Auteur |
Bericht |
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
Inderdaad Joost, dank je voor de service!
|
14 jan 2012 9:45 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: Motor revisie 2.2T
Graag gedaan Veel plezier met de motorrevisie. Ik zal dit topic net als veel anderen in de gaten houden en met veel plezier volgen.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
14 jan 2012 10:00 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
Vandaag was de onderzijde aan de beurt. Ik heb de aandrijfassen losgehaald, de elektra van de startmotor en de achteruitrijschakelaar en de luchtslangen van de warmtewisselaars losgemaakt. Daarnaast wat tijd besteed aan de koppelingskabel. Mede na wat rondsnuffelen op Pelican ziet het er naar uit dat deze niet zonder de afstelling te veranderen los te maken is. Ik denk er nu aan hem met een stift te markeren zodat ik hem straks weer op de deze afstelling terug kan zetten. Iemand nog tips?
|
15 jan 2012 22:53 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Motor revisie 2.2T
Je gaat toch zeker wel ook de koppeling vervangen.....???? Dan moet je 'm toch opnieuw afstellen...en zo moeilijk is dit nu ook weer niet TIP: volgens mij braken de bedieningsgaffels van de koppeling nogal eens (of kwam dit alleen bij de 915 bakken voor??), mij werd destijds geadviseerd deze preventief te vervangen.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
15 jan 2012 23:09 |
|
|
aher
911 2.2e targa 1971noord brabant
|
Re: Motor revisie 2.2T
Heinz ik zie dat je nog een kunstof buisje hebt die aan de gaffel zit.Kun je beter vervangen voor een aluminum.(Sorry ik wis geen andere benaming)
_________________________________________ orgineel hellgelb
|
15 jan 2012 23:21 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
De koppeling is twee jaar geleden (en nog geen 5000 km geleden) vervangen dus die gaat er gewoon weer in. De koppelingskapel (met kunststof "buisje") is toen ook vernieuwd. Orgineel Porsche dus ik mag hopen dat die heel blijft.
|
15 jan 2012 23:27 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Motor revisie 2.2T
Koppeling moet je gewoon opnieuw afstellen als de motor er weer in hangt. Is 10 minuten werk.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
16 jan 2012 11:51 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Motor revisie 2.2T
Hey Heinz, Dit meen je niet, je gaat een motor reviseren en valt al meteen over één van de meest eenvoudige dingen die je gaat tegenkomen? Ik denk dat ik toch maar wat vaker mee moet kijken en je een beetje moet helpen, ook al is het per internet. Haal los die kunstof koppelingskabel, niks naar afstellingen kijken, want wie zegt dat die nu goed staat. ( wie heeft overigens jou die kunstof bus geleverd, je monteerd toch geen kunstof dus op de koppelingskabel? ) Denk even aan een veel gemaakte fout bij (hobby) monteurs. Vaak wordt iets hetzelfde in elkaar gezet als het zat. Maar wie zegt dat het goed zat? Elke montage en afstelling moet de jouwe zijn, dus niet persé een kopie van hoe het zat.
_________________________________________ Rebel engineering
|
16 jan 2012 16:54 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
HaHa Erwin, ik wilde jouw zorgvuldige werk niet vernietigen met lomp loshalen van alles. En zeker niet naar de discussie die op het forum zijn geweest over onjuist afgestelde koppelingskabels. Je advies, ook al is het van afstand, zal ik zeker warderen!
|
16 jan 2012 18:28 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Motor revisie 2.2T
Vond deze op youtube. Zo doet Porsche Classic het.... ( gedeeltelijk dan) Volgens mij schroeft deze man al iets te lang als ik zijn enthousiasme zo zie.... http://www.youtube.com/watch?v=_cXLuDlsbFI
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
Laatst bijgewerkt door Hessel op 18 jan 2012 19:59, in totaal 1 keer bewerkt.
|
18 jan 2012 18:32 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Motor revisie 2.2T
Leuke link. Gelukkig zeggen ze hier hetzelfde als ik altijd zei: ....rebuild taking 80 to a 100 hours depending on how you go.... Heinz: je bespaart heel wat arbeidsloon afrekenen Zijn enthousiasme is waarschijnlijk weg omdat hij te veel 996 motoren heeft moeten repareren, hij haalt nu sommige dingen door elkaar : the intermediate shaft could be broken.
_________________________________________ Rebel engineering
|
18 jan 2012 18:48 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
Leuke link! Mijn motor ziet er van buiten tenminste beter uit, maar van binnen is natuurlijk afwachten. Ik hoop dat ik het met die 80 tot 100 uur red.
|
18 jan 2012 20:45 |
|
|
Niels
|
Re: Motor revisie 2.2T
Voor een Duitser is ie wel enthousiast De vertaling is wel weer leuk : "it makes no sense to re-use them" . Gewoon lekker alles nieuw. 80-100 voor ervaringsdeskundige zou een 200h voor mij zijn denk ik, is "maar" 5 weken werk. overigens wel interessant dat galvaniseren, wat moet er allemaal gegalvaniseerd worden en waar doe je dat Heinz?
|
19 jan 2012 10:33 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Motor revisie 2.2T
Ik kan me zo even niet bedenken wat gegalvaniseerd 'moet' worden. Ik denk dat dit meer een porsche classic ding is waarbij ze alles van metaal na kaal halen laten galvaniseren zoals motor beplating. Wat je nodig hebt gegalvaniseerd koop je zo nieuw.
