Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 24 apr 2025 17:29

Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Invoer USA early 911 of 356 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Invoer USA early 911 of 356
Allereerst sorry voor het starten van wederom een ander import topic...

Bij gebruik van de zoekfunctie worden mijn vragen niet helemaal beantwoord... Tevens zit er nogal wat vervuiling op het internet, in de vorm van websites met import info welke dit jaar nog niet is ge-update. Aangezien er in 2011 het een en ander is veranderd t.a.v. USA import een paar vragen.. Bij het lezen van topic over de 550 in het Koopjes gedeelte ben 'k me toch nog eens gaan verdiepen in het import verhaal.. 'K had het importeren van een Porsche eigenlijk uit m'n hoofd gezet, maar....

Op en paar sites heb ik gelezen dat auto's ouder dan 30 jaar vrij worden gesteld van invoer kosten en BPM... Klopt dit..???

Dat zou betekenen dat je dan alleen 19% BTW betaald over de gekochte auto en de transportkosten...

En dan zijn er nog bedrijven die zeggen dat ze je auto voor het 6% BTW tarief kunnen invoeren... Ik neem aan dat ik dan de gekochte auto simpelweg bij een door hun aangewezen shipping company kan afleveren en dat hun de invoer regelen in NL...

Laatste vraag.. Is het zo dat je vanaf begin 2012 voor een "na 1-1-2012 geïmporteerde oldtimer" normaal wegenbelasting moet betalen? En gaat dit over de datum van invoer, of over de datum dat 'k 'm op kenteken zet? (Stel dat ik een rolling chassis / project zou importeren, net voor 2012)

Thanks!

-Maurice

10 aug 2011 9:49
Profiel WWW
Moderator
911 Carrera S
Bericht Re: Invoer USA early 911 of 356
Volgens mij kan je een rolling chassis/project ook op kenteken laten zetten :idea:

.. echter moet je die (dan) direct (en jaarlijks) schorsen, om niet aan APK- en verzekerings-verplichtingen te moeten voldoen.

10 aug 2011 10:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Een auto ouder dan 30 jaar is vrijgesteld van 10% invoerrechten. BPM is ook niet verschuldigd.

Sinds 1 januari 2011 kent Nederland geen 6% btw meer bij invoer. Dit is 19% geworden. Invoer kan eventueel via een ander land worden geregeld, maar dit brengt uiteraard extra (transport)kosten met zich mee. Daarnaast geldt bij invoer via een ander EU-land dat de auto veelal (veel) ouder dan 30 jaar moet zijn.

Een auto welke uiterlijk op 31 december 1986 op de weg is gekomen blijft vrij van wegenbelasting.

10 aug 2011 11:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Als wegenbelasting en BPM op een relatief oude wagen je overwegingen zijn om te importeren (uit de US) sla je volgens mij de plank mis....

10 aug 2011 11:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Bedankt voor de reacties tot zover!

Enne Marcel, nee hoor, dat zijn absoluut niet mijn redenen... Het zou mij ook niet veel uitmaken al moest ik wat wegenbelasting betalen..

Redenen om daar een auto vandaan te halen is dat het aanbod van oudere modellen daar veel groter is, dat er veel harde auto's bij zitten, en dat je ook nog wel eens een leuk Rgruppe achtig dingetje tegen kan komen.. Verder ken 'k in de USA ook meer mensen met "echt veel verstand" van 911's en 356's dan hier, en weet 'k behoorlijk goed "de weg" in California.. Dus waarom niet daar gaan shoppen.... :mrgreen:

Na lang wikken en wegen ben 'k toch van plan om voor een oudere auto te gaan. Mechanisch werk is voor mij geen probleem, maar plaatwerk wordt toch een ander verhaal. Een klein beetje laswerk is niet erg. 'K heb 2 vrienden die dit goed kunnen en bereid zijn om te helpen, maar nogmaals, het moet niet zo zijn dat er compleet door-gerotte carrosserie delen aan de auto zitten.

10 aug 2011 15:33
Profiel WWW
foxtrot / oscar
Goed plan!

10 aug 2011 16:41
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
porsche9111970 schreef:
Een auto ouder dan 30 jaar is vrijgesteld van 10% invoerrechten. BPM is ook niet verschuldigd.

Sinds 1 januari 2011 kent Nederland geen 6% btw meer bij invoer. Dit is 19% geworden. Invoer kan eventueel via een ander land worden geregeld, maar dit brengt uiteraard extra (transport)kosten met zich mee. Daarnaast geldt bij invoer via een ander EU-land dat de auto veelal (veel) ouder dan 30 jaar moet zijn.

Een auto welke uiterlijk op 31 december 1986 op de weg is gekomen blijft vrij van wegenbelasting.

Goedemorgen heren,

'K kom weer effe terug op het invoer topic... Ben er weer effe druk mee bezig en het komt steeds dichterbij dat er daadwerkelijk wat gaat gebeuren... Maar, toch nog effe een vraag over de invoerkosten..
Zojuist heb 'k gebeld met het RDW, de belastingdienst (autobelastingen) en de douane...

