Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 7:04



Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Kleppen 964 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
"Porsche's zijn om op te vreten..."
Bericht 
ruud964 schreef:
Nicolò schreef:
Wat raadt het boekje aan om te tanken? Weet wel dat in mij 3.2'tje 98 moet.


In het boekje staat (bij mij) 95 :shock:. Terwijl bij de vulopening wordt gemeld "uitsluitend ongelood 98" :roll:


Bij mij staat bij de vulopening toch echt 95........ :roll: :roll: :roll:
_________________________________________
Porsche's zijn om op te vreten....


06 nov 2006 21:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Hoeksche Waard
Bericht 
Targa911S1967 schreef:
ruud964 schreef:
Nicolò schreef:
Wat raadt het boekje aan om te tanken? Weet wel dat in mij 3.2'tje 98 moet.


In het boekje staat (bij mij) 95 :shock:. Terwijl bij de vulopening wordt gemeld "uitsluitend ongelood 98" :roll:


Bij mij staat bij de vulopening toch echt 95........ :roll: :roll: :roll:


:?: :roll: Ik hou het toch maar bij 98, mede op advies (toen ik hem kocht) van de porschedealer. :wink:


06 nov 2006 22:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
ruud964 schreef:
:?: :roll: Ik hou het toch maar bij 98, mede op advies (toen ik hem kocht) van de porschedealer. :wink:

Ja, advies van je dealer moet je altijd opvolgen 8) 8)
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


06 nov 2006 23:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Hoeksche Waard
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
ruud964 schreef:
:?: :roll: Ik hou het toch maar bij 98, mede op advies (toen ik hem kocht) van de porschedealer. :wink:

Ja, advies van je dealer moet je altijd opvolgen 8) 8)


Hmmmmmmmmmmmm, bijna altijd :wink:


06 nov 2006 23:33
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Targa911S1967 schreef:
Bij mij staat bij de vulopening toch echt 95........ :roll: :roll: :roll:


RON of Octaan :?:


06 nov 2006 23:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
Olaf schreef:
RON of Octaan :?:

is dat niet hetzelfde dan :?:
_________________________________________
Got coffee?


07 nov 2006 10:42
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
ruud964 schreef:
In het boekje staat (bij mij) 95 :shock:. Terwijl bij de vulopening wordt gemeld "uitsluitend ongelood 98" :roll:

:?: :roll: Ik hou het toch maar bij 98, mede op advies (toen ik hem kocht) van de porschedealer. :wink:

Gewoon doen als jij je daar het prettigste bij voelt, het is tenslotte jouw geldbuidel. ;)
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


07 nov 2006 11:16
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex-964 C4, Ex-Boxster, EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3
MESTREECH
Bericht 
gewoon 98 erin gooien en lekker rondtuffen,nooit een probleem mee gehad,wat zijn nou die paar euro meer als je daar een hoop ellende mee voorkomt :wink: :wink:


maar voor de rest sluit,ik me bij Eric aan!
_________________________________________
Life is short,ride hard !!!

http://www.degeusmakelaars.com


07 nov 2006 11:39
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Marco schreef:
is dat niet hetzelfde dan :?:


:oops: vingers waren sneller dan het brein :oops: ...... even een stukje tekst dan maar :arrow:


Octaangetal in trouwens niet hetzelfde als octaangehalte. Octaangetal wordt in RON ‘research octane number' uitgedrukt. De bepaling van het octaangehalte gebeurt in wereldwijd uniforme CFR-controlemotoren. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).

‘Straight run' -- 40 RON
Normaal loodvrij -- 91 RON
Euro loodvrij -- 95 RON
Super (plus) -- 98 RON
LPG -- 104-108
Alcohol -- 111 RON

Het MON getal wordt ook nog wel eens gebruikt. Dit getal is ongeveer 10 punten lager. MON staat voor "motor octane number". Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld met voorverwarming bij 900 t/minuut. Bij een te laag MON treed er hogesnelheids pingelen op. Dit is gevaarlijk omdat dit normaal niet gehoord wordt door het motor lawaai.

Scheikundige hebben het daarentegen over een octaangehalte. En geeft aan hoe zuiver de brandstof is.


Shell Pura website schreef:

De octaan-behoefte van een motor wordt in belangrijke mate bepaald door de compressieverhouding. Deze wordt door de motor-constructeur gekozen. Alle auto's die na ca 1990 zijn gefabriceerd moeten probleemloos op benzine met een octaangetal van 95 (Euro 95) kunnen rijden. Er zijn ook een aantal typen motoren, met name de meer sportieve, die kunnen profiteren van een hoger octaangetal, zoals 98 bij Super Plus. Deze motoren zijn daartoe uitgerust met "knock"-sensoren ("anti-klop" sensoren) en een ge-avanceerd motor management systeem dat een betere klopvaste benzine herkent (een benzine met een hoger octaangetal) en de belangrijke motor-instellingen daarop aanpast. De auto's welke uitgerust zijn met dergelijke motoren presteren beter op een brandstof met een hoger octaangetal (Super Plus 98 ), maar kunnen ook probleemloos Euro 95 gebruiken of natuurlijk Shell Pura, om zo te kiezen voor de (milieu/motor) voordelen van dit product.


