Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 16:50

Antwoord op onderwerp  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Oldtimerverzekering & woon-werk verkeer. Mag dat? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Oldtimerverzekering & woon-werk verkeer. Mag dat?
Klopt............

Maar zoals hiervoor reeds eerder besproken, lees eerst eens de voorwaarden.

Iedere verzekeraar verzkerd een klassieker waar je 20.000 km mee mag rijden naar weet ik veel waar je wilt.

Maar dan zijn we appels met peren aan het vergelijken.

Tot wel 75% korting
Geen eerste auto noodzakelijk
Geen taxatierapport noodzakelijk.

Het betreft hier een normale verzekering op basis van opgebouwde schadevrije jaren. Dat is iets anders dan een klassiekerverzekering op basis van taxatie.

22 jan 2012 22:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 '85, Porsche 944 turbo S '88
Ik heb inmiddels de voorwaarden van Turien doorgelezen er hier staat niets specifiek in over woon-/werkverkeer. Wel staat er in dat uitgesloten wordt schade die ontstaan is als de auto gebruikt wordt voor doeleinden die niet omschreven staan op het polisblad. Het is volgens mij in dit geval aan de interpretatie die de verzekeringsmaatschappij eraan geeft als het gaat om "randgevallen". Het is maar net of je "een keer naar je werk rijden" ziet als hobbymatig gebruik of niet.

Als ik een klantgerichte verzekeringsmaatschappij was zou ik dit toelaten (echter lastig te bewijzen dat het echt maar 1 keer was), als ik een verzekeringsmaatschappij ben die mijn uitgekeerde schade wil minimaliseren dan interpreteer ik dat als een uitsluiting.

Het blijft dus lastig.

Heb zojuist ook nog even Diks gebeld en had nu iemand aan de telefoon die verstand van zaken had. Heldere uitleg gekregen en het is inderdaad zoals hierboven beschreven. Als je dus schade hebt terwijl je naar je werk rijdt of als je b.v. op de parkeerplaats bij de supermarkt staat dan laat je het antwoord op de vraag of dit al dan niet onder de dekking valt over aan de interpretatie van de verzekeringsmaatschappij. De schade zal dan naar alle waarschijnlijkheid niet zomaar vergoed worden.

Overigens zijn er ook Oldtimer verzekeringen waar je gewoon alles mee mag doen en overal naartoe mag rijden. De premie daarvoor ligt € 50 per jaar hoger voor alleen WA. Ik denk er nog even over na, maar ik denk dat ik daarvoor ga.

23 jan 2012 10:24
Profiel
Porsche diversen
Overijssel
Ja, als je schade hebt met je oldtimer zul je moeten aantonen dat je normaal met je dagelijkse auto rijdt....
Dat is een leuke uitdaging.... en je weet dat je minimaal een half jaar op je geld moet wachten....

23 jan 2012 11:05
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Oldtimerverzekeringen zijn er ook niet voor om gebruikt te worden voor dagelijks verkeer, dan moet je een gewone verzekering afsluiten. Dat lijkt me nogal duidelijk.

23 jan 2012 11:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Dat zou ik ook denken, maar is dus niet waar. Er zijn wel degelijk oldtimerverzekeringen waarmee je gewoon de auto als 1e auto en voor woon-/werkverkeer mag gebruiken. Diks heeft er een en ik vermoed dat als zij er een hebben dat er meerdere bestaan. Zoals gezegd kost dit echter wel € 50 per jaar meer voor de WA versie.

23 jan 2012 11:17
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Moondogjr schreef:
Er zijn wel degelijk oldtimerverzekeringen waarmee je gewoon de auto als 1e auto en voor woon-/werkverkeer mag gebruiken. Diks heeft er een en ik vermoed dat als zij er een hebben dat er meerdere bestaan.

:thumleft:
Polisvoorwaarden Oldtimerverzekering / Polisvoorwaarden klassieker verzekering:
"Dagelijks gebruik is toegestaan
Gio Adviesgroep maakt het mogelijk, dat u, ondanks het zeer gunstige klassiekertarief, dagelijks met uw auto kunt rijden. Wordt de klassieker gebruikt voor woon-/werkverkeer, dan wordt deze ongeacht het aantal kilometers ingeschaald op het 20.000 km-tarief."

