Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 18:41



Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Reinig de radiateurs tijdig,.. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 scheuren in cilinderkop/ cilinders
Beste resto we hebben na de schoonmaak klus van de radiatoren de fan getest links en rechts airco aan en ze starten meteen de zuigkracht is behoorlijk sterk ! Ik vraag me nu af als de radiatoren verstopt zitten kan je dat toch goed voelen aan de zuigkracht van de openingen ? En meteen tot actie overgaan !


04 jan 2012 14:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: 996 scheuren in cilinderkop/ cilinders
Joost996Me schreef:

Dank jullie Kc en Resto. Denk dat ik m maar ga bestellen... Loopt dan al het koelwater weg of kan ik het snel verwisselen?


Je zult echt de koelvloeistof moeten aftappen anders zet je de boel blank en er gaan heel wat liters koelvloeistof in een 996/997/boxster/cayman etc... Vervolgens moet het koelsysteem op een goede manier worden ontlucht. Als je dit niet correct doet dan is het middel veel erger dan de kwaal. Een luchtbel in de motor zorgt voor plaatselijk zeer hoge temperaturen. Conform de Porsche manual moet je het systeem vacuum zuigen en vervolgens de koelvloeistof toevoegen, als je niet de juiste apparatuur hebt is dat lastig zelf te doen.


04 jan 2012 15:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Een Violet Chromaflaire 996 Carrera 4 Millennium Edition. Nummer 752/911
Bericht Re: 996 scheuren in cilinderkop/ cilinders
Peter 993 schreef:
Joost996Me schreef:

Dank jullie Kc en Resto. Denk dat ik m maar ga bestellen... Loopt dan al het koelwater weg of kan ik het snel verwisselen?


Je zult echt de koelvloeistof moeten aftappen anders zet je de boel blank en er gaan heel wat liters koelvloeistof in een 996/997/boxster/cayman etc... Vervolgens moet het koelsysteem op een goede manier worden ontlucht. Als je dit niet correct doet dan is het middel veel erger dan de kwaal. Een luchtbel in de motor zorgt voor plaatselijk zeer hoge temperaturen. Conform de Porsche manual moet je het systeem vacuum zuigen en vervolgens de koelvloeistof toevoegen, als je niet de juiste apparatuur hebt is dat lastig zelf te doen.



Dank je Peter993,

Ben vandaag maar eens langs Resto gereden, is voor mij vlakbij! Uitermate aardige uitleg gehad en inzichten gekregen in allerlei scheuren en zwakke plekken in de blokken/koppen en leerzaam om te zien. Binnenkort maar even langs voor een koudere/snellere thermostaat! Bedankt ook Resto voor de aardige uitleg en tijd!

Tot binnenkort


04 jan 2012 17:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht Re: 996 scheuren in cilinderkop/ cilinders
Peter 993 schreef:
Joost996Me schreef:

Dank jullie Kc en Resto. Denk dat ik m maar ga bestellen... Loopt dan al het koelwater weg of kan ik het snel verwisselen?


Je zult echt de koelvloeistof moeten aftappen anders zet je de boel blank en er gaan heel wat liters koelvloeistof in een 996/997/boxster/cayman etc... Vervolgens moet het koelsysteem op een goede manier worden ontlucht. Als je dit niet correct doet dan is het middel veel erger dan de kwaal. Een luchtbel in de motor zorgt voor plaatselijk zeer hoge temperaturen. Conform de Porsche manual moet je het systeem vacuum zuigen en vervolgens de koelvloeistof toevoegen, als je niet de juiste apparatuur hebt is dat lastig zelf te doen.

:scratch: Ik dacht altijd dat door het rondpompen van het water de lucht automatisch naar het expansievat gaat?
Of zit dat bij Porsche weer net ff anders?
Weet alleen van de luchtkoelers he...ben een ex 993 :wink:
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


04 jan 2012 17:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 scheuren in cilinderkop/ cilinders
Ja dat dacht ik ook , wel eens de dop er af gedraaid met half warme motor je kon het horen sissen !


04 jan 2012 18:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
had een 996 carrera 4 De Kempen
Bericht Re: 996 scheuren in cilinderkop/ cilinders
2000 gtv schreef:
Ik dacht altijd dat door het rondpompen van het water de lucht automatisch naar het expansievat gaat?
Of zit dat bij Porsche weer net ff anders?
Weet alleen van de luchtkoelers he...ben een ex 993 :wink:


Zie het als een Centrale Verwarmings systeem.
Door een radiator waar lucht in stroomt geen water.
Pas als de lucht er uit is gaat het water stromen.


AndrevD schreef:
wel eens de dop er af gedraaid met half warme motor je kon het horen sissen !


Natuurkunde jongens !
Water opwarmen >>> Het zet uit. Water is niet samendrukbaar. Lucht in het expansietankje is wel samendrukbaar.
De rest kan je zelf wel bedenken.


04 jan 2012 18:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 scheuren in cilinderkop/ cilinders
Ja ok net als de cv met het los draaien van de dop van het koelvloeistoftankje ben je toch ook aan het ontluchten !


