Auteur |
Bericht |
speedy1
|
Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Wanneer ik mijn stuur draai (stuurwiel meer dan 180 gr) hoor ik een abnormaal geluid in de auto. Het lijkt me te komen van de power steering zelf en het doet zich enkel voor wanneer de motor goed warm is. Bij koude motor doet hij het nooit. Als ik het stuur dan enkele keren volledig van links naar rechts draai is alles weer normaal. De banden komen ook niet tegen het koetswerk. Iemand een idee ? Thanks.
|
28 jan 2012 23:18 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Check even het niveau van je stuurbekrachtigingsolie, doorzichtig reservoir met zwarte dop rechtsachterin in de motorruimte
|
29 jan 2012 11:40 |
|
|
speedy1
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Dat staat op zijn maximum niveau.
|
29 jan 2012 11:46 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
... en hoe lang geleden is die vloeistof vervangen
|
29 jan 2012 11:48 |
|
|
speedy1
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
2 jaar geleden toen de motor een revisie heeft gekregen. Hij doet het ook al 2 jaar (sinds ik hem heb), dus ik kan niet zeggen of het sinds die vloeistofwissel is
|
29 jan 2012 12:08 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Heb je in die 2 jaar nooit je specialist/dealer er naar laten kijken Ik zou het stuurhuis nog als verdachte op mijn lijstje hebben staan. Ik begreep van mijn specialist een jaar geleden dat die nog al eens sneuvelen maar meer in de vorm van lekkage. Vandaar dat ik naar je niveau van je reservoir vroeg. Succes.
|
29 jan 2012 12:29 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Klinkt (hoogstwaarschijnlijk) als een kapotte stuurbekrachtig. Heb ik ook gehad helaas. (beetje slijpend geluid hoorde ik)
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
29 jan 2012 12:34 |
|
|
Mus
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Is het tijdens het draaien of in gedraaide stand?
Indien er een pomp in zit denk ik dat die aan zijn einde komt.
|
29 jan 2012 12:39 |
|
|
speedy1
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Tijdens het draaien, niet in gedraaide stand. En enkel bij warme motor
|
29 jan 2012 12:51 |
|
|
speedy1
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Renetrzes, was het bij U ook enkel bij een warme motor ? Ik had al gedacht aan een verkeerde vloeistof..........waar bij warme motor wat lucht in komt. Als ik dan het stuur volledig van links naar rechts draai en terug wordt het systeem ontlucht en is het geluid weg. Of is dit onmogelijk ?
|
29 jan 2012 13:01 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Als de pomp door een snaar wordt aangedreven, kijk dan ook even naar de snaar die de pomp aandrijft, wellicht dat die zijn beste tijd heeft gehad. (is ook geen dure reparatie
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
29 jan 2012 13:20 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
De pomp wordt idd door een getande riem aangedreven, maar ik denk niet dat daar het probleem in zit. Volgens de manual (ontluchtingsprocedure) dien je het stuur snel van de ene uiterste uitslag naar de andere uiterste uitslag te draaien. Hiermee ontlucht je het systeem, na bijv een reparatie van een lekkage. Hierbij moet je het niveau in het reservoir in de gaten houden en de eventuele schuim (lucht ) in het reservoir. Deze handelingen dien je te herhalen totdat het schuim weg is in het reservoir. NB: Als het reservoir helemaal leeg is geweest, dien je eerst dit te vullen en vervolgens een paar keer kort de motor te starten en weer af te zetten en tussen door het reservoir aan te vullen.
|
29 jan 2012 13:54 |
|
|
speedy1
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
De riem is vernieuwd 2 jaar geleden (14000 km) Omdat het geluid idd stopt als ik het systeem ontlucht door mijn stuur van uiterst links naar rechts te draaien dacht ik dat het lucht zou kunnen zijn ????? ik zie geen schuim in het reservoir............en dit is goed gevuld..........en het niveau blijft mooi constant.
|
29 jan 2012 14:23 |
|
|
Erik997S
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Ik ben geen technieker, maar wil graag helpen, zodoende lijkt me dit een eerste gedachte:
Is het echt omdat de motor warm is of de olie van de stuurinrichting warm is? Het verschil zit hem in het opwarmen van de materialen waardoor de olie achteraan opwarmt maar vooraan in steeds koeler elementen komt. De interne wrijving in de olie, viscositeit genoemd, zorgt voor een drukverlies, maar zet de energie van het drukverlies om in warmte. Het warmer worden van de olie zorgt er dan weer voor dat het de viscositeit verminderd.
