Auteur |
Bericht |
Marco 3.2
Cayman S. Ex 911 3.2
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
_________________________________________ When nothing goes right Go left
|
26 jan 2012 23:42 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
Van alle porkers die ik ( gehad) heb, heeft deze tot op heden nog niets geks laten zien gelukkig..komt ook bijna alleen met mooi weer buiten, zou dat er iets mee te maken hebben dan Ontopic Laat even weten wanneer je uitgewogen terug gaat vlammen
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
27 jan 2012 8:49 |
|
|
GoldenHands
911 SC, daarna 964 C4, daarna Cayenne S, Nu 996 4S
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
wanneer en waarom moet je een Porsche laten uitwegen?? Ik wist niet eens dat zoiets bestond....
_________________________________________ "Happiness is a choice that requires effort at times"
|
27 jan 2012 9:24 |
|
|
roondejong
Intermeccanica 356 Speedster,
Formule Vee,
VW 1302 S Karmann Cabrio
#PF 613#
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
Als je het hebt over uitwegen dan denk ik aan de racerij: middels veerdruk aanpassing ervoor zorgen dat de wieldruk op het wegdek R en L hetzelfde is. Normaal neem je daar alle gewichten van een rijklare auto in mee dus ook de bestuurder en evt. bijrijder. En dan kan je je voorstellen dat bij een elfje met torsieveren achter dat niet zo eenvoudig is en zeer tijdrovend. Is wel de manier om het zwaartepunt van de auto meer naar het centrum te krijgen.
|
27 jan 2012 9:34 |
|
|
GoldenHands
911 SC, daarna 964 C4, daarna Cayenne S, Nu 996 4S
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
OK. Thnx. Ik rij niet op circuits. Moet alleen op tijd op het werk zijn
_________________________________________ "Happiness is a choice that requires effort at times"
|
27 jan 2012 9:39 |
|
|
roondejong
Intermeccanica 356 Speedster,
Formule Vee,
VW 1302 S Karmann Cabrio
#PF 613#
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
da's dan een kwestie van gedoseerd gas geven he.
|
27 jan 2012 9:46 |
|
|
GoldenHands
911 SC, daarna 964 C4, daarna Cayenne S, Nu 996 4S
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
_________________________________________ "Happiness is a choice that requires effort at times"
|
27 jan 2012 10:09 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
27 jan 2012 10:09 |
|
|
GoldenHands
911 SC, daarna 964 C4, daarna Cayenne S, Nu 996 4S
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
Thnx.Gelukkig remt mijn P in een rechte lijn. Ook met losse handen Petje af Renntech
_________________________________________ "Happiness is a choice that requires effort at times"
|
27 jan 2012 11:04 |
|
|
Erik997S
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
Hier nog een adres: http://competition.autosportcompany.nl/uitlijnen.pdfHier spreekt men met uurtarief: "Want soms zit het mee en soms zit het tegen" Toch ook 180€ excl. vooropgesteld, met ingebruikname van nodige toestellen, moest het in 2 uur lukken. Mvg,
_________________________________________ 997S
|
28 jan 2012 13:50 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
28 jan 2012 14:33 |
|
|
Erik997S
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
Het uitwegen lijkt me ook wat, maar gaat dit voor elke Porsche? (zelf rij ik met een 997S) Kan men de hoogte van de veerpoten van elke Porsche instellen?
Natuurlijk kost het toch ongeveer 350€ en wil men dat de werkzaamheden een zo goed mogelijk resultaat hebben.
Alhoewel het over percentages gaat zowel in dwars-, langs- en diagonaalrichting vraag ik me af of de inhoud van de benzinetank invloed heeft. Ik weet echter niet zeker maar het is uiteraard mogelijk dat Porsche de benzinetank een centraal massapunt hebben gegeven. (zou me eigenlijk verwonderen) In het andere geval heeft een volle, halfvolle en lege benzinetank als ook het gewicht van de bestuurder, zoals eerder aangehaald, ook invloed op de gewichtsverdeling, zeker als men het te juist wil doen.
Het waterpas liggen van de werkplaatsvloer (en de hoogte van de weegschalen) lijkt me een zeer belangrijk aspect, is dit niet juist doet men meer verkeerd dan goed.
Dus mocht het verschil maar 15 kg vooraan zijn en achteraan 25 kg, zou men dan er beter aan laten sleutelen of niet?