Ben trouwens wel benieuwd wat je nou moet afrekenen als je daar je motor laat doen. Zal niet weinig zijn.....
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
19 jan 2012 10:45 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
Hessel was me al voor, maar de motordelen zijn van Magnesium/aluminium of spenderen hun leven in een bad van olie. Het plaatwerk van de motor heb ik laten poedercoaten. De verbindingsasjes van de carberateurs, motorsteunen, poelie en andere delen van blank metaal kun je laten "geel" termisch verzinken.
Waar ik wel mee bezig ben is het vinden van de juiste bevestigings materialen. Zoals ik het nu kan inschatten zijn deze alemaal van 8.8 RVS, maar hebben ze wel een gelige kleur. Ik heb gisteren avond gezocht op internet, maar de reguliere leveranciers Würth, Fabory etc lijken dat niet in hun assortiment te hebben. Misschien wel logisch, want waarom wil je een RVS moertje beschermen tegen corrosie? Ik blijf toch nog even zoeken, want het oog wil ook wat. Ik weet van andere restaurateurs op het forum die hun bevestigings materialen hebben laten "geel" verzinken dus dat is ook nog een optie. Iemand ervaring ideeën op hierover?
|
19 jan 2012 10:53 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Motor revisie 2.2T
Volgens mij gebeurt dat inderdaad wel eens. Staan op early s en PP wel wat draadjes over. Yanks zijn daar nogal an..l in
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
19 jan 2012 11:05 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Motor revisie 2.2T
|
19 jan 2012 11:14 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: Motor revisie 2.2T
Die gelige boutjes zijn gepassiveerd, dit betekend dat er met een chemische bewerking een dun laagje op het staal van het boutje is aangebracht. Origineel zijn die boutjes dus gewoon 8.8 stalen geel gepassiveerde boutjes. Deze gebruik ik tenminste altijd, gewone zilver kleurige bouten overal in lijkt ook zo hobby bob achtig
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
19 jan 2012 13:18 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Motor revisie 2.2T
Dat is wel een hele goeie monteur! knap als je zo vlotjes de warmtewisselaars los kunt schroeven
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
19 jan 2012 15:38 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Motor revisie 2.2T
Ik heb de "hobby bob" RVS nyloc moertjes en boutjes en die doen het prima. Gaat mij niet echt om het feit of ik gele of zilveren op mijn motor heb, vind ik niet zo spannend. Heinz, je kunt gewoon een hele berg moeren en bouten kopen die je nodig hebt in staal en deze per emmer laten passiveren. Kost geloof ik iets van 50 euro per emmer. http://www.fobaplating.nl/ Nog bij jouw in de buurt ook... weet alleen niet of ze het ook voor particulieren doen. Let er dan wel even op dat de ringetjes die onder de moeren op de case zitten van aluminium moeten zijn zodat het staal niet kan gaan reageren met het magnesium.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
19 jan 2012 18:00 |
|
|
Niels
|
Re: Motor revisie 2.2T
Als je passiveert reageert het toch niet meer.
|
19 jan 2012 18:33 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Motor revisie 2.2T
weet niet of dat zo werkt. Dan zou die gele laag een barriere tussen staal en de bevestiging zijn. Nu hebben die geel gepassiveerde moeren en bouten niet een hele dikke laag, dus zou ik het er niet op wagen. Heb ik ook maar van een specialist......
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
19 jan 2012 19:19 |
|
|
Niels
|
Re: Motor revisie 2.2T
Het draait om potentiaal verschil tussen de metalen, heet galvanische roest. Een klein alu object in een rvs omgeving hoeft met een klein oppervlak niet een issue te zijn. Bij een alu s klauw heeft een rvs zuiger minder kans dan een verchroomde stalen, door een lager potentiaalverschil. Hier zijn grote oppervlakten, bij moeren is dit minder. Verf en olie maken het potentiaal verschil kleiner en de roestkans minder. Wat mij nog onduidelijk is wat passiveren in dit geval is. Bij rvs in de foodindustrie wordt er geetst. Het rvs wordt hierdoor niet meer reactief en zal niet meer vlekken ( denk aan het eindeloos poetsen van rvs aanrechten, dat hoeft dan niet meer) . Ik zie zelf het nut momenteel helemaal niet en ben ook zeker geen purist als het gaat om origineel, sorry
|
19 jan 2012 21:12 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
Belangrijke mijlpaal voor dat het project echt kan starten: Mijn tweede zoon is vanmiddag geboren
|
19 jan 2012 22:59 |
|
|
bully
|
Re: Motor revisie 2.2T
|
19 jan 2012 23:04 |
|
|