Auteur |
Bericht |
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Motor revisie 2.2T
Van harte Jasper!! Hoe heet hij?
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
19 jan 2012 23:13 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Motor revisie 2.2T
We have a new DADDY........ Gefeliciteerd
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
19 jan 2012 23:44 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Re: Motor revisie 2.2T
Van harte
|
20 jan 2012 0:47 |
|
|
Niels
|
Re: Motor revisie 2.2T
Hartelijk gefeliciteerd !
|
20 jan 2012 8:29 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
|
20 jan 2012 11:31 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
Allereerst iedereen bedankt voor de felicitaties! Vandaag de draad weer opgepakt en onder erbarmelijk omstandigheden samen met Hessel de motor uit de auto gehaald. Buiten de kou viel het verwijderen van de motor me eigenlijk mee. Maar ik was super blij met de hulp en ervaring van iemand die het al eens eerder heeft gedaan. Na een paar uur sleutelen hangt de motor in de bok en hebben we ook al een begin gemaakt met de demontage. Bij het checken of alles los was van de motor gelukkig nog gedacht aan de tellerkabel verder was alles klaar voor het verwijderen. De motor met de krik laten zakken en er onderuit gereden. Vervolgens hebben we de bak erafgehaald en toen de beugel van de bok bevestigd. Met de krik en wat brute kracht de motor in de bok gezet. Na het opwarmen bij de lunch hebben we ook alvast de kettinghuizen geopend om de nokken-as bouten los te draaien. Dit is een taaie (lees onmogelijke) klus om in je eentje te klaren dus was het een goed idee deze nu alvast los te draaien. Ik heb net nog even opgeruimd. Alle ziplock zakjes voorzien van een beschrijving en wat pics gemaakt. Hier komen ze:
|
04 feb 2012 23:15 |
|
|
sanderv
'88 928 S4
|
Re: Motor revisie 2.2T
Ziet er top uit Heinz!!! Blijf maar komen met die foto's
_________________________________________ All good things come to those who wait (wacht alleen niet te lang...)
|
10 feb 2012 22:04 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: Motor revisie 2.2T
. .
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
11 feb 2012 9:09 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: Motor revisie 2.2T
Beetje laat maar GEFELICITEERD Ook met de demontage van de motor trouwens
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
11 feb 2012 15:54 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
Na dit weekend maatregelen genomen te hebben tegen de kou (zie achtergrond foto's) heb ik weer lekker gesleuteld. De carberateurs, resterende motorbeplatingen, dynamo en engine cover zijn verwijderd. Vervolgens het blok gedraaid en nu begonnen aan de warmtewisselaars. Helaas is mijn 240mm lange 8mm inbus bit nu al 6 weken in bestelling en strand ik nu even. Morgen maar even ergens anders proberen. Kan ik direct sleuteltje 36 meenemen voor de olieleidingen. Hier zijn de foto's:
|
13 feb 2012 23:30 |
|
|
peterfrans
981 S 2013
911T Coupe 1973
|
Re: Motor revisie 2.2T
Gewoon een lange inbus bij de Praxis halen (ik heb daar de korte kant afgezaagd en het lange deel in een dopje 8 gelijmd). Daar ga je toch geen 6 weken op wachten? Als je een complete set koopt ben je op dezelfde manier meteen klaar voor de kop bouten (10mm). Daar kom je ook niet lekker bij met een normale inbus dop.
|
13 feb 2012 23:38 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Motor revisie 2.2T
Zo heb ik het ook gedaan, werkt prima. Hoef je niet eens te lijmen in een dop, gaat zonder ook wel.
Verder schiet je lekker op Jasper!
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
14 feb 2012 14:33 |
|
|
peterfrans
981 S 2013
911T Coupe 1973
|
Re: Motor revisie 2.2T
Begint het al te jeuken Niels?
|
14 feb 2012 18:59 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
Deze week weer verder opgeschoten met de demontage. De warmte wisselaars, oliekoeler en kleppendeksels zijn verwijderd. De olieslang aan de oliekoeler zat erg vast, maar na een nachtje kruipolie kwam er beweging in. Het blok heb ik verolgens gekanteld zodat de meeste achtergebleven olie er nu uit is gelopen. Er is een beschadiging bij de klepgeleider van de inlaat klep . Deze beschadiging was er twee jaar geleden ook al toen ik aan de auto begon. We hebben toen besloten het zo te laten, maar met het vervangen van de klepgeleiders nu moet ik dat opnieuw afwegen. Misschien is het te repareren en anders een nieuwe kop $$$. Wat is jullie mening? (Sorry voor de wazige foto)
|
17 feb 2012 18:22 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Motor revisie 2.2T
Ik zou denken dat als je er een nieuwe klepgeleider in kunt zetten, je dit gewoon kan laten. Hangt dus een beetje af van wat het revisiebedrijf zegt. Het lijkt me een klein randje wat niet heel veel vastklemt van de geleider, maar kan dat niet heel duidelijk zien.