BPM is sowieso niet van toepassing. BTW is 19% over de aankoopprijs van het voertuig en de transportkosten.

Nou wordt er in de quote hierboven gezegd dat de 10% invoer ook niet van toepassing is op een voertuig van 30 jaar of ouder, maar bij de douane verteld men mij heel wat anders.

Die kerel bij de douane verteld mij dat de 10% invoer NIET van toepassing is MITS:
- De auto vrij zeldzaam is (verzamelaarsobject)
- Niet voor het oorspronkelijke doel wordt gebruikt
- Niet in de gewone handel te koop is
- Het voertuig een hogere waarde heeft
- Geen modificaties aan het chassis, remmen, etc. heeft ondergaan

Dat was in het kort... De pagina van de douane waar dit op staat krijg ik helaas niet geopend.... Maar goed.. De auto is zeldzaam... Je kunt 'm niet in een gewone garage kopen (daar sprak de douane man over)... Volgens die beste man zat hij toch ook wel in een hogere waarde want een 2e hands auto vond hij een auto van 1000 euro... Maar dat laatste punt.... Geen modificaties aan 't chassis, remmen, enzovoort... Stel dat ik een auto wil importeren met een rolkooi, een Elephant onderstel, en remmen van een later model 911, moet 'k dan daarom die 10% invoer betalen, of bedoeld die douane "veel grotere ingrepen" als de door mij genoemde dingen...?

Wie heeft er recent nog een oude 911 geimporteerd en kan mij hier meer duidelijkheid over geven..?

Thanks!

16 jan 2012 9:58
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
M'n vraag is inmiddels beantwoord.

Zojuist even met Kieft & Klok gebeld. 10% invoer komt er ook gewoon bij, ook als de auto ouder is dan 30 jaar.

16 jan 2012 10:53
Profiel WWW
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Een tip: let vooral op wat er op papier/de website staat en minder wat er aan de telefoon gezegd wordt door de douane. Je zult niet de eerste zijn die daarop nat gaat...

16 jan 2012 11:32
Profiel
PorscheForum Rakker
'K begin er langzaam achter te komen dat invoeren echt niet interessant meer is met die kruideniersmentaliteit die onze regering er op na houdt...

16 jan 2012 12:22
Profiel WWW
Moderator
PF #57
of het wel of niet interessant is heeft ook in hoge mate met de dollarstand te maken. als ik jouw site doorblader ken je veel mensen in de US die volgens mij de goede ingangen hebben om voor jou een prima klassieker te sourcen. Dan zou ik het niet snel opgeven. Wellicht zelfs daar laten aanpassen aan je wensen en hierheen halen... :idea:

16 jan 2012 13:04
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
IMHO is het pas interessant vanaf EUR/USD in de buurt van de 1.40! Enne kruideniersmentaliteit? Da's nou een verzorgingsstaat. Onthoud dat als je weer 1.70 voor een liter peut af staat te rekenen.

16 jan 2012 13:45
Profiel
Moderator
PF #57
was gisteren goedkoop uit :shock: . 1.689e (in de Cherokee met een 75 liter tank die 1:5 rijdt als ik zuinig aan doe... :bang: ) Ja, en verkopen is amper meer een optie omdat dergelijke zuipschuiten aan de straatstenen niet meer te slijten zijn...

16 jan 2012 13:56
Profiel
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Export naar USA .............. :mrgreen:

16 jan 2012 14:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Horn,

'K ken er inderdaad veel mensen, ondertussen ook in 't Porsche wereldje wel een aantal. Eind februari ga 'k weer die kant op, onder andere voor de LIT show, en de Anaheim Porsche swapmeet... Er is me al verteld dat daar ook wel eens goede deals te scoren zijn.

Gewoon geduld hebben, en tegen die tijd is heeeeeeel misschien de Euro ook weer wat meer waard, alhoewel dat meestal wel wat langer duurt..

16 jan 2012 14:16
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 '85, Porsche 944 turbo S '88
Ben ik even blij dat ik in 2008 mijn corvette (ex) heb geïmporteerd toen de dollar op 1.63 stond, ik geen invoerrechten hoefde te betalen en maar 6% BTW. ;))

Overigens schandalig dat er blijkbaar een flinke drempel wordt opgeworpen voor iets wat nou niet bepaald nadelige effecten heeft voor de binnenlandse economie. Het is niet alsof iedereen nu ineens amerikaanse auto's in Nederland gaat kopen ipv de VS. Waar is de vrije handel gebleven?!

16 jan 2012 15:23
Profiel
Cayman S 2009, 924 1977
Maarten schreef:
Een tip: let vooral op wat er op papier/de website staat en minder wat er aan de telefoon gezegd wordt door de douane. Je zult niet de eerste zijn die daarop nat gaat...

+1 :!:

16 jan 2012 20:25
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ]