonnie tuning.
@ Erwin:
Bedankt voor je input, Het is wel een spartaanse auto, zonder dak (zonder vooruit, vergeet ik bijna),.
|
06 dec 2011 18:25 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
.. dan komt er bij Erwin z'n lijstje vast nog een systeemhelm met ingebouwde speakers en een microfoon, die al dan niet via bluetooth verbonden is met z'n mobiele telefoon
|
06 dec 2011 18:39 |
|
|
Subdriver
Curaçao
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
He Erwin, ik dacht dat je mijn auto niets aan vond?
|
06 dec 2011 21:46 |
|
|
DHB
Met wielen en benzine
Ex. 912-1968 en Cayman S
Nu iets met een sterDordrecht
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
komt er weer achteruitrijden op de buis ? prima initiatief !
_________________________________________ Onderschrift : Een stukje tekst die je optioneel aan al je berichten kunt toevoegen. Er is een limiet van 255 tekens.
|
06 dec 2011 23:23 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
Nou voorruit, zonder voorruit . . . zit er wel een achterruit op ???
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
08 dec 2011 15:58 |
|
|
mr.Driver
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
Ik merk dat ik wat foutjes had.
Zie een auto voor je met een cockpit module die lijkt op de monocoque van een F1 auto. geen voorRuit, geen achterRuit.
Anyway:)
Ik zou er veel aan hebben als jullie een beeld konden geven van een ideale Trackday>?
Gr
|
08 dec 2011 16:31 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
Als er dan maar wel een achter uit op zit, wel zo handig 1. Allereerst natuurlijk niet te vroeg verzamelen, 2. lekker bakkie koffie met "iets" erbij, 3. nog lekkerder knallen op een uitdagend circuit, 4. uitgebreid lunchen en met een sigaar op het terras nagenieten, 5. weer lekker knallen op 't circuit, 6. borrelen, 7. douchen en omkleden in het hotel, 8. uitgebreid dineren, gangetje of zes, 9. onder het genot van een sigaar en/of cocktail napraten . . .
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
08 dec 2011 17:06 |
|
|
dreamer
Nissan 370Z roadster
Ex-BWM Z4 3.0
Ex-350Z 313pk grijs
Ex-350z in 't zwart (kort)
Ex-944, 1984
Ex-968 targa
ex-944 S2 CabrioKrimpen aan den IJssel
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
Op het sigaartje na kan ik mij in het bovenstaande helemaal vinden.
_________________________________________ Ik bleef ook niet lekker zitten met Truus de Witte
|
08 dec 2011 17:44 |
|
|
964HP
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
Goede vragen heb je, ben alleen van mening dat de zaken die je voor jezelf al hebt vastgelegd (o.a. 1-zitter) zo bepalend zijn dat je op deze manier nooit een zuiver beeld zult krijgen wat de ideale track car is.
Voor mij persoonlijk is het zeer gewenst een passagier mee te kunnen nemen, vind ik gewoon erg leuk. Op de nurburgring is het ook handig om een kenteken te hebben anders kom je er op touristenfahrten niet op.
Als je het onder die condities over een dedicated track car hebt kom je bij caterham, radical, ariel atom e.d. uit. Ik zou als designer eens kijken wat je visie op dergelijke auto's is en daar een daar een helder alternatief tegenover stellen. Wellicht goed om na te denken over 600 kg en een 250 pk viercilinder.....uiteindelijke prijs zal grotendeels het enthousiasme van je publiek bepalen. Om in de woorden van Colin Chapman te blijven "to increase speed, add lightness".
Ikzelf vind het trouwens ook erg leuk om goed te kunnen driften, middenmotor lay- out is hiervoor doorgaans erg tricky....food for thought??
|
09 dec 2011 18:04 |
|
|
mr.Driver
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
Bedankt voor je tips 4wd is lastig driften. andere kant, daar heb je ook echt goede setup voor nodig, vanuit motor, ophanging enzo.
1zits is helaas een keuze geweest. Bepalend voor het design.
Maar toch bedankt voor jullie inzichten!!
Ben bezig met de laatste loodjes. Ik zal het op mn portfolio zetten(link komt binnenkort)!
|
16 dec 2011 18:32 |
|
|
Johndc
996mk2 cabrio en 944 Cup racerApeldoorn Oost
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
om het concreet te maken: ik vind dit wel wat http://auto-diversen.marktplaats.nl/kit ... teken.htmlJe kunt er tenminste met 2 personen in (wel leuk op de Nordschleife) en gewoon over de weg naar huis. Uit dat Saab-blok is nog veel meer te halen (maar een Porsche blok zou ook niet gek zijn; kennelijk zitten voor er al goede remmen op ) Alleen weet ik niet of er een rolkooi geintegreerd is. Dat lijkt mij wel een vereiste. Succes met je opdracht.
_________________________________________ 996 mkII cabrio tiptronic, 944 Cup racer und noch etwas
|
16 dec 2011 20:02 |
|
|
mr.Driver
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
Bedankt nogmaals. Ben nu klaar met renderen in PS. Ik ga binnenkort dit project uploaden op mijn portfolio(verouderde). Daarnaast doe ik ook mijn portfolio updaten. http://www.coroflot.com/RobertPrinsen?k ... t+prinsen&Oh, de link van marktplaats werkte niet, maar denk dat ik weet wat je bedoeld. Mijn concept is beetje meer richting Lotus 2Eleven
|
04 jan 2012 18:41 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
Dat klinkt een beetje als de ideale vrouw (antwoord: een nymfomaan playboymodel met een IQ van 180, een eigen kroeg en eigenares van een porschedealerschap ). Begin eens met een budget.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
04 jan 2012 20:03 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
Held Wist je trouwens dat er in bier vrouwelijke hormonen zitten... Hoe meer je drinkt, hoe meer je begint te praten en des te slechter je gaat rijden
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
04 jan 2012 20:07 |
|
|
Jay911
'03 996 4S/ '86 Toyota Supra (race)Amsterdam
|
Re: ontwikkeling van een trackcar
Balans in de auto is alles. Verder laag gewicht (zegt een rijder met een loodzware auto), goed remsysteem (Brembo met CL blokken), ophanging (STD of Intrax) en banden (mijn voorkeur Michelin S8)
Emotie trackday....doel: ultimate lap rijden en daarbij grenzen verleggen.
Kopl- en achterlampen niet belangrijk. Livery ook niet zo, ik vind plain white op een track auto gewoon het mooist en dan met zwarte of witte OZ wielen. Als er dan toch stickers opmoeten: Gulf, Lotus/JPS, Gitanes,
_________________________________________ Mooiste bloem? Het klaverblad
|
06 jan 2012 17:00 |
|
|