23 jan 2012 11:39
Profiel
Urmond
OK, probeer het nog 1 keer uit te leggen, je kunt zoeken wat je wilt maar het gaat om het volgende. Zowel bij Diks al bij Gio, ( en bij Turien en ASR en Achmea en bij.....) mag je inderdaad tot 20.000 km per jaar rijden ( en ook nog wel meer) en dagelijks gebruiken, en naar je werk en naar .....vul maar in :mrgreen:

Dit zijn gewone Bonus malus verzekeringen waarin gevraagd wordt hoeveel jaar je hebt opgebouwd, geen taxatiewaarde dekking is ( hooguit als leidraad) en dus eigenlijk een normale verzekering is. De enige uitzondering die wordt gemaakt is dat je een ( oude) auto all-risk kunt verzekeren. hier hebben veel verzekeraars een mening over als de auto bv ouder is dan 10 jaar.

Wat jullie zoeken/ of waar het hier om gaat in deze discussie is een klassiekerverzekering waarin daadwerkelijk een "klassieker "wordt verzekerd met een vast tarief, en op basis van de daadwerkelijke waarde ( taxatie), en waarmee je dagelijks mag rijden naar je werk enz.

Ik ben van mening dat deze er niet is. Is ook logisch, want zo is een klassieker ook niet bedoeld.

Jullie vergelijken appels met peren. En met jullie bedoel ik diegene die het hier betreft, dus diegene die zich niet aangesproken voelt valt hier niet onder :mrgreen:

Turien kent het porscheproduct, waarin Porsches vanaf 8 jaar worden verzekerd met een vaste premie. Dit is een normale verzekering met een aangepast tarief en een hoger eigen risico, zonder Bonus Malus verklaring.

WA kost je tot 10.000 km/ jaar 125€ per jaar. meer kilometers is in princiepe niet mogelijk. Jij wil meer rijden begreep ik, dus eigenlijk een auto voor dagelijks gebruik. Je komt dan gewoon terecht in de normale verzekeringen, al dan niet door de TP genoemd alszijnde klassiekerverzekeringen waarin je zomaar tot 20.000 km mag rijden........het beestje moet tenslotte een naam hebben zullen we zeggen.

Welkom in de wereld die verzekeringen heet.

23 jan 2012 11:59
Profiel WWW Facebook 
Urmond
ter vergelijking.

Bij Gio even een premie berekend waarin ik met mijn klassieker dagelijks mag rijden, ook woon werkverkeer.

Bij elders betaal ik voor mijn Targa een kleine 350€ per jaar all-risk. Ik mag dan tot 7500 km/jaar rijden.

Nu vul ik dezelfde gegevens in bij Gio: kost deze auto opeens: 1974,84 jaar :roll:

Ik ben uitegegaan van het feit dat ik geen sv jaren aan kan tonen.

Even terugkomend op het vorige verhaal. Gio verzekerd dan inderdaad wel op basis van taxatiewaarde.

23 jan 2012 12:06
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #18
Jos Targa schreef:
Even terugkomend op het vorige verhaal. Gio verzekerd dan inderdaad wel op basis van taxatiewaarde.

:thumleft:

Jos Targa schreef:
Bij elders betaal ik voor mijn Targa een kleine 350€ per jaar all-risk. Ik mag dan tot 7500 km/jaar rijden.

Nu vul ik dezelfde gegevens in bij Gio: kost deze auto opeens: 1974,84 jaar :roll:

Ik ben uitegegaan van het feit dat ik geen sv jaren aan kan tonen.

Tja, appels en peren. Je vergelijkt max. 7500 km/jaar met max. 20000 km / jaar :roll:
Als je geen schadevrije jaren aan kunt tonen is die verzekering inderdaad (uiteraard) veel duurder. Als je dat echter wél kunt (wat velen kunnen), dan kun je wél tegen een gunstige premie "dagelijks" van je "klassieker" genieten. Bovendien vervallen in dat geval niet de opgebouwde schadevrije jaren na een jaar.

