Auteur |
Bericht |
924carreragt
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)Stekene; België
|
Re: uitlaat 996
Hoi Pieter, ik heb een 996 C4 cabrio binnen met Carnewal uitlaten. Als je eens zin hebt mag je eens langskomen en meerijden. Dan kun je gelijk horen of het meevalt voor een cabrio. Mijn klant is er zeer tevreden van. Groet
_________________________________________ Robbie
RP Carrepair www.rpcarrepair.be voor alle onderhoud aan uw Porsche
|
06 dec 2010 17:39 |
|
|
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
Thanks voor het aanbod, maar ik heb de beslissing al genomen. ik vind (volgens mij net als iedere eigenaar van een P) dat ie af fabriek net niet fantatiek genoeg bromt. Omdat het voor mij een funauto is wil ik er alleen geen duizenden euri aan spenderen en de mufflers modificeren is een mooie middenweg. Dat ook jij een tevreden klant hebt bevestigt me in mijn keuze!
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
06 dec 2010 18:35 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Op het gevaar af de hele wereld over mij heen te krijgen wil ik jullie toch attenderen op het feit dat RSR dempers feitelijk gewoon standaard dempers zijn die opengesneden, leeggemaakt, deels binnenpijpen ingekort en weer dichtgelast zijn. Niets meer en niets minder. Deze dempers worden op basis van in- / omruil met bijbetalen verhandeld.
Ik heb eventueel (ergens nog) enkele foto's met de uit te voeren aanpassingen, ergo iedere handige doe-het-zelver kan dit ook.
Echte sportuitlaat fabrikanten (Supersprint, Europipe, Sebring, Akaprovic, Kreissig etc.) produceren hun uitlaten en testen deze nauwgezet op proefstanden of rollenbanken.
Het is niet dat ik iemand zijn / haar handel niet gun maar wil slechts informatief bijdragen.
Verder een stukje info over sportuitlaten:
Waarom een sportuitlaat? De standaard uitlaten onder auto's worden steeds stiller. Een auto uitlaat is tegenwoordig zo ontworpen dat het geluid zoveel mogelijk wordt beperkt. Uiteraard willen we allemaal graag zoveel mogelijk PK's en een zo hoog mogelijk koppel.
De motor van je auto presteert het beste als de hete uitlaat gassen die de cilinders moeten verlaten zo snel mogelijk worden afgevoerd. Bij een sportuitlaatsysteem kan dit beter dan bij een standaard uitlaat systeem. De buizen van sportuitlaten zijn vaak breder en de dempers zijn speciaal geoptimaliseerd zodat de uitlaatgassen minder weerstand ondervinden. Tevens worden deze systemen vaak voorzien van een design eindstuk.
Staal of RVS Verreweg de meeste auto's die uit de fabriek rollen zijn voorzien van een stalen uitlaatsysteem. Dit omdat de kosten van staal lager liggen dan die van RVS (roestvaststaal). RVS is zeer duurzaam, roest vrijwel niet en kan levenslang meegaan (dit hangt erg af van het soort RVS dat er gebruikt wordt). AISI 409 en 304 wordt in de uitlatenindustrie veel gebruikt, 409 is beter bestand tegen hitte en is flexibeler. De oppervlakte van 409 gaat echter eerder roesten aan de oppervlakte en blijft minder lang mooi. 304 roest daarentegen (vrijwel) niet en is harder.
Verder is het belangrijk dat je zeker weet dat bij RVS dempers binnenin ook alles van RVS is. Goedkope dempers worden nog wel eens gevuld met fiberglas als absorptiemateriaal of voorzien van een stalen binnenwerk. Vroeg of laat is de demper dan van binnen versleten, deze wordt letterlijk "leeggeblazen". Fabrikanten die wel goede dempers leveren die compleet uit 304 AISI RVS zijn vervaardigt zijn bijvoorbeeld Powersprint en Simons. Ze staan bekend om hun duurzame sportuitlaten en onderdelen.