04 jan 2012 18:48
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: 996 scheuren in cilinderkop/ cilinders
AndrevD schreef:
Ja ok net als de cv met het los draaien van de dop van het koelvloeistoftankje ben je toch ook aan het ontluchten !


Het punt is dat bij de cv thuis het nippel bovenop zit.
De radiateurs van de 996 hebben geen ontlucht mogelijkheid dus moet de lucht een hele omweg naar buiten maken.
Het was wel zo handig geweest als ze daar iets op hadden gevonden.

Als je geen vacumeer gereedschap hebt kun je het beste de auto hoog opkrikken aan de achterzijde en dan vullen, laat hem zo ook een nachtje staan met de vuldop eraf.
_________________________________________
996 c2 tip

Www.auto-resto.nl


04 jan 2012 21:07
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 scheuren in cilinderkop/ cilinders
Resto bedankt voor de uitleg , ik snap nu het probleem , ik dacht dat zo als ik het zij wel kon omdat het vloeistoftankje hoger zit dan de radiatoren !


04 jan 2012 21:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
had een 996 carrera 4 De Kempen
Bericht Re: 996 scheuren in cilinderkop/ cilinders
resto schreef:

Als je geen vacumeer gereedschap hebt kun je het beste de auto hoog opkrikken aan de achterzijde en dan vullen, laat hem zo ook een nachtje staan met de vuldop eraf.



Zoiets ?? Aan de achterzijde omhoog, dan vullen, en laat hem zo een nachtje hangen met de vuldop eraf.

Afbeelding


04 jan 2012 21:52
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: 996 scheuren in cilinderkop/ cilinders
Helemaal ideaal!
_________________________________________
996 c2 tip

Www.auto-resto.nl


04 jan 2012 22:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Reinig de radiateurs tijdig,..
Ik heb op moment ook de bumper verwijderd van mijn boxster 2005.
Ik heb de kunstof kappen verwijderd en het blad uit de hoeken weg gehaald. Aansluitend de koelers door geblazen met lucht.

Tussen de condensor en de koeler zit een kunstof kader waardoor er geen rommel tussen beide kan komen . Is dit kader te verwijderen om eventulee rommel tussen de condensor en de koeler te verwijderen?


04 jan 2012 23:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Reinig de radiateurs tijdig,..
Je kan naar mij weten de cooler en radiator los halen van elkaar ( anders zou je ze ook niet kunnen vervangen ) kijk op youtube daar laten ze het zien hoe dat moet .


05 jan 2012 11:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Een Violet Chromaflaire 996 Carrera 4 Millennium Edition. Nummer 752/911
Bericht Re: Reinig de radiateurs tijdig,..
Na lang overdenken denk ik dat ik toch maar voor een derde radiator ga... Ben van mening dat niet zo zeer de schakeltemperatuur van het koelsysteem maar meer het koelende vermogen van de 996 relatief te kort kan schieten waardoor de problemen. Zie ook het verhaal van Resto van de, altijd vervuilde, radiatoren bij de gevoelige IMS Lager.... Dan kan een extra radiator centraal geen kwaad denk ik zo...

Iemand ervaring hiermee?

http://www.bombaydigital.com/boxster/projects/radiator/
http://www.vividracing.com/catalog/porsche-center-radiator-porsche-c2c4-9804-p-7770.html
http://www.carnewal.com/


05 jan 2012 15:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Een Violet Chromaflaire 996 Carrera 4 Millennium Edition. Nummer 752/911
Bericht Re: Reinig de radiateurs tijdig,..
Niemand met een, later ingebouwde, derde (center) radiator in een 996?


06 jan 2012 9:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
GTR R35, ex 996 C2, ex 968
Bericht Re: Reinig de radiateurs tijdig,..
Wel tijdens de koop van m'n 996 over nagedacht. Maar na een jaartje rijden ben ik tot de conclusie gekomen dat de temperatuur redelijk stabiel blijft. De buiten temperatuur kan zelfs extreem hoog oplopen en dan is de capaciteit voldoende. Echter, zou ik regelmatig het circuit opgaan met mooi warm weer is een extra radiateur mijn eerste modificatie. Met zeer sportief rijgedrag in combinatie met hoge buiten temperaturen is de capaciteit naar mijn mening te laag.

gr, Danny
_________________________________________
één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden!


06 jan 2012 9:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Een Violet Chromaflaire 996 Carrera 4 Millennium Edition. Nummer 752/911
Bericht Re: Reinig de radiateurs tijdig,..
The Dude schreef:
Wel tijdens de koop van m'n 996 over nagedacht. Maar na een jaartje rijden ben ik tot de conclusie gekomen dat de temperatuur redelijk stabiel blijft. De buiten temperatuur kan zelfs extreem hoog oplopen en dan is de capaciteit voldoende. Echter, zou ik regelmatig het circuit opgaan met mooi warm weer is een extra radiateur mijn eerste modificatie. Met zeer sportief rijgedrag in combinatie met hoge buiten temperaturen is de capaciteit naar mijn mening te laag.

gr, Danny



Dank je Danny, dat stelt me weer wat gerust...