Lijkt me niet dat jij vanplan was je koppen te laten flowen, etc. Want dan is dit wel een probleem lijkt me. Anders even advies vragen bij het revisiebedrijf.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
17 feb 2012 19:24 |
|
|
Niels
|
Re: Motor revisie 2.2T
Zeker, net terug van fijn stukje skieen, zie ik deze foto's. Mooi dit ! Zeker zin in, wil wel zeker nog een jaar rijden. Ik vernam van Stutgart dat mijn suto matching is, wil mijn blok dus niet te ver aanpassen. @heinz wat is de issue met de kop? Ik snap hem niet zo heel erg. Is de wand waar de geleider door moet gescheurd?
|
18 feb 2012 21:39 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
|
18 feb 2012 23:55 |
|
|
Clemento
|
Re: Motor revisie 2.2T
Mooi project
|
19 feb 2012 9:01 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Motor revisie 2.2T
Als er ook een barstje in de kop zit waar de klepgeleider komt, dan denk ik dat ik voor een andere kop zou gaan. Je wilt niet dat dee toch gaat zakken later. Maar check even een professional of op pelican parts engine rebuilding forum.
Trouwens, het ziet er allemaal nog netjes uit in deze cylinders en koppen. Lijkt of het nog niet al te lang geleden uit elkaar is geweest. Kan je een randje voelen in de cylinders?
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
19 feb 2012 11:30 |
|
|
Niels
|
Re: Motor revisie 2.2T
Voordat je een andere kop koopt (ik weet niet wat dit moet kosten overigens), zou ik een goed revisie bedrijf vragen of het te fixen is. Sommige legeringen zijn goed te repareren en de reparatie kan sterker zijn dan origineel. Bij twijfel van de specialist, niet doen. Dit soort reparaties is een aparte expertise, voor een goed revisiebedrijf niet ongewoon.
Gezien je olieconsumptie kan het bijna niet anders dat je cilinders niet meer lekker sluiten. Jammer want ziet er op de fotos mooi uit. Ga je een complete set zuigers, bussen etc monteren?
Suc6
|
19 feb 2012 14:15 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Motor revisie 2.2T
Ik ga de kop en ook de cilinders laten beoordelen door het revisie bedrijf. Ik voel geen onregelmatigheden in de cilinders dus ik hoop dat ze binnen spec zijn en dat met nieuwe zuigerveren het olieverbruik zal verminderen.
|
19 feb 2012 15:45 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Motor revisie 2.2T
Kans lijkt me idd met jouw olieverbruik niet groot dat ze nog voldoende binnen de toleranties zijn. Zou er rekening mee houden dat je ze moet vervangen.
Alleen denk ik dat de motor nog niet zo heel lang geleden los is geweest, je ziet het hoonpatroon nog zitten in de cylinders.....
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
19 feb 2012 17:51 |
|
|
Niels
|
Re: Motor revisie 2.2T
Ik ben geen specialist op dit vlak, bij de italiaantjes worden er vaak aleeen cilinderveren vervangen. Dit helpt echter maar tijdelijk. Meeste ervaringsdeskundigen adviseren gewoon cilinders en bussen vervangen.
Ongeacht de vaak wat bredere toleranties van vroeger (vandaar wellicht de 2l per 1000 is nog binnen spec!!) kan dit met de tegenwoordige productiemethoden veel beter dus met nauwere dichting. Ik denk zelf aan een matchingsetje van JE of iets dergelijks. Het is wel zaak een goede set cilinderveren te hebben. Ik weet niet wat het goede merk is voor een Porsche, maar de beste werken ook het beste.
|
19 feb 2012 20:59 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Motor revisie 2.2T
@Heinz, ik weet niet in welk deel van NL je woont, maar een goede motorenspecialist zit in Geldrop. Kronenburg Motorsport http://www.vankronenburg.nl/Als je hier naar toe gaat moet je John (de eigenaar) maar de groeten van mij (Marcel) doen.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
19 feb 2012 21:51 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Motor revisie 2.2T
Mijn set zuigers/cylinders waren op het randje van wat nog kon. Daar toen nog een set originele mahle 4500 euro kostte, heb ik toch gekozen voor de oplossing van huidige set en nieuwe OEM zuigerveren. Tot zover loopt alles prima. Maar ik hou wel in mijn achterhoofd dat ik ook ooit een keer aan een nieuwe set toe ben. @ heinz: Meten is weten. Dus je kunt voor de grap vast even een cyl/zuiger eraf halen en even langs van Rijn rijden om even te laten meten. Is voor hun 2 minuten werk. Dan heb je een beetje een idee waar je aan te bent. @Niels: ik heb ooit wel eens gekeken naar custom spec zuigers om te gebruiken in mijn huidige cylinders, maar ik geloof dat dat economisch niet echt veel zijn had. Nu zijn de setjes van Mahle zo ongeveer rond de 2800 euro. Heb je wel weer alles nieuw. Goetze/federal mogul is trouwens de OEM leverancier van zuigerveren.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
19 feb 2012 22:02 |
|
|