Sportuitlaat diameter maten Laat je niet voor de gek houden! Groter is niet altijd beter! Veel mensen denken dat het hebben van de grootste diameter pijp de beste manier is om veel vermogen te krijgen. Dit is niet altijd waar. Het meeste vermogen krijg je door een sportuitlaat bij een auto te kiezen die de tegendruk verminderd terwijl je een goede uitlaatgassen doorstroming behoudt. Een sportuitlaat moet optimaal gebalanceerd zijn voor een maximale vermogenswinst, uitlaatgassen snelheid en een mooi geluid. Als voorbeeld, stel je eens voor dat je lucht door een rietje blaast (in vergelijking tot een kleinere diameter pijp). Dit zou relatief lang duren voordat de lucht uit je mond is, en je zou luchtdruk voelen in je mond terwijl je dit doet. Stel je nu eens voor dat je lucht blaast door een kartonnen koker van wc papier (in vergelijking tot een grotere diameter pijp). Je zult de lucht in je mond veel sneller kunnen uitblazen met weinig of geen luchtdruk. Dit door de grotere capaciteit van de buis. Maar is de diameter van de uitlaatpijp te groot voor de motor dan is de tegendruk teveel weg en is de uitlaatgassen stroming niet correct. Dan behaal je niet het optimale resultaat. Het is dus belangrijk om je sportuitlaat gebalanceerd te laten "ademen" met de juiste maten onderdelen van de sportuitlaat.
Succes.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
06 dec 2010 18:41 |
|
|
LEX
|
Ik heb een carnewal gt onder mijn boxster zitten. Ik ben er zeer tevreden over, als je gas geef dan is ie aanwezig maar als je rustig aan het touren ben wordt je niet gek van het geluid. Dan geeft hij naar mijn idee maar iets meer geluid dan origineel.
|
06 dec 2010 20:24 |
|
|
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
@nine-eleven, dank voor je uitgebreide uitleg en toelichting. Even voor mij persoonlijk de overweging te gaan voor deze goedkope oplossing voor wat meer geluid. Ik heb mijn auto puur voor de fun en probeer die fun dan ook te maximeren. Betekent dat als mijn uitlaat is versleten ik absoluut een sportuitlaat zal laten monteren, want ook ik vind dat de standaard iets te weinig sound geeft (met name dat rochelen bij lage toeren mis ik een beetje). Daar nu bleek bij de beurt dat mijn uitlaat nog prima is vind ik het eigenlijk zonde om een paar duizend euro op tafel te leggen om aan mijn wens voor meer sound te voldoen. De oplossing van Carnewal is eigenlijk precies goed voor mij. natuurlijk weet ik wat zij doen, ik heb alleen noch de technische kennis, noch de apparatuur om dit zelf aan te pakken, dus als Gert mij daarbij kan helpen vind ik het prima. Bovendien is het een mooie rit om in de winter de auto weer eens goed warm te rijden. Kortom, ik laat 5 feb as lekker de andere dempers erop schroeven en dan ben ik voorlopig weer geholpen. En als ik op 31/12 de jackpot win bel ik Gert netjes af, dan koop ik namelijk een brandnagelneues 997 turbo met een hele dikke kreissig/ fabspeed of wat dan ook eronder
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
07 dec 2010 11:49 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
@Pieter_996 Prima, dan heb je een weloverwogen keuze gemaakt incl. alle pro- en contra's. Daar is dit forum toch voor, elkaar te informeren ( en eventueel te behoeden voor een kleine misstap )
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
07 dec 2010 13:00 |
|
|
knalpotprutser
had een 996 carrera 4
De Kempen
|
Ik ben van plan om mijn originele dempers te vervangen voor Dansk dempers. (met TUV) Het kopen is zo geregeld. Het grootste probleem is een adres die het wil monteren. De garage's die ik gesproken heb monteren geen zelf meegebrachte uitlaten. Weet er iemand een adres in de buurt van Eindhoven? Wellicht iemand van jullie die me tegen betaling wil helpen?