Wat mij betreft maken we er geen "welles-nietes" van. Waar het mij om gaat is dat als je schadevrije jaren hebt opgebouwd en je "vast tarief" door "gunstige premie" (daar gaat het hier tenslotte om) vervangt in
Jos Targa schreef:
Wat jullie zoeken/ of waar het hier om gaat in deze discussie is een klassiekerverzekering waarin daadwerkelijk een "klassieker "wordt verzekerd met een vast tarief, en op basis van de daadwerkelijke waarde ( taxatie), en waarmee je dagelijks mag rijden naar je werk enz.

Ik ben van mening dat deze er niet is. Is ook logisch, want zo is een klassieker ook niet bedoeld.

Jullie vergelijken appels met peren.

het er dus wel is. Uiteraard, nogmaals, afhankelijk van of schadevrije jaren een issue is voor de persoon in kwestie en wat mij betreft heeft het dus juist een voordeel als je deze behoudt en op kunt blijven bouwen.

23 jan 2012 12:31
Profiel
Urmond
Jaren aantonen kan enkel als er een polis vervalt. Aangezien de meeste de jaren opbouwen op hun dagelijkse auto zul je die dus ook naar de verzekeraar over moeten zetten om je klassieker mee te laten liften. Je opgebouwde jaren kun je zeker laten stellen onder een klassiekerpolis. Dit heb ik al vaker gedaan. Je jaren worden san in gebruik genomen door de klassiekerverzekeraar en zijn dan. Gewaarborgd.

Via allerlei u en jij bochten is er vanalles mogelijk. Maar de stelling " tot 20.000 km met bm verlating klassieker rijden klinkt eenvoudiger dan het daadwerkelijk is.

23 jan 2012 12:42
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #18
Jos Targa schreef:
Jaren aantonen kan enkel als er een polis vervalt. Aangezien de meeste de jaren opbouwen op hun dagelijkse auto zul je die dus ook naar de verzekeraar over moeten zetten om je klassieker mee te laten liften.

In dat geval kun je geen schadevrije jaren inbrengen inderdaad :thumleft:
Echter van privé naar leaseauto gaan en/of naast de "klassieker" samen met je vrouw een DD (op haar naam) hebben is ook een veel voorkomende situatie volgens mij.

23 jan 2012 12:48
Profiel
Urmond
Klopt, maar jaren overzetten naar een 2 e auto kan niet. De korting wel, mits de eerste auto met de jaren ook mee gaat. ( uitzonderingen daargelaten)

23 jan 2012 13:04
Profiel WWW Facebook 
997 4S Cabrio MK2 Exen: 997 4S Cabrio MK1, Boxster 1997,Dodge Dart Swinger, Mustang, Herald, Spitfire, GT6 en TR6
Heeze
Nou was ik zo blij dat alles eens duidelijk uit de doeken gedaan werd........
En nu ben ik weer de weg kwijt.
Snik :cry:

23 jan 2012 13:10
Profiel
Moderator
PF #18
Jos Targa schreef:
Klopt, maar jaren overzetten naar een 2 e auto kan niet. De korting wel, mits de eerste auto met de jaren ook mee gaat. ( uitzonderingen daargelaten)

Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar volgens mij is dat nou juist wat ik wel heb gedaan: opgebouwde schadevrije jaren overgezet naar 911 als 2e auto naast DD al dan niet naast ook een leaseauto.

23 jan 2012 13:17
Profiel
Urmond
Dan controleer je polissen maar eens. Tredes en korting zullen gelijk zijn, maar als je vraagt hoeveel jaar je meekrijgt als je een polis weghaalt is de kans groot dat er weldegelijk verschil in opgebouwde jaren zit. Je zult de eerste niet zijn die jaren met tredes verward,
Maar dit is echt anders.