06 jan 2012 10:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
GTR R35, ex 996 C2, ex 968
Bericht Re: Reinig de radiateurs tijdig,..
Ik dacht eigenlijk dat een 996 C4 altijd de derde radiateur had? In jouw geval dus blijkbaar niet.
_________________________________________
één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden!


06 jan 2012 11:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Een Violet Chromaflaire 996 Carrera 4 Millennium Edition. Nummer 752/911
Bericht Re: Reinig de radiateurs tijdig,..
The Dude schreef:
Ik dacht eigenlijk dat een 996 C4 altijd de derde radiateur had? In jouw geval dus blijkbaar niet.


Alleen met een Tiptronic volgens mij op die bak te koelen en niet voor het koelwater. Maar kan het mis hebben. Die van mij in ieder geval niet!


06 jan 2012 11:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 GT3
Rotterdam
Bericht Re: Reinig de radiateurs tijdig,..
Met veel belangstelling volg ik deze discussie en begrijp daar (ook gezien het youtubefilmpje) het volgende uit: de condensatoren zijn, zeker bij een 997 (2005) aan de buitenkant goed schoon te maken, de lamellen in de bumper van een 997 zijn een stuk breder.
Maar het gaat met name, zo las ik, om het vuil dat zich vervolgens tussen de condensator en de radiator ophoopt. En daarvoor moet eerst de bumper en vervolgens de condensator verwijderd worden. Klopt dit?
En speelt dit probleem in een zelfde mate bij een 997 ?

Bij het rijden op het circuit zie ik de olietemperatuur oplopen tot ruim boven de 100 graden, de temperatuur van het koelsysteem blijft redelijk normaal. Kan ik hier iets uit af leiden mbt het al dan niet vervuild zijn van de radiatoren ?

Bij twijfel niet inhalen: bij een volgende controlebeurt zal ik zeker aan de Porsche dealer vragen om de radiatoren van mijn 997 (2005) goed schoon te maken !

Alvast bedankt voor jullie reacties.


06 jan 2012 11:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Reinig de radiateurs tijdig,..
Bij mij weten is het schoonmaken van de radiator en condensator bij de 997 het zelfde.
Met betrekking tot de olietemperatuur zal dat ook wel zijn uitwerking hebben , maar op de motor zit een oliecooler kan die niet vervuilt raken en tot hoge temperatuur lijden !


06 jan 2012 12:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
GTR R35, ex 996 C2, ex 968
Bericht Re: Reinig de radiateurs tijdig,..
Afbeelding

Foto met zicht op de krukas kant zie links voor de olie koeler zitten. Deze kan zeer zeker dicht komen te zitten door vuil etc.. Helaas kan je er slecht (zeg maar niet) bij.
_________________________________________
één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden!


06 jan 2012 13:58
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: Reinig de radiateurs tijdig,..
Dit is een warmte wisselaar tussen het koelwater en de olie. Als deze uitwendig wat vervuild is zal dat nauwelijks invloed hebben op de olietemperatuur.


06 jan 2012 14:35
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: Reinig de radiateurs tijdig,..
Peter 993 schreef:
Dit is een warmte wisselaar tussen het koelwater en de olie. Als deze uitwendig wat vervuild is zal dat nauwelijks invloed hebben op de olietemperatuur.


Inderdaad, deze hoef je niet te reinigen.

Een derde radiateur is wel aan te bevelen, al is het maar een kleine ding.
_________________________________________
996 c2 tip

Www.auto-resto.nl


06 jan 2012 20:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Reinig de radiateurs tijdig,..
Resto,

Ik heb al veel positieve posts van U gelezen.

Het mag gezegd worden hoedje af.

Op mijn 997S zit vooraan in het midden een radiator is dit een extra bij geplaatste?

Toch heb ik nog een paar vragen bij het koelen van het blok, hier een klein relaas van mijn gedachtengang, niet dat ik juist zou zitten, maar eerder dat ik het toch niet uit te sluiten vind om dit onderwerp op dit topic aan te halen:

De 996 en 997 hebben meer dan genoeg koelwater.(hoeveel was het nu ook weer?), Is er genoeg circulatie en is deze wel optimaal bij laterale versnellingen.
De circulatie begint pas wanneer de klep van de thermostaat open gaat. Pas vanaf dat moment gaat het water circuleren en moet het nog niet verwarmde water nog opgewarmd worden. Wanneer het eerste warme water terug bij het motorblok komt heeft het toch al van een mooi temperatuursverandering kunnen genieten.
Zou het niet kunnen door een pomp te installeren met een groter debiet er een beter koeling zou kunnen plaatsvinden. Een extra radiateur geeft als bijwerking dat op koudere dagen de boel helemaal niet opgewarmd geraakt. Is deze extra radiator dan niet meer voor circuitgebruik bestemd?

Alvast bedankt voor al jullie huidige bruikbare posts op dit topic,
_________________________________________
997S


06 jan 2012 21:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.