|
21 jan 2012 19:30 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Begrijpelijk Ik heb geen ervaring met het wisselen van 996 dempers, maar als het net zo makkelijk is/gaat als bij 'n 993 mag je best eens richting de rook van Rotterdam komen sturen ... ... op voorwaarde dat je mee doet aan 1 van de Tunnel-challenges dit jaar
|
21 jan 2012 19:43 |
|
|
JeroenSC
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2CAmersfoort
|
Is echt een klusje van niks, als je niet al te dikke handen hebt en mogelijkheid om de auto aan de achterkant een beetje omhoog te zetten.. Wielen eraf (werkruimte), achterlichten eruit (1 boutje per kant), achterbumper eraf (handjevol torx en 1 beetje verborgen in de wielkast), hitteschilden eraf schroeven (4x M10), klembanden van catalysator losdraaien (2 x dikke inbus) en dan met een kleine ratel 3 M10 moertjes losdraaien achter de demper. Op de tast kan je eerst voelen, dan weet je in welke richting je de steeksleutel of ratel moet mikken. Met een beetje wrikken schuif je dan de achterdemper uit de klemband met de cat.
|
21 jan 2012 20:34 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... niet in vergelijking met die van 'n 993 - als ik jouw verhaal zo lees
|
21 jan 2012 20:42 |
|
|
JeroenSC
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2CAmersfoort
|
Tja, zo'n 993 heb ik dan ook nog nooit gedaan Overigens kan het volgens mij ook zonder demontage van bumper en hitteschilden, maar dan moet je er echt goed onder kunnen komen (brug). Zonder brug heb je door demontage in ieder geval genoeg werkruimte.
|
21 jan 2012 21:07 |
|
|
knalpotprutser
had een 996 carrera 4
De Kempen
|
Voor alle duidelijkheid het is een 996 3.4 uit 2001.
|
21 jan 2012 21:52 |
|
|
Thjardo
996 millenium #448, ex 930 SC 930 3.2, Boxster 2.5.Den Helder
|
_________________________________________ Porsche 911 Millenium Edition #448
|
22 jan 2012 0:08 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Ben benieuwd wat JASPER996 gekozen heeft
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
22 jan 2012 0:30 |
|
|
LuckyLuke
Ex 996 C4 Tip 1999Eindhoven
|
Geeris in Heeze doet dat wel hoor (heeft hij bij mij ook gedaan). Het zijn natuurlijk geen klusjes waar zo'n garage makkelijk veel op verdient, maar werk weigeren als bedrijf lijkt me in deze tijden niet logisch ...
|
23 jan 2012 11:16 |
|
|
dodootje
997 Carrera 2S cabrio. Mercedes B200 Turbo.
TriumphDaytona Super3 Cosworth 997 Carrera2S 3.8 cabrio.
Triumph Tiger 1050SE Hyperpro Arrow.
|
Onder mijn Carrera4 cabrio 996 2003 zit het X51 pakket en daarin zit ook een ander uitlaatsysteem verwerkt. Het klinkt gepast sportief, zou van mij iéts luider mogen. Het is dus origineel Porsche, maar ik weet niet, wat voor uitlaatsysteem het is en of het los verkocht wordt. Het geeft in ieder geval géén probleem bij een APK.
Er schijnen ook systemen te zijn, waarbij je (elektrisch?) een klep kunt omzetten voor de keuze standaard of (erg) luid. Weet iemand daar meer van??
Léon
_________________________________________ De 996 leerde ons een les. De 997 leert ons het échte leven. (hoe je ineens heel véél geld moet uitgeven)!
|
26 jan 2012 22:32 |
|
|
RODONDO
|
Originele PSE-uitlaat is met (mogelijkheid tot ) electrische sturing. Ook verkrijgbaar bij Carnewal, uiteraard goedkoper dan bij P. zelf.
|
27 jan 2012 13:01 |
|
|