23 jan 2012 13:22
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #18
Vier jaar na het afsluiten van de polis heb ik vorig jaar mijn polis overgesloten en het aantal opgebouwde schadevrije jaren was +4 t.o.v. het moment van afsluiten, wat ook zo in het Roy Data-systeem is geregistreerd :wink:

23 jan 2012 13:26
Profiel
PorscheForum Rakker
ex- 964 C2C Indisch rood, nu 996 C2 handbak.
Regio Den Haag
Mijn P. is verzekerd via Henk Hertog. Dat is geen standaard product maar een bijzondere polis van ASR die niemand anders aanbiedt. Ik mag maximaal 10.000 km rijden met de auto.

Ik kan in de polisvoorwaarden geen bepaling vinden waaruit het verplichte hobbymatige karakter van het gebruik blijkt. Het lijkt me sterk dat een verzekeringsmaatschappij zich in rechte kan beroepen op een reclameuiting van Henk Hertog waarbij niet naar hen wordt verwezen. In de polis verwijst ASR ook niet naar die brochure, stel je voor. De brochure maakt dan volgens mij geen deel uit van de polis/polisvoorwaarden.

Op de polis zijn de voorwaarden VZ061, W071, CC071 en SV 061 van toepassing. Grappig is in deze dat de polisvoorwaarden VZ061 gaan over "Bedrijfsverzekeringen" ....

Deze polisvoorwaarden zijn ook op de site van ASR te vinden voor de liefhebbers.

Kortom verzekeren via Henk Hertog bij ASR lijkt de oplossing je mag dan maximaal 10.000 km rijden en er is geen beperking t.a.v. van het karakter van het gebruik voor zover het om "hobby-matig" of "woon-werk" gaat. Circuitgebruik e.d. is uiteraard een ander verhaal...dat is uitdrukkelijk uitgesloten.

Let op: dit is mijn interpretatie van de door mij afgesloten verzekering. Ik geef geen enkele garantie ten aanzien van andere of nog af te sluiten verzekeringen.

enne @sarsrich, om je gerust te stellen. De verzekeraars willen ook niet dat je het begrijpt, dat komt hen beter uit.

23 jan 2012 13:37
Profiel
Urmond
Dat lijkt mij logisch. Je bent tenslotte 4 jaar verzekerd geweest.

Ik bedoel het volgende.

Stel op auto A heb je 15 sv jaren, trede 20, 75% korting.
Er komt auto B bij. Je begint dan met 0 sv jaren, maar krijgt ook trede 20 75% korting.

Na 4 jaar haal je auto B weg en brengt deze auto onder bij een andere verzekeraar. Je krijgt dan 4 jaar mee, maar krijgt dan geen trede 20, met 75% korting.

Dit wordt dan bv trede 8.

23 jan 2012 13:40
Profiel WWW Facebook 
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Grappig hoe velen uitleggen wat wel en niet moet kunnen (vanuit perspectief zoals wij dat hier graag zouden willen).

Minder grappig wordt het natuurlijk wanneer je met je maatschappij in discussie moet na een schade. Hoe dikker de schade hoe groter de prikkel bij de maatschappij om de kont eruit te draaien. Ga er ook maar van uit dat een tussenpersoon een groter belang heeft bij een goede relatie met de maatschappij dan met een individuele klant.

Als je een keer op maandag om 07:30 een klapper maakt op de A2, en de beveiligings beambte op je werkt bevestigt dat die 911 wel vaker op het terrein staat, dan wens ik je veel succes met hobbymatig gebruik... Die termen gebruikt een maatschappij niet voor niets; anders zouden ze het echt wel bij alleen de km beperking houden.