Een verkeerde olie zou bij dit koudere weer eens een heel andere viscositeit kunnen hebben, dan op een normale warme temperatuur, waardoor zulk probleem soms later kan opkomen.
Een luchtlek, een lek waar de olie, omwille dat die dikker is, niet uit kan spuiten, zou dan voor het vervelende cavitatie-probleem, imploderen van luchtbellen (waardoor plots drukverschillen optreden), kunnen zorgen. Een luchtlek lijkt me moeilijk op te sporen en ontluchten zal het probleem dan ook maar kortstondig oplossen.
Hopelijk vind je snel het probleem en kan je dit euvel snel oplossen, laat in elk geval weten wat de oorzaak is of was geweest.
Mvg,
_________________________________________ 997S
|
29 jan 2012 15:01 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Ja was ook bij warme motor. Soort slijpend geluid. Bij controle zat er dus ook te weinig vloeistof in.Het is een gesloten systeem dus alleen als die kapot is (gaat\) verlies hij de vloeistof. Zou het snel even na laten kijken. Succes Gr Rene
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
29 jan 2012 17:34 |
|
|
speedy1
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Renetrzes, wat was bij U tenslotte het probleem ? Stuurhuis ? Pomp ? Zicht op oneindig, je uitleg kan ik bijtreden.
|
29 jan 2012 21:06 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Volgens mij was bij Rene(trzes) het stuurhuis de oorzaak, als ik het mij goed herinner
Laatst bijgewerkt door WillemB op 29 jan 2012 22:39, in totaal 1 keer bewerkt.
|
29 jan 2012 22:23 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Als ik het me goed herinner was het de stuurbekrachtiging en was later het stuurhuis een (ander) probleem.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
29 jan 2012 22:26 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Nah, ik had 50% kans
|
29 jan 2012 22:44 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Bij mij is de stuurbekrachtiger achterin vervangen. Stuurt weer als een zonnetje. Het andere probleem bleek de kachel ventilator te zijn ook zo'n slijpend geluid. Ach, hij wordt als je alle onderdelen vernieuwd steeds nieuwer moet je maar denken .
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
30 jan 2012 17:36 |
|
|
Erik997S
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Het stuurbekrachtigingsysteem is waarschijnlijk een van de meest verwaarloosde systemen in een auto. Al leidt het niet tijdig vervangen van de stuurbekrachtigingolie tot veroudering van de olie, lakneerslag in het systeem en ophoping van schurende slijtage deeltjes.
De gevolgen hiervan zijn piepende en knarsende geluiden van het systeem. Moeilijker en zwaarder sturen, lekken, schokken van het stuur.
Bij het monteren van een nieuw stuurbekrachtigingsysteem, kunnen er zeer snel problemen optreden, doordat achtergebleven metaal resten van het versleten stuurhuis versnelde slijtage kunnen veroorzaken van het nieuwe stuurhuis.
Een regelmatige verversing van de stuurbekrachtigingolie en reiniging van het systeem, zal deze problemen voorkomen.
Gezien de vrij gesloten constructie van het systeem is het echter moeilijk om de volledige olie inhoud te verversen en een reiniging van het circuit uit te voeren.
Er zijn toestellen die de mogelijkheid om op een eenvoudige en snelle manier het stuurbekrachtigingsysteem te reinigen en een zeer volledige verversing van de olie uit te voeren. De uitwisselingsgraad stijgt van 50 % bij een gewone verversing tot een 95 % met dit systeem.
Dus hoor eens en probeer eens, waarschijnlijk iets goedkoper dan een nieuw stuurhuis! Al kan het echter zijn dat er reeds stukken gemaakt zijn, maar volgens een bron duurt het maar een half uur tot een uur.
Mvg,
_________________________________________ 997S
|
30 jan 2012 21:36 |
|
|
speedy1
|
Re: Geluid bij afdraaien stuur (warme motor) porsche 964 C4
Ik heb ondertussen gelezen dat in het oliereservoir van de stuurbekrachtiging een filter zit die al eens verstopt. Dat zou het geluid kunnen veroorzaken als er onvoldoende olie in het circuit komt. Ik zal beginnen met de vloeistof te verversen en ondertussen de filter proper te maken. Bedankt voor jullie reacties. Ik hou jullie op de hoogte (binnen enkele weken)
|
31 jan 2012 0:07 |
|
|