Motoren die ouder zijn dan 1990 hebben soms 98 dus super nodig. Anders gaan ze pingelen (vroegtijdige ontbranding). Dus als je het echt niet weet kan je beter een te hoog octaangetal tanken dan een te laag.


07 nov 2006 12:31
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Tull en 't Waal
Bericht 
Heren, heren,

Het lijkt me goed om de discussie zuiver te houden.
Er zijn 3 issues:

1) Klopvastheid.
Niet juiste klopvastheid van brandstof leidt tot pingelen (voortijdige en niet gecontroleerde verbranding van een mengsel).
Mogelijke schade; gaten in zuigers en mechanische overbelasting van het aandrijfgedeelte (lagers, zuigers, drijfstangen en mogelijk kleppen). Kan voorkomen worden door de juiste brandstof te tanken en/of het ontstekingstijdstip te verlaten, waardoor verbrandingsdruk zakt en het pingelen kan worden voorkomen.

2) Ontstekingstijdstip.
Aanpasing van het ontstekingstijdstip in een motor is noodzakelijk om er voor te zorgen dat de verbranding op het juiste moment eindigt. Bij hoge toerentallen wordt het tijdstip vervroegd, bij lage toerentallen verlaat. Bij een rijk mengsel en geopende gasklep dien je op een ander moment te ontsteken (verlaat) dan bij een arm mengsel en een nauwelijks geopende gasklep (vervroegd).
Staat de ontsteking te vroeg dan kan de motor gaan pingelen, staat de ontsteking veel te laat dan verlaten nog brandende gassen via de uitlaatklep de kamer en kan deze klep te heet worden.
Bij een defecte pingelsensor kiest de computer blijkbaar automatisch een laat tijdstip.

3) Klepspeling.
Kleppen moeten speling hebben om er zeker van te zijn dat de kleppen goed gesloten zullen zijn als dat nodig is. Het goed aanliggen van kleppen is noodzakelijk om een goede afdichting te krijgen en om vooral de uitlaatkleppen de kans te geven hun warmte af te dragen aan de cylinderkop. Te krap gestelde kleppen zullen te warm worden, te los gestelde kleppen veroorzaken een slechte vulling maar zullen nauwelijks schade veroorzaken.

Vriendelijke groeten,
Jaap


07 nov 2006 17:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
"Porsche's zijn om op te vreten..."
Bericht 
Nog even gechecked, maar er staat bij de vulopening:"Eurosuper bleifrei 95 ROZ RON"............. :wink: :wink: :wink:
_________________________________________
Porsche's zijn om op te vreten....


07 nov 2006 21:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex-964 C4, Ex-Boxster, EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3
MESTREECH
Bericht 
Bij welke van de 2 :twisted: :wink:
_________________________________________
Life is short,ride hard !!!

http://www.degeusmakelaars.com


07 nov 2006 21:58
Profiel
PorscheForum Rookie
Tull en 't Waal
Bericht Re: Kleppen 964
964 inmiddels in 2008 ingeruild op een 996 Targa. Altijd spijt van gehad. Met de Targa heb ik 100.000 km probleemloos gereden (geweldige auto) Van 60.000 tot 160.000km.
De 996 ingeruild op een Aston Martin Vantage van 2006.
Een jaar later vond ik mijn oude 964 terug op internet. Meteen teruggekocht.
Bij Porsche centrum Gelderland grote beurt laten geven, hij rijdt nog steeds geweldig.
Over het verbranden van de kleppen en het uitlaatkanaal het volgende en misschien ter lering en vermaak voor anderen: Waarschijnlijk heeft verstuiver verstopt gezeten, mengsel wordt dan te arm, verbrandingstemperatuur te hoog en dan verbrandt de uitlaatklep. Ze adviseren om bij elke grote beurt een dosering "injectiereiniger"aan de benzine toe te voegen.


30 jan 2012 19:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Re: Kleppen 964
Gefeliciteerd met de teruggevonden "oude liefde" en een goede tip :thumleft:


Ultrasoon reinigen van de verstuivers kan trouwens ook.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


30 jan 2012 19:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Kleppen 964
welkom terug,...

Moeten we dit zien als een wijze les?? verkoop nooit je 964 :mrgreen: :mrgreen:
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


30 jan 2012 21:06
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Kleppen 964
Welkom terug Jaapvo, mooi verhaal je oude auto terug vinden :cheers:

Citaat:
verkoop nooit je 964
Ben ik blij dat ik daar bijtijds ben achter gekomen :mrgreen:


30 jan 2012 21:20
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF # 136
Bericht Re: Kleppen 964
En ik te laat...
5 porsches geleden, mijn zwart/zwarte 964 C2, ik mis hem nog steeds, ondanks dat ik erg tevreden ben over mijn 993!

17843
_________________________________________
"Just be yourself, there are plenty of others"


30 jan 2012 21:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Kleppen 964
Citaat:
verkoop nooit je 964
Ben ik blij dat ik daar bijtijds ben achter gekomen :mrgreen:[/quote]

daar ga ik helemaal in mee.!!
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


30 jan 2012 21:53
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.