Stel: Het 'afwegen' is gebeurd met een lege benzinetank met een resulterende instelling van +20KG rechtsvoor. Maar uiteraard tankt men de wagen vol (+-45KG), de tank zit Rechtsvoor samen dus +65Kg Rechtsvoor. Op het eerste zicht lijkt dan +20Kg naar Linksvoor veel beter te zijn of het 'afwegen' met halfvolle tank.(in de veronderstelling dat de tank rechts is) Waar ligt de grens, of welke tolerantie zou men mogen verwachten?
Uiteraard bij een zeer goed uitgebalanceerde auto is het verschil tussen linker- en rechterbochten, hellingen en afdalingen klein door de verplaatsbare massa's, olie en sommige bagage of het vervoeren eventuele andere personen. Nu kan ik me wel inbeelden dat bij totaal verkeerd uitgebalanceerde voertuigen dit allemaal meedraagt voor extra torsiekrachten (met hefboom) op het chassis. Op termijn kan het chassis lijden onder metaalmoeheid wat kan leiden naar een veel minder stijvere body ten koste van de rijeigenschappen.
Dus toch niet zomaar een werkje, liefst aan kenners overlaten. Veel vragen, maar ik zou het op prijs stellen mochten jullie me verder kunnen helpen.
Btw, professionele weegschalen voor dit soort werk kan men krijgen voor +-2000$, zonder laptop en zonder super vlakke vloer.
Thx, z_o_o
_________________________________________ 997S
|
28 jan 2012 19:01 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
en je punt is
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
28 jan 2012 19:05 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
Nou, wat een verhaal. Kunnen we de samenvatting ergens teruglezen of zijn er ook DVDs van?
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
28 jan 2012 19:32 |
|
|
Erik997S
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
In het kort:
1. Tekort Linksvoor zou minder erg zijn dan rechtsvoor 2. Apparatuur en infrastructuur moet goed zijn om zulke werken uit te voeren. (met name de vloer) 3. Men kan hier in veel gevallen meer fout doen dan goed doen.
en vooral wanneer is het eigenlijk nodig?
Bij klachten, of is het altijd goed zoiets uit te laten voeren?
Kan bij elk type Porsche de hoogte van de veerpoten worden versteld?
_________________________________________ 997S
|
28 jan 2012 22:13 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
elluk naadeel hep se voordeel...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
28 jan 2012 23:28 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
Ik kan antwoorden geven op al jouw vragen maar jij hebt een 997, dus uitwegen niet nodig en gebruikelijk. T/m 993 en GT's wel mogelijk en afhankelijk van de staat van de auto ook zinvol.
_________________________________________ Rebel engineering
|
29 jan 2012 0:24 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
Jouw 997 heeft net als de standaard 996,986,987 vaste veerschotels. Om een auto goed te kunnen uitwegen heb je een "schroefset" nodig Een schokdemper met een verstelbare veerschotels, waarmee je simpel gezegd de veerpoot langer of korter kunt maken, om zo met meer of minder druk het wiel op de weg te drukken.
Een vaste veerschotel kun je niet stellen.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
29 jan 2012 13:27 |
|
|
Erik997S
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
thx, voor de antwoorden.
_________________________________________ 997S
|
29 jan 2012 15:10 |
|
|
Snel Motorsport
Porsche 996 GT2 (race)
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
Tja, over het algemeen zijn het auto's van liefhebbers en dus goed onderhouden. Een enkele bout die niet wil, is normaal. Soms zit het mee, en soms zit het tegen.
|
21 maart 2012 15:54 |
|
|
Marco 3.2
Cayman S. Ex 911 3.2
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
Ik heb mijn auto bij Snel Motorsport laten uitwegen en uitlijnen en nog een klein stukkie laten zakken. Voor 160 euro 4 uur bezig geweest. voor na
_________________________________________ When nothing goes right Go left
|
21 maart 2012 20:08 |
|
|
Sandman
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupeAan de Maas
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
En Marco.....Wereld van verschil ??
_________________________________________ Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
|
21 maart 2012 21:27 |
|
|
Marco 3.2
Cayman S. Ex 911 3.2
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
Ga ik vandaag uit proberen.
_________________________________________ When nothing goes right Go left
|
25 maart 2012 11:14 |
|
|
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
Re: uitwegen/uitlijnen 3.2
Verschil zal afhangen hoeveel verschil er in zat.....
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
25 maart 2012 11:22 |
|
|