23 jan 2012 13:46
Profiel
Urmond
Het product waar Ferdi het over heeft is nog een Erfenissen uit de tijd van de Goudse. ASR voert dit product niet meer. Henk is nog een van de weinige die het nog heeft gebruikt. Of hij het nu nog mag weet ik niet zeker. Het is vergelijkbaar met het Porscheproduct van Turien. Op de premie na dan hè. :wink:

23 jan 2012 13:58
Profiel WWW Facebook 
Urmond
Lindeman, deels met je eens. Maar als jouw TP een betere relatie verkiest met de verzekeraar dan met zijn klant is hij goed bezig. :roll: beter is te zeggen. Je moet een goede relatie hebben met je klant, en de Verzekeraar te vriend houden. Maar de verzekeraar verkiezen boven de relatie met een klant is wel erg kort door de bocht. Alweer een verkeerd beeld van hoe het zou moeten en gelukkig tegenwoordig door meer TP worden toegepast.

23 jan 2012 14:04
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Jos Targa schreef:
Dit zijn gewone Bonus malus verzekeringen waarin gevraagd wordt hoeveel jaar je hebt opgebouwd, geen taxatiewaarde dekking is ( hooguit als leidraad) en dus eigenlijk een normale verzekering is. De enige uitzondering die wordt gemaakt is dat je een ( oude) auto all-risk kunt verzekeren. hier hebben veel verzekeraars een mening over als de auto bv ouder is dan 10 jaar.

Dit is toch precies wat ik zoek? Een verzekering tegen een relatief laag tarief, waarbij de taxatie-waarde als uitgangspunt wordt genomen bij evt. schades en waarmee je geen beperkingen hebt voor wat betreft het gebruik voor woon-/werkverkeer. Zoals het nu staat (alleen WA) kost dit me € 50 per jaar meer dan de Porsche verzekering (€ 170 t.o.v. € 120). Ik begrijp niet helemaal de discussie over schadevrije jaren, maar ik heb bij het afsluiten van de verzekering voor de 911 in 2005 gewoon de trede gekregen die ik ook bij mijn verzekering van mijn 1e auto heb en die neem ik nu dus ook mee naar deze auto.

Ik ben met je eens dat het in feite een normale verzekering is waarbij je de taxatiewaarde uitgekeerd krijgt bij total-loss of diefstal e.d., maar als de echte oldtimerverzekering blijkbaar zo weinig goedkoper is dan denk ik dat het verstandig is om een normale verzekering te nemen.

Het is een afweging tussen mogelijk ongedekt rondrijden of niet alles kunnen rijden wat je wilt en een bedrag meer of minder betalen.

23 jan 2012 14:06
Profiel
Urmond
Bij Diks is bij het verzekeren op basis van bm taxatie als leidraad. Dat is heel iets anders als dat taxatie als uitkering wordt meegenomen. Daarbij heb je het over een WA verzekering. Hierin is taxatie in zijn geheel niet van toepassing omdat schade door derden en je eigen schuldschades alsmede diefstal in zijn geheel niet zijn gedekt.

23 jan 2012 14:20
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #18
Jos Targa schreef:
Dat lijkt mij logisch. Je bent tenslotte 4 jaar verzekerd geweest.

Ik bedoel het volgende.

Stel op auto A heb je 15 sv jaren, trede 20, 75% korting.
Er komt auto B bij. Je begint dan met 0 sv jaren, maar krijgt ook trede 20 75% korting.

Na 4 jaar haal je auto B weg en brengt deze auto onder bij een andere verzekeraar. Je krijgt dan 4 jaar mee, maar krijgt dan geen trede 20, met 75% korting.

Dit wordt dan bv trede 8.

OK, wat ik bedoelde was het volgende:
Ik had auto A(lfa :lol: ). Met het aantal opgebouwde schadevrije jaren bij het beëindigen van de verzekering daarvan (12) is de polis van mijn 911 gestart. Drie jaar later ben ik overgestapt naar een andere tussenpersoon en verzekeringsmaatschappij met net zoveel schadevrije jaren extra als de polis had gelopen (15). Vier jaar later, vorig jaar, heb ik mijn polis overgesloten en het aantal opgebouwde schadevrije jaren was +4 (= 19) t.o.v. het moment van afsluiten.

Bedoelen we iets anders? :uh:

23 jan 2012 14:21
Profiel
Urmond
We bedoelen hetzelfde :mrgreen:

23 jan 2012 14:31
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende